بازدید 20076
ضمن عذرخواهی از مردم؛

دبیرکل فدراسیون فوتبال استعفاء دهد

مقامات فدراسیون باید توضیح دهند که صرف نظر از علت ارسال پیام تبریک سال نومسیحی برای یک مقام صهیونیست چرا دبیرکل بر مکاتبات نظارت کافی نداشته و شاید بتوان گفت که شاید عدم احاطه کامل و تسلط ویژه دبیرکل بر زبان انگلیسی که یکی از مهمترین شرایطی است که می‏تواند موجب اینگونه رسوایی ها شود. البته شاید دبیرکل نظارت کافی داشته و زبان انگلیسی مسلطی نیز دارد که در این صورت باید پرسید چگونه با نظارت کافی‏اش چنین اتفاقی سهوا به وقوع پیوسته است؟
کد خبر: ۷۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۵ 02 January 2010
واقعه ارسال پیام تبریک سال نو برای یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال اسرائیل از سوی فدراسیون فوتبال ایران پس از آنکه با اعتراض نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین واکنش صاحب‏نظران همراه شد، فدراسیون فوتبال پس از تکذیب مقدماتی و سپس کم اهمیت جلوه دادن مخاطب پیام، تنها به یک عذرخواهی و استعفای پذیرفته نشده مسئله را پایان یافته تلقی کرد، حال آنکه اهمیت و دامنه‏اش به مراتب وسیع‏تر از این است و باید هزینه متناسبی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی تابناک؛ ارسال پیامی از سوی فدراسیون فوتبال ایران به یک صهیونیست فدراسیون فوتبال اسرائیل، توسط فدراسیون فوتبال ایران رسانه‏ای نشد تا آنکه رسانه‏های اسرائیلی اعم از جورزالیم پست و هاآرتص از این مسئله و تماسی که army radio رادیو نظامی اسرائیل برای پیگیری علت وقوع این اقدام بی‏سابقه با رئیس کمیته روابط بین‏المللی فدراسیون ایران داشته پرده باشد.

این نخستین ابهام نزد افکار عمومی بود که چرا تا زمان انتشار این خبر توسط رسانه‏های صهیونیست، فدراسیون فوتبال ایران واکنشی نشان نداده و خود ضمن بیان حقیقت عذرخواهی نکرده و همین امر شائبه تعمدی بودن این اقدام را رقم زد که از سوی فدراسیون فوتبال رد شد اما امان از اذهان شکاک که نمی‏توانست این تکذیبیه را با سکوت پیش‏تر فدراسیون تطابق دهند و مستندات و مکتوباتی همچون اصل ایمیل ارسالی که در اغلب اوقات تصویر نامه مکتوب نیز به پیوستش ارسال می‏شود، هنوز برای رد این خبر و رفع کامل این ابهامات منتشر نشده است.



رسانه‏های عربی نیز ساکت ننشستند و العربیه آنچه پس از دریافت این پیام در تل‏آویو اتفاق افتاده چنین روایت کرد: «گيل لبنانونی سخنگوي فدراسيون فوتبال رژيم صهيونيستي گفت: امير ناون رييس بخش حقوقي فدراسيون اسراييل پس از دريافت پيام تبريک فدراسيون فوتبال ايران به دفتر من آمد و در مورد اينکه آيا اشتباهي شده، از من سوال کرد. من هم گفتم، نمي دانم اما پاسخ تبريک را خواهيم داد. بنابراين پاسخ را اينگونه داديم "از شما براي تبريک سال نو سپاسگذاريم و براي همه مردم خوب ايران سال خوبي را آرزو مي کنيم" و در پايان ايميل يک علامت چشمک قرار داديم! ما همچنين ابراز اميدواري کرديم که ايران در زمينه فوتبال هم سال خوبي داشته باشد.»

واکنش جالب فدراسیون فوتبال کشورمان نسبت به ارسال پیام تبریک سال نو به یکی از اعضاء ارشد فدراسیون فوتبال رژیم صهیونیستی، در نوع خود جالب توجه بوده و در قبال ارسال این پیام به گونه‏ای موضع‏گیری شده که تصور می‏شود، شخصی کم اهمیت و فاقد پست سازمانی در فدراسیون فوتبال رژیم صهیونیستی بوده است و در اطلاعیه‏ای آورده بود: «توجه به این مطلب که دارنده یکی از این ایمیل ها ، شخصی بنام امیر ناون است که در حوزه فعالیتهای فیفا یعنی حوزه نقل و انتقالات بازیکنان بین المللی ITC الکترونیک فعالیت دارد و دارای ملیت اسرائیلی ومتعلق به یکی از اشخاص فدراسیون مربوطه بوده است، بنابراین، شائبه وتوهم و خبر سازی از سوی آنها ایجاد شده که چنین پیام تبریکی از سوی فدراسیون فوتبال به فدراسیون اسرائیل آنها ارسال شده است.»

این در حالی است که بر خلاف ادعای مسئولان فدراسیون فوتبال فرد دریافت کننده پیام (امیر ناون Amir Navon)، یک فرد کم اهمیت در حوزه نقل و انتقال بازیکنان و یک ایجنت نبوده و باید تاکید کرد که متاسفانه ادعای صهیونیست‏ها واقعیت داشته و نامبرده رییس بخش حقوقی فدراسیون فوتبال رژیم اشغالگر قدس می‏باشد. البته شاید به زعم عده‏ای این مسئولیت اهمیتی ندارد و حتماً باید به رئیس فدراسیون فوتبال یا رئیس کمیته المپیک این سرزمین غصبی نامه‏نگاری و تبریک گفته می‏شد!

در این میان استعفای محمدمنصور عظیم زاده اردبیلی، کمترین هزینه این اقدام ساختارشکنانه می باشد که البته رئیس فدراسیون فوتبال ایران علی‏رغم پذیرش این اشتباه و عذرخواهی، حاضر به پذیرش استعفاء تا بدین لحظه نشده و ضمن تکذیب پذیرش این استعفاء عنوان کرده در حال بررسی زوایای مختلف این اتفاق است! البته این بررسی همه جانبه جای استقبال دارد و با توجه به آنکه مسوولیت اقدامات کارمندان یک مجموعه علاوه بر خود کارمندان در درجه اول، متوجه روسای مستقیم ایشان که در اقدامات نقش و وظایفی برایشان تعریف شده، می باشد که از این حیث به لحاظ عدم نظارت کافی و دقیق بر عملکرد کارمندان که منجر به رقم خوردن این اتفاق تلخ شده باید پاسخگو باشند.

با دقت در چارت تشکیلاتی و اساسنامه فدراسیون فوتبال متوجه می شویم که مسئولیت حوزه روابط بین‏الملل فدراسیون فوتبال مستقیماً با رئیس فدراسیون است و در ماده 58 اساسنامه فدراسیون با موضوعیت سازمان اداری در این ارتباط چنین آمده است: "روابط بين‌الملل، روابط عمومي و حراست تحت نظر رئيس فدراسيون و سازمان ليگ زير نظر نايب رئيس دوم فدراسيون اداره مي‌شوند."

در این میان اما مسئولیتی بیشتر متوجه حوزه دبیرکلی است، چرا که بر طبق اساسنامه فدراسیون، کلیه مکاتبات بایستی از طریق دبیر کل فدراسیون صورت پذیرد و نظارت مستقیم بر تمامی مکاتبات جزو وظایفی است که برعهده دبیرکل گذاشته شده است. در اساسنامه کنونی فدراسیون فوتبال در ذیل بنده 3 ماده 59 با موضوعیت وظایف، دو وظیفه مرتبط با این اتفاق برای دبیرکل فدراسیون چنین تعیین شده است:
"3- 6- مكاتبات فدراسيون
3- 7- برقراري ارتباط با اعضا، كميته‌ها، فيفا، كنفدراسيون و ساير سازمان‌هاي داخلي و خارجي"
 
بدین لحاظ مقامات فدراسیون باید توضیح دهند که صرف نظر از علت ارسال پیام تبریک سال نومسیحی برای یک مقام صهیونیست چرا دبیرکل بر مکاتبات نظارت کافی نداشته و شاید بتوان گفت که شاید عدم احاطه کامل  و تسلط  ویژه دبیرکل بر زبان انگلیسی که یکی از مهمترین شرایطی است که می‏تواند موجب اینگونه رسوایی ها شود. البته شاید دبیرکل نظارت کافی داشته و زبان انگلیسی مسلطی نیز دارد که در این صورت باید پرسید چگونه با نظارت کافی‏اش چنین اتفاقی سهوا به وقوع پیوسته است؟



در شرایطی که یکی از بالاترین مقامات فعلی اجرایی کشور به لحاظ یک اظهار نظر در مورد مردم منتسب به رژیم اشغالگر قدس، برخورد شده و وی علی‏رغم نقشی که داشت عذرخواهی کرد، افکار عمومی منتظر نحوه برخورد با مسئولان فدراسیون فوتبال و نیز میزان مسئولیت پذیری مقامات فدراسیون هستند و بر همین اساس انتظار می‏رود حداقل استعفاء دبیرکل برای کاهش تالم خاطر جامعه ورزش منتشر شده و از سوی هیات رئیسه مورد تایید قرار گیرد تا فوتبال از این شرایط خارج شود.

البته هیات رئیسه فدراسیون فوتبال همانگونه که حق نصب دبیرکل فدراسیون را در اختیار داشته، حق عزل وی را نیز برعهده دارد و از این حیث اگر تمامی اعضاء هیات رئیسه قصد استعفاء به واسطه وقوع این مسئله را ندارند، انتظار می‏رود در خصوص حوزه اجرایی چنین تصمیمی اتخاذ شود تا با این پیگیری و عکس‏العمل جدی، برای آخرین بار چنین اتفاقی در صحنه ورزش به وقوع پیوندد و با تغییر مسئول کمیته روابط بین‏الملل فدراسیون که قطعاً بخش اعظم مسئولیت متوجه وی بود، متولی امور اجرایی فدراسیون فوتبال مصون نماند. چشم انتظار یک استعفای شجاعانه منضمم به یک عذرخواهی از مللت ایران و پذیرشش هستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل