بازدید 5886
۳

۳۰ درصد جوانان ایرانی مشکلات روانی دارند!

کد خبر: ۷۹۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸ 29 April 2018

رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: مطالعات نشان داده است حدود 20 تا 30 درصد نوجوانان و جوانان مشکلات روان پزشکی و روانشناختی دارند این بدین معنا نیست که 70 یا 80 درصد مابقی از سلامت روان خوبی برخودار هستند.

به گزارش جام جم، دکتر مریم رسولیان بیان کرد: سلامت روان یعنی انسان بتواند از توانایی و قابلیت های خود استفاده کرده و ارتباط مناسبی را با دیگران برقرار کند و در واقع سلامت یک توانایی موجودیت زندگی بدون تنش های شدید است.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده است حدود 20 تا 30 درصد نوجوانان و جوانان مشکلات روان پزشکی و روانشناختی دارند این بدین معنا نیست که 70 یا 80 درصد مابقی از سلامت روان خوبی برخودار هستند چرا که مدل بررسی متمرکز شده به اختلالات روانی نه سلامت.

رسولیان اشاره کرد: معمولا بیشترین سنی که نوجوانان و جوانان دچار بحران می شوند سنین بلوغ است مخصوص در این سنین شیوع اختلالات روانی در مردان بیشتر مشاهده میشود. بنابراین دوره دبیرستان اول بیشترین مشکلات روانی به سراغ نوجوانان می آید لذا توجه به این دسته از بحران ها می تواند نقش مهمی را در ایفای سلامت روان آنها ایجاد کند.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران در خصوص شایع ترین اختلالات روانی جوانان کشور گفت: دو اختلال عمده در نوجوانان و جوانان وجود دارد، اختلالات ایذایی رفتاری و اختلالات هیجانی. افسردگی زیر مجموعه اختلالات هیجانی است اما اختلالات ایذایی رفتاری بسیار بیشتر نمود داشته و حتی شایع تر است.(مقابله کردن، مخالفت کردن همراه با پرخاشگری از جمله اختلالات ایذایی رفتاری است)

به گفته وی، شایع ترین اختلال در جوانان رفتارهای ایذایی است مخصوصا در پسران که بیشتر باپرخاشگری خود را آشکار می کند اما در دختران بیشتر اختلالات هیجانی مشاهده می شود. موضوع افسردگی در جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که افسردگی زیر بنای بسیاری از اختلالات رفتاری دیگر است.

رسولیان در خصوص نقش ازدواج در سلامت جوانان به جام جم انلاین گفت: تحقیقات جدید نشان می دهد یک ازدواج خوب و سالم برای سلامتی مفید است. یکی از عوامل فشارهای روانی و استرس های رو به افزایش در دنیای امروز که گریبانگیر بسیاری از جوانان است، عدم ازدواج به موقع آنان است. دختر و پسر جوان به وسیله ی ازدواج ، درکنار یکدیگر از آرامش، امنیت و سلامت روان برخوردار می شوند. داشتن یک ازدواج موفق و رسیدن به بلوغ عاطفی، مهم ترین عامل برقراری آرامش افراد است.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران رفتار و گفتار والدین را الگویی برای فرزندان دانست و ادامه داد: کاهش اعتماد به نفس و افزایش اضطراب از عوارض شیوه های نادرست برخورد عاطفی والدین است. از عوامل دیگر موثر بر سلامت روانی جوانان، فضای حاکم هر خانواده است، تعارضات و اختلافات خانوادگی، کانون سرد و بی روح و تهی از عاطفه یک خانواده نیز می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت روانی فرزندان داشته باشد و زمینه ساز کج روی های آینده آن ها باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۳
روانی بودن جوانان عمدتا از مشکلات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی است
برو بالا
امام حسن مجتبی علیه السلام میفرمایند : لَا مُرُوَّةَ لِمَنْ لَا هِمَّةَ لَه (کسی که همت ندارد مروت ندارد) فرق پدران و مادران امروز با گذشته این است که فرزندانشان را به "کار کردن" عادت نمیدهند. کارکردن حس مسئولیت پذیری به کودکان میدهد. وقتی کسی مدتی از یک گلدان نگهداری کند کم کم به آن علاقه پیدا میکند. در ژاپن بچه ها خودشان کلاس درس و مدرسه شان را تمیز میکنند. خودشان ظرف غذایشان را میشویند. در کشور ما بچه های امروزه باید چایشان را هم پدر و مادرشان فوت کنند. همین بچه ها وقتی بزرگ میشوند حاضر نیستند حتی یکساعت از پدر و مادر پیرشان نگهداری کنند. اینها وقتی پدر و مادر شوند نیز حوصله بچه هایشان را ندارند و آنها را سربار میدانند و دست به خشونت بر علیه کودکانشان میزنند. کلید سلامت روح و روان "کار و تلاش و همت" است که به انسان عزت نفس و حس مسئولیت پذیری میدهد. سلامت آینده جامعه باید از توجه به تربیت کودکان شروع شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها