بازدید 20924

ترکش انفجار جمعیت تهران و حومه در پیکر استان‌های خالی از سکنه!

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سطح کلان می تواند زمینه افزایش رفاه شهروندان و پایداری طبیعی زندگی اجتماعی را رقم بزند، موضوع تعادل جمعیتی و پراکندگی یکنواخت جمعیت در کشور است؛ حقیقتی اجتناب ناپذیر که برخی گزارش های جدید نشان می دهد به شدت در حال تغییر است تا خسارات سنگینی را متوجه کشور کند.
کد خبر: ۸۰۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ 27 May 2018

ترکش انفجار جمعیت تهران و حومه در پیکر استان های خالی از سکنه!یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سطح کلان می تواند زمینه افزایش رفاه شهروندان و پایداری طبیعی زندگی اجتماعی را رقم بزند، موضوع تعادل جمعیتی و پراکندگی یکنواخت جمعیت در کشور است؛ حقیقتی اجتناب ناپذیر که برخی گزارش های جدید نشان می دهد به شدت در حال تغییر است تا خسارات سنگینی را متوجه کشور کند.

به گزارش «تابناک»؛ اکنون خشکسالی، مشکلات اقتصادی و نبود فرصت های مناسب شغلی در بسیاری از شهر و روستاهای کشور، زمینه ساز پدیده جدیدی به نام مهاجرت روزافزون و شدید به کلانشهرهایی چون تهران شده و حکایت از روزهای به مراتب سخت تری در کشور دارد؛ شرایط نگران کننده تا همین امروز نیز اصلاً مطلوب نبود و به سویی بدتر شدن در حرکت است.

با اینکه در همه سال های گذشته، بسیاری از مسئولان و متولیان سیاست های جمعیتی کشور با درک بحران تمرکزگرایی و لزوم توزیع یک نواخت جمعیت، تلاش هایی محسوسی را در این مسیر آغاز کردند، بروز برخی محدویت های طبیعی و اقتصادی، فرصت چندانی برای بهبود شرایط به آنها نداد.

هرچند می توان این مهم را از برخی آمارهای قابل تأمل در مورد خالی شدن روستا و شهرهای کوچک کشور و افزایش غیر طبیعی میزان جمعیت کلانشهرهای کشور برداشت کرد، به تازگی در این رابطه یکی از اساتید دانشگاهی سخنانی مطرح کرده که شفاف تر عمق فاجعه را به نمایش می گذارد.

دکتر حسین ایمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در همین رابطه در گفت و گو با روزنامه «همشهری» ضمن اشاره به بغرنج بودن وضعیت جمعیتی کشور افزوده است: من دو روز پیش به هشتگرد رفته بودم. مدیران شهری می‌گفتند که یک اتفاق خوب برای ما و یک اتفاق بد برای کشور در حال افتادن است؛ اتفاق خوب برای آنها ترقی قیمت املاک است، درحالی‌که سال‌ها قیمت املاک در این منطقه ساکن بوده. علتش هم مهاجرت افراد از خوزستان و خراسان و سیستان و بلوچستان است.

این استاد دانشگاه در همین رابطه افزود: چون اطراف کرج قیمت املاک و خانه پایین است، مهاجران با پول نسبتاً کمی می‌توانند خانه‌ای تهیه یا اجاره کنند و همین باعث شده تا کسانی که در جاهایی مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد، راهی این مناطق شوند.

وی ضمن هشدار در مورد خسارات تغییر وضعیت جمعیت کشور ادامه داد: به ‌زودی ما باید شاهد انقلاب‌های جمعیتی در کشور باشیم؛ یعنی این تعادل جمعیتی نصفه و نیمه‌ای که در کشور داشته‌ایم، به ‌زودی به هم خواهد خورد. اگر فکری برای خشکسالی خوزستان و سیستان و بلوچستان و خراسان نشود، موج‌های جمعیتی راه خواهد افتاد و با خودش کلی مسأله به همراه خواهد داشت. همین الان هم داریم نشانه‌هایش را می‌بینیم.

ایمانی همچنین در بخشی از سخنانش با انتقاد از بی توجهی مسئولان به سیاست های جمعیتی گفت: گویا سیاستگذاران و مدیران ما به پارامترهای جمعیت توجه جدی ندارند و برنامه‌ریزی‌ها را با عطف به اطلاعات جمعیتی انجام نمی‌دهند. من به‌ عنوان کسی که با برنامه‌ریزی شهری درگیر بوده، می‌توانم بگویم که مطالعات جمعیتی جدی گرفته نمی‌شود و عددهایی که جمعیت شناسان به برنامه‌ریزان می‌دهند، مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. طوری برخورد می‌کنند که انگار این عددها قابل بازی کردن و نادیده انگاشتن هستند.

وی ضمن تأکید بر مسأله آمایش سرزمین اضافه کرد: مسأله مهم دیگر در مورد جمعیت‌شناسی، آمایش سرزمین است؛ یعنی توزیع بهینه جمعیت و امکانات در پهنه سرزمین. این را از قلم انداخته‌ایم.

جدا از سخنان نگران کننده ای که این استاد دانشگاه به «همشهری» گفته است، بررسی وضعیت شهر و روستاهای استان هایی مثل خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و... نیز به خوبی نشان می دهد، جمع زیادی از روستاییان و نیز اهالی شهرهای کوچک که منبع درآمد آنها به نوعی با طبیعت ارتباط مستقیم داشته است، اکنون که مشکلاتی نظیر بحران آب و خشکسالی شدت یافته، دیگر سکونت در زادگاه آبا و اجدادی خود را رضایت بخش نمی دانند و برای یافتن شرایط بهتر زندگی، راهی مناطق پیرامونی شهرهای بزرگی چون تهران و کرج شده اند.

البته در این رابطه مراکز استانی نیز از پذیرش جمع زیادی از شهروندان شهر و روستاهای کوچک بی نصیب نمانده و بر اساس اطلاعاتی که اخیراً یکی از مسئولان استان سیستان و بلوچستان در اختیار «تابناک»، قرار داد، در پنج سال اخیر بیش از 80 هزار تن از مردم مناطق جنوبی استان به واسطه از بین رفتن امکانات زندگی به شهر زاهدان مهاجرت کرده اند.

این شرایط برای شهر و روستاهای دیگر در استان هایی مثل کردستان، کرمانشاه، ایلام و ... نیز به همین منوال است و بر اساس مطالعاتی که اخیراً مؤسسه جمعیت شناسی انجام داده است، در این استان ها نیز میل و میزان مهاجرت به شهرهایی چون تهران و کرج افزایش یافته است.

این اتفاق نگران کننده یعنی میل شدید شهروندان ایرانی به ادامه زندگی در مرکز سیاسی کشور و یا شهرهای پیرامونی اش در حالی است که در چند سال اخیر، تلاش های فراوانی از سوی مسئولان برای تمرکززدایی از مرکز در دست اقدام قرار گرفته بود؛ سیاستی که گویا با بروز بحران هایی مثل از بین رفتن فرصت های شغلی و نیز تشدید خشکسالی موفقیت آمیز نبوده است.

برون رفتن از بحران نوظهور کنونی که به نوعی از آن می توان به انفجار جمعیت در شهرهای نزدیک به مرکز سیاسی کشور و خالی شدن بسیاری از مناطق ارزشمند کشور از جمعیت یاد کرد، هرچند چندان آسان نیست، بی توجهی به آن قطعاً در آینده خسارات فراوانی را در حوزه تأمین رفاه شهروندان به وجود خواهد آورد که همین، ضرورت در پیش گرفتن برنامه های جدی برای جلوگیری از بحران های جمعیتی را بیشتر کرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۹۹
چرا همه تهران را انتخاب می کنند؟ چرا کوچ؟ چرا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
تمرکز صنایع در تهران دلیل اصلی مهاجرت است. هر شهری باید قطب اقتصادی مربوط به خودش باشد
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
شغل نیست، درآمد نیست، آب نیست، وقتی در برخی مناطق مردم با دبه آب می برند منزل چه انتظاری دارید. محرومیت موج می زند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
مشکل اشتغال در شهرستان ها
مهاجرت از روستاها و شهرها به کلانشهرها مخصوصا تهران محصول اشتباهات و بی خردی مسئولان در گذشته است.

این اشتباه همچنان ادامه دارد.
پاسخ ها
واقع‌بین
| United States of America |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
کلامت کاملا قبول اما منظورت از مسئولین در گذشته چی هست. ماشالله هیچ مسئولی در گذشته نداریم و همه عین سابق سرومروگنده مشغول ساختن ایرانی بدون آبادی هستند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
الان فكر مي كني مسولان عقل و خرد دارن ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
با شما ناشناس 16:55 کاملا موافقم.
باید امکانات و مزایا را در شهرستانهای بیشتر کنند تا ترغیب بشند اونجا بمونند مثلا مالیات بر ارزش افزوده از مردم نگیرند.بهشون اجازه ورود ماشین ها خارجی رو بدون گمرکی بدن حقوق کارمندان رو بیشتر کنند امکانات رفاهی فراهم کنند و از این مسائل
ولی الان دقیقا بر عکسه و بهترین امکانات و مزایا مال تهران هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
نه بابا؟
دیگه چی؟
اونوقت تهرانیا چه گناهی کردند که باید مالیات بر ارزش افزوده بدن و شهرستانها ندن؟؟؟
چرا شهرستانها باید ماشین خارجی بدون گمرک سوار بشن و تهرانیها آشغالهای تولید داخل؟؟؟
کاری به سایر مزایا ندارم اما این مزایایی که گفتی کدومش مال تهرانیهاست الان؟
باید قانون برای همه یکسان باشه و توزیع جمعیت و امکانات هم متناسب با مناطق مختلف صورت بگیره که الان نگرفته متاسفانه!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
ناشناس 21:10 شما درست میگی بزار جمعیت بیاد تهران تا هم در ترافیک هم در دود و صدا خفه بشین اونوقت میفهمین هیچ گناهی ندارین!!!
بخدا کرج عیر قابل زندگی شده در این چند سال اخیر
این انفجار جمعیت کرج همش ظرف ۱۰ سال اتفاق افتاد
واقعا نابود کردند کرج زیبا رو مسئولین
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
کرج واب وهواش ,باغ ویلا های زیباش ,باغاتش. اصلا مهم نیست .فقط ی خوابگاهههبرا اینکه مردم و بکشونه. . نیروی کار بکشونه تا کارخانه ها بگردن و کارخانه دارن.
لذتش وببرن.
عزیزم کارخانجات تولیدی در مناطق محروم وبقول شما خالی از سکنه را معاف از مالیات کنید مهاجرت معکوس صورت میگیرد بهمین راحتی.جایی که نه اب هست ونه نان کدام انسان زندگی میکند؟همه امکانات را جمع کرده اید تهران وشهرهای بزرگ و تعجب میکنید بحران مهاجرت ایجاد شده؟!!!!چه بگویم که انچه امروز ره بجایی نبرد فریاد است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
درود بر شرفت با یه قانون‌ساده مالیات میتوان تمرکز صنایع را از تهران‌دور مرد ، حاشیه خلیج فارس را اباد ، هم تهران نفس بکشه هم تعادل جمعیت ایجاد بشه.
مسئول عاقلم ارزوست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
تنش ها و درگير هاي اجتماعي با وضعيت بزودي رخ ميده
یکی از مشاورین املاک در حومه شفت در استان گیلان از ابتدای سال تا کنون 400 قولنامه تنظیم کرده است در حالیکه استانداری و فرمانداریها هیچ کاری و قانونی برای جلوگیری از این اتفاقات انجام نداده اند و خطر نابودی کشاورزی و بافت سنتی استانهای شمالی وجود دارد
مشکل افزایش جمعیت نیست مشکل اصلی نداشتن مسیولین دلسوز وکارآمد است وگرنه اگر درامد سرانه کشورعادلانه تقسیم میشد نه بی کاری میماند ونه 80درصد ملت به زیرخط فقر وفلاکت میرفتند
کشور رو هواست و فقط مرگ بر اسرائیل و آمریکا مهم است.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
شما هم که خیلی میفهمی!!! الان مشکل مرگ بر امریکا گفتن شده!!! از فردا نمیگیم ببینیم مملکت درست میشه!!!
تهران اساس فلاکت ایران
چون مثل جارو برقی از شهرستانها نیروی انسانی را بشکل کارمند جزء و منابع پولی را بشکل ملک و اجاره میبلعد
منابع انسانی و پولی که میتوتند یک کشور را آباد و بیکاری رابرطرف کند
اگر مهاجرت سیستان بلوچستانی ها به هشتگرد ممنوع شود بایدد مهاجرت تهرانی ها و اصفهانی ها هم به چابهار و عسلویه ممنوع شود.چون واقعا باعث آلودگی اب و هوا و خاک شده اند.....
دلیل این موضوع جمع شدن جمعیت در مناطق قابل زیست ایران است. طبیعی است که مردم به مناطق خشک و غیر قابل زیست جذب نمی شود.
وضعی شده که دیگر تهرانی ها در تهران غریبند!!!!!
بدبخت کشوری که شهرهایش بزرگ و روستاهایش کوچک شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
تمدن یعنی شهرنشینی
شهرنشینی بد نیست اما اینکه تمام امکانات را در یکجا جمع کرد مشکل ایجاد کرده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
وقتی که درآمد کشور برای تهران هزینه میشه و استان های محروم بودجه ای دریافت نمی کنند وضع همین است اگر درآمد کشور عادلانه توزیع میشد الان تهرانیها در تهران غریبه نبودن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
مگه تهرانی هم داریم!!! فکر میکردم خیلی وقت پیش نسلشون منقرض شده
همه باید بروند تهران مگر مردمی که در شهرهای دور افتاده بدون امکانات و اب مردم ایران نیستند اگر شغلی هم باشد در تهران است
تراکم جمعیت از نظر تلفیق کردن فرهنگ ها خوب است. مثل نسل جدیدی که در تهران متولد شده و تقریبا تلفیقی از تمام ایران است. یعنی طرف پیش از آنکه خود را متعلق به ایل و طایفه ای بداند خود را متعلق به ایران می داند و این مسئله به افزایش امنیت ملی کمک می کند. اما از نظر کم شدن امکانات و افزایش وقوع جرم و شورش های اجتماعی ممکن است خطر ساز شود.
بسیار موضوع مهم و نگران کننده ای هست، ولی انگیزه ای برای برخورد با ان وجود ندارد
زمینهای قابل بهره دهی در روستاها ،واطراف شهرهای کوچک ،محدود است که حد اکتر جمعیتی حدود بیست ،الا بیست و چهار میلیون نفر را میتواند تامین معیشت نسبی کند ؟ در سال ۵۷ که جمعیت ایران نزدیک چهل میلیون نفر بود حدود ۶۵٪ جمعیت روستا نشین بودند که بخشی از آنها در شهرهای بزرگ بصورت فصلی کاگری میکردند ،اما اکنون که جمعیت ایران بیش از هشتاد ،ویک میلیون نفر شده ،حدود ۳۵٪ الا ۴۰٪ جمعیت روستا نشین میباشد ،که بیش از جمعیت سال ۵۷ است که عده ای خیلی کمی از آنها در شهرهای بزرگ بصورت کارگر فصلی کار میکنند ..... مسولین نمیخواهند کنترل جمعیت را که سرزمین ایران میتواند تامین کند ،به پذیرند ؟ همین باعث تغیر کشت از اورگانیک به تراریخته میشود ،وبخش عظیمی هم به واردات وابسته میشود ؟ و نخبگان کشور مجبور به مهاجرت از کشور میشوند ؟ بقای حکومت به نخبه سالاری است،که حکیم طوس گفته است ،؟‌یکی مرد جنگی ،به از صد هزار ؟ یقینا منظور حکیم طوس ،جنگ وکشتار تنها نبوده ،بلکه جنگ عزت ،وتوسعه ،و پیشرفت ،وخلاقیت ،و کار ،ابزار کار ،بیشتر بوده است که یک فرد کاردان ،وخلاق ،وبا مهارت ،که بتواند ابزار ‌ونیاز جامعه را تهیه کند ،از صد هزار بیکار ،وبی مهارت ،وبی ایده ‌ومسولیت پذیری بهتر است ،همانگونه که یک فرمانده بهتر از یک لشکر است ،ویک سازندهٔ موشک پیشرفته بهتر از یک تیپ میباشد ؟ پس تعدا جمعیت کشور مهم نیست ،تعداد جمعیتی که بشود آنرا تامین کرد ،و پرورش داد ،وخلاقیت آنهارا شکوفا نمود مهم است ؟ اینکه از جمعیت ۸۱ میلیونی ابران ،۱۱ میلیون حاشیه نشین ،و چهل میلیون فقیر ،وهفتاد و هفت میلیون یارانه بگیر ؟ یقینا این جمعیت نمیتوانند خلاق و نخبه باشند ؟ در اینگونه جوامع ،عده ای کمی بیشترین بهره ،ورفاه را میبرند ،وهمین وضعیت جمعیتی باعث مفاسد اجتماعی میشود ؟پس لازم است سیاست جمعیتی را بصورت منطقه ای ،و ناحیه ای برنامه ریزی ،و بخشهای متراکم را کنترل جمعیت کنند ؟،، و الا بیست سال آینده ،ایران باجمعیت حداکثری فقیر مواجهه میشود ،وکنترل آن از دست حکومتگران خارج میگردد ؟،،،
پاسخ ها
kazem
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
کاملا حرف درستی زدید ما دچار مسئولین ناتوان شده ایم که با افزایش جمعیت بدون توجه به عواقب آن کشور را رو به مواجهه با مشکلات بسیاری بحرانی کرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
من هم موافقم، کشوری مثل بنگلادش هم که لبریز از جمعیت شده و الان وضع مردم رو ببین اونا هم تو فقر و فلاکتند، ولی کشورهایی مثل آلمان انگلیس فرانسه آمریکا
که چطور جمعیت خودشون رو ثابت نگه داشتند و مردمشون هم تو رفاه و آسایش.با هر نوع حساب و کتابی بررسی کنی ایران، بیش از ۶۰ میلیون نفر ظرفیت ندارد.
تهران با همین وسعت در صورت ساخت و ساز صحیح ظرفیت 90 میلیوت جمعیت را دارد البته چند نکته بی اهمیت هم هست، آب، زلزله، امنیت
جای تاسف دارد که بعد از چهار دهه تازه از مشکلات اجباری کوچ جمعیت وآمدن آنها به شهر های برزگ بخصوص شهرهای نزدیک تهران صحبت کنیم.قبل از انقلات وقتی صحبت از مناطق محروم میشدبی اختیار یاد استانهایی همچون سیستان وبلوچستان ونواحی از مناطق خراسان .کردستان و و... و از لحاظ رسیدگی عمرانی همیشه در اخر صف بودند. بعد از انقلاب امیدوار شدیم تقسیم ثروت ملی ایجاد مشاغل وپشتیبانی از منابع طبیعی در سراسر کشور یکسان پیش برود.هر چند جنگ تحمیلی عراق کشور را درگیر کرد .متاسفانه کم کم بویژه بعد از جنگ عدم برنامه ریزی کلان درست بدور ازوابستگی های جناحی وگروهی.سوء مدیریت.ایجاد وشدت گرفتن رانت وفاصله طبقاتی.امروز ما را بدینجا رسانده که در اکثر مناطق کشور منابع طبیعی حال درست حسابی ندارند.صنایع کشور مشکلات فراوان دارند. یک مثال ساده ایا تا حالا با توجه به سن سد کرج اخرین باری که این سد عظیم لایروبی شد کی بود؟در جا جای این مرز بوم نعمات فراوانی وجود دارد که متاسفانه به واسطه خود خواهی ها وسومدیریت ها همه در حال نابودیست.وبه جای شک کردن در کردار خود همه تقصیر را گردن طبیعت وغیرو میاندازیم.اینکه بااین همه عزت که به مردم افغان گذاشتیم تنها عاید مان قطع شدن حق آبه های قانونی مان شده واز مسئولان کسی خم به ابرو هم نمی اورد. وامروز سیستان بی اب تر از هر زمان شده.در مناطق کویری بدون برسی های علمی دست به ایجاد صنایع که مصرف آب بالایی دارند میزنیم(مثل صنایع فولاد) .برای ایجاد پل برروی دریاچه ارومیه به ناشیانه ترین نوع خود عمل میکنیم بخشی از جاده را در روی دریاچه با شن ماسه(تو بگو هزاران تن) پر میکنیم.غافل از اینکه اکو سیستم دریاچه را بهم میزنیم وشیپور نابودی آنرا به صدا در می آوریم.زمین های زراعی وسیعی که در اطراف دریاچه در استان های همجوار هستند همه محکوم به نابودی می کنیم.در تمامی نقاط کشور این داستان به شکلی ادامه دارد وهیچ اراده واحد وقدرتمندی برای مدیریت درست ودور از هیاهوی جناحی وجود ندارد.پس منتظر اوارگی وایجاد شهرک های اقماری در دور شهر های بزرگ باشیم.بواقع جای تاسف وتاسف وتاسف دارد و بس
پدربزرگ یکی از همشهریها بعد ازسالها مسافرتی رفته بود به روستایی در فاصله سی کیلومتری وقتی برگشته گفته دنیای خدا چقدر بزرگه !خشک سالی تاثیر گذار است مهمتر ازان تغییر سبک زندگی وراحتی رفت وامد واشنا شدن به مکانهای بهتر است .
غارت استانهای دیگه از جمله خوزستان و آبادانی چند استان دیگه مثل تهران و اصفهان این عواقب رو داره
پاسخ ها
گل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
گل گفتی
تنها راه مبارزه با كوچ افراد از شهرستانها به شهرهاي بزرگ اينه كه امكانات رو در تمام كشور داشته باشيم نه فقط تو شهرهاي بزرگ، مردم هميشه ميرن جايي كه امكاناتش بيشتر و بهتره ، به نظر من بايد شروع كنيم به ساختن شهركهاي كوچيك و با امكانات مفيد در سرتاسر كشور
بنده ی خدا، من مازندرانی سه سال تهران بودم، با بدختی و مشقت رفتم مازندران مجددا. ولی بازم کاری پیدا نمی شه مجبور شدم بیام تهران.
اصلا هم عاشق تهران نیستم، دوست دارم شهر خودم زندگی کنم، ولی چاره چیه، باید یه طوری زندگیم رو بچرخونم یا نه...
سیستان و بلوچستان و خوزستان که بماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
مازندران می شه درآمد داشت. این همه ویلا می سازند. شما یک اسب داشته باشی لب ساحل کرایه بدهی کلی درآمد داره. یک قایق، جت اسکی. کلی کار ساختمانی ویلاسازی می شود انجام داد. یک عده ای پولدار هستند که می آیند مازندران می شود از آنها کلی درآمد کسب کرد.
خوب معلومه وقتی بودجه و امکانات به دیگر استانها نمی دهند همه بلند میشوند می آیند استان تهران و البرز و نتجه اش میشود این همه جرم و جنایت و آلودگی و.........هزارن مشکل دیگر

مسئولین کشور تا دیر نشده باید امکانات بیشتری را روانه استانها و روستاها نمایند تا از مهاجرت روستاییان که تولید کننده هستند جلو گیری شود. استان تهران مساوی است با شغلی دلالی که دیر یا زود کمر اقتصاد و تولید کشور را خواهد شکست.
لطفا یک سیاست کارامد در این سال ها را نام ببرید؟
سلام - موضوع از این هم وخیم تر است . دوست تابناک . بنده مطلع هستم اغلب افرادیکه از افغانستان به ایران سفر میکنند چه بخواهند بمانند وچه نخواهند بمانند . اول به استان تهران . کرج . ورامین - شهریار می ایند. بعد استانهای کرمان - اصفهان - فارس - وسواحل خلیج فارس رفته اند . شاید 60 الی 70 درصد دراستانهای تهران وکرج ساکن هستند یعنی هرکس از هرجا مانده به این دوشهر مهاجرت میکند علی برکت الله .
خواهش میکنم گروهی را تعیین وتحقیق کنید وگزارش کند شاید جلوگیری شود .
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
به نظرتون چرا تبریز نمیرند ؟چون سیاست دولت واگاهی مردمان منطقه از این وضع هست تا وقتی خودشان کار میکنند ودلشون برای شهرشون میسوزه احتیاجی به اتباع مهجر ندارند
متاسفانه ناکارامدی شبه مدبران این بلا رو سر کشور اورده و داره بدتر میکنه.اگر به شهرستانها رسیدگی بشه که باسد بشه و میشده که اهمیت نداده شده همه می خوان بیان تهران یا شهر های بزرگ که واسه کشور این یک افت هست.
وقتی در شهرستان‌های کوچک اجازه حتی برگزاری ساده ترین رویدادهایی که باعث نشاط مردم میشه هم داده نمیشه مانند کنسرت موسیقی و غیره، در کنار اون نبودن فرصتهای شغلی مناسب، این پدیده کاملا طبیعیه
توی تهران ته تهش آدم میره کارگری یا پیک موتوری یا آژانس ماهیانه یه پولی در میاره خرج زندگیش کنه توی شهرستانی که کل بازارش ده تا مغازه هم نیست و خانوادگی اداره میشن نه کار گر میخوان نه پیک و نه حتی نیازی به آژانس دارن چه راه درآمدی برای مردم وجود داره؟ توی روستاها منابع درآمدی خیلی خیلی کمتر از شهرستانها هم هست فقط دامداری و کشاورزی و صنایع دستی میشه انجام داد. یه روستا مگه به چند تا مغازه نیاز داره؟ کشاورزی که وابسته به آب هست که نداریم دامداری سرمایه زیادی میخواد و صنایع دستیمونم اونقدر دست توش زیاد هست که به فروش نمیره تنها راهش اومدن به یه شهر بزرگتر و انجام کارهای خدماتی هست. وقتی که آب نباشه و هزینه ای هم برای تامین اب نکنن محکوم به فنا میشیم با پول یک بشکه نفت میدونید چند بشکه آب میشد شیرین کرد؟ میشد توی ایران بزرگترین تاسیسات آب شیرین کن جهان رو راه بندازیم و آب دریا رو شیرین کنیم و حتی صادرات اصلیمون آب میشد ولی مدیریت نداریم
تبعیض خیلی از ترکها رو راهی مرکز ایران کرده اردبیل و ارومیه شدیدتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
شماها که کل کشور رو قیضه کردین ماشالا...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
چیزی که اتفاق افتاده تبعیض نیست سوء مدیریت در اداره کشور و تقسیم بودجه است که در آن
مجلسی ها و دولتی ها بیشترین نقش را داشته اند.خیلی وقتها همین مجلسی ها و دولتی ها را از مردم اردبیل و ارومیه و دیگر شهرهای آذری زبان تشکیل میدادند.مثل وزیر مسکن احمدی نژاد ،یا آقای آقازاده وزیر نفت رفسنجانی و تعداد بیشمار دیگر .لذا چیزی که اتفاق افتاده سوء مدیریت و عدم توانایی افرادی بوده که مسئولیتها را پذیرفته اند ولی از پس آن بر نیامده اند و نه تبعیض. لطفا آب را گل نکنید.
انشاالله روزی بیایدکه مردم از تهران به شهرستانهای زادگاه خود برگردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
ان شاءالله ، امروز تهران شهر شهرستانیهای مقیم مرکز شده و به مردم واقعی تهران که تعداد آنها بسیار کم است تعلق ندارد.مردم شهرهای دیگر هم مدام از اینکه بودجه بیشتری به این شهر تعلق میگیرد مینالند در صورتیکه همه ی شهرها نمایندگان زیادی در تهران دارند و در واقع باید سهم بودجه دوستان و اقوامی که در تهران دارند را به تهران بپردازند.
ولیاگر همه ی شهرستانیها بخواهند و موفق شوند تهران را ترک کنند.دورنمای آن مثل شهر ارگ بم کرمان خواهد بود.تصور کنید مردم ارگ بم چرا آنجا را ترک کردند.
فکر میکردیم ادارۀ مملکت یعنی سخنرانی و شعار. نمیدانستیم که باید از دهه ها قبل به فکر آینده (امروز) باشیم. آیا امروز به فکر دهه های بعد هستیم؟
ايرادى ندارد سياستهاى افزايش جمعيت را ادامه دهيم. تا به حول و قوه الهى جمعيت را به 500 ميليون برسانيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
وزیر بهداشتی که ناگهانی طرفدار سیاست های جمعیتی
و واحد تنظیم خانواده را تعطیل کرد
بهنظر میاد برای این افراد بهترین چیز تجزیه ایرانه ولی فقط یک راه باریک تا بندر عباس داشته باشن که جنس قاچاقشون رو بیارن به مردم بدن همین کافیه باقی کشور به جهنم
وقتی که بجای نخبگان متخصص ، توسط سهمیه ها و نورچشمی های متعهد اداره میشه ، بهتر از این نمیشه ..
برای برون رفت از مشکلات جمعیتی که کلانشهرها را فرا گرفته اینست که کارخانجات تولید موشک را به شهرستانها ببریم تا نیروی کار نیز بتواند به آنجا کوچ کند.چون ساخت موشک نیروهای متخصص در زمینه های مختلف را میطبد.ضمن اینکه میتوان کارخانجاتی که به تعطیلی کشیده شده اند را نیز با ایجاد تغییرات در این زمینه فعال کرد.اگر اینکار انجام شود میتوانیم علاوه بر مهاجرت معکوس ، در کنار صادرات نفت ،مانند کشورهای قدرتمند به فروش و صادرات اسلحه نیز مبادرت کنیم.
ضمنل با این کار در سوریه عراق و یمن نیز کمبود سلاح نخواهیم داشت و میتوانیم در نابود سازی اسرائیل نیز فعال تر عمل کرده ،کاری کنیم که آمریکا به پایمان بیفتد تا نابودش نکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
.نیاز موشکی ما برای توان دفاعیمان است نه از بین بردن دیگر کشور ها .افرادی مانند شما باعث شده اند که دنیا بر روی توان موشکی ما متمرکز گردد.
من داداش بقول معروف یک لنگم در روستاهای شما ولنگه دیگرم در کرج است
تمرکز گرائی ، بی ا عتنائی به نیازهای بهداشتی و فرهنگی و اقتصادی و آموزشی استانها ی محروم ، خشکسالی و سد سازی ها ، تبعیض قومی و مذهبی ، از عوامل کوچ به تهران هستند اما از آنجاکه زندگی در تهران هم گران است ، بایدبا این مهاجرت ها منتظر گسترش فقر و جرم و جنایت و افسردگی و ناامنی بود . شکم گرسنه اخلاق و منطق نمی شناسد . سؤال اینجاست که دولت روحانی در 5 سال گذشته برای توسعه و رفاه استانها چه کرد ؟ هیچ !! دولتی که قادر به تامین حتی یک سر پناه امن برای زلزله زده کشور نیست ، چرا کنار نمی رود تا مردم حداقل تکلیف خودشان را با سایر مقامات بفهمند !
پاسخ کاملا روشن است .نداشتن امکانات درمانی و اقتصادی مناسب در سایر استان ها موجب مهاجرت روز افزون به تهران شده است.

چنانچه در مراکز استان ها بیمارستان های فوق تخصصی ساخته شود که همه امکاناتی که در بیمارستان های تهران است را به همراه پزشکان متخصص داشته باشد درصد قابل توجهی از مهاجرت ها به تهران کم می شود.

دادن وام های کم بهره و معافیت های مالیاتی و سایر امکاناتی که دولت می تواند در اختیار بنگاه های اقتصادی در شهرستان ها قرار دهد نیز به کم کردن مهاجرت کمک می کند .

البته اگر مسیولان درست و حسابی این مملکت داشته باشد که متاسفانه ندارد.
90 درصد تهران از مناطق شمال غرب و غرب کشور مهاجرت کرده اند چرا؟ در حالیکه بهترین نقطه برای سکونت این مناطق هستند با آب و هوای خوش.علت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
چرا نداره .توسعه نیافتگی و فراموش کردن مردم این دیار
تابناک عزیز انچه نوشته ای بکلی نادرست است . انچه نوشته شده تکرار برداشتهائی است که مطلقا" مبتنی پژوهشی ودر واقع خصلت یابی روند شهرنشینی ، معاصر ما نیست . چرا ؟ چون شهرنشینی معاصر ما دارای ویژگیهای ساختاری تاریخی است ، که بدون توجه به ان ناظر را دچار توهمات بسیار خواهد نمود . توهماتی چون : "یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سطح کلان می تواند زمینه افزایش رفاه شهروندان و پایداری طبیعی زندگی اجتماعی را رقم بزند، موضوع تعادل جمعیتی و پراکندگی یکنواخت جمعیت در کشور است " انچه میفرمائید یک ارزو ویک رویاست که هیچ همخوانی ای با واقعیت روندهای در جریان ندارد !! برای ورود به چنین بحثی باید به یک سری پیش فرضهای اساسی توجه داشت : نخست اینکه ما یک جامعه در حال توسعه هستیم ، که در مرحله گذرازتوسعه نیافتگی قرارداریم . بنابراین درهربحثی ازاین نوع، باید باتوجه به اینکه به جهان درحال توسعه ویا پیرامونی تعلق داریم به اظهار نظر یا ارزیابی وتحلیل اینگونه مسائل بپردازم . پیش فرض بعدی این استکه: شهرنشینی در کلیه جوامع پیرامونی دردهه های اخیربا در صدی بیش ازدرصد افزایش جمعیت شان ادامه داشته است . انهم در حالیکه در اغلب این جوامع شتاب رشد جمعیت منفی بوده است .یعنی در صد رشد جمعیت هرسال کمتر سال قبل است . بفرض در صد رشد جمعیت در کشور ما درسالهای انقلاب ،بیش از 3 درصد بود اما هم اکنون حداکثر 3/1در صد است . انهم با باتوجه به اینکه در این زمینه در جهان در حال توسعه مایک استثنا نیستیم . وباز هم بفرض وبعنوان مثال: در صد رشد جمعیت در امریکای لاتین که درسالها دهه شصت میلادی اغلب بیش 3 درصد بود هم اکنون حداکثر 1در صد است ! خوب علت این کاهش رشد جمعیت نه تنها برنامه های تنظیم خانواده – چنانکه اغلب به ان باورداریم - نبوده بلکه بطور قاطع نتیجه رشد شهر نشینی بوده است . هم اکنون در کشورهای نامبره در صد شهرنشینی بین 75 تا 85 در صد کل جمعیت ان کشور هاست ! حال مسئله اینجاست اگر قرارباشد از توهمات رها شویم ، باید به پذیریم این افزایش در صدجمعیت نسبت به کل ان ودر نتیجه کاهش سال به سال درصد افزایش جمعیت ، روندی «اجتناب نا پذیر» است !!! توجه بفرمائید تکرار میکنم، اجتناب ناپذیر است . یعنی بر خلاف برخی ازکارشناسان وطنی با هیچ ترفند ، برنامه وسیاستی نمیتوان مانع رشد مورد بحث شد . بقسمی که شهرنشینی در کشورما وکشورهای درحال توسعه دیگری که درجه توسعه شان کم وبیش همانند ماست، سهم بخش شهریشان تا سال 2050 به بیش از 90د رصد کل جمعیتشان خواهد رسید . این بدان معنی است که در ان سالها جمعیت شهری ما بیش دوبرابر میزان کنونی خواهد شد . اما پیش فرض بسیار تعیین کننده بعدی این استکه : این شهرنشینی از نظر نحوه استقرار در فضا ویا قلمرو ملی عمدتا" درتجمع های جمعیتی – کلانشهرها – خواهد بود . انهم بصورتی که اگر دیر بجنبیم و درتوهمات بمانیم ،عمده استقرارجمعیت وفعالیتها در تهران خواهند بود !! روند مذکور نیز در جوامع در حال توسعه بکلی غیر قابل اجتناب بوده وسرگم شد حول الگوهای وارداتی همانند طرحهاکلیشه ای بفرض امایش سرزمین وغیره جزایجاد قوز بالا قوز دیگر حاصلی نخواهد داشت . باید توجه نمائیم روندهای اجتناب ناپذیر پیشگفته « ذاتی » این مرحله از توسعه ماست به قسمی که « تقابل » با ان همانند سیاست گذاری های ورشکسته کنونی جز افزایش مشکلات و اخلال در امر توسعه پرفراز ونشیب کشور حاصل دیگری نخواهد داشت. البته راهکار های ممکن در شرایط کنونی را در سایت شهرسازی وتوسعه ارائه شده است .وفعلا" جهت ممانعت از اطاله کلام از ذکر انها خوداری مینمائیم باتشکر سایت شهرسازی وتوسعه از نقد متقابل سپاسگذار خواهیم بود
تمام بدبختی ها ما از ناحیه خود دولته
وقتی دولتی نباشه، فسادی نیست، رانت نیست، حقوقهای نجومی نیست،
فقط مردم میمانند و مردم
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
دولت هم همین مردمند !از فضا نیامده اند که
کشور را به جهار منمطقه تقسیم و بصورت فدرالی و جداگانه اداره هر منطقه را به مزایده بین المللی صد ساله بگذارید کشورهای پیشرفته صاحب فن آوری تکنولوژی و دارای نیروی انسانی ماهر و کار امد بیایند اداره امور مناطق را بعده گرفته و همجون توافق چین با انگلیس پس از صد سال منطقه ای پیشرفته و آباد را تحویل بگیرید. اینقدر شعار به مردم تحویل ندهید ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
دیگه!!!!!!یک دفعه کشور را حراج کن.
برای هر کشور دو دید از امنیت ملی وجود دارد: ۱۰تهدید خارجی ۲-تهدید داخلی . در این چهل سال ۸ سال ایران با تهدید خارجی مشخص روبرو بوده. بقیه این دوران صرف مقابله بجای راه حل یافتن برای تهدیدات داخلی شده. این در درجه اول ناشی از درک غلط از دشمن است.
دشمن اصلی ما : ۱)عدم استفاده درست از منابع کشور است. ۲)فراری دادن نخبه هایی است که توسط کشورهای خارجی سریعا جذب می شوند.۳) عدم اجازه به دید های متفاوت برای ارانه راه حل و عملی کردن آن با برنامه ریزی دراز مدت. متاسفانه علی رغم شعار های فراوان, ما هنوز از فراهم کردن خورد و خوراک و شرایط مناسب زندگی که اولین معیار پیشرفت است باز مانده ایم- ولی همواره از "دشمن" صحبت میکنیم. راستی جهاد برای سازندگی کجاست؟ چرا دید ما از جهاد فقط متوجه یک دشمن خارجی است و به دشمن ۱)فساد ۲)بی برنامه گی ۳)فقر ۴) نا امیدی ... توجهی ندارد. بیایید آشتی ملی را عملی نماییم. ییا یید از نیرو ها ی کشور حد اکثر استفاده نماییم. موفقییت بسیاری از ایرانیان خارج از کشور خود گواه آن است که اگر شرایط درست فراهم باشد
ایرانیانیان قابلیت لازم را دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
دوست عزیز عده ای از مسئولین یا از کلمه« ملی» استفاده نمیکنند و یا اگر مجبور شوند با اکراه از آن استفاده میکنند.
بايد سياست تشويقي به كار بگيريم ، مثلا اگر فردي رفت تو شهرستان و يه زمين رو كاشت و آباد كرد يا يه مرغداري يا گاوداري زد و هر كار ديگه ، بياييم به اين افراد وام يا حتي وام بلا عوض بديم بدش ببينيد شهرستانيا چه سريع بر ميگردن به شهر خودشون
فقط شهرهای بزرگ نیستن که مقصد مهاجرت روستا ها به خاطر خشکسالی شده الان شهر ۶۵ هزار نفری ما پر شده از روستاییان اطراف به طوری که طی ۱۰ سال گذشته تمام شهرک ها پر شده و قیمت خونه سر به فلک کشیده
چرا مسئولین کشور به این نتیجه نمی رسند که توانائی مدیریت واداره کشور را ندارند وبیش از این در حق مردم وکشور ظلم نکنند
پاسخ ها
بهلول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
عارف جان مطمئن باش اکثر آقایان از همون لحظه که
قبول مسئولیت می کنند می دانند که توانش را ندارند ولی وقتی حسابرسی و حسابکشی نیست و هر کس هر طور که می خواهد کار می کند و به کسی پاسخگو نیست و ضمن معرفت هم نداره چرا قبول نکنه؟ تا از مزایای بی درد سرش استفاده کنه؟
ایران ساحل زیاد داره در جنوب
باید چند شهر جدید با جمعیت ۵۰۰ هزار پیش بینی و ساخته شه
و‌کارخانجات به جنوب ایران منتقل شه
و صادرات از همونجا انجام شه
زیاد کار مشکلی نیست
نمیخان انجام بدن
تهران = دروازه جهنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
برای ما تهرانی ها شیرین ترین خاطرات...
جدیدا که از شهرستانشان میروم تهران خصوصا در روزهای تعطیل در اکثر محلات فکر میکنم رفتم کابل وبعنوان یک ایرانی احساس غربت میکنم
دلیل اصلی تقسیم پول نفت درتهرانه
در تمام دنیا بهترین و پیشرفته ترین مناطق بنادر می باشند در ایران به خاطر پول نفت کویر را آباد میکنند. نفت خوزستان و آب خوزستان را دارند می برند مناطق کویری مانند کرمان و اصفهان را آباد کنند .
تا تصمیم گیری در سطح مدیریت کلان این کشور به این شکل ادامه یابد قطعا در آینده نزدیک ایران دچار بحران های بسیار خطرناکی خواهد شد که نتیجه آن تجزیه و درگیری های داخلی و غیره خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
آب خوزستان؟
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
تومغزفندوقی هستی آبی که میکی مال چهارمحال بختیاری هست نه شما بعدا تمام وسایل زندگی تون همه از همین صنعت اصفهان هست پس حرف نفت نزن
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی تشویق به مهاجرت و شهرنشینی است همین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
حسابی مغزت را تعطیل کرده ای.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
باز تو پیدات شد نمنکدون
با سلام . وقتی فکر میکنند در تهران حلوا خیر میکنند و پول روی زمین ریخته و فقط باید جمع کنند همین میشود . این سودا اگر برطرف شود دیگر کمتر کسی دچار گرانی تهران و مسائل جانبی آن و سایر مشکلات خواهد شد
تا حالا درآمدهای نفتی هر سوء مدیریتی رو پوشونده بوده و یا لااقل اثراتش رو کاهش داده بود. اما با برگشتن تحریمها، چون کشور بصورت باری به هر جهت اداره میشه، بحرانهای زیادی در راه خواهد بود. هر سال دریغ از پارسال.
در سال ۵۵ حدود ۷۰ درصد جمعیت روستایی بود و الان حدود ۷۰ درصد شهرنشین هستند و در بلندمدت این نسبت همانند جوامع توسعه یافته به ۹۰ درصد میل میکند‌. ۷۰ سال است که در سطح برنامه ریزی کلان به اسم مقابله با مهاجرت با شهرنشینی مقابله شد و نتیجه اش شد شهرنشینی بدون برنامه و حدود ۱۵ میلیون حاشیه نشین. بجای این حرفای صد تا یه غاز؛ واقعیت و روند اجتماعی اقتصادی رو قبول کنید و متناسب با اون برنامه ریزی کنید. الان در انگلیس از ۶۵ میلیون جمعیت ۱۰ میلیون در لندن زندگی‌میکنند و مهاجرت زیادی در ۳۰ سال اخیر به لندن شده. ولی چون برنامه ریزی شهری واقع بینانه بود؛ الان مشکل ترافیک و آلودگی ندارند. ولی تهران رو یک جماعت میشینند و هر چند سال طرح جامع تصویب میکنند و یک مرز دور شهر میکشند که داخل این مرز تهران و بیرون هیچی. بعد از یه مدت که ساخت و ساز قولنامه در اونجا شکل میگیره طرح جامع اصلاح میشه و چند منطقه به شهر تهران اضافه میشه. یعنی عملا بجای اینکه طرح پیشرو باشه؛ برنامه ریزان پیرو بساز و بفروشها هستند. طرح مسکن مهر یک طرح فوق العاده بود که دقیقا در جهت درست حرکت میکرد. یعنی ساخت و توسعه شهر در منطقه مشخص که جلوش رو گرفتند.
در 20 کیلومتری همین تهران ،شهرستانی وجود داره به نام بهارستان که متراکم ترین نقطه جهان است با مساحت 65 کیلومتر مربع و جمعیت 700 هزار نفر بدون امکانات
تحلیل آبکیی بود ما که کرج هستیم کرج پر شده از مناطق غرب و شمال غربی کشور نه سیستان و خراسان و خوزستانی
با انفجار جمعيتي در تهران و كرج احتمال تصرف خانه هاي خالي و احتكاري و بحرانهاي اجتماعي بسيار زياد و بسيار نزديك است مسولين دير بجنبند معضلات حل نكنند ديگه نميشه كاري كرد
قاعدتا برای مهاجرت پله گمشده ای دیده میشود واینکه مهاجرت از روستا به شهر و یا در مرحله بعد. به مرکز استانها (موضوعی که بسیار نادر است) و سپس انتحاب تهران که عموما مهاجرتها مستقیما به پایتخت انجام میشود چرایی مسئله قابل بررسی است
عدم توجه به موضوع آب و اهمیت آن در نقش توسعه پایدار و امنیت می تواند از مواردی باشد که حتی امنیت یک منطقه و کشور را دچار چالش و تهدید کند. قطعا یکی از پیش لرزه ها در این خصوص مهاجرت بسوی مراکز پر برخوردار است . در ده های اخیر دولت های مستقر جهت ابرسانی به مراکز استانی مثل یزد که به کم ابی دچارند سردر گم و بی برنامه بوده است و درک صحیحصی از شرایط اجتماعی نداشته اند . لذا این مسئولیت به عهده بزرگان قوم است که ضمن هدف گذاری برای انتقال اب به استان هایی مثل یزد مردم را به فکر مهاجرت نیاندازند.
وقتي مسئولين كشور در خانه هاي انچناني با كلي محافظ و ماشينهاي مدل بالا ه حتي براي خريد منزل راهي بازار با وسيله عمومي نشده اند و حقوق هاي انچناني .چطور ميتونند درد مردم رو بفهمند حالا همش بگن ملت ما ايستاده اند.
برخی مدیران از ملاکان بزرگ تهران هستن .... اگه تمرکز زدایی کنند ، ارزش املاک خودشون کم می شه
از دوستان ما که هر کس تونسته برگشته ونظرشان اینست که حداقل هوای خوب وترافیک نداریم وارزانی در شهرستانها بیشتر است اینجا که انگار همه می خواهند تیغت بزنند از اریشگر گرفته تا مدارس انتفاعی وکلاسهای اموزشی وهمه تعمیرکاران .کلا هر که کهسر وکارت به او بیفتد
چند دهه قبل از شمال و شمال غربی زیاد کوچ کردند تهران وکرج .حومه برای کار حالا تا از جنوب و جنوب شرقی میخوان کوچ کنند اونم از سر اجبار بده اقا جا زیاده تشریف بیارین ما مهمان نوازیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست