بازدید 8651

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

کد خبر: ۷۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۵ 28 December 2009
جام جم
«هر دو دستت قطع باد» عنوان سرمقاله روزنامه جام جم به قلم مهدي فضائلي است كه در آن مي‌خوانيد:
«اَهؤُلاءِ تَعضُدوُن وَ عنّا تَتَخاذَلُونَ؟ آيا دشمنانتان را حمايت مي‌كنيد و ما را رها مي‌سازيد؟»
اين سوال حسين‌بن‌علي (ع) از لشكريان عمر سعد در روز عاشوراست. پرسشي كه جانمايه آن ضرورت فاصله گرفتن از دشمنان و قرار ندادن دشمنان به جاي دوست است.
دشمن‌شناسي و موضعگيري در برابر دشمن و يا اعلام برائت از او علاوه بر اين كه از اقتضائات عقل و خردورزي است در آموزه‌هاي ديني ريشه عميقي دارد.


كيهان
«تأملي درباره وقايع ديروز» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم مهدي محمدي است كه در آن ميخوانيد:
حوادث ديروز تهران و يكي دو شهر بزرگ ديگر كه در آن جماعتي كم شمار اهانت‌هايي سنگين و جسارت‌هايي بزرگ به ايام عزاي حضرت حسين بن علي(ع) روا داشتند، زواياي جديدي از فتنه چندماه اخير را آشكار كرده است. حضور يك ذهن امنيتي پشت آشوب‌هاي ديروز تهران كاملاً آشكار است. علائم و نشانه‌هاي قطعي وجود دارد كه نشان مي دهد سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي دشمن با واسطه برخي عوامل داخلي خود يك پروژه كاملاً برنامه ريزي شده و هدفمند را در خيابان‌هاي تهران كليد زده اند.


مردم سالاري
«نوشداروي حوادث سياسي» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم فروزان آصف نخعي است كه در آن مي‌خوانيد:
حجت‌الاسلا م حسن روحاني، نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي روز چهارشنبه در همايش راهبردهاي تحکيم نهاد خانواده در ايران به اختصار به اوضاع سياسي کشور اشاره کرد و گفت: جامعه ما متاسفانه امروز در حال راديکاليزه شدن است و افراطيون دو قطب روبروي هم قرار گرفته اند که آثار آن وارد خانواده نيز شده است مشابه سال‌هاي اوليه انقلا ب متاسفانه امروز مجددا آن شرايط در حال تکرار شدن است.

حجت الاسلام روحاني در شرايطي اين سخنان را مطرح مي‌کند از منظر کارشناسي توازن ايجاد شده ميان قواي اجتماعي و اقتدار ناشي از آن و انسجام قدرت درحاکميت سياسي و رويارويي درون جامعه مي تواند استهلا ک بي سابقه اي به کشور وارد سازد و سال‌ها ايران را دچار عقب افتادگي کند.


جمهوري اسلامي
«اين مسير انحرافي را ببنديد» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد:
سرعت حوادث اين روزها از سرعت تدابير بيشتر است. چنين وضعيتي نشانه خوبي براي يك جامعه نيست . جامعه اي كه نبض آن طبيعي بزند بايد سرعت تدابيرش بيش از سرعت حوادثش باشد.
آنچه در مراسم تشييع آيت الله منتظري و روزهاي پس از آن رخ داد اين واقعيت را به اثبات رساند كه جريان‌هاي فاقد كنترلي در جامعه حضور دارند كه به دلخواه خود عمل مي كنند و اعتنائي به كسي نمي نمايند. چنين حوادثي براي آنها يك فرصت است كه به همه نشان بدهند به راه خود مي روند و حتي به قواعد عرفي و ضوابط قانوني و اخلاقي هم پاي بند نيستند. شعارهائي كه در مراسم تشييع در قم داده شد و در روزهاي گذشته نيز تكرار شد يك انحراف آشكار از چارچوب‌ها و هنجارهاي اجتماعي و اخلاقي و قانوني بود. روشن ترين نشانه انحراف اينكه هيچيك از سران جريان اعتراض اين شعارها را قبول نداشتند و ندارند.


دنياي اقتصاد
«اصل 44 ؛ چالش‌ها و توجيه‌ها» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم عليرضا كديور است كه در آن مي‌خوانيد:
پس از انتشار قرائت گزارش كميسيون ويژه نظارت و پيگيري اجراي سياست كلي اصل 44 مجلس، وزارت اقتصاد توضيحاتي در خصوص گزارش مزبور ارائه كرد.

گزارش مجلس به طور عمده شامل نگراني‌ها و دغدغه‌هاي نمايندگان ملت از انحراف در اجراي صحيح سياست‌هاي كلي اصل 44 در جهت نيل به اهداف متعالي آن بود و وزارت اقتصاد در توضيحات خود در جهت رفع اين دغدغه‌ها برآمد. بر اين اساس چكيده بندهاي گزارش مجلس و وزارت اقتصاد و نكات قابل توجه در هريك از آنها به صورت جداگانه مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
بند (1)- در اين بند نمايندگان مجلس با انتقاد از رويكرد يكجانبه دولت در پرداختن صرف به مقوله واگذاري، نگراني خود را از غفلت دولت در اجراي ساير بخش‌هاي سياست‌هاي كلي اصل 44 از جمله مقررات‌زدايي، توانمندسازي بخش خصوصي و ايجاد فضاي كسب‌وكار ابراز كرده‌اند.


آفتاب يزد
«ممانعت از سخنراني خاتمي؛خودجوش يا ...!» عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب يزد به قلم سيد مجتبي واحدي است كه در آن مي‌خوانيد:
درحالي كه تعدادي از تريبون‌داران، وعاظ و مداحان سرشناس و حتي خطباي نماز جمعه، در روزهاي اخير با استفاده از مراسم عزاداري امام حسين(ع) و ياران شهيدش، شديدترين حملات را متوجه اصلاح‌طلبان و سران اين جبهه نموده‌اند، سخنراني سيد محمد خاتمي در جماران كه تنها سخنراني رسمي متعلق به اصلاح‌طلبان در شب عاشورا بود با حمله و شعارهاي عده‌اي خاص به تشنج كشيد و نيمه تمام ماند.
سايت الف كه متعلق به احمد توكلي مي‌باشد و بعضي خبررساني‌هاي انتقادي او نسبت به احمدي‌نژاد در ماه‌هاي گذشته، حمله طرفداران افراطي دولت به احمد توكلي را موجب شده بود در خبري مدعي شد كه تشنج هنگامي آغاز شد كه خاتمي در سخنراني خود به اين جمله رسيد: «قيام امام حسين (ع) به اين خاطر بود كه جانش را در راه آزادي بدهد و با كساني مقابله كرد كه مي‌خواستند به اسم دين بر جامعه حكومت كنند و آزادي مردم را بگيرند.» البته اين سايت خبري مشخص نكرد كه چگونه اداي يك جمله توسط خاتمي و قبل از تكميل اظهارات، عده‌اي را به صورت همزمان تحريك كرده و مجوزي براي جلوگيري از ادامه سخنراني در اختيار آنها گذاشته است.


جهان صنعت
«بخش خصوصي جهان و حمايت‌گرايي‌ در بحران‌» عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت است كه در آن مي‌خوانيد:
از اواسط سال 2008 بحران مالي جهاني شد و اثرات آن از بخش مالي به ساير بخش‌هاي اقتصادي جهان سرايت کرد و اقتصاد کشورهاي مختلف‌ ـ به خصوص توسعه يافته‌ها ـ را با رکود مواجه ساخت. رشد اقتصادي کاهش چشمگير پيدا کرد و بيکاري روز‌به‌روز افزايش يافت و گفته شده که پس از بحران مالي سال‌هاي اوليه 1930، بحران اخير بزرگ‌ترين بحران مالي جهاني بوده است.
اقتصاددانان و سياستمداراني چند در اين واقعه صحبت از شکست نظام اقتصاد بازار کردند و برخي تا آنجا پيش رفتند که مکانيزم بازار را با مشکلات جدي مواجه ديدند و به فکر سياست‌هاي جايگزين افتادند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار