بازدید 20748
۹
طرح کارشناسی یا خواسته‌های شخصی برای تقسیم یک شهرستان؛

کازرون و مسئولانی که برای ایجاد هرج و مرج در کشور از هم سبقت می گیرند!

برنامه ریزی برای تقسیمات کشوری و مسائلی از این دست، علاوه بر اینکه باید با پشتوانه کارشناسی از جهات مختلف همراه باشد، حتما باید مورد نظر اکثریت مردم منطقه ای که قرار است دستخوش تغییراتی شود هم باشد. طبیعی است، اگر چنین اقدامی منجر به تأمین امکانات و رفاه بیشتر شود، حتما مردم هم با آن همراهی خواهند کرد، ولی هنگامی زمانی می تواند چنین موضوعی به معضلی نظیر آنچه در کازرون اتفاق افتاد تبدیل شود که خواسته های شخصی هم متأسفانه در آن دخیل باشد.
کد خبر: ۸۰۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ 18 May 2018

به دنبال مطرح شدن طرحی، مبنی بر جدا شدن چند بخش از شهرستان کازرون به عنوان سومین شهر پرجمعیت استان فارس توسط نماینده این شهر، مقامات سیاسی ارشد استان فارس و وزارت کشور، شاهد تجمعات اعتراضی مردم معترض این شهر طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (26 و 27 اردیبهشت ماه) بودیم که طبق اعلام منابع رسمی این تجمعات، در نهایت به صحنه درگیری منجر شده و متأسفانه یکی از هموطنانمان جان باخته و شماری هم زخمی شدند.

به گزارش «تابناک»؛ کازرون یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. این شهر اکنون با قریب به یکصد هزار تن جمعیت از نگاه جمعیتی، دومین شهر پرجمعیت استان فارس، سومین شهرستان پرجمعیت این استان و پنجاه و سومین شهرستان پرجمعیت ایران است. فاصله بین شهر کازرون با شیراز که مرکز استان فارس است، ۱۲۰ کیلومتر و تا پایتخت ایران (تهران) مسافتی نزدیک به ۱۰۶۰ کیلومتر است.

دلیل تجمعات و درگیری های به وجود آمده طی روزهای اخیر در کازرون این است که از قرار معلوم مقرر شده، بخش هایی از این شهرستان نظیر «چنارشاهیجان و کوهمره، بیشاپور، دشت برم و امامزاده سید حسین (ع)» جدا و از این پس در قالب یک شهرستان جدید در نقشه های سیاسی کشور ظاهر شوند؛ تصمیمی که گفته می شود یکی از وعده های نماینده این شهر است که بنا دارد زادگاه خود را به شهرستان تبدیل کند.

دلیل شکل‌گیری «تجمعات اعتراضی در کازرون» چه بود؟

این تصمیم که مدتی پیش توسط اداره کل تقسیمات کشوری وزارت کشور به تصویب رسیده است و البته به دلیل اعتراضات مردمی مدتی مسکوت ماند، اما به دلیل پیگیری هایی که گفته می شود توسط «حسین رضا زاده» نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته، به جریان افتاده و متأسفانه باعث شکل گیری اعتراضاتی شد که یک تن در آن کشته و تعدادی هم زخمی شدند.

زمزمه جدایی بخش های کوهمره نودان و چنارشاهیجان یک بار دیگر در تابستان گذشته باعث شد تا جمعیتی نزدیک به 1500 نفر در میدا اصلی شهر کازرون تجمع کنند و در مقابل بی توجهی نماینده این شهر به درخواست هایشان، شعارهای نامناسبی سر بدهند؛ شعارهایی که گفته می شود حاوی عبارات توهین آمیزی علیه فرماندار سابق و نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی بوده است.

از قرار معلوم، مخالفت مردم کازرون با جدایی بخش های ذکر شده از این شهرستان، مبنی بر این است که آنها اعتقاد دارند، هویت شهر کازرون «دهستان شاپور، امامزاده سیدحسین و جنگل های دشت برم» است و لذا نباید در تقسیمات غیر عقلانی این هویت از دست برود. از طرفی مردم چنارشاهیجان نیز با بیان استدلال هایی همچون «نبود امکانات، قرار نداشتن مراکز اداری در محدوده این شهر و خواسته هایی نظیر لزوم پیشرفت و آبادانی بیشتر در مناطق محل زندگی شان، افزایش اشتغال، جلوگیری از تصادفات جاده ای در رفت وآمد به مرکز شهرستان فعلی و...» خواستار جدایی از کازرون هستند. البته مردم بخش کوهمره نودان به عنوان یک سر این داستان، معتقدند رویه کنونی اشتباه است و مسئولان قائمیه به فکر پیشرفت خودشان هستند.

اما پیگیری های برخی مقامات و باز شدن مجدد پرونده مذکور در وزارت کشور برای جداسازی بخش های نامبرده از شهرستان کازرون باعث شد که امام جمعه موقت این شهر از مسئولان درخواست کند، با طرح مسائل حاشیه ای همچون جدایی دو بخش چنارشاهیجان و نودان از شهرستان کازرون، مردم را درگیر اختلافات نکنند.

«حجت الاسلام محمدجواد عزمی» با ابراز تأسف از زمزمه‌های تفرقه‌انگیز مجدد در تفکیک شهرستان کازرون گفت: ‏«‏بعد از اینکه چند ماه از اعلام طرح تقسیم شهرستان گذشته و مدتی این موضوع مسکوت بود، دوباره نغمه های شومی حاکی از لحاظ طرح تقسیم شهرستان در تقسمات کشوری شنیده می‌شود.» وی گفت: ‏«‏از مسئولان می پرسیم که آیا شهرستان ما مشکل دیگری ندارد؟ آیا مشکلات بی‌عدالتی، اقتصادی، اجتماعی، رکود، اعتیاد و دیگر مشکلات حل شده که می خواهید زمینه اختلاف در شهرستان را با این تفکیک و شقاق ایجاد کنید؟»

خطیب موقت نماز جمعه کازرون بیان کرد: «طرح این مسأله به ویژه در زمان کنونی صلاح نیست، مردم شهرستان کازرون اجازه نخواهند داد که بخش عمده‌ای از شهرستان جدا شود، اکنون طرح این موضوع عاقلانه نیست و امیدواریم حرمت ها حفظ شود.»

این واکنش ها در نهایت منجر به این شد که مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ در گفت و گویی عنوان کند، «دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد آرامش و انسجام است و اقدامی که نارآمی در پی دارد، انجام نمی دهد.»

جلالی با بیان اینکه تأکید وزیر کشور بر حفظ آرامش مردم در حوزه تقسیمات کشوری است، اظهار داشت: بنا به گفته وزیر کشور، هیچ مسامحه‌ای نداریم و اگر مدیری به حق و یا به تفکر حق، اذهان مردم را در حوزه تقسیمات کشوری به هم بریزد با اشد حالت با آن برخورد خواهد شد و برخی غفلت‌های گذشته ما از این مسأله موجب شده تا شاهد برخی تنش‌ها باشیم.

 

دلیل شکل‌گیری «تجمعات اعتراضی در کازرون» چه بود؟

به هر حال طرح دوباره این مسأله باعث شد که مردم کازرون برای اعلام نارضایتی و مخالفت خود با جداسازی بخش هایی از این شهرستان به خیابان ها بیایند و تجمع کنند؛ هرچند وزارت کشور در اطلاعیه ای که در خصوص تجمعات این شهرستان صادر کرده از «توقف طرح مذکور» سخن گفته و نوشته است با اعلام تأسف از حوادث شب گذشته در شهرستان کازرون، معتقدیم این حوادث، بیش از آنکه جنبه تقسیماتی داشته باشد، ریشه در عوامل دیگری دارد که باید شناسایی دقیق شود، ولی مسئولان امر باید توجه داشته باشند که نباید زمینه برای شکل گیری چنین جریانات اعتراضی فراهم شود که اگر چنین شود، سوء استفاده از این جریانات هم خود به خود انجام خواهد شد.

«بهرام پارسايي»، نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي درباره تجمعات کازرون نوشته است: «جمعي از شهروندان كازرون در روزهاي گذشته در اعتراض به برخي تصميمات مربوط به تقسيمات ارضي كشوري و استاني، دست به برگزاري تجمعات اعتراضي زدند و با وجود این معتقدم دليل اصلي اين اعتراض‌ها، فراتر از انتقاد نسبت به تقسيم اين شهرستان به دو شهرستان، ريشه در وضعيت نامساعد معيشتي و اقتصادي مردم اين شهر دارد كه همچون شهروندان ديگر مناطق كشور، در وضعيتي مساعد به ‌لحاظ معيشتي و همچنين وضعيت اشتغال به ‌سر نمي‌برند و مردم كازرون همچون شهروندان ديگر مناطق، سعي دارند با اتكا به موضوع تقسيمات ارضي و دو تكه شدن شهرشان، صداي خود را به گوش مسئولان برسانند. در چنين وضعيتي است كه مطرح شدن موضوع تقسيمات ارضي و تقسيم كازرون به دو شهرستان با انتقاد و اعتراض بخشي از مردم اين شهر استان فارس روبه‌رو شده است.»

پرسش مهمی که باید از مسئولان دخیل در این مسأله و همچنین مقامات امنیتی در استان فارس و وزارت کشور پرسید این است، در شرایطی که کشور درگیر مشکلات بزرگی از جمله وضعیت پرنوسان اقتصادی و همچنین بحران هایی است که برخی معاندان و دشمنان جمهوری اسلامی تلاش دارند، در عرصه بین المللی برای ما ایجاد کنند، چرا اجازه می دهند که شاید بر سر یک خواسته شخصی چنین بحران های خودساخته ای ایجاد شود؟

طی دو روز اخیر، تجمعات مردم کازرون که مطابق با نظر نهادهای مسئول حتما سوء استفاده هایی هم در جریان آن صورت گرفته تا از آن به عنوان یک معضل امنیتی و بحران در یک شهرستان یکصد هزار نفری بهره گرفته شود، این موضوع به شدت در رسانه های خارجی منعکس شده و جای تأسف است که یک تن از هموطنانمان در این تجمعات مطابق با اعلام منابع رسمی کشته و تعدادی هم زخمی شده اند.

برنامه ریزی برای تقسیمات کشوری و مسائلی از این دست، علاوه بر اینکه باید با پشتوانه کارشناسی از جهات مختلف همراه باشد، حتما باید مورد نظر اکثریت مردم منطقه ای که قرار است دستخوش تغییراتی شود، هم باشد. طبیعی است که اگر چنین اقدامی منجر به تأمین امکانات و رفاه بیشتر شود، حتما مردم هم با آن همراهی خواهند کرد، اما زمانی می تواند چنین موضوعی به معضلی نظیر آنچه در کازرون اتفاق افتاد تبدیل شود که خواسته های شخصی هم متأسفانه در آن دخیل باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۹
نام اصلی امام زاده سید حسین چشمه ساسان هست و متعلق به دوران ساسانیان.کل منطقه تاریخ کازرون هست.
ممطقه ای که میخوان تاسیس کنن به نام چنارشویجون یا نام جدید قائمیه منطقه ای هست که جدیدا حدود بیست سال ترک های عشایر و لرها رو اسکان دادن.ی گزارشگر بفرستید فارس تا روشن بشید.از دور فایده نداره
البته نباید از یاد برد که تبعیض در تقسیم اعتبارات همواره سبب نارضایتی هایی بوده است. ولی بهتر است ساز و کاری در پیش گرفته شود تا اعتبارات عادلانه تر تقسیم شود، وگرنه در اینده نزدیک حتی روستاها نیز خواهان تبدیل شدن به شهر خواهند شد.
حق گرفتنی است
کوهمره نودان و چنارشاهیجان حق زندگی کردن ندارند!

دوست دارند جدا از کازرون باشند

به مردم کازرون ارتباطی نداره

مردم کوهمره نودان و چنارشاهیجان چرا باید از امکانات دولتی محروم باشند و بودجه این مناطق در مرکز کازرون تلف بشه

توضیع عادلانه ثروت کجاست!
کجا باید داد زد!
دادخواهی کجاست!

چرا مردم ما همگی "طرف خود کش" شدن؟
آینده رو واسه خودشون می خواند!
امکانات رو برای خودشون می خوان!
بودجه دولتی رو برای خودشون می خوان!
شغل برای خودشون می خوان و بیکاری رو برای بقیه!

امیدوارم پخش کنید
شما بفرمایید در کجای کشور مسولان برای ایجاد هرج و مرج از هم سبقت نمی گیرند؟؟؟
خدا رحم کنه،مدتیه که بازی خطرناکی برای تمامیت ارضی ایران شروع شده.
تلگرام که قطع هست . پس چرا باز هم شلوغ شد ؟
فرافکنی ....
خب امکانات رو بیشتر کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل