بازدید 24106
۱

بی‌سابقه‌ترین آلودگی هوا در مشهد

کد خبر: ۸۰۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 30 May 2018

هوای مشهد روز گذشته شاخصی را تجربه کرد که در سال های اخیر بی سابقه بوده است و وضعیت کیفی بسیار بحرانی را برای مردم مشهد به دنبال داشت. هجوم ریزگردها به آسمان مشهد و غلظت آلاینده ها باعث شد شاخص کیفیت هوای مشهد در ساعات ابتدایی روز گذشته به عدد بی سابقه 298 برسد و در وضعیت اضطرار و هشدار ناسالم برای تمام افراد قرار بگیرد.

به گزارش روزنامه خراسان، وضعیت بحرانی آلودگی هوا در حالی رخ داد که باز هم مسئولان کمیته اضطرار آلودگی هوای مشهد غافلگیر شدند و پس از 20 ساعت از آغاز بحران تشکیل جلسه دادند. همچنین این سوال وجود دارد که آیا وقوع چنین حجمی از هجوم ریزگردها و وقوع آلودگی هوا قابل پیش بینی نبود؟

صحرای قره قوم ترکمنستان منشأ آلودگی

برای پیگیری دلایل این حجم بالای آلودگی هوای مشهد و هجوم ریزگردها به آسمان شهر، با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت و گو می کنیم. حمید صالحی در این باره به «خراسان رضوی» می گوید: شرایط هوای مشهد در وضعیت اضطرار و وضعیت قرمز قرار دارد و دو کانون گرد و خاک قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان عامل آلودگی شدید اخیر هوای مشهد است و نوع آلاینده ای که اکنون در شهر مشهد وجود دارد، از نوع گرد و غبار و ذرات معلق است.وی تصریح می کند: از مردم تقاضا می کنیم همکاری های لازم را به عمل آورند و افرادی که ناراحتی های تنفسی و قلبی دارند، از تردد در سطح شهر خودداری و فقط در صورت لزوم در شهر تردد کنند و در صورتی که حضورشان اجتناب ناپذیر است، از ماسک های مناسب استفاده کنند.مدیر کل حفاظت محیط زیست استان می افزاید: از دارندگان خودروهایی که نقص فنی دارند، تقاضای عدم تردد داریم و خودروهایی که معاینه فنی ندارند به هیچ وجه در شهر تردد نکنند، همچنین از پلیس محترم تقاضا کرده ایم با خودروهایی که معاینه فنی ندارند، به طور جدی برخورد شود و اعمال قانون صورت گیرد.

ادامه آلودگی هوا تا پنج شنبه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همچنین درباره ادامه آلودگی هوای مشهد می گوید: بر اساس پیش بینی هواشناسی، آلودگی هوا تا پنج شنبه ادامه دارد و وضعیت هوا به این صورت است.

در ادامه با مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد گفت و گو می کنیم. محمد پذیرا می گوید: بیشترین شاخص آلودگی هوای مشهد مربوط به دی ماه سال گذشته با عدد 171 بوده، این در حالی است که شاخص کنونی مشهد با عدد 210 است که در سال های اخیر بی سابقه بوده است.وی می افزاید: ضمن این که شاخص لحظه ای 298 در چند سال اخیر و درحدود چهار سال مدیریت من هم تجربه نشده است و با اطلاعاتی که از قبل موجود است، چنین شاخصی تاکنون نداشتیم.وی درباره هجوم ریزگردها به آسمان مشهد نیز می گوید: یک سری کانون های داخلی و خارجی ریزگرد داریم که بر شهر مشهد تاثیر می گذارد، اوج تاثیرگذاری ریزگردها در آسمان مشهد در ساعت 8شامگاه دوشنبه اتفاق افتاد و روند رو به رشد ورود ذرات معلق کمتر از دو و نیم نیترون که ریزگردها هستند، باعث افزایش غلظت آلاینده ها و ورود شاخص کیفیت هوا به محدوده ناسالم برای تمامی افراد شد.

توصیه به بیماران قلبی و تنفسی

وی در توضیح چرایی این رخداد یادآور می شود: ورود ذرات کوچک تر از دو و نیم نیترون با جریانات هواشناسی و جریانات باد و خاک در سطح شهر بوده است و به دلیل این که نوع این ذرات معلق حالت شناوری دارد، زمان لازم است تا ذرات فرو نشست کند و در نهایت کیفیت هوا به شرایط مناسب بازگردد.

پذیرا در توصیه ای به همشهریان اظهار می کند: این ذرات تاثیرات نامطلوبی بر سلامتی دارد و وارد ریه ها و حتی جریان خون می شود و باعث بروز بیماری های قلبی، عروقی و تنفسی به دلیل قرار گرفتن طولانی در معرض این ذرات می شود. وی می افزاید: اما در کوتاه مدت که اکنون با آن مواجه هستیم کسانی که بیماری های قلبی و عروقی دارند، تردد های غیر ضروری را کاهش بدهند تا هوای مشهد به روند عادی بازگردد، همچنین ورزش کردن در مکان های باز نیز در این شرایط توصیه نمی شود.

استقرار اورژانس مشهد در مناطقی با بیشترین آلودگی هوا

همچنین رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پایگاه های اورژانس 115 در 10 منطقه مشهد که دارای هوای آلوده و با وضعیت بسیار ناسالم است، مستقر شدند. شهرام طاهرزاده به ایرنا گفت: کلیه بیمارستان های مشهد نیز برای پذیرش بیماران مرتبط با آلودگی هوا آمادگی کامل دارند. وی تاکید کرد: اکیدا توصیه می شود عموم مردم در زمینه انجام برنامه های خود مراقبتی برای حفظ سلامت خود اقدام کنند که کاهش فعالیت های بدنی و ترددهای غیرضروری و استفاده از ماسک مناسب از آن جمله است.

تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوای مشهد

روز گذشته و پس از گذشت حدود 20 ساعت از بحران آلودگی هوا در مشهد، جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا برگزار و تصمیماتی برای کنترل و کاهش آلاینده ها گرفته و اعلام شد.به گزارش روابط عمومی استانداری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی درباره تصمیمات این کمیته گفت: ادارات دولتی در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه با دوساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز می کنند، همچنین مصوب شد، بانک ها به روال روزهای عادی کار خود را شروع کنند اما دو ساعت زودتر تعطیل شوند، همچنین طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه تمام مراکز آموزشی تعطیل خواهند بود، به جز امتحاناتی که به صورت هماهنگ و سراسری برگزار می شود. محمد مقدوری با بیان این که آموزش و پرورش جزئیات بیشتری از تعطیلی مراکز آموزشی را به والدین دانش آموزان اطلاع رسانی خواهد کرد، افزود: تمام مهد های کودک هم در مشهد طی این دو روز تعطیل است و در صورت نیاز کارکنان به جز موارد و دستگاه های خاص می توانند از مرخصی استحقاقی استفاده کنند. وی با بیان این که شاخص کیفیت هوای مشهد در وضعیت بنفش است و پیش بینی های هواشناسی برای روز چهارشنبه اندکی کاهش آلاینده ها را نشان می دهد، افزود: کاهش آلاینده ها به حدی نیست که وضعیت خیلی نسبت به روز سه شنبه بهبود یابد. وی تصریح کرد: این پیش بینی ها برای روز پنج شنبه حاکی از افزایش شدت آلودگی هوا در مشهد است از این رو، برای تعطیلی ادارات در روز پنج شنبه بررسی های بیشتری انجام می شود و موضوع به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

دیگر تصمیمات و مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای مشهد: کلیه خودروهای سواری شخصی دارای پلاک زوج در روز پنج شنبه از در منزل مجاز به تردد نخواهند بود و اگر صورت گیرد توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد. کلیه فعالیت های عمرانی که به تشدید آلودگی هوا منجر شود، در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ممنوع است. فعالیت کلیه واحدهای شن و ماسه و سنگ شکن ها در شمال و شمال شرق مشهد ممنوع و تعطیل خواهد بود. استفاده از سوخت مایع در کلیه نیروگاه های مشهد ممنوع است و در صنایع نیز این ممنوعیت باید اجرا شود. فاصله حرکت قطارشهری مشهد به 5دقیقه کاهش می یابد. خاموش بودن کلیه اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی در پایانه ها از الزامات است و نباید اتوبوس را روشن نگه دارند. کلیه فعالیت های ورزشی در محیط های باز و بسته در روز چهارشنبه و پنج شنبه تعطیل است و مجاز به فعالیت نخواهند بود.

جزئیات تعطیلی مدارس و برگزاری امتحانات

مهدی مجیدی فرد سرپرست روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در باره جزئیات تعطیلی مدارس و برگزاری امتحانات در مشهد به «خراسان رضوی» گفت: امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه و پیش دانشگاهی، امتحان هماهنگ استانی پایه نهم و کار و دانش و امتحان هماهنگ منطقه ای پایه ششم مدارس، روز 9خردادماه مطابق برنامه از پیش اعلام شده در مشهد و تبادکان و کل استان برگزار می شود. وی افزود: کلیه امتحانات داخلی مدارس در نواحی هفت گانه مشهد و تبادکان در تمامی مقاطع تحصیلی، روز چهارشنبه 9خردادماه لغو می شود، امتحانات لغو شده نیز پس از پایان فرایند امتحانات خردادماه و بعد از آخرین امتحان، طبق نظر و تأیید شورای مدرسه برگزار می شود. وی تصریح کرد: امتحانات نهایی و داخلی شهرستان ها و مناطق دیگر استان، طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد.

اقدام عجیب مدیرکل محیط زیست استان

نکته قابل تامل این که با وجود تاکید کمیته اضطرار آلودگی هوا بر کاهش ترددهای غیرضروری در مشهد، روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان برای تشریح تصمیمات این کمیته، به جای استفاده از ابزارهای ارتباطی دیگر شامل فکس، پایگاه اطلاع رسانی، شبکه های مجازی و... خبرنگاران را به محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان در بولوار وکیل آباد کشاند این درحالی است که نشست خبری برگزار نشد و اخبار کمیته به صورت تایپ شده به خبرنگارانی که مراجعه کرده بودند ارائه شد، اخباری که می شد به روش های دیگری نیز به رسانه ها ارائه شود.

حتی در تماس با مدیرکل حفاظت محیط زیست خواستار ارائه اخبار کمیته اضطرار آلودگی هوا به صورت تلفنی شدیم که وی اعلام کرد برای دریافت اطلاعات باید در نشست خبری حضور داشته باشید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱
ساخت و ساز غير اصولي و مرتفع سازي در ارتفاعات جنوبي مشهد بويژه در منطقه موسوم به آبادگران عامل اصلي عدم تخليه الودگي ها از اين مسيراست که به مثابه تونل تخليه عمل مي کرد از عوامل اصلي آلودي هواي مشهد هست کساني که دودهه پيش به ارتفاعات اين مناطق رفته بودند به خوبي شاهد تونل از آلودگي بودند که به علت مکش طبيعي الودگي بود ولي ساخت و سازهاي اين منطقه اين مسير طبيعي تخليه آلوگي را با مشکل مواجه کرده است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار