بازدید 5048
تب‌وتاب انتخاب رئیس و نواب مجلس

فراکسیون امید از «مطهری» عبور نمی‌کند/پزشکیان راحت‌تر انتخاب می‌شود/مجلس روز به روز بیشتر ضعیف می‌شود

برخی از نمایندگان از تصمیم فراکسیون امید مبنی بر نامزدی عارف و مسعود پزشکیان برای ریاست مجلس خبر داده‌اند و برخی دیگر نیز از حذف مطهری یا ابقای لاریجانی گفته اند. البته برخی از فراکسیون‌ها برای به پیروزی رساندن کاندیدای مورد نظر خود در پی ائتلاف با دیگر فراکسیون‌ها در مجلس هستند.
کد خبر: ۸۰۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵ 28 May 2018

همدلی طی گزارشی که در شماره دوشنبه 7 خرداد منتشر کرده است درباره تب و تاب های انتخابات هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی نوشت: این روز‌ها همه منتظر خبر‌های داخل مجلس هستند، تا بدانند چه کسی ریاست مجلس را برعهده می‌گیرد. آنگونه که از گزارش‌ها و خبر‌های منتشر شده پیداست، لاریجانی، علی مطهری، پزشکیان و عارف کاندیدا‌های اصلی ریاست و نائب رئیس مجلس هستند. اختلاف نظر‌های فراکسیون‌های مجلس درباره انتخابات هیات رئیسه، بسیار است. برخی از نمایندگان از تصمیم فراکسیون امید مبنی بر نامزدی عارف و مسعود پزشکیان برای ریاست مجلس خبر داده‌اند و برخی دیگر نیز از حذف مطهری یا ابقای لاریجانی گفته اند. البته برخی از فراکسیون‌ها برای به پیروزی رساندن کاندیدای مورد نظر خود در پی ائتلاف با دیگر فراکسیون‌ها در مجلس هستند. مسعود رضایی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از احتمال ائتلاف تاکتیکی «امید» و «نمایندگان ولایی» در انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبر داد. فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است با توجه به رایزنی‌هایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد شاید تغییرات اساسی را در هیات رئیسه آینده نبینیم. جلال میرزایی نماینده مردم استان ایلام نیز در مجلس در گفتگو با «همدلی» از اتفاق نظر فراکسیون امید بر کاندید شدن عارف خبر داد. او در واکنش به حذف مطهری گفت: «فراکسیون امید به هیچ وجه قصد عبور و حذف مطهری را ندارد». شرح مفصل این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

فراکسیون امید موافق کاندیدا شدن عارف است
این روز‌ها مجلس روز‌های پر سر و صدا و شلوغی را می‌گذراند. همه به دنبال به دست گرفتن ریاست مجلس یا یکی از کرسی‌های هیئت رئیسه هستند. رایزنی‌هایی که تنها برای کسب یک لابی قوی در مجلس رقم می‌خورد. جلال میرزایی در گفتگو با «همدلی»، در پاسخ به این سوال که آیا فراکسیون امید توانست با فراکسیون ولایی‌ها ائتلاف کند، گفت: «فراکسیون امید با توجه به پتانسیلی که دارد، برای ورود به انتخابات هیات رئیسه مجلس، جلسات مختلفی را در مجلس برگزار کرده و گزینه‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده است، و تا کنون به طور مشخص روشن نشده که با کدام یک دست به ائتلاف خواهد زد».
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید، در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه، اگر به صورت مستقل به انتخابات هیات رئیسه ورود کنید، چه کسی از فراکسیون امید کاندید می‌شود، گفت: «پیش از اینکه به سوالتان پاسخ بدهم، باید بگویم که فراکسیون امید، نماینده جریان اصلاح طلبی در درون مجلس است و قطعا، در راستای مطالبات و انتظارات هواداران خود گام بر می‌دارد. به هر حال درخواست‌ها از عارف برای اعلام کاندیداتوری ریاست مجلس بسیار بالا رفته و اعضای فراکسیون و همچنین برخی دیگر از نمایندگان بر این مسئله پافشاری می‌کنند. اکثریت اعضای فراکسیون امید نیز به توافق رسیده‌اند که عارف کاندیدای ریاست مجلس شورای اسلامی شود. البته نظر عارف نیز این است که اگر اعضای فراکسیون امید خواهان حضور وی در ریاست مجلس باشند به نظر آن‌ها احترام خواهد گذاشت».
جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که، خبر‌های داخل مجلس از این حکایت دارد که برخی در فکر حذف علی مطهری از نائب رئیسی هستند، گفت: «قبلا این را گفته ام، اینکه برخی از فراکسیون‌ها در پی حذف مطهری باشند باید خودشان به این سوال پاسخ دهند، اما آنچه من از رویکرد فراکسیون امید می‌دانم این است که فراکسیون امید به هیچ وجه قصد عبور و حذف مطهری را ندارد. فراکسیون امید همه گزینه‌ها را روی میز داشته و درحال بررسی شرایط برای ورود به انتخابات هیات رئیسه مجلس است».

پزشکیان راحت‌تر پیروز می‌شود
با این حال مسعود رضایی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از احتمال ائتلاف تاکتیکی «امید» و «نمایندگان ولایی» در انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبر داد. این نماینده مجلس در گفتگو با ایلنا، با تاکید بر اینکه فراکسیون امید به‌تن‌هایی نیز قادر به تحقق مطالبه حضور نماینده زن و اهل سنت در هیات رئیسه است. گفت: «پزشکیان با اتکا به رای قومیتی راحت‌تر پیروز می‌شود».
او با اشاره به نحوه ورود فراکسیون امید مجلس به انتخابات هیات رئیسه مجلس اظهارکرد: «درحال حاضر اکثر اعضای فراکسیون امید به این جمع‌بندی رسیده‌اند که بهتر است آقای عارف برای کرسی ریاست مجلس اعلام کاندیداتوری کند و البته هنوز این تصمیم قطعی نیست».
نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس همچنین در واکنش به پرسشی مبنی بر این‌که آیا امکان ائتلاف تاکتیکی و موردی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وجود دارد، گفت: «فراکسیون نمایندگان ولایی بر لزوم ارائه لیست مستقل تاکید دارد و با این حساب، قطعاً احتمال چنین ائتلافی میان نمایندگان ولایی و امید وجود دارد، اما هنوز در این رابطه تصمیمی اتخاذ نشده است».
تغییراتی صورت نمی‌گیرد
از سوی دیگر حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده اصولگرای مجلس از سه قطبی شدن انتخابات ریاست مجلس خبر داد و آن را خطری برای جایگاه لاریجانی دانست.
فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است که ریاست لاریجانی در مجلس زمانی تثبیت نمی‌شود که انتخابات سه قطبی شود. به گفته این نماینده اگر انتخابات ریاست مجلس سه قطبی شود در این شرایط امکان دارد که لاریجانی رایش به خطر بیافتد، ولی در انتخابات دو قطبی حتما او رئیس خواهد شد. او در گفتگو با اعتمادآنلاین به ارزیابی عملکرد مجلس پرداخت و گفت: «من مشکل مجلس را در تغییر مناصب نمی‌بینم. مجلس روز به روز بیشتر ضعیف می‌شود و جایگاهش از راس امور کاهش پیدا می‌کند. دلیلش این است که به واقع خیلی‌ها برای مجلس جایگاه ثانویه تعریف می‌کنند».
در ادامه با اشاره به ضعف‌های موجود در مجلس، گفت: «نهاد‌ها و جریانات مختلف در حوزه‌های مختلف چه در مجلس و چه در کمیسیون‌ها نقش صافی را بازی می‌کنند که به این واسطه مجلس تضعیف می‌شود. در حوزه‌های مختلف اعم از اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاست خارجی این موضوع وجود دارد و این ضعف‌هایی است که شکل گرفته است. به نظر می‌رسد وجود برخی از افراد در مجلس که پذیرفته‌اند نقش ثانویه را بازی کنند این ضعف را به مجلس تحمیل کرده است. اگر کسانی به واقع این اراده را داشته باشند که جایگاه مجلس را تقویت کنند می‌توان گفت که تغییر ایجاد می‌شود، اما متاسفانه من به شخصه خوش‌بین نیستم. روز به روز مجالس ما ضعیف‌تر می‌شود».
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از تحرکات پشت پرده سه فراکسیون پرده برداشت و گفت: «رایزنی‌هایی که در مجلس در حال حاضر صورت می‌گیرد بیشتر با هدف حفظ جایگاه و موقعیت کنونی افراد در هیات رئیسه مجلس است. شاید بعضا برخی افراد جایگاه بالاتری را برای خودشان تعریف می‌کنند، اما هدف این است که همین جایگاه حفظ شود، اما بیشتر از موضع قدرت می‌خواهند این اقدام را انجام دهند.» او همچنین گفت: به احتمال زیاد تغییرات اساسی در مجلس صورت نگیرد. «سال گذشته تعاملی میان فراکسیون‌ها برای انتخابات هیات رئیسه شکل گرفت که این تعامل در انتخاب دبیران برهم خورد و منجر به نوعی اختلاف نظر و ناراحتی متقابل شد و شاید این باعث شود که رایزنی کمتری صورت بگیرد، ولی با توجه به رایزنی‌هایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد شاید تغییرات اساسی را در هیات رئیسه آینده نبینیم».

 

همه اخبار و تحلیل های مربوط به سوژه روز «انتخابات هیئت رئیسه مجلس» را اینجا بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار