بازدید 4289
۱

اعزام ۱۲ هزار دانشگاهی به عتبات عالیات

کد خبر: ۷۹۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ 07 May 2018

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: اعزام های هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان که از اول بهمن ماه سال ۹۶ آغاز شده بود، ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۷ به پایان رسید.

به گزارش مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فقیهی گفت: هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات از اول بهمن ماه سال ۹۶ آغاز شد و این اعزام ها تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۷ ادامه یافت. آخرین کاروان های دانشگاهی نیز روز گذشته از استان های خراسان رضوی و همدان به عتبات عالیات اعزام شدند که روز ۲۱ اردیبهشت ماه به ایران اسلامی باز می گردند.

وی در خصوص آمار اعزام دانشگاهیان در هجدهمین دوره به عتبات عالیات گفت: در این دوره حدود ۱۲ هزار نفر از دانشگاهیان در قالب ۳۱۷ کاروان شامل اساتید دانشگاه ها، دختران دانشجو، متاهلین، پسران و کارمندان دانشگاه ها به عتبات عالیات سفر کرده اند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ادامه داد: برای رفاه حال دانشگاهیان تصمیم گرفتیم، بیشتر اعزام ها به صورت هوایی صورت گیرد. از ۳۱۷ کاروانی که در این دوره به عتبات عالیات اعزام شدند، ۲۵۹ کاروان به صورت هوایی و ۵۸ کاروان به صورت زمینی مشرف شدند.

فقیهی در خصوص بیشترین آمار اعزامی از استان ها گفت:بیشترین آمار اعزام از استان تهران بوده است و استان های فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی در زمینه تعداد تشرف زائرین ذخیره در این دوره به عتبات عالیات گفت:در هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان؛ توانستیم تعداد زیادی از زائرین ذخیره را نیز به عتبات عالیات اعزام کنیم.

فقیهی افزود:تمامی کاروان های دانشگاهی دارای روحانی بودند و برنامه های فرهنگی و مذهبی در طول سفر با همراهی و نظارت روحانی کاروان انجام گرفت. همچنین از ابتدای این دوره تا کنون ۱۰ مداح ثابت در نجف و کربلا مستقر بودند که مراسم سلام اول و وداع با حضور آنها برگزار می شد.

وی در خصوص چگونگی انعکاس حضور کاروان های دانشگاهی در عتبات عالیات نیز گفت:از ابتدای اعزام دانشگاهیان در این دوره، یک خبرنگار در نجف اشرف و یک خبرنگار در کربلای معلی مستقر شدند که با ارسال روزانه اخبار و عکاسی از تمام مراسم کاروان های دانشگاهی، لحظات معنوی آنها را به تصویر کشیده و ماندگار کردند.

فقیهی افزود: در مجموع ۶ خبرنگار و ۴ نفر مسئول رسانه اعزام شدند که علاوه بر ارسال خبر، از حضور زائرین در برنامه سلام اول و همایش ها تصویربرداری کرده و روز آخر در قالب لوح فشرده به زائرین تقدیم کردند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص برنامه های ویژه در طول سفر عتبات دانشگاهیان گفت:برنامه های فرهنگی ویژه ای برای کاروان های دانشگاهی با همکاری بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا در نجف و کربلای معلی انجام شد که از آن جمله اعزام دانشگاهیان برای زیارت صافی صفا، بیت حضرت امام(ره)، کتابخانه علامه امینی، مزار حربن یزید ریاحی با روایت گری مصور توسط راوی و نماینده بعثه در مرقد مطهر وی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی در خصوص برگزاری نخستین مراسم احیا در نیمه شعبان نیز گفت:یکی از توفیقات ستاد در این دوره برگزاری مراسم احیا در شب نیمه شعبان در حرم مطهر سیدالشهدا(ع) بود که با همکاری بعثه مقام معظم رهبری و عتبه حسینیه و با حضور پرشور دانشگاهیان انجام شد و زائرین دانشجو اعمال این شب گرانقدر را از جمله، قرائت دعای کمیل، مناجات شعبانیه و صلوات خاص آن را در کنار مضجع شریف اباعبدالله الحسین(ع) به جای آوردند.

وی ادامه داد:از آنجایی که هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان مصادف با عید نوروز و ایام مبارک ماه های رجب و شعبان بود، جشن های با شکوهی در میلاد حضرت علی(ع)، اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان، با همکاری مسئولین هتل های دانشگاهیان در نجف اشرف و کربلای معلی برگزار شد که با استقبال زائرین دانشگاهی مواجه شد.

فقیهی در مورد برنامه های فرهنگی پس از سفر و مسابقاتی که برای زائرین دانشگاهی در نظر گرفته شده افزود: اردوی زیارتی دو روزه قم–جمکران برای بعد از سفر عتبات دانشگاهیان برنامه ریزی شده است که مسئولین کاروان ها با هماهنگی دفتر شورای استانی ستاد، نسبت به برنامه ریزی و اعزام به شهر مقدس قم اقدامات لازم را انجام می دهند. این اردو با استقبال بی نظیر زائرین دانشگاهی مواجه شده است و هم اکنون تعدادی از کاروان های دوره قبل در نوبت تشرف به شهر مقدس قم هستند.

فقیهی افزود: همچنین مجموعه مسابقات چراغ راه هدایت که شامل بخش های کتابخوانی، ادبی و هنری است از ابتدای اعزام آغاز شده و تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

وی درباره میزان استقبال دانشگاهیان از همایش احلی من العسل در کربلا نیز گفت: طبق نظر سنجی هایی که در دوره های قبل توسط ستاد انجام شده، یکی از برنامه هایی که مورد رضایت دانشگاهیان در طول سفر قرار گرفته است، همایش احلی من العسل است، این همایش با همکاری بعثه مقام معظم رهبری در کربلای معلی برگزار می گردد و دانشگاهیان در این همایش، تجدید میثاق مجددی با امام راحل، شهدا و مقام معظم رهبری می بندند.

رئیس ستاد از میزان استقبال دانشگاهیان برای اعزام نوروزی و تشرف در ماه های رجب و شعبان به عتبات گفت: با توجه به اینکه سال جدید همزمان با ماه رجب آغاز شد، استقبال دانشگاهیان برای اعزام در این ایام مضاعف شد از یک سو تمایل به حضور در روزهای آغاز سال جدید و از سوی دیگر تقارن این ایام با میلاد حضرت علی(ع)، مبعث پیامبر(ص) و اعیاد شعبانیه سبب شد که تعداد زیادی از دانشگاهیان متقاضی تشرف در این ایام باشند که در نهایت قرعه کشی از میان ثبت نام کنندگان صورت گرفت و زائرین اعزام شدند.

وی در خصوص ارائه تسهیلات توسط بانک ملت و صندوق رفاه وزارت علوم به زائرین دانشگاهی نیز گفت:با همکاری بانک ملت و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تعداد زیادی از زائرین دانشگاهی موفق به دریافت تسهیلات یک و یک نیم میلیون تومانی عتبات در این دوره شدند.

فقیهی درباره میزان رضایت مندی زائرین دانشگاهی از هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان گفت:در هر دوره از اعزام، نظرسنجی میان زائرین دانشگاهی انجام می شود. هنوز نتایج نهایی نظرسنجی این دوره اعلام نشده است؛ اما در گفتگویی که در سفر اخیر به عتبات داشتم، اکثریت دانشگاهیان رضایت داشته اند.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص ثبت نام دوره بعدی عتبات دانشگاهیان نیز گفت:در حال حاضر آخرین کاروان ها در نجف اشرف و کربلای معلی حضور دارند که پس از بازگشت آنها، برنامه ریزی دوره جدید آغاز خواهد شد و زمان دقیق ثبت نام دوره بعدی را از سایت لبیک و رسانه ها به اطلاع دانشگاهیان خواهیم رساند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
12000* هزینه اعزام= خداتومن پول
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر