بازدید 6037

وقتی دانشگاه آزاد برای مشکل زبان دانشجویان هم کیسه می دوزد!

آزمون زبان دکتری که برای بسیاری از دانشجویان دوره های دکتری در همه دانشگاه های کشور به یک چالش بزرگ تبدیل شده است و در برخی موارد آنها را تا مرز اخراج می کشاند، برای بسیاری از مدیران دانشگاهی و متولیان آموزش عالی کشور به فرصتی برای کسب درآمد تبدیل شده است. مثل مدیران دانشگاه آزاد که می خواهند طرح های مستقل دیگری را در این فضا پیش ببرند.
کد خبر: ۷۸۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹ 07 April 2018

وقتی دانشگاه آزاد برای مشکل زبان دانشجویان هم کیسه می دوزد! آزمون زبان دکتری که برای بسیاری از دانشجویان دوره های دکتری در همه دانشگاه های کشور به یک چالش بزرگ تبدیل شده است و در برخی موارد آنها را تا مرز اخراج می کشاند، برای بسیاری از مدیران دانشگاهی و متولیان آموزش عالی کشور به فرصتی برای کسب درآمد تبدیل شده است. مثل مدیران دانشگاه آزاد که می خواهند طرح های مستقل دیگری را در این فضا پیش ببرند.

به گزارش «تابناک»، همه دانشجویان دوره های دکتری کشور که می خواهند از مرحله آموزشی مقطع دکتری عبور کرده و به مرحله پژوهشی وارد شوند، ناچارند با شرکت در آزمون های معتبر زبان ضمن کسب نمره قبولی توانمندی خود را در استفاده از منابع لاتین به اثبات برسانند؛ نکته مهمی که برای آن آزمون های متعددی تعبیه شده و هر کدام به شکلی در پی تحقق این مهم است.

جدا از آزمون هایی مثل ام اس آرتی و تولیمو که توسط وزارت علوم برگزار می شود، بسیاری از دانشگاه ها نیز مثل دانشگاه تهران، تربیت مدرس، آزاد، پیام نور و... برای خود به صورت جداگانه آزمون هایی برگزار می کنند که ماهانه مورد اسقبال هزاران دانشجو قرار می گیرد.

اینکه جدا از آزمون هایی که وزارت علوم به عنوان متولی اصلی این حوزه به صورت مستقل برگزار می کند، دانشگاه های دیگر نیز به این حوزه ورود کرده اند، جز دو پیام روشن معنای دیگری ندارد.

اول اینکه این دانشگاه ها با درک استقبال بی شمار دانشجویان از این آزمون های اجباری این فرصت را محلی برای کسب درآمد و سود مالی یافته اند که می تواند به صورت ماهانه و یا هر دو ماه یک بار مبالغ هنگفتی را عاید طراحان سئوال و برگزار کنندگان آن کند و دوم اینکه آنها می خواهند با ورود به این حوزه تلاش کنند تا شرایط پذیرش دانشجویانشان را در این آزمون سخت آسانتر کنند.

این را می توان از نحوه برخورد مدیران دانشگاه پیام نور با آزمون زبان دکتری برداشت کرد که با تعیین سطح بالای نمره زبان از آزمون هایی مثل تولیمو که به صورت سراسری برگزار می شود، دانشجویان دکتری این دانشگاه را ترغیب می کنند در آزمون زبان دانشگاه پیام نور شرکت کنند.

اگرچه هر کدام این دو موضوع که صحت داشته باشد، با اصل هماهنگی و یکسان بودن سطح زبان دانشجویان دکتری تناقض دارد، اما حالا زمزمه هایی از دانشگاه آزاد برخاسته است که نشان می دهد مدیران مرکز سنجش و آموزش این دانشگاه می خواهند شرایط را از آن چیزی که هست نیز برای دانشجویانشان آسانتر کنند.

 امیررضا شاهانی رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی اخیراً در همین باره به ایسنا گفت: از آنجایی که گاهی به آزمون EPT ( آزمون زبان دانشگاه آزاد) اعتراض می شود، به تازگی آزمون EPT را شخصا مورد توجه قرار دادم، سئوالات چند دوره را بررسی کردم تا ببینم سئوالات استاندارد است یا خیر که دیدم انصافا سئوالات استاندارد است.

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشجویان دکتری موظفند که در مرحله پژوهش مقاله ارائه بدهند و برای نوشتن مقاله باید مقالاتی به زبان انگلیسی مطالعه کنند . به همین دلیل باید به حدی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند که بتوانند پژوهش خود را به صورت یک مقاله بنویسند، به این لحاظ تسلط به این زبان الزامی است.

شاهانی تاکید کرد: نکته ای که باعث تاسف است این است که سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان دکتری خیلی ضعیف است و این خوب نیست. حداقل نمره‌ای که برای قبولی در آزمون گذاشته‌ایم نمره خیلی کمی است و کسب نمره ۵۰ از آزمون EPT کار سختی نیست.

رئیس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: قصد اطلاع رسانی درباره جزئیات این طرح را ندارم اما به صورت کل ی می‌خواهیم با برگزاری یک سری کلاس فشرده و تا حدی طولانی مدت، به‌نحوی مهارت زبان انگلیسی دانشجویان دکتری را ارتقا دهیم. البته در حال حاضر نیز یک سری کلاس داریم که روزهای جمعه برگزار می‌شود اما فاصله کلاس‌های فعلی زیاد است و آن طور که باید برای ارتقای زبان انگلیسی جوابگو نیست. اما در طرح جدید در نظر داریم که برای مثال در طول سه تا شش ماه دوره کلاس زبان فشرده برگزار کنیم و بعد با مکانیزم هایی که باید مورد بررسی قرار گیرند مهارت زبان دانشجویان دکتری را بسنجیم و بر مبنای آن اقدام کنیم.

اینکه دانشگاه آزاد علی رغم جدا کردن آزمون زبان دکتری دانشجویان خود از وزارت علوم و به تأیید دکتر شاهانی آسان کردن آن هنوز در پذیرفته شدن دانشجویان در این مرحله از تحصیل با مشکل مواجه است، موضوعی نیست که بتوان آن را با برگزار کلاس ها و طرح های مستقل دیگر بر طرف کرد.

قطعاً برگزاری دوره های فشرده و طولانی زبان نیز مستلزم هزینه و شهریه های سنگینی خواهد بود که از دانشجویان مطالبه می شود و منبع درآمدی خواهد شد که دیگر دانشگاه نیز راه کسب درآمد از این مسیر را خواهند آموخت.

بر این اساس برای رفع مشکل کسب نمره قبولی زبان و گذر از این مرحله شاید بهتر این باشد که مدیران دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه های دیگر ضمن پرهیز از هر گونه نگاه درآمدی به موضوع در پی اتخاذ یک راهکار سراسری و جمعی باشند.

تکثیر قارچ گونه آزمون های زبان دکتری در دانشگاه های کشور و استانداردهای متفاوتی که دانشگاه ها برای این موضوع در نظر گرفته اند، در شرایط کنونی جز افزایش ناهماهنگی ها عایدی ندارد و در این بین آنچه رخ خواهد داد سوء استفاده و بهره برداری های غیر قابل انکار مراکز متفاوت تدریس زبان است.

به نظر در این فضا ارجاع همه دانشگاه ها به وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مرجع اصلی و پذیرش نمره نهایی این مرکز برای عبور از مرحله آموزشی دوره دکتری اصلی ترین راهکار باشد. دانشگاه آزاد یا دانشگاه پیام نور و دیگر دانشگاه نیز اگر می خواهند در مقایسه با دانشگاه های بزرگ سطح پایین تری از توانایی زبان را ملاک پذیرش قرار دهند در این فضا می توانند نمره ملاک خود را تغییر دهند و دلیلی ندارد که برای این مهم خود به مرجعی برای آزمون زبان بدل شوند.

آنچه اینجا آمد یک موضوع بسیار مهم و چالش بسیار جدی نظام آموزش عالی کشور است که ماهانه هزینه و زمان زیادی را از دانشجویان کشور تلف می کند و درآمد هنگفتی را عاید مجریان می کند اما شاید تا سال های سال هیچ مدیری جسارت ورود به آن و قطع ریشه های این اشکال بزرگ را نداشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار