بازدید 9026
۲

405، خودرو پایان‌ناپذیر قرن بیستم

کد خبر: ۷۸۷۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴ 07 April 2018

امروز ایران تنها کشور جهان است که به تولید پژو 405 ادامه ‌می‌دهد. اگرچه در طی چند سال اخیر بحث توقف تولید آن مطرح و مدیریت ارشد ایران خودرو به شدت به دنبال جایگزین کردن پژو 405 بوده است. ماشین یک ستاره‌ای که علیرغم تمامی انتقادات با حداقل استانداردها ازجمله داشتن کیسه هوا، ترمز ABS و سایر سیستم‌های دارای استاندارد خودروهمچنان به زیست خود ادامه داد. در نقاط دیگر دنیا هم خرید پژو 405 کارکرده هنوز در بازار خودرو در جریان است. نشریه تلگراف اخیرا پژو 405 را یکی از 10 خودرو فرانسوی برتر قرن بیستم معرفی کرد.

به گزارش تابناک، این ماشین پایه‌گذار سبک جدیدی از خودروهای ایران شد و از آغاز تولید تا کنون همیشه در اول لیست پرفروش‌ها بوده و بازار خرید پژو 405 کارکرده هم همواره داغ بوده است.  ظرافتی که در ساخت 405 ایرانی به کار رفت تا حدی بود که جایگاهی در موزه پژو فرانسه به آن اختصاص یافت و کارشناسان بین‌المللی خودرو هم شگفت‌زده کرد. ‌از اواخر سال 77، 77 درصد قطعات این خودرو در ایران تولید می‌شد. طبق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، 405 ایرانی‌ترین خودرو ساخت داخل محسوب می‌شود.

آغاز یک پایان

در طی چند دهه، صندلی‌های عالی و قطعات داخلی با کیفیت کابین 405، جای خود را به صندلی‌های نه چندان مطلوب قطعات پلاستیکی دادند. از سیستم تعلیق استثنایی آن که با بی ام و سری ۳ و اپل وکترا و مرسدس رقابت می‌کرد چیزی باقی نمانده است. تغییرات هندسی آن که ناشی از استفاده از فنرهای جلوی بلندتر و تایرهای غیرمتناسب با  نوع موتور هم در کاهش جذابیت 405 بی‌تاثیر نبوده است. بعد از3 دهه، این کاهش کیفیت نسبت به 405 موجود در بازارهای خارجی قابل انکار نیست. تا جایی که به احتمال زیاد در دی‌ ماه سال 97، از سد استانداردها و معیارهای مصوبه جدید شورای سیاست‌گذاری خودرو عبور نخواهد کرد و تولید آن متوقف خواهد شد. با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد که تا سال‌ها بازار خرید پژو 405 کارکرده حتی پس از معرفی جایگزین این خودرو، در ایران ادامه داشته باشد.

چرا ایرانی‌ها دل نمی‌کنند؟

علیرغم تمامی انتقاداتی که مطرح شده، 405 هنوز هم یکی از بهترین اتومبیل‌های ساخت داخل شناخته می‌شود.  هندلینگ و فرمان‌پذیری عالی، قدرت مانور مناسب، کابین جادار، قیمت مناسب، مصرف سوخت و آلایندگی پایین، خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، از ویژگی‌هایی است که موجب شده این خودرو سهم بالای خود را در بازار داخلی را حفظ کند. بعلاوه ایرانی‌ها به ظاهر خودرو بسیار اهمیت می‌دهند. 405 در مقایسه با مشتقات خود مانند پارس و سمند و ال 90 طراحی بهتری داشته است و یکی از دلایلی که موفق‌تر از آنها بوده همین است.

جالب است بدانید که گزارش سود خالص و فروش پژو سیتروئن نشان می‌دهد در حالی که رشد بسیاری از محصولات این شرکت منفی بوده، دو محصول 206 و 405، رکورد جدید سوددهی کسب کرده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، در نیمه نخست سال 2017، 405 رشد 1656 درصدی را تجربه کرده است. در واقع به باور برخی از کارشناسان، خرید و فروش 206 و 405 در ایران، که بازار اصلی این دو خودرو محسوب می‌شود، به تنهایی منجر به جهش ناگهانی این شرکت بر سکوی پرفروش‌های خودروسازی جهان شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲
مصرف سوخت و آلایندگی پایین،؟؟؟؟؟ خدمات پس از فروش آسان و در دسترس

اوووووق
405 حرف نداره به شرطی که راننده ، راننده باشه. متاسفانه بیشتر رانندگان امروزی از فوت و فن های رانندگی درست و اصول ماشین داری هیچ نمیدانند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان