بازدید 19885

رامین و علت جالب توقیف روزنامه‏ها

روزنامه‌هايي كه تذكر مي‌گيرند يا توقيف مي‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌اي هستند كه همه فضاي مطبوعات را آشفته مي‌كنند/ در صنف بزرگي مثل رسانه تعدادي عناصر ناآرام نفوذ مي‌كنند كه باعث آلودگي فضاي جمعي رسانه‌ها مي‌شوند.
کد خبر: ۷۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۲۳:۳۲ 04 January 2010
محمد علي رامين، معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد گفت كه هيئت نظارت كه مجوز انتشار نشريات را صادر مي‌كند، وظيفه دارد عملكرد آنها را نيز مورد بررسي قرار دهد.

به گزارش ايلنا، معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در نشست خبري با خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها افزود كه وظيفه هيئت نظارت بر مطبوعات، تجويز صدور انتشار نشريات و نظارت بر عملكرد مطبوعات و خبرگزاري‌ها است كه البته نظارت بر خبرگزاري‌ها اخيرا مصوب شده ولي هنوز ابلاغ رسمي نشده است.
رامين با ابراز ناراحتي از لغو مجوزهاي صادر شده گفت: بسيار تلخ است كه مجوزي كه صادر شده و اعتمادي كه اعلام شده به‌دليل عملكرد منفي صاحب امتياز رسانه مجوز سلب شود.

وي به موضوع مطرح شده در آخرين جلسه هيئت نظارت اشاره كرد و گفت: متاسفانه امروز در هيئت نظارت با تذكراتي مواجه بوديم كه به تازگي به رسانه‌ها ابلاغ شده و اعضاي هيئت نظارت بر اين باور بودند كه شايد اهالي مطبوعات با قانون مطبوعات آشنا نباشند يا بعضا در خلال كار بعضي موارد قانوني را فراموش كرده باشند در چنين شرايطي اگر بازآموزي و يادآوري موارد قانون مطبوعات جزو ماموريت‌هاي رسمي ما نباشد جزو وظايف اخلاقي ما هست. بنابراين علاوه بر تعهداتي كه صاحب امتياز هر نشريه در ابتدا پذيرفته و با وجود آشنايي با قانون مطبوعات مجددا با برخي مواردي مواجه مي‌شويم كه قوانين را رعايت نمي‌كنند و ما مجبور به يادآوري هستيم.

معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در ادامه بندهايي از قانون مطبوعات را بازخواني كرد و پس از اشاره به جزئيات موارد ذكر شده قانون مطبوعات ادامه داد: آنچه بيان شد قانون مطبوعاتي است كه ما و شما بايد بشناسيم و در اجراي آن متعهد باشيم. امروز در جلسه هيئت نظارت از اين‌كه تعدادي از نشريات مرتبا با تخلفات مكرر وقت هيئت نظارت را مي‌گيرند اظهار گله‌مندي شد و من به عنوان دبير هيئت نظارت براي يادآوري اين قانون به دوستان رسانه‌اي مامور شدم.
وي افزود: در صنف بزرگي مثل رسانه شامل مطبوعات و خبرگزاري‌ها تعدادي عناصر ناآرام نفوذ مي‌كنند كه باعث آلودگي فضاي جمعي رسانه‌ها مي‌شوند اينگونه تذكرات صرفا براي اصلاح وضعيت و شرايط كنوني مطبوعات است.
رامين ابراز اميدواري كرد كه در آينده با اصلاح فضاي موجود در مطبوعات با هيچ تخلفي روبه‌رو نباشيم و فرصتي پيدا كنيم كه به جبران كمبودها و نيازها و ضرورت‌هاي عرصه رسانه بيشتر توجه كرده و برنامه‌هاي خود را براي ارتقاي جايگاه رسانه‌ها پيگيري كنيم.
معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه ابتكار در رابطه با عدم ابلاغ تذكر كتبي به اين روزنامه، گفت: سابقا رسم بر اين بود كه به صورت محرمانه اين تذكرات براي مديران مسئول ارسال مي‌شد ولي من احساس كردم اين برخورد محرمانه ضرورت ندارد ما آنقدر با دوستان روزنامه‌نگار شفاف هستيم كه تخلفات آنها را آشكارا بيان مي‌كنيم و فكر مي‌كنم وقتي بسياري از تخلفات آشكارا صورت مي‌گيرد ما چرا تذكر را به صورت مخفيانه به مديران مسئول ابلاغ كنيم؟

وي در ادامه به تذكر وارده به روزنامه اعتماد اشاره كرد، گفت: به روزنامه اعتماد قبلا تذكر داده شده بود كه در مورد شخصي كه صلاحيت جايگاه مقدس مرجعيت را نداشته اخباري منعكس نشود اما آنها بر تخلفات خود اصرار كردند.

وي در پاسخ به سئوال يكي ديگر از خبرنگاران درباره بهبود شرايط كاري خبرنگاران و احتمال اعزام آنها به كشورهاي خارجي اعلام كرد كه ما در فضاي رسانه‌اي ابتدا بايد اعتماد مسئولين را جلب كنيم و در واقع فضاي اعتمادسازي را ايجاد كنيم و سپس برنامه‌هايي را كه براي اهل رسانه در نظر گرفته‌ايم، انجام خواهيم داد از جمله سفرهاي گروهي، داخلي و خارجي، آموزش ضمن خدمت و .....
رامين به اولين همايش اهل رسانه در آغاز بهمن‌ماه اشاره كرد و گفت: براي مثال همايش بررسي استراتژي رسانه‌هاي داخلي در برابر جنگ نرم رسانه‌هاي بيگانه، از اولين برنامه‌هاي در دست انجام است.
معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد به نامه ارسال شده به صاحبان امتياز و مديران مسئول مطبوعات و خبرگزاري‌هاي كشور اشاره كرد و گفت: ما درصدد صدور كارت‌هاي جديد خبرنگاري هستيم كه طي آن به منظور تدوين پيش‌نويس قانون جامع رسانه‌ها 12 سئوال را براي مسئولين ارسال كرديم و به نوعي در تدوين اين قانون از آنها تقاضاي همكاري كرديم كه هنوز بسياري از آنها به اين نامه پاسخي نداده‌اند.
رامين در پاسخ به سئوال خبرنگار ايلنا در رابطه با افزايش موج تذكرها، اخطارها و توقيف‌ها در دوره كاري خود، گفت: تا پيش از اين هم اعتماد مسئولين نسبت به مطبوعات قابل قبول و به نوعي فعاليت‌هاي آنان در حد انتظار مسئولين نبود. ما مي‌خواهيم با حمايت هر چه بيشتر فعاليت آنها را گسترش دهيم و تمام كمبودها و نيازهاي جامعه رسانه‌اي را برطرف كنيم كه براي اين امر بايد در فضاي عمومي رسانه‌ها اعتمادسازي شود به طوري‌كه مسئولين رسانه‌ها بتوانند به عنوان پشتوانه عمومي افكار اسلامي عمل كنند.
وي همچنين خاطر نشان كرد: روزنامه‌هايي كه تذكر مي‌گيرند يا توقيف مي‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌اي هستند كه همه فضاي مطبوعات را آشفته مي‌كنند و ما با توقيف آنها سعي در تلطيف اين فضاي آشفته را داريم.
معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در رابطه با قول‌هاي داده شده به خبرنگاران و افزايش تيراژ روزنامه‌ها، گفت: بايد محتوا نيروي انساني كارآزموده و مسائل مالي حل شود تا ما بتوانيم روزنامه‌هايي با تيراژ بسيار بالا داشته باشيم.

وي ابراز اميدواري كرد كه مي‌توان از ميان نخبگان همه نشريات افراد هم‌طيف را جمع‌آوري كرد و توسط آنها روزنامه‌اي با تيراژ بسيار بالا در سطح كشور و جهان منتشر كرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
مانند معلم كلاس اولي هامدام تذكرمي دهيد اين را بنويس ، اين راننويس ،چراكمرنگ نوشتي، چراپررنگ نوشتي ،چراسرخط ننوشتي ،چراصفحه اول نوشتي ،چراصفحه اول ننوشتي ؟ آيامسئوليت چنين وزارت خانه اي تااين حدتنزل كرده است؟يكدفعه يك روزنامه بنوسيد پس از تكثير نام هاي مختلف روي آنها درج كنيدتاهمه ختم به خير شوند.
آیا کیهان نیز زیر نظارت این هیات هست؟
کلا نظارت مثل طرح ترافیک است و محدوده دارد.
بعضی ها هم که در می رند.....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل