بازدید 5705

روایت دو نماینده از سخنان روحانی درمورد تلگرام

کد خبر: ۷۸۶۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸ 03 April 2018
رییس جمهور در دیدار با جمعی از مدیران ارشد کشوری، در واکنش به خبر‌های مطرح شده درخصوص احتمال فیلتر تلگرام گفت: بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام رسان‌ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی. در همین رابطه، دو تن از افرادی که در این جلسه حضور داشتند، جزییات بیشتری درباره سخنان رئیس جمهور ارائه دادند.

به گزارش جماران جلال میرزایی نماینده مجلس شورای اسلامی که صبح امروز در جلسه رئیس جمهور با جمعی از مدیران ارشد کشوری حضور داشت، توضیحات بیشتری درباره سخنان رئیس جمهور درباره فیلتر تلگرام ارائه داد و اظهار کرد: آقای رئیس جمهور گفت که ما نباید با این نوع کار‌ها در جامعه التهاب ایجاد کنیم. اگر مشکلی هست باید آن را با تدبیر حل کرد و باید در سال جدید امید ایجاد کنیم و نباید مواردی مطرح کنیم که باعث ایجاد استرس و اضطراب در جامعه شود.

وی افزود: رئیس جمهور گفت که تلگرام یک ابزار اطلاع رسانی است که ۹۵ درصد محتوای آن مفید و شاید ۵ درصد آن مشکل ساز باشد؛ از این رو ما باید محتوای آن را درست کنیم. فراموش نکنیم که با مسدود کردن تلگرام ۲۰۰ هزار فرصت شغلی از بین می‌رود و در این زمینه باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: آقای روحانی اشاره کرد که همگان روی تولید ابزار اطلاع رسانی که در داخل وجود داشته باشد و انحصار را از تلگرام بگیرد، اتفاق نظر دارند؛ ما باید در کنار تلگرام پیام رسان‌های داخلی را تولید کنیم و هیچ کس مخالف این نیست که انحصار از تلگرام گرفته شود، اما راه حل این نیست که تلگرام را ببندیم تا در داخل یک پیام رسان تولید کنیم.

وی بیان کرد: آقای روحانی همچنین به موردی اشاره کرد که یک عده تبلیغ پیام رسانی را کردند که وقتی آمار کاربران آن به ۱۵۰ هزار نفر رسیده، قفل شده است. تاکید رئیس جمهور بر این بود که ما باید ابتدا نرم افزار و پیام رسان موفقی را تولید کنیم، بعد با تلگرام مقابله کنیم و نظر رئیس جمهور بر این بود که این موضوع باید با تدبیر حل شود.

میرزایی اظهار داشت: ایشان نظرش این بود که با فیلتر کردن تلگرام مشکلی حل نخواهد شد. وی روی امنیت پیام رسان‌های داخلی نیز تاکید داشت و گفت: ما باید مطمئن شویم که آیا پیام رسان‌های داخلی می‌تواند امنیت پیام‌های خانوادگی کاربران را تامین کند؟ آقای روحانی در ارتباط با امنیت پیام رسان‌ها نیز توضیحاتی ارائه داد که دولت با تولید پیام رسان‌های داخلی مخالفتی ندارد، اما معتقد است راه اقبال نشان دادن مردم به پیام رسان‌های داخلی، مسدود یا فیلتر کردن تلگرام نیست.

وی در پایان با اشاره به اینکه رئیس جمهور معتقد است در شرایطی که رکود اقتصادی وجود دارد، تعطیل کردن کسب و کار‌های تلگرامی کار درستی نیست گفت: آقای روحانی گفت، برای انجام هرکاری باید جوانب را در نظر گرفت. لزومی ندارد که در ایام شادی و عید به مردم گفته شود که در فلان تاریخ می‌خواهیم تلگرام که یک پیام رسان است را فیلتر کنیم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: اصلا قصد فیلتریگ تلگرام نیست

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پس از پایان جلسه با رئیس جمهور، در مورد فیلترینگ تلگرام گفت: اصلا قصد فیلترینگ نیست و هیچ مرجع، نهاد و یا هیچ کسی اعلام نکرده که قرار است فیلترینگ تلگرام اتفاق بیفتد.

زهرا ساعی در مورد صحبت‌های امروز (سه شنبه ۱۴ فروردین ماه) رئیس جمهور کشورمان در مورد فیلترینگ تلگرام اظهار داشت: صحبت‌هایی که آقای رئیس جمهور داشتند در مورد این بود که بحث فیلترینگ به این صورت نبوده است. یعنی اصلا قصد فیلترینگ نیست و هیچ مرجع، نهاد و یا هیچ کسی اعلام نکرده که قرار است فیلترینگ تلگرام اتفاق بیفتد و عنوان کردند که این یک شایعه است و اصلا به این صورت نحوه برخورد درست نیست. اگر قرار است نظارتی شود بحث تأمین امنیت و آسایش و رضایت مردم است. باید رضایت مردم جلب و خواسته مردم تأمین شود. با صراحت گفتند که بیشتر رفع انحصار است تا فیلترینگ و می‌خواهند از این انحصار خارج کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگرانی‌هایی برای استفاده از پیام رسان‌های موجود هست، افزود: رئیس جمهور فرمودند که ما باید جایگزین داخلی مناسب و مورد قبول مردم داشته باشیم و تا وقتی که جایگزین مناسب و خوب را تأمین نکنیم، نمی‌توانیم مانع ایجاد کنیم؛ یعنی این راهش نیست. ابتدا باید بستر‌های مناسب را برای اینکه مردم بتوانند از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند را فراهم کنیم و اعتماد و مقبولیت در مردم ایجاد شود و بعد از آن اگر می‌خواهند برای پیام رسان‌های خارجی منع ایجاد کنند.

وی گفت: در حقیقت با وجود یک سری اشتغال زایی در فضای مجازی و نگرانی صاحبان این مشاغل از بحث فیلترینگ و بسته شدن تلگرام، ایشان تأکید داشتند که اصلا هیچ مرجعی نگفته که می‌خواهد فیلیترینگ اتفاق بیفتد. ولی دارند کار می‌کنند که واقعا جایگزین مناسبی پیدا شود.

ساعی افزود: ایشان اشاره داشتند که پیام رسان‌های داخلی موجود به دلایل متعدد مورد توجه مردم قرار نگرفته اند و برای تقویت آن‌ها باید کار کرد تا مقبولیت عمومی پیدا کنند تا مردم آن‌ها را جایگزین نرم افزار‌های موجود کنند. تأکید بر خواست مردم است و اینکه مردم دچار تشویش و نگرانی نشوند و باید به بهترین نحو خدمات ارائه شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در جایگاه خود قرار دارد و نمایندگان ممکن است اظهار نظر‌هایی را داشته باشند. اگر چنین اتفاقی بخواهد بیفتد مرجع آن مشخص است. در این میان افراد اظهار نظر‌های خودشان را دارند و صاحبان نظر در مورد اتفاق افتادن و نیفتادن و یا نحوه صحیح انجام این کار نظر خودشان را می‌دهند. اما اگر قرار باشد تصمیم خاصی در این موضوع گرفته شود باید از نهاد‌های خاص خودش اعلام شود و این تصمیم گیری اتفاق بیفتد؛ تا به امروز که رئیس جمهور صحبت می‌کرد هنوز به این تصمیم نرسیده اند. اتفاقا دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در این جلسه حضور داشتند و ایشان هم چیزی نگفتند. احتمالا این موضوع در حال بررسی است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر مشکلاتی در استفاده از این پیام رسان‌ها و فضای مجازی مطرح می‌شود، مسئولین باید همه تلاششان این باشد که بتوانند این مشکلات را به حداقل برسانند. شورای عالی فضای مجازی کشور و نهاد‌های تصمیم گیر دیگر دارند کار خودش را می‌کنند و این موضوع را بررسی می‌کنند. ولی بر اساس گفته امروز رئیس جمهور، هنوز به نتیجه قطعی که بخواهد اعلام شود نرسیده اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر