بازدید 2652

بهترين‌ها و بدترين‌های فوتبال دهه اخير

هرچند تيم سرالكس فرگوسن در دهه اخير تنها يك‌بار قهرمان ليگ قهرمانان شد اما آنها در اين مدت شش بار قهرمان ليگ برتر شدند كه اين مساله براي انتخاب آنها براي بهترين تيم باشگاهي دهه اخير كافي است. آنچه در مورد فرگوسن قابل ذكر است توانايي او در پيدا كردن استعدادهايي چون كريستيانو رونالدو، رود فن نيستلروي و نمانيا ويديچ است. او در كنار اين توانايي بزرگ خيلي راحت هم مي‌تواند از ستارگانش بگذرد. فروختن ديويد بكام و فن نيستلروي و رونالدو از كارهاي عجيب فرگوسن در اين دهه بوده.
کد خبر: ۷۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۶ 24 December 2009
دنياي فوتبال در دهه اخير شاهد اتفاقات و حوادثي بوده كه براي هميشه در تاريخ فوتبال ثبت خواهد شد. بخش ورزشي CNN بهترين و بدترين‌هاي دهه اخير فوتبال را انتخاب كرده كه در تهران امروز به آنها اشاره مي‌كنيم:

بهترين بازيكن: زين‌الدين زيدان
زين‌الدين زيدان با پشت سر گذاشتن رونالدينيو كه در دهه اخير دو بار به عنوان بهترين بازيكن جهان انتخاب شده بدون شك بهترين بازيكن دهه اخير بوده است. حقيقت اين است كه پس از مارادونا هيچ بازيكني به اندازه زيدان با حركات خارق‌العاده و هنرمندانه‌اش نتوانسته زيبايي‌هاي فوتبال را به نمايش بگذارد. نمونه بارز براي اين ادعا معجزه زيزو در ديدار يك‌چهارم نهايي مقابل برزيل در جام‌جهاني 2006 است كه او يك‌تنه و به زيبايي هرچه تمام‌تر فرانسه را به مرحله نيمه نهايي برد. اين در حالي است كه اين اسطوره فرانسوي در ديدار مقابل بايرلوركوزن در ديدار ليگ قهرمانان براي رئال‌مادريد يكي از زيباترين گل‌هاي دهه را هم به‌ثمر رساند. زيدان همچنين در اين انتخاب به‌عنوان اثرگذارترين بازيكن هم انتخاب شد.

بهترين مربي: گاس هيدينك
گاس هيدينك به هر تيمي كه مي‌رود موفقيت را هم با خودش به آن تيم مي‌برد كه اين مساله هم در مورد تيم‌هاي باشگاهي صادق است و هم تيم‌هاي ملي. در جام‌جهاني 2002 كره جنوبي با او به مقام چهارم جهان دست يافت. گاس بزرگ استراليا را در جام‌جهاني 2006 به دور حذفي رساند كه در آن مرحله با ناداوري مقابل ايتاليا شكست خوردند. در يورو 2008 هم هيدينك روسيه را به مرحله نيمه‌نهايي رساند. او در سطح باشگاهي چلسي و آيندهوون را هم به مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان رساند. هر چند اين مربي بزرگ هلندي نتوانست روسيه را به جام‌جهاني 2010 برساند اما بدون شك در دهه اخير بهترين عملكرد را در ميان همتايانش داشته است.

بهترين تيم ملي: برزيل
هر چند برزيل همانند دهه 60 و 70 دوراني طلايي را پشت‌سر نمي‌گذارد اما هنوز هم در دهه اول قرن بيست‌ويكم بهترين تيم ملي فوتبال در سال‌هاي اخير بوده است. آنها در سال 2002 به لطف بازگشت درخشان رونالدو براي پنجمين بار قهرمان جهان شدند. معجزه‌گران قناري‌پوش هرچند در جام‌جهاني 2006 در مرحله يك‌چهارم نهايي از رقابت‌ها حذف شدند اما در اين دهه دو بار قهرمان جام كنفدراسيون‌ها در سال‌هاي 2005 و 2009 شدند. قهرماني در دو كوپا آمريه‌كا در سال‌هاي 2004 و2007 از ديگر افتخارات تيم ملي برزيل در اين مدت بوده است. تيم دونگا همانند هميشه يكي از مدعيان كسب عنوان قهرماني در جام‌جهاني 2010 است.

بهترين تيم باشگاهي: منچستر يونايتد
هرچند تيم سرالكس فرگوسن در دهه اخير تنها يك‌بار قهرمان ليگ قهرمانان شد اما آنها در اين مدت شش بار قهرمان ليگ برتر شدند كه اين مساله براي انتخاب آنها براي بهترين تيم باشگاهي دهه اخير كافي است. آنچه در مورد فرگوسن قابل ذكر است توانايي او در پيدا كردن استعدادهايي چون كريستيانو رونالدو، رود فن نيستلروي و نمانيا ويديچ است. او در كنار اين توانايي بزرگ خيلي راحت هم مي‌تواند از ستارگانش بگذرد. فروختن ديويد بكام و فن نيستلروي و رونالدو از كارهاي عجيب فرگوسن در اين دهه بوده.

بزرگ‌ترين جنجال: كالچوپولي
در اواسط دهه اخير آشكار شدن تباني در فوتبال ايتاليا فوتبال اين كشور را با بحران مواجه كرد. لوچانو موجي در مركز اين رسوايي قرار داشت كه در نتيجه رشوه او به داوران، يوونتوس به دسته پايين‌تر سقوط كرد هرچند يوونتوس در فصل بعد دوباره به سري A بازگشت اما ننگ تباني بر فوتبال ايتاليا باقي ماند و تعدادي از ستاره‌ها اين ليگ را به مقصد ليگ‌هاي ديگر ترك كردند.

بزرگ‌ترين پديده: يونان
در يورو 2004 هيچ‌كس تصور نمي‌كرد با حضور بزرگاني چون ايتاليا، فرانسه، آلمان و... يونان جام قهرماني را بالاي سر ببرد اما اتو ره‌هاگل يونان را قهرمان كرد تا پديده‌اي در فوتبال جهان ظهور كند. يونان با شكست دادن تيم‌هايي چون فرانسه، چك و پرتغال در فوتبال اروپا تاريخ‌ساز شد. در بازي‌هاي المپيك 2004 آتن يوناني‌ها بيش از اينكه به ميزباني خود افتخار كنند به تيم ملي فوتبال‌شان افتخار مي‌كردند.

بزرگ‌ترين ناكام: آرژانتين
تيم بااستعداد آرژانتين كه در سال‌هاي 1978 و 1986 قهرمان جهان شده در دهه اخير عملكردهايي فاجعه‌بار داشته است. در حالي كه در جام‌هاي 2002 و 2006 آنها از شانس‌هاي كسب عنوان قهرماني محسوب مي‌شدند به‌ترتيب در مرحله گروهي و يك چهارم نهايي از دور رقابت‌ها كنار رفتند. آنها در كوپا آمريكا و جام كنفدراسيون‌ها هم به هيچ عنوان قهرماني دست نيافتند.

بهترين بازي جام‌جهاني: آمريكا 3 - پرتغال 2
در 2002
در دهه اخير شاهد بازي‌هاي زيبايي در جام‌هاي جهاني بوده‌ايم. پيروزي 2 بر صفر ايتاليا مقابل آلمان در جام‌جهاني 2006، پيروزي 2 بر يك برزيل مقابل انگليس در جام‌جهاني 2002 در مرحله يك‌چهارم نهايي و... از جمله بازي‌هاي هيجان‌انگيز جام‌هاي جهاني در اين 10 سال بوده اما بازي آمريكا و پرتغال از چند جنبه قابل ذكر است. اول اينكه آمريكا با شايستگي كامل با نتيجه 3 بر صفر از حريف خود جلو افتاد. دوم پرتغال با تمام تلاش دو گل خورده را جبران كرد. سوم هر دو تيم خوب بازي كردند و چهارم اينكه اين بازي نقطه عطفي براي فوتبال آمريكا محسوب مي‌شود.

بهترين بازي باشگاهي: شكست ميلان مقابل ليورپول در فينال ليگ قهرمانان 2005
در حالي كه ميلان 3 بر صفر از ليورپول در استانبول جلو بود و همگان اين تيم را قهرمان اروپا مي‌دانستند ليورپول با زيبايي هر چه تمام‌تر اين سه گل را جبران كرد و در نهايت در ضربات پنالتي به پيروزي رسيد. اين بازي بدون‌شك يكي از زيباترين بازي‌هاي تاريخ فوتبال است.

غيرمنتظره‌ترين اتفاق: ضربه سر زيدان
زين‌الدين زيدان در آخرين دقايق بازي‌اش در مستطيل سبز در شرايطي كه مي‌توانست براي دومين‌بار عنوان قهرماني جهان را به‌دست آورد كاري كرد كه دنياي فوتبال را در بهت و شوك فرو برد. پس از درگيري لفظي با ماركو ماتراتزي، اسطوره فوتبال فرانسه با سر ضربه‌اي به مدافع ايتاليا زد و با كارت قرمز داور از زمين اخراج شد. اين اتفاق براي مدت‌ها تيتر يك رسانه‌هاي جهان شد. اگر زيدان آن واكنش را نسبت به حرف‌هاي ماتراتزي نشان نمي‌داد شايد فرانسه قهرمان جهان مي‌شد. البته بسياري از زيدان دفاع كردند و او را به اين خاطر سرزنش نكردند چراكه اگر او نبود فرانسه هرگز نمي‌توانست به فينال آن رقابت‌ها راه پيدا كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
nobbody is better then sir alex frgousen
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل