بازدید 3768

متكي: لاريجاني حامل پيامي نبود

کد خبر: ۷۸۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۸۸ - ۰۰:۴۶ 26 December 2009
وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به اين که ايران ساخت 10 سايت جديد براي غني‌سازي را در دستور کار دارد گفت: گام بعدي ما به سوي ربات‌سازي و ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌يي براي توليد 20 هزار مگاوات برق است بنابراين با طرف‌هاي خارجي وارد گفت‌وگو مي‌شويم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، منوچهر متکي پنج‌شنبه شب در بخش گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با اشاره به سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي به ژاپن گفت: ايران با ژاپن در حوزه‌هاي مختلف زمينه همکاري دارد. هم‌چنين ژاپن براي همکاري در حل مسائل افغانستان و پاکستان اعلام آمادگي کرده است.

وزير امور خارجه هم‌چنين درباره سفر اخير خود به لبنان گفت: اين سفر زمينه‌سازي براي گام‌هاي بعدي در روابط دو کشور است.

او گفت: لبنان بعد از جنگ و بحران دو ساله داخلي به ثبات نسبي خوبي رسيده و نشاطي در جريان‌هاي مختلف لبناني به وجود آمده است.

متکي گفت: مناسبات ايران با لبنان درپي سفر رييس‌جمهور اين کشور به تهران وارد مرحله جديدي شده است و سفرهاي آينده توافقات جديد را به دنبال خواهد داشت.

وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: آمريکايي‌ها و فرانسوي‌ها قصد داشتند راه‌حل خاصي را بر لبنان تحميل کنند اما کشورهاي منطقه چنين رويکردي را دنبال نمي‌کردند.

وي به پيشرفت مناسبات لبنان و سوريه اشاره کرد و گفت: سعد حريري درجهت منافع لبنان گام برداشت و مناسبات جديد لبنان با سوريه را تعريف کرد.

متکي با بيان اين که همکاري‌هاي ايران، لبنان، سوريه، عراق و ترکيه براي کل منطقه آثار مثبت خواهد داشت افزود: لبنان به دليل قرار گرفتن در موقعيتي راهبردي يکي از فعال‌ترين حوزه‌هاي رسانه‌يي خاورميانه محسوب مي‌شود و مورد توجه بسياري از طرف‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي است. اين کشور هفت بار مورد تجاوز رژيم صهيونيستي قرار گرفته و يکي از دلايل مخالفت رژيم صهيونيستي با لبنان اين است که اين کشور رقيبي جدي در عرصه‌هاي اقتصادي در منطقه است.

متکي هم‌چنين به سفر لاريجاني به مصر اشاره کرد و گفت: لاريجاني حامل پيامي از سوي رييس‌جمهور نبود.

وزير امور خارجه با بيان اين که هر حرکتي در روابط ايران و مصر مورد توجه رسانه‌ها قرار مي‌گيرد گفت: مصر بازيگر مهمي در حوزه خاورميانه و بين‌المللي است و تبادل نظرات دو کشور ضروري است.

او با اشاره به رياست کنوني مصر بر جنبش غيرمتعهدها گفت: ايران در کنار کوبا و مصر عضو تروئيکاي نم است و اين مجموعه تصميم گرفته است با طرف‌هاي بين‌المللي ديدارهاي منظم و دوره‌يي داشته باشد.

متکي درباره چشم‌انداز روابط ايران با مصر گفت: در حال حاضر روابط چندجانبه‌اي با مصر تعريف و درباره روابط دوجانبه نيز ديدگاه‌هاي کل خود را بيان کرده‌ايم.

وي افزود: ما تا زماني که شاهد تصميم‌سازي دراين‌باره نباشيم پيگيري خاصي را درباره روابط سياسي دوجانبه نخواهيم داشت.

وزير امور خارجه تصريح كرد: اگر کشورهاي غربي به چارچوبي که براي تامين سوخت راکتور تهران پيشنهاد شده است عمل نکنند، ممکن، مقدور و هم ترجيح است که توليد اورانيوم غني شده تا 20 درصد را خودمان انجام دهيم.

متکي در ادامه افزود: ايام محرم يکي از مصداق هايي است که ملت ايران مي‌تواند بگويد که حق، معامله کردني نيست.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان با اشاره به اين که آن‌ها در منطق برخورد با ما کم آورده‌اند و نمي‌توانند افکارعمومي را اقناع کنند، گفت: ما براي تبادل اورانيوم در خاک کشور ديگر مشکل نداريم اما آن‌ها بايد اعتمادسازي و حسن نيت خود را ثابت کنند.

او با اشاره به اين که تأمين سوخت رآکتور تهران يک مسأله انساني است، گفت: آن‌ها اين رآکتور را در قبل از انقلاب ايجاد کردند و بعد از انقلاب نيز اين سوخت تامين مي‌شد اما تامين سوخت اين راکتور به وسيله‌اي براي افشاي نيات پشت پرده تبديل شده است.

وي با اشاره به اين که براي تامين اين سوخت سه گزينه وجود دارد گفت: ما فرصتي براي آن‌ها ايجاد کرديم اما آن‌چه موجب تأمل ما ضمن حفظ موضع اصولي شد اين بود که آن‌ها بلافاصله در رسانه‌ها مطرح کردند که ما يک سال ايران را از بمب اتمي دور نگه مي‌داريم و ايران را در موضع اتهام قرار دادند. آن‌ها بازي تبليغاتي جديدي شروع کردند و گفتند ايران جواب نمي‌دهد در حالي که ما پيشنهاد خود را مطرح کرديم و گفتيم در مرحله اول 400 کيلو تبادل مي‌کنيم. آن‌ها اعلام مي‌کردند که نمي‌دانيم چرا ايران جواب نمي‌دهد که من در منامه پيشنهاد را به صورت علني مطرح کردم.

متکي با اشاره به اين که هنوز ظرفيت تصميم‌گيري براي آن‌ها وجود دارد گفت: کار اشتباه آن‌ها تصويب قطعنامه در شوراي حکام بود که با بيش‌ترين مخالفت‌ها مواجه شد.

او اضافه کرد: ما براي حق خود مذاکره نمي‌کنيم اما حاضر به رفع ابهامات هستيم.

وزير امور خارجه گفت: مبادله مورد پذيرش و قابل پيگيري است و ايران آماده ادامه گفت‌وگوها با 1+5 بر مبناي پيشنهاد ايران است.

متکي با بيان اين که به برکت ايام محرم ايستادگي و مقاومت مردم هميشه چراغ راه رويکردهاي ماست افزود: برخي از اعضاي 1+5 به ما مي‌گفتند که شعار مردم ايران را مبني بر اين که انرژي هسته‌يي حق مسلم ايران است، قبول داريم اما از مردم ايران مي‌خواهيم که اين شعار را ادامه ندهند.

رييس‌ دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: آنان اکنون بايد پاسخ منطقي بدهند اما ما منافع خود را بر اساس اقدام آن‌ها تعريف نمي‌کنيم. اقدام به تحريم غيرقانوني است و در چهار سال گذشته بايد متوجه شده باشند که اين اقدام تأثيرگذار نيست.

او با اشاره به اين که يمن با مشکل تروريسم و القاعده مواجه است خاطرنشان كرد: بحران داخلي يمن راهکار نظامي ندارد و بايد با گفتمان اصولي اين مشکل را حل کرد.

متکي ورود آمريکا به صحنه درگيرها را در يمن مشکوک دانست و گفت: اين اقدام رکن چهارمي از بحران درگيري‌هاي نظامي را در منطقه ايجاد خواهد کرد و مجموعه تحولات اخير جهان اسلام را هدف قرار داده است.

وي با تاکيد بر اين که راهکار حل اين مسائل منطقه‌يي است گفت: يمن در شرايط دشواري قرار گرفته است و کشتار مردم يمن به نفع هيچ‌کس نيست.

وزير امور خارجه هم‌چنين گفت: اگر عربستان نگراني مرزها را دارد مي‌تواند از آن‌ها محافظت کند اما ورود در مسائل يمن راه حل مشکل نيست.

متکي درباره اتهام دخالت ايران در مسايل يمن گفت: هيچ‌گونه دليلي بر دخالت ايران در يمن وجود ندارد و مسوولان يمن هم به اين مسأله اذعان دارند.

او هم‌چنين با اشاره به درخواست آمريکا از ايران براي حل مشکل افغاانستان گفت: ما به حل مشکل افغانستان کمک مي‌کنيم منوط بر اين که رويکردها تغيير کنند؛ ضمن آن که ايران طرحي‌هاي روشني درباره مسايل افغانستان و پاکستان دارد. بحران منطقه‌يي افغانستان و پاکستان قصه پرغصه‌اي است و بايد مشخص شود که آيا حمله آمريکا به افغانستان مقدمه‌اي بر تئوري هانتينگتون و برخورد با جهان اسلام نبوده است؟

وزير امور خارجه کشورمان درباره موضوع حضور خانواده بن‌لادن در ايران که برخي رسانه‌ها مطرح مي‌کنند گفت: مدتي قبل سفارت عربستان خبر داد که يکي از دختران بن‌لادن در سفارت عربستان است. وزارت امور خارجه به اداره اتباع و سفارت عربستان اعلام کرد که طبق کنوانسيون در صورت احراز هويت، اين فرد مي‌تواند با برگه عبور از ايران برود.

متکي گفت: براي ما هويت او محرز نشده است اما سفارت عربستان به اين موضوع اذعان کرده است.

وزير امور خارجه هم‌چنين با اشاره به قرارداد 1975 ايران و عراق گفت: نقاط صفر مرزي در مرزهاي خاکي دو کشور و ميله‌گذاري‌ها در سال‌هاي گذشته از بين رفته است که بايد بازسازي شود اما اين کار انجام نشده است.

وي با اشاره به اين که اين موضوع در سه سال گذشته همراه با مسوولان عراقي پيگيري و با قرارداد 1975 انطباق داده شده است گفت: خوشبختانه در دو نوبت براي مشخص کردن نقطه صفر مرزي اين کار انجام شد و گروه‌هاي فني نقطه صفر مرزي را بر مبناي اين قرارداد مشخص کردند.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان افزود: معاون حقوقي وزارت خارجه دراين باره گفت‌وگوهاي مفصلي انجام داده است و در يکسال گذشته توافقاتي انجام شد اما به علت مسايل داخلي عراقي تعللي دراين باره صورت گرفت.

متکي گفت: نيروهاي عراقي در منطقه فکه در ارتفاعات قرار دارند و در 5 ماه گذشته به نزديکي چاه نفت آمدند و سنگر کوچکي درست کردند که خلاف بود و نبايد صورت مي‌گرفت.

او افزود: به آن‌ها تذکر داده شد و بر اساس گفت‌وگوهايي که بين دو طرف انجام شد آن‌ها به موضع خود برگشتند.

متکي گفت: مدتي قبل اين‌کار دوباره انجام شد و طبيعي بود که بايد رفع مزاحمت مي‌شد که نيروهاي ايراني اين‌کار را انجام دادند و دوباره در جاي خود مستقر شدند.

وزير امور خارجه اظهار كرد: همان شب من با هوشيار زيباري تماس گرفتم و گفتم که حتماً به نيروهاي خود بگوييد که دوباره اين کار خلاف را نکنند در غير اين صورت نيروهاي ما آن‌ها را عقب مي‌رانند.

وي افزود: نيروهاي ما پس از پايان ماموريت خود دوباره در جاي خود مستقر شدند و بعد توافق کرديم که کميته فني را به‌سرعت تشکيل دهيم.

متکي با اشاره به اين که دولت در مصوبات خود تمام اعتبارات لازم را براي ميله‌گذاري تعيين کرده است گفت: اين موضوع به طرف عراقي اعلام شده است تا کار ميله‌گذاري تمام شود.

به گزارش واحد مرکزي خبر، رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان با اشاره به اقدام برخي شبکه‌هاي منطقه‌يي در اين‌باره تصريح كرد: کشورهاي منطقه اگر يک دوست مانند اين‌ها داشته باشند ديگر نيازي به دشمن ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار