بازدید 2648

نکاتی که زنان در میان‌سالی باید بدانند

کد خبر: ۷۹۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ 25 April 2018

جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه چاقی، استعمال سیگار و کم بودن فعالیت بدنی گُرگرفتگی را تشدید می‌‌کند، گفت: کاهش وزن و مصرف سویا، بذر کتان، عدس و لوبیا در کاهش علائم گُرگرفتگی مؤثرند.

به گزارش فارس، الهام السادات هاشمیان نایینی در ارتباط با دلایل گرگرفتگی در زنان اظهارداشت: شایع‌ترین شکایت زنان یائسه گرگرفتگى است که علت گرگرفتگى اختلال در تنظیم حرارت بدن در سطح هیپوتالاموس است.

وی افزود: به همین دلیل با کاهش سطح استروژن گر گرفتگى پیش مى‌آید و علائم گرگرفتگى شامل احساس گرما در سر و گردن طی 2 تا 4 دقیقه است و ممکن بوده بیمار دچار تعریق و تپش قلب و اضطراب شود.

این متخصص زنان بیان داشت: شروع گرگرفتگی در اوائل یائسگی وحتى حوالی آن است و بین 5 تا 10 سال طول کشیده ودرموارد نادرى تا بعد از ٧٢ سالگى هم دیده شده است.

وی در خصوص ریسک فاکتورهاى گرگرفتگی گفت: چاقى، استعمال سیگار، کم بودن فعالیت بدنى، عوامل اجتماعى اقتصادى(سطح پایین سواد و اقتصاد )،عوامل ژنتیکى از دیگر عوامل گرگرفتگی است.

هاشمیان نایینی گفت: بر اساس علائم بیمار، شدت و فرکانس آن، سابقه بیمارى زمینه‌ای فرد، پزشک درمان مناسب را برای وی انتخاب می‌کند و در صورت صلاحدید هورمون درمانی را تجویز می‌کند.

وی گفت: درمان در افراد کم علامت به صورت تغییرات رفتارى مثل پایین آوردن دماى اتاق ،استفاده از وسایل
خنک کننده، استفاده از لباس نخی، دورى از فاکتورهاى تحریکى مثل ادویجات تند و شرایط استرس است. همچنین استفاده از ویتامین E به میزان 30 درصد ؜شانس گرگرفتگى را کاهش می‌دهد و معمولا موارد خفیف احتیاج به درمان بیشتر ندارند.

جراح و متخصص زنان اضافه کرد: در موارد متوسط تا شدید، بیمار احتیاج به درمان دارویی کامل‌تر دارد و به طور کلی انجام ورزش، استفاده از داروهای گیاهی و فیتواستروژنها مانند سویا ،بذر کتان، عدس و لوبیا در کاهش علائم مؤثرند ولی پس از 6 ماه ارزیابی اندومتر ضرورت دارد.

هاشمیان نایینی یادآور شد: دوره درمان گر گرفتگی 2 سال است و در اکثر بیماران حتی بدون هیچ درمانی تدریجا علایم کاهش می‌یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چاقى از ریسک فاکتورهاى گرگرفتی است بنابراین در گام نخست کاهش وزن منجر به کاهش گرگرفتگى می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر