بازدید 4660

مجلس FATF را بدون نگاه احساسی بررسی کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مجلس باید FATF را بدون نگاه احساسی مورد نظر قرار دهد و کاری کنیم که جمهوری اسلامی، بهانه هایی که دست آمریکایی هاست و انزوای مالی و پولی ایران را از بین ببرد.
کد خبر: ۷۹۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳ 06 May 2018

حشمت الله فلاحت پیشه در خصوص بررسی لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در عرصه های مالی بین‌المللی با دنیا کار کنیم، اظهار داشت: گروه اقدام مالی FATF شرایط خاصی را برای مبادلات پولی و مالی شکل می دهند که مقررات شفاف سازی اقتصادی در رأس آن است و در راستای تحکیم مقررات مالی تلاش می کند.

وی با بیان اینکه FATF ساز و کاری عمدتاً غربی با محوریت آمریکا دارد چون آمریکا حاکم بر گروه اقدام مالی است، افزود: آمریکا به خاطر این که در شاهراه های مالی دنیا همواره صاحب نقش بوده است، در FATF هم ساز و کارهای عمدتاً سیاست محور آمریکا حاکم بوده است. جمهوری اسلامی ایران تا زمان برجام جزء لیست سیاه FATF بود. FATF چند لیست دارد که کشورها را با رنگ های مختلف معرفی می کند.

فلاحت پیشه یادآور شد: لیست سیاه، لیست کشورهایی است که با آنها نمی توان همکاری مالی کرد و همکاری مالی با آنها منجر به جرائم و مجازات های بین‌المللی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران تا زمان برجام جزء لیست سیاه بود و با پشتیبانی هفت قطعنامه تحریمی که علیه ما به تصویب رسید، همکاری مالی با ایران صورت نمی گرفت.

مجلس باید FATF را بدون نگاه احساسی مورد نظر قرار دهد

عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: بعد از برجام عملاً ما از لیست سیاه خارج شده و وارد لیست خاکستری شدیم که شامل کشورهایی می شود که همکاری با آنها مشکلی ندارد اما کماکان باید به سوال های متعدد که ابهامات و اتهاماتی را به همراه دارد، پاسخ بدهند. مذاکرات مستمری صورت می گیرد که تا به بیش از ۱۶۰ سوال پاسخ داده شود.

وی افزود: در این مدت در عرصه جهانی بازیگران همراه آمریکا و در عرصه منطقه ای، کشورهایی مثل عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود رابه کار بستند که ایران از لیست خاکستری خارج شود و دوباره در لیست سیاه قرار گیرد اما FATF کماکان ایران را در لیست خاکستری حفظ کرده اما کماکان ما هنوز وارد لیست های دیگر از جمله لیست سفید نشده ایم.

فلاحت پیشه تأکید کرد: زمانی که ما در لیست های سیاه و یا حتی خاکستری قرار می گیریم مبادلات ما با کشورهای جهان با مشکل مواجه است و این باعث می شود که ما هزینه های زیادی را متحمل شویم.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید موضوع را بدون نگاه احساسی مورد نظر قرار دهد و کاری کنیم که جمهوری اسلامی ایران، بهانه هایی که دست آمریکایی هاست و انزوای مالی و پولی ایران را از بین ببرد. اگر این کار صورت بگیرد نه تنها زمینه ای برای تحریم ایران فراهم نکرده ایم بلکه زمینه ای ایجاد کرده ایم که ایران در عرصه بین‌المللی فعال شود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در پاسخ به این سوال که FATF با شفافیت مالی و با توجه به ادامه تحریم ها، فعالیت های مالی و ارزی ایران را رصد کرده و اجازه دور زدن تحریم ها را نمی دهد اظهار داشت: من حرف شما را قبول دارم اما چند نکته عرض می کنم. اولاً دنیا آمریکا نیست. بعد از برجام از ۱۲۴۸ تحریم، ۹۱۵ تحریم برداشته شده است.

فلاحت پیشه تصریح کرد: بخشی از تحریم هایی که باقی مانده است هنوز زمان رفع آنها فرا نرسیده و یا با منع آمریکایی ها مواجه شده است. دشمنی آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد اما ایران باید با کشورهای جهان ارتباط داشته باشد.

نباید در حوزه بین‌المللی خود را در تنگناهای بیشتر قرار دهیم

نماینده مردم اسلام آباد غرب گفت: آمریکایی ها در عرصه مالی دنیا حاکم هستند و در بانک دنیا، که بانک های بزرگ دنیا هستند حداقل ۱۰ درصد سهام دارند. برخی از کشورها مثل عربستان که در عرصه کشورهای غیر ابرقدرت دنیا، بالاترین گردش مالی را دارند با هم تبانی می کنند و برای ما تنگنا ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: ما نباید در حوزه بین‌المللی خود را در تنگناهای بیشتر قرار دهیم. معتقدم گردش مالی در ایران باید شفاف سازی شود. این حق ملت ایران است که از گردش مالی جمهوری اسلامی مطلع شود.

فلاحت پیشه گفت: اگر قرار بر دور زدن تحریم ها باشد به معنای بازگشتن ایران به شرایط قبل از موافقت نامه ژنو ۱۹۹۶ است یعنی قبل از موافقت نامه ای که مقدمه برجام شد. در آن زمان تحریم ها علیه ایران غیرعادلانه بود.

وی افزود: اگر قرار بر بازگشت تحریم ها باشد مجموعه محاسبات و معاهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد چون تحریم ها مجددا اعمال خواهد شد و ما نیز سیاست های دیگری را برای مبادلات مالی در پی خواهیم گرفت.

به گزارش مهر، بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و گزارش این کمیسیون در مورد رد لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم که هر دو مربوط به پرونده FATF است هفته جاری در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار