بازدید 11494
۷
گزارش «تابناک» از دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا 2018؛

23:15 امشب/ فینال لیورپول - رئال مادرید؛ جنگ صلاح و رونالدو در کیف

دو تیم پرافتخار انگلیسی و اسپانیایی که در لیگ داخلی به مقامی بهتر از چهارمی در لیگ برتر و سومی در لالیگا دست نیافته اند، به دیدار نهایی اروپا رسیده اند تا تبحر خود در فتح بزرگترین جام باشگاهی جهان را به رخ بکشند. شاید به همین دلیل باشد که لقب هر دو برگرفته از پرنده است؛ کنایه‌ای از بلندپروازی شان برای نشستن بر قله فوتبال اروپا. رئال زیدان با قهرمانی شماره 13 دست نیافتنی تر می شود، ولی لیورپول کلوپ می خواهد خود را به ششمین جام یعنی نصف قهرمانی های رئال برساند.
کد خبر: ۸۰۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷ 26 May 2018

فینال لیگ قهرمانان اروپا ساعت ۲۳:۱۵ امشب در حالی بین لیورپول و رئال مادرید در ورزشگاه کیف اوکراین برگزار خواهد شد که سفیدهای مادرید، سعی دارند با پیروزی در این فینال به نخستین تیم تاریخ بدل شوند که سه بار پیاپی این جام معتبر را (در شکل مدرن آن) فتح می کند، در مقابل لیورپول سیزده سال و یک روز پیش برای پنجمین و تاکنون آخرین بار این کار را انجام داد.

به گزارش «تابناک ورزشی»، لقب هر دو تیم پرافتخار انگلیسی و اسپانیایی، دو پرنده است؛ کنایه‌ای از بلندپروازی آنها برای نشستن بر قله فوتبال اروپا... گرچه هر دو تیم در لیگ داخلی کشورشان به مقامی بهتر از چهارمی برای قرمزهای آنفیلد و سومی برای کهکشانی های برنابئو دست نیافتند، به نظر می رسد حساب این بازی جداست.

برای رئال مادرید، رسیدن به جام لیگ قهرمانان به آسانی آب خوردن به نظر می‌رسد! آن‌ها از زمان شکست مقابل لیورپول در بازی نهایی فصل ۱۹۸۱-۱۹۸۰ جام باشگاه‌های اروپا، ۷ فینال اروپایی را برده‌اند و انگار در بازی‌های نهایی شکست ناپذیر هستند. در سوی مقابل، یورگن کلوپ، سرمربی رقیب استاد باختن در فینال‌هاست و تا به حال از ۶ فینال تنها در یک بازی نهایی به برتری دست یافته است.

اگر امشب رئال مادرید در بازی نهایی لیگ قهرمانان موفق به خواباندن مچ لیورپول شود، پس از بایرن‌مونیخ و آژاکس به سومین فاتح ۳ دوره متوالی لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌های اروپا تبدیل می‌شود هر چند رئال 60 سال پیش موفق شده بود پنج بار متوالی در اروپا تاجگذاری کند. لیورپول امشب علاوه بر درخشش صلاح و 2 زوج دیگر او در خط حمله به تکرار تاریخ دل بسته است؛ آخرین باخت رئال مادرید در یک فینال اروپایی مقابل لیورپول و با گل کندی در 10 دقیقه آخر بازی نهایی فصل 1981-1980 جام باشگاه‌های اروپا شکل گرفت. لیورپول از لحاظ کلین شیت نیز در این فصل به همراه بارسلونا بهترین تیم است و موفق شده در شش بازی دروازه خود را بسته نگه دارد.

مقایسه زیدان و کلوپ/فینال ببر و فینال بباز!

یکی از انگیزه‌های فرعی لیورپول برای بردن این فینال، دور کردن زیدان از رکورد باب پیسلی، سرمربی اسطوره‌ای دهه ۸۰ خودش است. پیسلی کماکان تنها فردی است که با یک تیم ۳ بار قهرمان اروپا شده و زیدان امشب بهترین فرصت برای شریک شدن با او را دارد.

یورگن کلوپ در پنج فینال از شش فینال قبلی خود متحمل شکست شده است. معروف ترین آن ها شکست مقابل بایرن مونیخ در فینال ۲۰۱۳ ومبلی است. زین الدین زیدان تنها ‌مربی فرانسوی است که توانسته قهرمانی در این رقابت‌ها را تجربه کند. از طرفی یورگن کلوپ در صورت قهرمانی در این شب می‌تواند هشتمین سرمربی آلمانی باشد که فاتح این جام می‌شود.

امشب فینال لیورپول - رئال مادرید؛ جنگ صلاح و رونالدو در کیف

غایبان فینال

رئال مادرید با تمام قوا و بدون محروم و مصدوم به میدان می‌آید اما لیورپول گومز، چمبرلین و متیپ را در اختیار ندارد و شاید امره جان هم به دلیل مصدومیت کمر به بازی نهایی نرسد.

ترکیب احتمالی

 لیورپول: کاریوس، آرنولد، فن‌دایک، لاورن، رابرتسون، هندرسون، میلنر، فینالدوم، مانه، صلاح و فرمینو

رئال مادرید: ناواس، راموس، مارسلو، کارواخال، واران، کاسیمیرو، کروس، مودریچ، ایسکو، رونالدو و بنزما 

پر افتخارترین کشورها در لیگ قهرمانان اروپا

ادرید پر افتخارترین تیم اروپایی در لیگ قهرمانان است و به همین دلیل، ‌اسپانیا نیز از لحاظ تعداد جام بالاتر از دیگر کشورهاست. پنج جام بارسلونا اگر به ۱۲ قهرمانی مادرید افزوده شود، تعداد عناوین ‌اسپانیا به ۱۷ می‌رسد. پس از آن ایتالیا و انگلیس با ۱۲ قهرمانی قرار دارند. اگر لیورپول امشب قهرمان شود انگلیس می‌تواند رتبه دوم را به تنهایی به خود اختصاص دهد.

از طرفی ایتالیا از لحاظ مربی بالاتر از دیگر کشورهاست. یازده مربی ایتالیایی توانستند تیم‌های‌شان را قهرمان کنند که کارلو آنچلوتی با سه قهرمانی (دو جام با میلان و یک جام با رئال مادرید) در صدر قرار دارد. ‌اسپانیا با ده عنوان در رتبه دوم قرار دارد. در این آمار یک نکته جالب وجود دارد. زین الدین زیدان تنها ‌مربی فرانسوی فاتح اروپاست اما کلوپ در صورت بردن جام هشتمین آلمانی خواهد بود.

آمارهای خواندنی از فینال داغ امشب 

رئال مادرید در شانزدهمین فینال خود به میدان می رود که از این لحاظ رکورددار است و لیورپول برای هشتمین بار به این مهم می رسد؛ سه بار بیشتر از هر تیم انگلیسی دیگر.

لیورپول یک بار در سال ۱۹۸۱ در فینال به مصاف رئال مادرید رفت که با گل آلان کندی به پیروزی رسید. از آن روز رئال به شش فینال دیگر راه پیدا کرده و در تمامی آن ها به پیروزی رسید. کهکشانی ها در صورت قهرمانی، اولین تیم از سال ۱۹۷۶ است که به سه قهرمانی پیاپی دست پیدا می کنند. آخرین بار بایرن مونیخ توانست در سال ۷۵ و ۷۶ از عنوان خود دفاع کند.

مقایسه آماری کریس رونالدو و محمد صلاح

لوس بلانکوس امیدوار به درخشش ستاره پرتغالی خود کریستیانو رونالدو است. رونالدو چهار گل در فینال لیگ قهرمانان به ثمر رسانده است. اگر او در کیف موفق به گلزنی شود پس از فرانز روت (بازیکن بایرن مونیخ) به اولین بازیکنی تبدیل می شود که در فینال های پیاپی گلزنی کرده است.رونالدو فصل را خوب آغاز نکرد، اما موفق شده پانزده گل به اضافه سه پاس گل در لیگ قهرمانان بدهد.

فصل درخشان صلاح باعث شده تا خیلی از طرفداران لیورپول امیدوار به کسب ششمین قهرمانی خود باشند. مثلث صلاح، فیرمینو و مانه بیست و نه گل در در این فصل از اروپا به ثمر رسانده اند و از این لحاظ رکورددار هستند.

امشب فینال لیورپول - رئال مادرید؛ جنگ صلاح و رونالدو در کیف

سی آر هفت در یکقدمی جاودانگی

کریس رونالدو، ستاره رئال مادرید، در صورت گلزنی در دیدار امشب مقابل لیورپول، از مرز 120 گل در لیگ قهرمانان اروپا عبور خواهد کرد. او با 27 بازی بیشتر از لیونل مسی، 20 گل هم بیشتر از ستاره آرژانتینی زده و فاصله قابل توجهی با او ایجاد کرده است. رونالدو در سه دیدار اخیر رئال در چمپیونزلیگ (دیدار برگشت برابر یووه و دو دیدار برابر بایرن) چندان درخشان نبوده اما درخشش در دیدار امشب می تواند گام بلندی برای رسیدن به توپ طلای ششم برای او باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ماشین تبلیغات غرب نیاز به یه چهرۀ جدید در عرصۀ فوتبال داره تا یکنواخت شدن مسی - رونالدو رم کم رنگ کنه .
منتها دستشون خالیه
محمد صلاح هم از سر ناچاریه
والا هر کی اندکی فوتبال بدونه می فهمه که یه بازیکنی که تازه چند ماهه شناخته شده و هنوز هم کار خیلی عظیمی انجام نداده نمی تونه با رونالدو قیاس بشه .
شاید اسکولاچی رو یادتون باشه ...
برای رونالدو شدن باید حداقل ده سال پیاپی در اوج بود و نه یک جرقه .
آرزو میکنم لیورپول برنده شود. فقط بخاطر صلاح مسلمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
دقیقا به همین دلیل دوست دارم رئال برنده بشه
امشب یا لیورپول قهرمان میشه یا داور!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
متاسفانه داور در دیدار مقابل رم حذف شد و نتوانست به فینال برسه! ایشالله سالهای بعد!!:)
معامله دوسر برد که میگن بازی کردن صلاح با زبان روزس
ببره میگن با زبان روزه برد ببازه میگن روزه داشت!!!!
فقط استقلال
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل