اتریش با توجه به موقعیت جغرافیایی و توانمندی هایی که دارد می تواند نقش مهمی در توسعه جاده ابریشم جدید در مسیرهای اروپایی و کمک به اتصال بازارهای دو قاره اروپا و آسیا ایفا کند.
کد خبر: ۷۹۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 22 April 2018

اتریش با توجه به موقعیت جغرافیایی و توانمندی هایی که دارد می تواند نقش مهمی در توسعه جاده ابریشم جدید در مسیرهای اروپایی و کمک به اتصال بازارهای دو قاره اروپا و آسیا ایفا کند.

به گزارش ایرنا ، موقعیت راهبردی اتریش در مرکز اروپا در کنار دانش و تجربیات این کشور در زمینه نوآوری و تجارت می تواند منجر به فرصت های همکاری زیادی با چین از جمله از طریق طرح پیشنهادی 'یک جاده ، یک کمربند' این کشور باشد که از آن به عنوان جاده ابریشم جدید یاد می شود. این وضعیت در حالی است که اهمیت کشورهای مجارستان و اسلوواکی در مسیر جاده ابریشم جدید در حال افزایش است و اتریش به علت موقعیت و مرکزیت جغرافیایی در اروپا می تواند به چهارراه ارتباطی و دروازه اتصال جاده ابریشم نو با غرب اروپا تبدیل شود. طرح 'یک جاده ، یک کمربند' با عنوان ترکیبی از کمربند اقتصادی جاده ابریشم و راه ابریشم دریایی قرن 21 که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین سال 2013 آن را مطرح کرد، کشورهایی را در آسیا، اروپا و حتی آفریقا با هدف تقویت و توسعه زیرساخت ها، همکاری های مالی و تبادل فرهنگی کنار هم می آورد. پس از ارائه ابتکار اولیه این طرح توسط رییس جمهوری چین، نخستین اجلاس همکاری بین المللی راه ابریشم جدید به میزبانی پکن با حضور سران ، روسا و نمایندگان بیش از 100 کشور و سازمان بین المللی مهم سال گذشته میلادی برگزار شد و اهداف این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت. چین برای این منظور از سال 2013 تاکنون با 50 کشور حوزه راه ابریشم قراردادهای اقتصادی امضا کرده و نزدیک به 56 منطقه اقتصادی و تجاری ایجاد شده است. آکادمی علوم اجتماعی چین هم در تازه ترین گزارش خود آورده است که میزان سرمایه گذاری کشورهای مرتبط با این طرح، به تدریج درحال افزایش است.

** سفر بزرگترین هیات تجاری اتریش به چین 

در این حال، بزرگ ترین هیات سیاسی و اقتصادی تاریخ اتریش متشکل از حدود 250 نفر به ریاست الکساندر فان در بلن رئیس جمهوری و سباستین کورتس صدراعظم این کشور دو هفته پیش به چین سفر کرد. چهار وزیر کابینه و حدود 170 نماینده از شرکت های تجاری به ریاست کریستوف لایتل رئیس اتاق بازرگانی فدرال اتریش در این سفر با هدف توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با چین به این کشور رفتند.کارین کنایسل وزیر امور خارجه، الیزابت کوشتینگر وزیر محیط زیست، مارگارت شرامبوک وزیر اقتصاد و نوربرت هوفروزیر امور زیرساخت ها رئیس جمهوری و صدر اعظم اتریش را در این سفر همراهی کردند. هوفر وزیر زیرساخت های اتریش در این سفر یادداشت تفاهمی برای همکاری این کشور در طرح جاده و کمربند چین امضا کرد که به گفته او فرصت های کاری زیادی را برای شرکت های اتریشی فراهم می کند. کورتس صدراعظم اتریش نیز با تاکید بر حمایت دولت از این طرح بر ضرورت هماهنگی بیشتر تاکید کرد. 

** تاکید وین بر استفاده از ظرفیت های عظیم همکاری با پکن

کورتس پیش از این سفر ضمن تاکید بر اهمیت چین به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت در روابط بین المللی و کمک به حل مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی با اشاره به رشد اقتصادی 6.5 درصدی تاکید کرد که این کشور ظرفیت بالقوه بسیار عظیمی برای کار دارد و هم اکنون حدود 900 شرکت اتریشی در چین کار می کنند. صدراعظم اتریش در باره این سفر و دیدار با مقامات ارشد چینی از جمله رئیس جمهوری این کشور گفت: چین نه تنها یک ابرقدرت اقتصادی بلکه در مسیر تبدیل شدن به مهم ترین اقتصاد جهان است و به همین علت به داشتن روابط نزدیک با این کشورعلاقه داریم. وی تاکید کرد: ما از طرح یک جاده ، یک کمربند حمایت می کنیم و درصدد ایجاد همکاری اقتصادی نزدیکی با چین در این ارتباط هستیم. اتریش دانش و مهارت لازم را برای کار در بسیاری از زمینه ها دارد. صدراعظم اتریش در این سفر با «یی هوئیما» رئیس بانک آی سی بی سی بزرگ ترین بانک جهان نیز دیدار و گفت وگو کرد. کورتس در باره این دیدار گفته است که تصمیم این بانک برای انتخاب وین به عنوان محل استقرار شعبه جدید اروپایی برای شرق و مرکز اروپا، رای اعتماد نیرومندی به بخش مالی و بانکی اتریش است. اداره مسئول بازار مالی اتریش و بانک مرکزی اروپا اکنون در حال بررسی این پیشنهاد هستند. صدراعظم اتریش در جریان دیدار با مقامات چینی همچنین از تجارت آزاد دفاع و ابراز امیدواری کرد که پکن گام های بیشتری برای گشودن بازارهای چین به روی شرکت های خارجی بردارند. 

** حرکت اولین قطار باری از چنگدو به مقصد وین 

رهبران دو کشور یکشنبه هشتم آوریل (21 فروردین) در زمینه ایجاد مشارکت راهبردی دوستانه بین پکن و وین به توافق رسیدند که انتظار می رود نقش مهمی در گسترش همکاری ها به ویژه در زمینه مشارکت با چین در طرح جاده ابریشم نوین داشته باشد. در جریان سفر هیات اتریشی، پنجشنبه 12 آوریل (25 فروردین) یک سرویس جدید قطار باری بین شهر چنگدو در جنوب غربی چین و شهر وین پایتخت اتریش راه اندازی شد. در مراسمی با حضور رئیس جمهوری، صدراعظم و وزیر خارجه اتریش و شماری از مقامات بلندپایه دو کشور، یک قطار باری با 41 کانتینر شامل محموله ای به ارزش 1.5میلیون دلار صفحات نمایش 'ال ای دی' و سایر اجناس از شهر چنگدو مرکز استان سیچوان چین حرکت کرد که قرار است پس از گذر از قزاقستان، روسیه، اوکراین و اسلواکی پس از 13 روز و پیمودن 9 هزار و 800 کیلومتر وارد شهر وین شود. فان در بلن رئیس جمهوری اتریش گفت این قطار که از حمل و نقل دریایی سریع تر و با محیط زیست هم سازگارتر است، نقش مهمی در تجارت دو جانبه خواهد داشت. کورتس نیز در این مراسم همکاری های نیرومند اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: با راه افتادن این قطار باری، روابط نزدیک بین چین و اتریش نیز روی ریل قرار می گیرد. 

بر اساس یادداشت تفاهمی که بین شرکت راه آهن OBB اتریش و شرکت توسعه و سرمایه گذاری راه آهن چین امضا شد ، اتریش سال 2020 یک ایستگاه جدید به عنوان پایانه ای برای طرح جاده و کمربند چین در مرکز اروپا احداث خواهد کرد. این اولین سرویس راه آهن است که اتریش را مستقیم به جاده ابریشم جدید متصل می کند. سرویس های بیشتری روی خط چنگدو - وین نیز در حال طراحی و برنامه ریزی است. بنا بر اطلاعات شرکت راه آهن چین، قطارهای باری بین این کشور و اروپا در سه ماه اول سال جاری میلادی یک هزار سفر انجام داده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد افزایش داشته است. 

این شبکه راه آهن فرامرزی 43 شهر چین را به 41 شهر اروپایی در 13 کشور متصل می کند و چنگدو 16 مسیر به شهرهایی شامل نورنبرگ ، میلان و پراگ دارد. در جریان سفر هیات اتریش به چنگدو، یک کنسولگری جدید به عنوان چهارمین نمایندگی دیپلماتیک اتریش در چین پس از پکن، شانگهای و هنگ کنگ افتتاح شد و کنایسل بر اهمیت کار آن برای فعالیت شرکت های اتریشی در چین تاکید کرد. 

** تاکید مقام اتریشی بر تسریع در اجرای پروژه جاده ابریشم جدید 

در حالی که اجرای طرح جاده ابریشم با تاخیرهایی نیز روبرو شده است، هارالد ماهرر وزیر سابق اقتصاد و از مقامات ارشد اتاق بازرگانی اتریش بر اجرایی شدن سریع تر این طرح تاکید کرده است. بنا بر جدیدترین اطلاعات، ساخت یک خط آهن 6 میلیارد دلاری در اندونزی از برنامه اعلام شده عقب مانده و مشکلات مشابهی نیز در قزاقستان و بنگلادش ایجاد شده است. ماهرر در این زمینه به خبرگزاری شینهوا گفت: اتریش می خواهد حجم مبادلات تجاری با چین را از حدود 10 میلیارد یورو کنونی تا سال 2020 دو برابر کند و تاکید کرد طرح جاده ابریشم جدید باید زودتر اجرایی شود. وی تاکید کرد: اتریش با کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم جدید نزدیک اروپا روابط خوبی دارد و از لحاظ جغرافیایی می تواند نقش 'دروازه ورود' به جاده ابریشم از سوی غرب باشد. ماهرر افزود که اتریش می تواند دانش و مهارت زیادی در زمینه راهکارهای زیرساخت های هوشمند و فناوری های سبز برای کمک به اجرای بهتر این طرح ارائه کند. وی خاطرنشان کرد که اتریش و شهر وین پایتخت می توانند کانون خوبی برای تمرکز فعالیت های شرکت های چینی در اروپا باشد. 

** چالش های طرح و زمینه های همکاری اتریش و لهستان در شاخه اروپایی کمربند و جاده 

اجرای طرح بلندپروازانه چین با چالش هایی نیز رو برو شده از جمله در برخی کشورهای آسیایی مسیر کمربند و جاده نگرانی هایی در خصوص بدهی به چین یا حقوق حاکمیتی در ارتباط با استفاده از بنادر و راهها مطرح شده است. با این حال انتظار می رود در بخش اروپایی طرح، روابط خوب اتریش به عنوان کشوری بی طرف در اروپا با کشورهای شرق قاره سبز بتواند به پیشبرد بخش اروپایی این طرح کمک کند و ریاست دوره ای وین بر اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال جاری میلادی نیز به این مساله کمک خواهد کرد. سرمایه گذاران اروپایی و آسیایی همچنین نظر مساعدی به کشور لهستان در شرق اروپا دارند به ویژه این کشور بزرگ ترین اقتصاد این منطقه را دارد، عضو بانک سرمایه گذاری زیرساخت های چین است و ظرفیت زیادی برای سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها در شرق اروپا دارد. استراتژی لهستان برای 'توسعه مسئولانه' زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری چین است، اما طبق برنامه اعلام شده در این کشور برای سرمایه گذاری، پیش بینی شده که نیمی از اعتبارات از طریق اتحادیه اروپا تامین شود، این در حالی است که به علت خروج انگلیس از اتحادیه و مشکلات سیاسی بروکسل با ورشو، اعتبارات اروپایی برای لهستان رو به کاهش است که در این میان اتریش می تواند به حل اختلافات و رسیدن به توازنی میان سرمایه گذاری اروپایی و چینی در شرق اروپا کمک کند. 

** دورنمای تجارت انگلیس و چین از مسیر اتریش و شرق اروپا 

در حالی که مذاکرات انگلیس با اتحادیه اروپا در خصوص نوع روابط تجاری متقابل پس از خروج از اتحادیه در حال انجام است، لندن خواستار گسترش روابط تجاری با نقاط مختلف جهان پس از برگزیت است و در این ارتباط نیز نقش اتریش به عنوان نقطه اتصال غرب با شرق اروپا و آسیا اهمیت می یابد. فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس گفته که این کشور یک شریک طبیعی برای طرح جاده ابریشم جدید چین به شمار می رود و پس از برگزیت خواستار تجارت بیشتر با جهان است. لندن امیدوار به امضای یک قرارداد تجارت آزاد با پکن پس از خروج از اتحادیه اروپا بوده و تلاش می کند برگزیت بر روابط با چین تاثیری نداشته باشد. هاموند چندی پیش نیز در یک کنفرانس مرتبط با طرح یک جاده، یک کمربند چین در شهر پکن حمایت قاطع لندن را از این طرح اعلام و تاکید کرد: انگلیس در منتهی الیه غربی جاده و کمربند واقع شده و یک شریک طبیعی طرح به شمار می رود، زیرا برای قرن ها یکی از حامیان اصلی نظام تجاری باز جهانی بوده است. به این ترتیب و در بحبوحه تنش های تجاری اروپا و چین با آمریکا، بحث ترتیبات تجاری جدید جهانی اهمیت و فوریت بیشتری می یابد و این مساله در کنار تلاش اروپا برای کاستن از وابستگی امنیتی و دفاعی به واشنگتن می تواند سر آغاز افق های تازه در آرایش های جدید بین المللی باشد. از منظر تجاری اگر چین بتواند به تفاهم بیشتری با اتحادیه اروپا در باره تجارت آزاد و رفع موانع رقابتی برسد، طرح جاده و کمربند پکن ظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری و توسعه تجارت آسیا و اروپا خواهد داشت و اتریش نیز کنار کشورهای شرق اروپا از شریکان مهم این طرح خواهد بود. 

روی خط سایت ها
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: