بازدید 6460
۹

رأی قاطع دیوان عدالت اداری علیه یک ویژه خواری در دانشگاه شهید صدوقی

ماجرای آرای هیأت امنای دانشگاه های سراسر کشور که بر اساس پاری از مصوبات آنها زمینه برای برخی ویژه خواری ها فراهم می شود، داستان قابل تأملی است که نیاز به ورود موثر نهادهای نظارتی و فرادستی دارد؛ ویژه خواری های گاهاً با یک شکایت در دیوان عدالت اداری مطرح و ابطال می شوند اما ابعاد آن گسترده تر از آن است که با یک یا دو حکم بتوان آن را جمع کرد.
کد خبر: ۷۹۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 16 April 2018

رأی قاطع دیوان عدالت اداری به یک ویژه خواری در دانشگاه شهید صدوقی ماجرای آرای هیأت امنای دانشگاه های سراسر کشور که بر اساس پاری از مصوبات آنها زمینه برای برخی ویژه خواری ها فراهم می شود، داستان قابل تأملی است که نیاز به ورود موثر نهادهای نظارتی و فرادستی دارد؛ ویژه خواری های گاهاً با یک شکایت در دیوان عدالت اداری مطرح و ابطال می شوند اما ابعاد آن گسترده تر از آن است که با یک یا دو حکم بتوان آن را جمع کرد.

به گزارش «تابناک»، جدا از ماجرای تبعیض های ناروایی که در برخی دانشگاه های معتبر کشور برای انتقال فرزند اعضای هیأت علمی، مسئولان و کارکنان دانشگاه از دیگر دانشگاه ها به محل کار والدین وجود دارد، حالا خبرهایی می رسد که نشان می دهد در برخی دانشگاه های معتبر کشور این دست تبعیض ها در ابعاد مختلف دیگری نیز وجود دارد.

برای مثال دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1390 مصوبه ای را با اکثریت رأی اعضای هیأت امنا به تصویب رساند که بر اساس آن فرزندان اعضای هیأت علمی، مسئولان و کارکنان این دانشگاه ضمن امکان انتقال محل تحصیل فرزندشان از دانشگاه دیگر به این دانشگاه، همچنین اجازه داشتند از 30 تا 60 درصد در قبال شهریه آنها تخفیف قائل شوند.

بر اساس این مصوبه و وفق بند (ک) دستور هجدهم جلسه هیأت امنای دانشگاه یزد در تاریخ 18 خرداد سال 1390 مقرر گردید که فرزندان اعضای هیأت علمی رسمی قطعی، رسمی آزمایشی و همچنین اعضای هیأت علمی پیمانی که در مقطع کاردانی و کارشناسی دوره های نوبت دوم شبانه دانشگاه پذیرفته می شوند و در دوره های مذکور مشغول به تحصیل می شوند از 30 تا 60 درصد تسهیلات تخفیف شهریه بهره مند شوند.

این ماده مصوب در سال 1393 مورد اعتراض برخی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه قرار گرفت و با همین شکایت در دیوان عدالت اداری در چندین نوبت مورد مورد بررسی قرار گرفت.

نهایتاً دیوان عدالت اداری در تاریخ 23 فروردین سال جاری رأی خود را در مورد این مصوبه اعلام کرد و در این حکم آمده است: با عنایت به اینکه در دستور جلسه سال 90 هیأت امنای دانشگاه یزد و مصوبه سال 1392 این دانشگاه، زمینه اعمال تبعیض ناروا را فراهم ساخته است و این امر مغایر با بند 9 از اصل 3 قانون اساسی است، این مصوبات ابطال می شود.

ابطال این مصوبه تبعیض آمیز آن هم پس از نزدیک به 6 سال اجرای آن، سئوال و ابهام های فراوانی را مطرح می کند که نیاز است در مورد آن مسئولان و مقامات ذی ربط توضیح و نظارت های بیشتری را داشته باشند.

مسئله نخست این است که به هر حال در فاصله زمانی سال 1390 تا 1397 عده زیادی از فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مشمول این مصوبه تبعیض آمیز شدند و از آن بهره بردند. برخورد و واکنش مقام های مسئول به این ویژه خواری های صورت گرفته در سال های گذشته چیست؟

دیگر اینکه مسئولانی که در سال 1390 با تصویب این مصوبه زمینه این تبعیض ناروا را فراهم کردند، آیا مستحق برخورد و پاسخگویی هستند یا خیر؟ آیا نباید از آنها در مورد انگیزه هایی که آنها را به تصویب این مصوبه و امثال آن وادار کرده است، توضیح خواسته شود؟

از همه اینها مهم تر مسئله راه و فضاهای بازی است که قانون به هیأت های امنای دانشگاه های سراسر کشور برای اعمال قوانین تبعیض آمیز داده است. اینکه از یک دانشگاه و مصوبه ویژه آن شکایتی صورت بگیرد و دیوان عدالت اداری برا بررسی طولانی مدت رأی به ابطلال آن بدهند، به نظر راه جامع و شاملی برای مقابله با این ویژه خواری ها نیست.

از این دست مصوبات در بسیاری از دانشگاه های معتبر کشور وجود دارد و به نظر برای برخورد با این موضوع نیاز به ورود جدی و موثرتر نهادهای مسئول است تا ریشه های بروز چنین تبعیض های ناروایی از اساس در نظام آموزش عالی کشور برچیده شود؛ اتفاقی که رخ دادنش موضوع بسیار سختی است و به این سادگی ها نمی توان امیدوار به تحققش داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
سلام
در دانشگاه علوم پزشکی ایران یکی از معاونین بنام دکتر ف ع ف آ برادرزاده اش بنام اریا را که رتبه اش بالای صدهزار بود و دیپلم ردی هم بود در واحد بین الملل دانشگاه چپوند و الان این نخبه داره ترم 4 پزشکی رو میخونه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
قانون فقط برای آدم های بدبخت اجرا میشهو هر قانونی که از بعد از اقلاب تصویب شده هزار تا تبصره داره تا برخی بتوانند به راحتی از آن فرار کنند. الان در اکثر دانشگاه ها به خصوص علوم پزشکی بسیاری از اعضا هیات علمی و کارکنان با هم فامیل و قوم و خویش هستند و این یعنی تبعیض در حق جوانان با استعداد
حالا دانشگاه علوم پزشکی یزد بوده یا دانشگاه یزد؟؟؟
با سلام متاسفانه وزارت علوم اختیارات بی حد و حصری به هیئت امنای دانشگاههای مادر کشور داده که معلوم نیست روی چه حسابی است. مثلاً دانشجویان دکترای خارج از کشور که با هزینه شخصی رفته اند و با تبلیغات فراوان و وعده های چرب و نرم مبنی بر اینکه اگر پروپوزال خود را در خارج از کشور دفاع کرده باشند و در دانشگاههای خوب پذیرش داشته اند به دانشگاههای داخل انتقال می‌یابند و فقط دو یا سه ترم جهت دفاع از تز ادامه خواهند داد اما در عالم واقع پس از پذیرش دانشگاه باید تمام واحدها را تحت عنوان تطبیق با هزینه گزاف و سرسام آور بگذرانند و بمدت چند ترم هر ترم مبالغ ۸ تا ده میلیون را پرداخت نمایند. در صورتی که اینها باید پژوهش محور باشند و نیازی به گذراندن واحد‌های دانشگاه جدید را ندارند اما هیئت امنای دانشگاههای بزرگ سر این بچه ها را گوش تا گوش می برند و کاری می کنند که همشون پشیمونند که چرا همون خارج تزشون را تمام و دفاع نکرده اند و به یک کشور درجه یک مهاجرت نکرده اند. متاسفانه توی وزارت علوم به دانشجویان تحصیلات تکمیلی مخصوصا دکترای اعزام با هزینه شخصی به چشم بچه مایه دار نگاه میکنند در صورتی که همه میدونید که با قرض و قوله‌ و بدلیل مشکلات بد مالی حاضر به برگشت شده‌اند والا هیچ آدم عاقلی دانشگاه خارجی را ول نمیکنه بیاد دانشگاه داغون ما. تورو خدا این مشکل را که احتمالا مشکل تمام بچه ها انتقال بداخل است منعکس کنید تا شاید دیوان محترم اداری در این زمینه نیز چاره ای بیندیشد. ممنون
تو اکثر دانشگاه های علوم پزشکی این قانون ناعادلانه هستش. من تو دانشگاه علوم پزشکی همدان میشناسم مواردی که از این قانون استفاده کردن و تو رشته ی پزشکی و دندانپزشکی مشغول به تحصیل شدن.
بازرسی کل کشور به موضوع برادرزاده دکتر ف ع ف در دانشگاه علوم پزشکی ایران باید ورود ورسیدگی کند ( موضوع اعلام شده از سوی " ناشناس 27/1/97 ساعت15/44 ) .
مشکل از ما افراد عادیه. فاتحه دانشجو و دانشگاه تو این مملکت چند ساله که خونده شده.
اینها در برابر کسانی که 1شبه دکترا گرفتند مانند جوک است .گر حکم کنند که مست گیرند ............ 4سال طول کشیده تا دیوان عدالت اداری از خودشون رای در وکنند
با با یک سری به دانشگا و هییت امنادانشگاه باهنر کرمان بزنید ببنید ..چه خبر است ..چقدر دارد به استادان دانشگاه بی حرمتی واحجاف میکند .حقو ق انها راسه ماهه نمی پردازد .همه انها با داشتن سوابق خوب استادی .مجبور کرده برگه پیمانی دایم را امضائ کنند ..وای نمی دانید چه خبر است .بدون یک بار تقدیر و تشکر از ولی نعمتهای خود یعنی استادان و دانشجو.یان با انها چه هها نکردند .. میکنند ......لطفا رسیدکنید یا محض رضای خدا این شکایت را به همین دیوان ارجاع دهید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر