بازدید 3736

برگزاری آزمون جامع پایان دوره در دندانپزشکی

کد خبر: ۷۹۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 15 April 2018

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به بازبینی برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی از مصوب شدن آزمون جامع دندانپزشکی در پایان دوره خبر داد.

به گزارش مهر، به نقل از وزارت بهداشت، دکتر حسن رزمی درباره اقدامات شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در ساماندهی مراکز خصوصی و شرکت‌هایی که به برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام می‌کنند، گفت: فعالیت مراکز آموزشی فاقد مجوز یا مراکزی که با ادعاهای خود فاصله زیادی دارند، یکی از دغدغه‌های اصلی صاحب‌نظران دندان‌پزشکی است.

رزمی افزود: یکی از اقداماتی که در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شد، ایجاد مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای است که آئین‌نامه آن مصوب شده و در معاونت آموزشی هم تصویب و ابلاغ شده است. کار این مرکز نظارت بر مراکز آموزش علوم پزشکی و دندانپزشکی در سطح کشور و اعطاء مجوز فعالیت در چارچوب تعاریف خود است.

وی گفت: مراکز غیرمجاز هم توسط حوزه‌های نظارتی تذکر دریافت می‌کنند و ممکن است فعالیت آن‌ها هم متوقف شود. در ضمن اگر شرکت‌های تجاری بخواهند دوره‌های یک روزه یا دو روزه برگزار کنند، این مرکز بر آن‌ها نظارتی نخواهد کرد، اما ما انجمن‌های تخصصی را ملزم کرده‌ایم که بر محتوای مطالبی که در این کارگاه‌ها ارائه می‌شود نظارت داشته باشند.

اعتباربخشی و ارزشیابی دانشکده‌های دندانپزشکی تازه تأسیس

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت درباره کیفیت آموزش در دانشکده‌های دندانپزشکی تازه تأسیس و اعتباربخشی و ارزشیابی آنها، گفت: اعتباربخشی و ارزشیابی مراکز آموزشی و دوره‌های تخصصی و عمومی ایجاد شده در دانشکده‌ها را شروع کرده و تیمی را مشخص کرده‌ایم و جدول زمانی بازدید از دانشکده‌ها تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشکده‌های تازه تأسیس که حداقل ۱۰ سال از اخذ مجوز فعالیت آن‌ها گذشته است و در حدود ۷ سال گذشته دانشجو پذیرفته‌اند و به طور عمده، یک تا دو دوره فارغ‌التحصیل داشته‌اند را به طور جد اعتباربخشی می کنیم.

رزمی افزود: گمان می‌کنم با بازخوردی که از این بازدیدها به دانشگاه‌ها می‌دهیم و با استقبال خود آن‌ها به نتایج خوبی برسیم. چرا که دانشگاه‌ها به این طریق می‌توانند به دانشکده‌ها توجه ویژه کنند و مشکلات آن‌ها را تا حدودی حل کنند. درضمن معتقد هستم با بالا بردن انگیزه نیروهای آموزشی برای ماندگاری بیشتر، قطعاً به ارتقاء عملکرد دانشکده‌ها کمک می‌شود.

وی گفت: امیدواریم هم اعتباربخشی و هم دستورالعملی که برای متعهدین ضریب کا پیش‌بینی شده است، در مجموع در ارتقاء عملکرد آموزشی اثربخش باشد. به هر حال این موضوع، دغدغه اصلی ما است و هر جا ضروری ببینیم به آن‌ها تذکر خواهیم داد و معاون آموزشی وزارت بهداشت هم در این زمینه همراه ما خواهند بود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی درباره اینکه آیا ارزشیابی می‌تواند منجر به تعطیلی یا کاهش ظرفیت پذیرش برخی از دانشکده‌های بی‌کیفیت شود؟ گفت: به هر حال ممکن است ما در این بازبینی‌ها، با نواقصی برخورد کنیم که به توجه جدی نیاز دارند و از آنجا که اعتباربخشی‌ها مرتب انجام می‌شود، اگر در بازبینی‌های بعدی شاهد باشیم به تذکرات ما توجهی نشده است، قطعاً چاره‌ای نداریم. چرا که به عنوان متولی آموزش، باید ساز و کارهای اجرایی از جمله کم کردن ظرفیت‌ها و متوقف کردن فعالیت دانشکده‌هایی که شرایط آموزش ندارند را در نظر بگیریم.

شرایط جدید دانش‌آموختگان خارج از کشور در دندانپزشکی

وی درباره شرایط جدید دانش‌آموختگان خارج از کشور گفت: یکی از اتفاقات خوب برای دانش‌آموختگان خارج از کشور در دندانپزشکی بازنگری جدی دانشکده‌هایی است که وزارت بهداشت آن‌ها را واجد شرایط برای تحصیل اعلام می‌کند. در این راستا، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانشکده در گروه پزشکی که از کیفیت آموزشی مطلوب بهره‌مند نبودند و بخش زیادی از آن‌ها را دانشکده‌های دندان‌پزشکی شامل می‌شدند، از این فهرست خارج شدند.

رزمی افزود: از آنجا که سه رشته داروسازی، پزشکی و دندان‌پزشکی، بیشترین دانش‌آموختگان خارج از کشور را دارند، اتفاق مشابه در دو رشته دیگر هم افتاده است، اما رشته دندان‌پزشکی از این نظر در پله اول قرار دارد. در نتیجه با پایش جدی انجام شده از سال ۲۰۱۸ به بعد، افرادی که قصد تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در دانشکده‌های خارج از کشور را دارند، باید مطمئن باشند که در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که در این فهرست باشند و در غیر اینصورت مدارک تحصیلی آنها ارزشیابی نخواهند شد.

وی با اشاره به موضوع امتحان جایابی گفت: پیش از این دانشجویانی که در این امتحان شرکت می‌کردند، بر اساس نمره در دانشکده‌ها توزیع می‌شدند و دوره‌های تکمیلی می‌گذراندند. آخرین دوره آزمون جایابی در مرداد ۹۷ برگزار می‌شود و بعد از آن این آزمون دیگر برگزار نمی‌شود و بنابراین تنها راه ارزشیابی دانش‌آموختگان خارج از کشور، شرکت در آزمون ملی خواهد بود.

برگزاری آزمون ملی دندانپزشکی هر سال در دو نوبت

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: آزمون ملی در پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران متمرکز است. آزمون ملی هر سال در دو نوبت، یعنی مرداد و دی برگزار می‌شود و مجموعاً تا ۷۰۰ نفر در آن شرکت می‌کنند و کسانی دارای صلاحیت شرکت در این آزمون هستند که دوره دکتری خود را خارج از کشور تمام کرده‌ و در صورت تایید مدارک آنها و موفقیت در آزمون ملی مجوز کار در کشور را پیدا می‌کنند.

رزمی یادآور شد: دسته دیگر، دانشجویانی هستند که قسمتی از دوران تحصیل خود را خارج از کشور گذرانده‌اند و هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند. این دانشجویان باید حداقل ۷۵ تا ۸۰ واحد درسی را خارج از کشور گذرانده باشند و بعد از آن درخواست انتقال به داخل بدهند. پس از آن واحدهایی که گذرانده‌اند داخل کشور ارزشیابی می‌شود و اگر کمیته ارزشیابی دانش‌آموختگان خارج از کشور این واحدها را با استانداردهای اعلام شده مطابق دید، اجازه پیدا می‌کنند که داخل کشور به تحصیل خود ادامه دهند.

وی افزود: ارزشیابی این دانشجویان پیچیدگی خاصی ندارد و شامل مجاز بودن دانشکده محل تحصیل، تعداد واحدها و گذراندن واحدهای مجاز و معدل دیپلم است. تعداد ورودی‌های این گروه به کشور به طور متوسط سالانه حدود ۳۰۰ نفر است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی اظهار داشت: یکی از دلایل مطرح شدن بحث تأسیس دانشکده‌های خصوصی در داخل کشور همین گروه از دانشجویان بودند و وزیر بهداشت و معاون آموزشی بر این عقیده بودند که اگر بخش خصوصی بتواند زیرساخت‌های مناسب تأسیس دانشکده‌ها را از لحاظ مالی و آموزشی تأمین کند، به آنها مجوز داده شود تا به صورت خودگردان اداره شوند.

وی درباره تحصیل دانشجویان خارجی در ایران در رشته دندانپزشکی گفت: پردیس بین‌الملل دانشکده دندان‌پزشکی تهران از مهرماه سال ۹۶ به بعد دیگر دانشجوی ایرانی پذیرش نکرده است. همچنین به سایر دانشکده‌ها هم اجازه داده‌ایم که اگر توانستند خود را در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح کنند، در صورت امکان دانشجوی خارجی پذیرش کنند. در حال حاضر در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه تعدادی دانشجوی خارجی تحصیل می‌کنند که اغلب آن‌ها از کردستان عراق هستند.

مصوب شدن آزمون جامع دندان‌پزشکی در پایان دوره

رزمی درباره برگزاری آزمون پره‌انترنی نیز گفت: پیش از این موضوع بازبینی کوریکولوم دندان‌پزشکی عمومی تقریبا نهایی شده بود و یکی از تغییرات مهم کوریکولوم، مصوب شدن بحث آزمون جامع دندان‌پزشکی توسط شورای برنامه‌ریزی بوده است که باید حتماً در پایان دوره دندان‌پزشکی برگزار شود. که البته این موضوع به علاوه کوریکولوم آموزشی مصوب شده، برای ورودی‌های سال ۹۷ به بعد موضوعیت دارد.

وی افزود: از دیگر تغییرات کوریکولوم، می‌توان به رویکرد بیشتر نسبت به بهداشت، ‌افزایش واحدهای دندان‌پزشکی اجتماعی و افزایش نسبی بخش‌های کارگاهی نسبت به بحث‌های تئوری اشاره کرد. بنابراین می‌توانم بگویم هم رویکرد توانمندسازی دانشجویان در آن افزایش پیدا کرده است و هم کلاس‌های تئوری از حالت تئوری صرف به دروس کارگاهی تبدیل شده‌اند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت درباره ساماندهی آزمون‌های علمی دندان‌پزشکی و کتاب ملی گفت: به طور کلی آزمون‌هایی که دبیرخانه متولی برگزاری آن‌ها است، شامل آزمون بورد تخصصی، ورودی دوره دستیاری، ارتقاء دوره دستیاری، دانش‌آموختگان خارج از کشور و دکتری تخصصی دندان‌پزشکی اجتماعی و مواد دندانی است که یکی از مأموریت‌های ما، پایش و ارزیابی این آزمون‌ها و ایجاد تغییرات در هیات بورد، طراحان سؤال و شیوه آزمون‌ها است.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح شده و البته هنوز عملیاتی نشده است، برگزاری امتحانات بورد و ورودی دستیاری به صورت الکترونیک است. چنانچه می‌بینیم در حوزه پزشکی امتحانات فوق تخصص سال ۹۶ به صورت الکترونیکی برگزار شد که بسیار کم حاشیه و کم عارضه بود که البته این اتفاق در سال ۹۷ در دندان‌پزشکی نمی‌افتد و منوط به فراهم آمدن زیرساخت‌های مورد نیاز در سال‌های آینده است.

رزمی افزود: یکی دیگر از تغییراتی که در آزمون‌ها اتفاق افتاده، استفاده از بانک سؤال است که حسن بزرگ آن در وهله اول، افزایش امنیت امتحان، در وهله دوم مشارکت تعداد بیشتری از اعضاء هیات علمی در طراحی سؤال و در وهله سوم، تنوع سؤالات در امتحان ورودی و بورد است.

وی گفت: موضوع دیگری که در حال حاضر در حد پیشنهاد است، تجمیع برگزاری امتحانات دکتری تخصصی و ورودی دستیاری تحصیلی است که سبب کاهش هزینه‌های آزمون و مانع پراکندگی زمان آزمون ها می‌شود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: در مورد آزمون ملی پیشنهاد دادم شهر دیگری به جز تهران هم به عنوان مرکز آزمون ملی دانش‌آموختگان خارج از کشور در نظر گرفته شود که یکی از دانشکده‌های بزرگ را برای این کار در نظر داریم که بعد از بررسی‌های لازم امیدوارم این اتفاق اجرایی ‌شود.

وی درباره تغییرات منابع آزمون دستیاری و در ادامه تصمیماتی در خصوص متعهدان ضریب کا گفت: پیش از انتصاب بنده، در رابطه با منابع آزمون دستیاری تصمیمی در دبیرخانه اخذ شده بود که منجر به حواشی زیادی شد. چرا که اعلام شده بود که تنها مرجع آزمون دستیاری سال ۹۷ ، کتب مرجع ملی هستند و این موضوع علاوه بر داوطلبین آزمون دستیاری، موجب اعتراض اعضای هیات علمی هم شده بود.

رزمی گفت: البته نمی‌توان این اعتراض‌ها را بی‌دلیل دانست. چرا که در وهله اول، داوطلبین آزمون تخصص این کتاب‌ها را در دوره عمومی نخوانده بودند و حتی این کتب در شرایطی مرجع آزمون تخصصی اعلام شد که برخی از آن‌ها چاپ نشده بودند. در صورتی که ضروری است کتب مرجع، در دوره عمومی تدریس شده و اشکالات آن‌ها رفع شود.

کتب ملی دندانپزشکی باید ابتدا مدتی تدریس شوند و بعد به‌عنوان مرجع معرفی شوند

وی تاکید کرد: اولین کاری که در این خصوص انجام دادیم، مذاکره و مشورت با همه دانشکده‌ها و اعضاء هیات علمی و نظرخواهی از پیشکسوت‌ها، اساتید و گروه‌های آموزشی بود که می‌توانم بگویم نزدیک به تمام استعلام‌ها، حکایت از این داشت که آن‌ها خواهان این هستند که کتب ملی ابتدا مدتی تدریس شوند و نواقص آن‌ها شناسایی و رفع شوند و پس از اینکه هیات بورد هر گروه آموزشی آن‌ها را تائید کرد، به‌عنوان مرجع معرفی شوند. بنابراین در این شرایط، اولین کاری که انجام دادیم، لحاظ کردن نظرات درباره جایگزین کردن منابع سال ۹۷ توسط منابع سال ۹۶ بود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به عملیاتی کردن آموزش در عرصه دانشجویان دندانپزشکی در مقطع عمومی گفت: این موضوع تحت عنوان درمان جامع در کوریکولوم دیده شده اما چندان در اجرا با اهداف واقعی قانونگذار همخوانی نداشته، لذا امیدوارم در سال ۹۷ بتوانیم این بخش از آموزش زمین مانده را هم به منظور ارتقاء توان آموزشی دانشجویان و هم به عنوان فرصتی برای ارائه خدمت به مردم در عرصه زیر نظر اساتید دانشگاهی از آن استفاده کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر