بازدید 7395

انفجار تروریستی روز کریسمس ناکام ماند

کد خبر: ۷۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۹ 28 December 2009
حوالی ظهر روز جمعه مسافران پرواز شماره 253 شرکت هواپیمایی آمریکایی «نورث وست» در حالی‌که تنها لحظاتی به فرود آمدن هواپیمایشان بر باند فرودگاه مانده بود، متوجه صدایی مهیب و برخاستن دود در داخل هواپیمایشان شدند.

به گزارش «دنياي اقتصاد»، شاهدان عینی می‌گویند مسافران با دیدن چنین صحنه‌ای به محل مورد نظر در هواپیما رفتند و مشاهده کردند شخصی که اکنون هویتش فاش شده و معلوم شده یک مرد 23 ساله نیجریه‌ای به نام عمر فاروق عبدالمطلب بوده است، در حال منفجر کردن ماده‌ای بود. او درحالی که روی صندلی نشسته بود، ماده‌ای را که زیر لباس‌اش پنهان کرده بود آتش زد.

صدای انفجار کوچکی بلند شد و سپس دود و آتش اطراف او را فراگرفت. یکی از مسافران به نام یاسپر شورینگا به سرعت به روی او پرید و بر عبدالمطلب غلبه کرد. عبدالمطلب که بلافاصله با حمله سایر مسافران و خدمه پرواز روبرو شد از ناحیه بالای ران دچار سوختگی شد. یک شاهد عینی به نام سید جفری، که شهروند آمریکایی اماراتی تبار است و به مناسبت سال نو عازم کشورش بود، به خبرنگاران گفت که وی سه ردیف عقب‌تر از فرد انتحاری نشسته بود که ناگهان شعله‌ آتشی را می‌بیند.
وی گفت که بوی دود نیز به مشام او رسید و دید که ناگهان مسافری که پشت سر او بود به سرعت به جلو پریده و مرد سوءقصدکننده را تحت کنترل خود گرفته است. مسافران و مهمانداران با استفاده از پتو و دستگاه اطفاي حریق موفق شدند آتش را خاموش کنند.

در پی این درگیری فرد نیجریه‌ای که لباس‌هایش سوخته و خودش آسیب دیده بود، مجبور به تسلیم شد. او پس از دستگیری در بیمارستان دانشگاه میشیگان مورد معالجه قرار گرفت. مقام‌هاي هلندی گفته‌اند عبدالمطلب از لاگوس به آمستردام پرواز کرد و سپس در آنجا هواپیمای خود را عوض کرد و عازم دیترویت شد. بررسی‌هاي اولیه اف بی آی نشان مي‌دهد که ماده استفاده شده در این اقدام تروریستی پنتاتریتریتول است که قابلیت انفجاری بالایی دارد. بر اساس گزارش‌ها، عمر فاروق عبدالمطلب دانشجوی رشته مهندسی یکی از دانشگاه‌های لندن است.

به همین دلیل پلیس اسکاتلندیارد ظهر روز شنبه برخی خانه‌های منطقه‌ مرکزی شهر لندن را مورد تفتیش قرار داد و تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرده است. عبدالمطلب به بازپرسان گفته است ارتباطاتی با القاعده دارد و مواد منفجره را در یمن تهیه کرده است.

بنا به اعلام شبکه ای بی سی وی جزئیات دوره یک ماهه خود را در اردوگاه القاعده برای بازپرسان تشریح کرده است. عبدالمطلب در بازجویی خود گفته است که مواد منفجره و دستورالعمل ترکیب آن در یمن به او داده شده است. ماده انفجاری از دو ماده‌ پودری و مایع تشکیل شده و وی مایع را درون یک سرنگ با خود حمل کرده است. در این هواپیما ۲۷۸ مسافر و ۱۱ سرنشین حضور داشته‌‌اند. به گفته کارولین دافیلد خبرنگار بی بی سی در لاگوس عبدالمطلب خانواده‌ای ثروتمند دارد و پدرش ريیس پیشین یک بانک نیجریه‌ای است.

دانشگاه کالج لندن نیز اعلام کرده است فردی با این نام در این دانشگاه ثبت نام کرده بود و تا سال 2008 در رشته مهندسی مکانیک تحصیل می‌کرده است. پلیس لندن اقدام به بازرسی منزلی کرده است که گفته مي‌شود عبدالمطلب در آن زندگی می‌کرده است.

باراک اوباما ريیس‌جمهوری آمریکا که به مناسبت تعطیلات کریسمس در هاوایی به‌سر می‌برد، در همان ساعات اولیه از این ماجرا مطلع شد و دستور تشدید تدابیر امنیتی در فرودگاه‌هاي این کشور را صادر کرد. در پي اين رويداد اغلب فرودگاه‌هاي جهان تدابير شديد امنيتي را اتخاذ كرده‌اند و برخي از مسافران خواسته‌اند صندلي‌هاي خود را تا لحظه حركت هواپيما ترك نكنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
احتمالا مواد منفجره تاریخ مصرفش گذشته بوده (دید خوشبینانه). مگر میشه طرف اون همه گیت و محافظ رو رد کرده باشه و تو هواپیما نشسته باشه ولی اونقدر ناشی باشه که مواد منفجره رو بخواهد با چخماق روشن کنه!!!
با سلام
شركت هواپيمائي DELTA بوده است .
ماده پنتا اریتریتول خاصیت انفجاری ندارد احتمالا ماده مورد نظر پنتا اریتریتول تترا نیترات معروف به petn است که یک ماده منفجره قوی است
اين هم يك برنامه كاملا حساب شده از سوي سازمانهاي مخوف و بي رحم استكه بايد بنام مسلمانان تمام شود مثل انفجارهاي برجهاي دو قلو كه به حمله به عراق و افغانستان تمام شد و قربانيان اصلي ان تا مدتي نامحدود همان مسلمانان خواهند بود از اين حرامزادههاي صهيونيست همه كاري تاكنون برامده و كردهاند و خواهند كرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار