بازدید 1493

محافل اسرائیلی: حمله غرب به سوریه اسرائیل را تضعیف کرد

درحالی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حمله غرب به سوریه را تبریک گفته است، اما محافل غیررسمی اسرائیلی نگران افزایش تنش با ایران در پی این حمله هستند.
کد خبر: ۷۹۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 16 April 2018

درحالی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حمله غرب به سوریه را تبریک گفته است، اما محافل غیررسمی اسرائیلی نگران افزایش تنش با ایران در پی این حمله هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک سال پیش اعلام کرده بود که اسرائیل از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با تسلیحات شیمیایی سوریه کاملا حمایت می‌کند. وی گفت که پافشاری ترامپ و حمایت اسرائیل تغییری نکرده است.

نتانیاهو گفت: آمریکا، فرانسه و انگلیس ثابت کردند که پایبندی به مبارزه با تسلیحات شیمیایی تنها به اظهارات محدود نشد. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه باید بداند که تلاش‌هایش برای در اختیار داشتن سلاح شیمیایی و نادیده گرفتن قوانین بین المللی و اجازه دادن به ایران برای موضع‌گیری سیاسی در سوریه این کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.

اما در سطح غیررسمی محافل اسرائیلی واکنش‌های متفاوتی به حمله غرب داشتند. برخی این حمله را ناچیز و برخی آن را به سخره گرفتند. برخی نیز معتقدند که این حمله قدرت نظام بشار اسد را افزایش داده است.

روت بیرلیوف، پژوهشگر متخصص خاورمیانه از مرکز پژوهش‌های امنیت قومی گفت که حمله غرب پیامی به بشار اسد است مبنی بر اینکه باید سوری‌ها را با سلاح متعارف بکشی نه سلاح شیمیایی.

عمرا ملفین، معاون رئیس موساد و فرمانده گردان شمالی در ارتش اسرائیل نیز گفت: حمله غرب قدرت بشار اسد را افزایش داد چراکه محبوبیتش را بالا برده است و روسیه را به بشار اسد و آینده نظامش پایبندتر کرد.
درس‌هایی برای اسرائیل

عاموس یدلین، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل نیز با ملفین هم‌عقیده است. وی می‌گوید: هدف اول از حمله کشورهای غربی به سوریه ایجاد خط قرمزی علیه استفاده از سلاح شیمیایی است. اما با این حال این حمله خسارت شدیدی به اسد نزد. این عملیات نشان می‌دهد که اسرائیل باید درباره مسائلی که بیشترین اهمیت را برایش دارند به تنهایی عمل کند.

وی در مقاله‌ای برای یدیعوت‌آحارونوت با انتقاد از عملیات نظامی نوشت: گروه‌های ابرقدرت برای حفظ جدایی کلی میان مساله سلاح شیمیایی و مسائل دیگر که در دستورکار بااهمیت‌تر هستند، تلاش کردند: نفوذ ایران در سوریه، موشک‌های زمین به زمین دقیق، آینده نظام بشار اسد و ذبح مردمش با سلاح متعارف و گرسنگی و شکنجه.

وی می‌گوید: درست است که نظام اسد بیشتر توانایی‌های موشکی‌اش را از دست داده است اما واضح است که همچنان توانایی‌هایی دارد که اعلام نشده است.

به نظر یدلین، اسرائیل در این وضعیت با چالش‌های اصلی مواجه است: اول: تعامل با پاسخ ایران به حمله به پایگاه تیفور. چالش دوم: ادامه نفوذ ایران در سوریه به عنوان یک تهدید امنیتی برای اسرائیل که احتمال برخورد میان این دو را افزایش می‌دهد. چالش سوم احتمال محدود شدن مساحت فعالیت دریایی اسرائیل در سوریه. در نتیجه اسرائیل باید از نظر اطلاعاتی و عملی برای ناکام گذاشتن پاسخ ایران آماده باشد. همچنین آمادگی استراتژیک و سیاسی لازم را برای مهار درگیری در شمال داشته باشد.

یدلین از اسرائیل خواست به دنبال توافق با مسکو درباره اهمیت توقف حضور نظامی ایران و تلاش مشترک با واشنگتن برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد.

اسرائیل احتمالا بها می‌پردازد

تسفی برئیل، تحلیلگر امور عربی روزنامه هاآرتص با عنوان "اسرائیل احتمالا بها می‌پردازد" در مقاله‌ای نوشت: معضل کشورهای غربی نگرانی اصلی‌شان از تبعات این عملیات و واکنش روسیه است که احتمالا به برخورد بین المللی در خاک سوریه می‌انجامد. برئیل می‌گوید، حمله غرب تنها پیامی بود به عنوان بخشی از پایبندی کشورهای غربی به ممانعت از انتشار سلاح غیرمتعارف. هرچند که سلاح متعارف در سوریه موجب کشته شده صدها هزار تن شده است.

وی می‌گوید: این حمله به تغییر در استراتژی آمریکا اشاره نمی‌کند. آمریکا قصد ندارد شریک روند سیاسی باشد که روسیه برای حل بحران ایجاد کرده است.

برئیل مثل بقیه تحلیلگران اسرائیلی معتقد است که این حمله برای اسرائیل به معنای پایان حساب و کتابش با سوریه و ایران نیست و این دو حساب جدا دارند اما یکی بر دیگری تأثیر می‌گذارد. وی می‌گوید: بخشی از واکنش روسیه احتمالا اعمال محدودیت‌هایی بر استفاده آزادانه اسرائیل از حریم هوایی سوریه برای انجام حملاتی علیه اهداف ایرانی است. روسیه در پاسخ نظامی به این حمله عجله نخواهد کرد اما می‌تواند هم‌پیمان اصلی متجاوز یعنی آمریکا را مجازات کند.

آموس هرئیل، تحلیلگر نظامی نیز با برئیل اتفاق نظر دارد و معتقد است که این حمله استراتژیک نبود و توازن قدرت در سوریه را برهم نخواهد زد. پیام این حمله نیز می‌تواند به اسد این را بفهماند که "می‌تواند کشتار غیرنظامیان را ادامه دهد" اما نه با سلاح شیمیایی. هرئیل می‌گوید: مهم‌ترین سؤال درحال حاضر مربوطه به آینده درگیری است که میان اسرائیل و ایران در سوریه آشکار شده است.

یوآب لیمور، تحلیلگر نظامی می‌گوید: حمله غرب خفیف بود و هیچ لطمه‌ای به بشار اسد که فورا عکسی از خودش در دفترش گرفت، نزد.

وی گفت: نتیجه این شد که مثلث غربی فرصت تشکیل پایگاه‌های جدید برای بازی در سوریه را از دست داد.

مثل تحلیلگرهای دیگر، لیمور می‌گوید که تنها دولتی که اکنون ناراضی است اسرائیل است که در مقابل "گروه‌های شر" در شمال سوریه تنها مانده است. اسرائیل معتقد است که ایران هفته گذشته آماده پاسخ به حمله به پایگاهش در سوریه بود.

وی گفت: برخلاف تفسیر رایج، اظهارات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان تهدیدی برای اسرائیل نیست بلکه فرار از مقابله با اسرائیل است چراکه نمی‌خواهد به شکل یک مزدور ایرانی در آستانه انتخابات پارلمانی جلوه کند.

اسرائیلی‌ها معتقدند که حمله غرب نتایج وخیمی برای نظام اسد نداشت. اسرائیل نگران دو مساله است. مساله اول: خروج سریع آمریکایی‌ها از سوریه و مساله دوم اعلام فروش سامانه‌های موشکی اس۳۰۰ روسیه به سوریه.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر