حمل و نقل و سوخت رسانی کشور با اعتصاب گسترده کامیون داران مختل شد!
کامیون داران و رانندگان ماشین های سنگین که به واسطه شغلشان، همواره در معرض انوع تهدید و سختی ها قرار دارند، چند روزی است که دوباره اعتراض های صنفی خود را این بار با ابعاد وسیع تر از سر گرفته اند؛ سخت کوشانی که در سال های گذشته نیز در برخی نقاط کشور مثل شهر بندرعباس دست به اعتراض زده بودند، اما کسی جویای حالشان نشده بود.
به گزارش «تابناک»، مشکلات صنفی و فشارهای سنگین اقتصادی که مدت هاست گریبان بخش زیادی از شهروندان جامعه را گرفته است، در روزهای اخیر موجب شده تا جمع زیادی از کامیون داران و رانندگان ماشین های سنگین دست به اعتراض و تحصن بزنند و به واسطه این اقدام هماهنگ و سراسری آنها، اختلالی بی سابقه در شبکه حمل و نقل و سیستم سوخت رسانی کشور پدید آید.
گزارش های به دست آمده نشان می دهد در استان و شهرهای مختلف کشور مثل استان های اصفهان، قزوین، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، لرستان، کرمان، هرمزگان، فارس، تهران و چند استان دیگر تعداد زیادی از کامیون داران دست به تحصن و اعتراض زده اند و با پرهیز از جابجا کردن بار بین شهری، مشکلاتی را در این زمینه پدید آورده اند.
جدا از شهرهای بزرگ جمعیت این رانندگان در شهرهای کوچک تری مثل ارسنجان، بم، زرین شهر، کوار، مرودشت، بوکان، سبزوار، دهاقان، بندرانزلی نیز قابل توجه است و بررسی ها نشان می دهد دیگر رانندگان نیز آرام آرام در حال پیوستن به این اعتصاب دست جمعی هستند.
این رانندگان اعتصاب و اعتراض خود را از روز گذشته آغاز کرده اند و در این اقدام خود موضوعاتی چون افزایش قیمت بیمهها، عوارض بالای اتوبانها، کمیسیون بالای باربریها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودروها که با وجود ثابت ماندن کرایهها همواره رو به افزایش است، اعتراض دارند.
شیوه اعلام و سیستم نوبت دهی توزیع بار از دیگر دلایلی است که این افراد نسبت به آن معترض هستند و عقیده دارند با روند کنونی که مقامات مسئول چندان علاقه ای برای ورود به مسئله و رسیدگی به مشکل ندارند، زمینه را برای افزایش دلالان و سودجویان فراهم کرده است.
آنها معتقدند ضعف در نظارت دولتی و نیز بی توجهی به سیستم های توزیع بار و نوبت دهی به ویژه در پایانه های بندری سبب شده است تا برخی افراد صاحب نفوذ با داشتن چندین کامیون مرتب بار دریافت کنند، اما افرادی که صاحب نفوذ نیستند مدت ها در صف تحویل بار قرار بگیرند.
البته اکنون و با توجه به افزایش هزینه های کامیون داری مشکل اصلی این افراد عدم تطابق میان درآمد و هزینه های آن هاست که باعث شده است، روزگار سختی برای آنها فراهم شود.
یکی از همین کامیون داران معترض که در اعتراضات کنونی نیز شرکت دارد، در رابطه با چرایی این اقدام کامیون داران به خبرنگار «تابناک»، گفت: باور کنید هزینه های کامیون داری در شرایط کنونی به شدت افزایش یافته است و دیگر میزان درآمدی که به دست می آوریم حتی هزینه های تحمیل شده را نیز پوشش نمی دهد.
این راننده کامیون با انتقاد شدید از مسئولان و متولیان دولتی این حوزه ادامه داد: نزدیک به پنج سال است که هیچ تغییری در میزان دریافت حقوق و کرایه بار ما صورت نگرفته است، اما از آن سو همه هزینه های ما مثل تعویض لاستیک، تعویض روغن، تعمیرات و... با افزایش شدید قیمت رو به رو شده است که شرایط را برای ما به کلی غیر قابل تحمل کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه بنده برای مسیر تهران تا زاهدان به مسافت تقریباً 2 هزار کیلومتر نزدیک به پنج سال است که کرایه یک میلیون و دویست هزار تا یک میلیون و پانصد هزار تومانی دریافت می کنم، ادامه داد این در حالی است که تنها در این مسیر من مجبورم نزدیک به پانصد هزارتومان گازوئیل مصرف کنم.
این راننده کامیون در پایان افزود: شرایط به گونه ای شده که دیگر نگهداری کامیون کار عاقلانه ای نیست و اگر مسئولان اقدام موثری برای کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها نکنند، بسیاری از رانندگان کار خود را رها خواهند کرد.
شرایطی که به آن اشاره شد، اکنون گروه اجتماعی دیگری را در جامعه در معرض خطر و بحران قرار داده است و شرایط این افراد با توجه به اینکه جمعیت قابل توجهی را شامل می شود و سطح فعالیت آنها در نقاط مختلف جغرافیایی کشور گسترده است، تا حدود زیادی خطرناک تر به نظر می رسد.
صرف نظر از اینکه در سال های گذشته نیز این دست تجمعات بروز کرده بود و از سوی مسئولان به آن توجهی نشده بود، حالا که ابعاد این حرکت گسترده تر است و اختلال قابل تأملی را در شبکه حمل و نقل و توزیع سوخت کشور پدید آورده است، دیگر بی توجهی به گروه اجتماعی زحمت کش روا نیست و شاید نیاز باشد مسئولان با ورود جدی به مسئله تصمیم های عاقلانه ای را برای فروکش کردن بحران اخذ کنند.
مهندسین که کنترل فرآیند خوانده باشند میدانند که تحریک یک سیستم در حال تعادل آن را از حالت تعادل خارج خواهد کرد و نیاز به تغییر پارامترهای دیگری نیز هست تا سیستم در حالت تعادل جدید قرار بگیرد. بسته به نوع سیستم و پیچیدگی آن، شرایط تعدلی جدید نیاز به زمان و تلاش بسیار و همچنین دانش بسیار دارد.
سیستم نزدیک به تعادل اقتصاد ما با پارامترهایی مانند یارانه، سهام عدالت، مسکن مهر و غیره مورد حمله شدیدترین تغییرات قرار گرفت که در خوشبینانهترین احتمال، شاید دهها سال طول بکشد تا دوباره به حالت شبه تعادل قرار بگیرد.
البته که در این میان شوکهایی که از خارج به این سیستم وارد میشوند بدون تاثیر نیستند ولی نه به اندازه شوکهای داخلی.
برو خدارو شکر کن ونزوئلا بدنیا نیامدی
بیش شصد درصد از مردم امروز از بیکاری وندانم کاری افتادن دنبال مشاغل این چنینی وکاری تز دست شان ساخته نیست اگه میبینی قیمت یه پراید رسیده به بیست ودوملیون واقعا مشکل از تقاضا نیست رانت ودلالی هست که حط به صنعت مدهد وگرنه از من نوعی کاری ساخته نیست
تا کنون ثابت مونده قیمت لاستیک از اونوق تا حالا ۲میلیون افزایش قیمت داشته عزیزم طبق قانون راننده ۸ ساعت کار در روز باید انجام بده ولی حالا برای جبران کاستی ها راننده ها بین ۱۳ تا ۱۸ ساعت در شبانه روز به حق
کارمیکنن شما ها که تحصیلکرده هستید چراب حق دیگران احترام نمیزارید بخدا ماهم جز همین مردم هستیم ق













