بازدید 19392
19392 بازدید
در جلسهای که برای بررسی آلودگی هوای پایتخت تشکیل شده بود؛
رئیس راهنمایی و رانندگی تهران، همه را از دم تیغ انتقاد گذراند
سياستگذار، توليدكننده و تاييدكننده خودرو كشور جزو يك خانواده هستند و لذا به راحتي استانداردهاي ايمني به خودروهاي توليدي در كشور داده ميشود/وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نتوانسته است امكان توسعه زيرساختهاي الكترونيكي جهت كاهش تردد شهروندان را فراهم كند./ميزان الياف آلاينده سرطانزا آزبست در ريه ماموران پليس تهران چهار برابر ميزان آزبست هواي پايتخت است/تنها 13 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است./متاسفانه پول خروج خودرو فرسوده گرفته شده، ولي خودرو فرسوده قابل توجهي از رده خارج نشده
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۲ 04 January 2010
کد خبر: ۷۹۹۱۴
| ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۲ 04 January 2010
| 19392 بازدید
19392 بازدید
سرویس اجتماعی ـ اظهارات و انتقادات صریح رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جلسهای با حضور مسئولان دولتی، دستگاههای مسئول در بخش آلودگی شهر تهران را به چالش کشاند.
به گزارش خبرنگار «تابناک» به نقل از خبرگزاریهای داخلی، در این انتقادات رئیس راهور تهران که از تلویزیون نیز پخش شد، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به آزمايش انجام شده بر روي نيروهاي پليس در پايتخت، گفت: آمارها نشان ميدهد ميزان الياف آلاينده سرطانزاي آزبست در ريه ماموران پليس تهران چهار برابر ميزان آزبست هواي پايتخت است.
رئیس راهنمایی و رانندگی تهران که همواره انتقادات صریحی را از کمکاری مسئولان و مشکلات آلودگی هوا و حمل و نقل داشته، افزود: اين آماربرداري نشان ميدهد ميزان آلاينده آزبست در ريه ماموراني كه در تقاطعها و محدوده ورودي زوج و فرد و طرح ترافيك مستقر هستند، بيشتر از ساير ماموران است.
سرهنگ هاشمی، در ادامه با انتقاد از استانداردهای خودروهای تولیدی کشور گفت: براي شمارهگذاري هر دستگاه خودرو بايد دو استاندارد رعايت شود، يكي از اين استانداردها، استاندارد ايمني و ديگري استاندارد زيست محيطي است که این استانداردها در صنعت کشور با نقص ساختاري همراه است و متاسفانه سياستگذار، توليدكننده و تاييدكننده خودرو در كشور جزو يك خانواده هستند؛ بنابراين به راحتي استانداردهاي ايمني به خودروهاي توليدي در كشور داده ميشود. از سوي ديگر استانداردهاي محيط زيست هم توسط اين سازمان به وزارت صنايع تفويض اختيار شده و بايد گفت كه وزارت صنايع استانداردهاي خودروها را خود رسما ميدهد.
وي با اشاره به اين كه از ابتداي سال جاري تاكنون 280 هزار خودرو در پايتخت شمارهگذاري شده است، گفت: اين در حالي است كه تنها 13 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است.
سرهنگ هاشمي تاكيد كرد: متاسفانه پول خروج خودرو فرسوده گرفته شده، ولي خودرو فرسوده قابل توجهي از رده خارج نشده است، حال آن كه هر خودرو فرسوده 30 برابر خودرو نو آلايندگي ايجاد ميكند.
وي به آمار رسمي منتشر شده بر روي سايت وزارت نفت اشاره كرد و گفت: اين آمار نشان ميدهد ميزان گوگرد موجود در گازوئيل كشور 10 هزار PPM و اين ميزان در بنزين كشور يكهزار PPM است، اين در حالي است كه در دنيا اين رقم زير 50 PPM در هر دو فراورده نفتي است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اين كه درصد قابل ملاحظه محصولات یک شركت خودروسازی بزرگ کشور تا سال 82 مجهز به كنيستر بود كه بخارات بنزين را جمعآوري ميكرد، گفت: در سال 82 به پيشنهاد يك مهندس، مخزن كنيستر از محصولات اين شركت برداشته شد و تا خرداد ماه سال جاري اين مخزن بر روي هيچ يك از محصولات این شرکت خودرو نصب نشد، در نتيجه، ورود بخارات بنزين به هواي پايتخت كه موجب انتشار آلاينده بنزن ميشود، هم اكنون 50 تا 150 برابر حد مجاز در تهران است. از سوي ديگر، این شرکت به مهندسي كه اين پيشنهاد غيرانساني را ارايه كرد، جايزه هم داد!
وي با اشاره به مبدلهاي كاتاليستي بر روي خودروها، گفت: مبدل كاتاليست با توجه به كيفيت بنزين در كشور بين 80 تا 100 هزار كيلومتر پر شده و اين در حالي است كه پس از پر شدن كاتاليست امكان تعويض آن به علت نبود اين وسيله در نمايندگيها وجود ندارد و مالكان خودروها پس از 80 هزار كيلومتر كاركرد كاتاليست را دور انداخته و آن وقت است كه ميزان آلودگي خودرو آنها همانند خودروهاي فاقد استاندارد ميشود.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با انتقاد از ضعف قوانين کشور که یکی دیگر از مشکلات آلودگی تهران است، گفت: از سوي ديگر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز نتوانسته است امكان توسعه زيرساختهاي الكترونيكي جهت كاهش تردد شهروندان را فراهم كند.
وي در پایان خاطر نشان کرد: انتظار داريم سازمان حفاظت محيط زيست بحث آلودگي هوا را به جد مديريت كند.
گفتنی است، در این جلسه نمایندگان وزارت صنایع، نفت، سازمان بهینهسازی کشور، رئیس محیط زیست تهران، استاندار تهران، رئیس محیط زیست کل کشور و نمایندههای دیگر سازمانها مرتبط با آلودگی تهران حضور داشتند.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید