بازدید 4093

سرطان روده بزرگ؛ سرطان شایع ایران در آینده

کد خبر: ۸۰۴۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ 31 May 2018

 رضا ملک زاده گفت: چاقی، پرخوری، مصرف زیاد گوشت، دیابت و کبد چرب از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد سرطان روده بزرگ در بیمار می‌شوند و پیش بینی می‌شود که این نوع بیماری در آینده به سرطان شایعی در ایران تبدیل خواهد شد.

به گزارش میزان، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفت و گوی تلویزیونی با بیان این مطلب که در سال ۹۴ حدود ۱۱۳ هزار مورد سرطان در کشور گزارش شده است و این عدد در سال ۹۷ به مراتب بیشتر است، گفت: سرطان معده در آقایان و سرطان سینه در خانم‌های ایرانی از درجه بالایی برخوردار هستند و در تمام استان‌ها موارد سرطان گزارش شده است؛ به طور مثال در شمال غرب ایران، سرطان معده بیشتر شیوع داشته و در جنوب ایران سرطان پروستات و روده بزرگ بیشتر گزارش شده است.

رضا ملک زاده با بیان اینکه مصرف دخانیات ۳۰ درصد از علل ابتلا به سرطان‌ها را به خود اختصاص داده است، افزود: علت دوم سرطان در ایران چاقی است که ناشی از پرخوری و عدم تحرک است و برای پیشگیری از بروز سرطان، باید پرخوری و عدم تحرک را کنار گذاشت .در حالی که ۹۰ درصد مردم ایران تحرک بدنی کافی نداشته و ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمتر از ۲۰ درصد علل ابتلا به سرطان‌ها، عوامل عفونی نظیر بیماری هپاتیت B. است که منجر به سرطان کبد می‌شود و خوشبختانه سرطان کبد در ایران بیماری نادری است و جزو ده سرطان شایع در ایران محسوب نمی‌شود.

ملک زاده در ادامه این گفت و گو ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک واکسن سرطان دهانه رحم در کشور تولید و عرضه شود.

سونامی سرطان روده بزرگ در راه ایران

وی با بیان اینکه آمار ابتلا به سرطان روده بزرگ در ایران رو به افزایش است، افزود: چاقی، پرخوری، مصرف زیاد گوشت، دیابت و کبد چرب از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد سرطان روده بزرگ در بیمار می‌شوند و پیش بینی می‌شود که این نوع بیماری در آینده به سرطان شایعی در ایران تبدیل خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت در پایان اعلام کرد: نزدیک به ۵۰ درصد سرطان‌ها را می‌توان به خوبی درمان کرد به طوری که بیمار بتواند ۵ تا ۱۰ سال بدون برگشت سرطان سالم زندگی کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر