بازدید 5007
۱

گرم شدن قطب و سردشدن زمستان مناطق جنوبی‌

کد خبر: ۷۸۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 02 April 2018

کارشناسان مطالعات جوی با پی بردن به ارتباط قوی بین درجه حرارت بالا در نزدیکی قطب شمال و در مقابل بارش‌های سنگین و غیرمعمول برف و آب و هوای بسیار سرد در مناطق جنوبی‌تر، اعلام کردند آب و هوای زمستانی و سرمای تشدید شده که امسال بخش‌هایی از ایالات متحده و انگلیس را درگیر کرده رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، بر اساس تحقیقی که داده‌های دما را از سال ۱۹۵۰ تاکنون تحلیل کرده است، افزایش شدید دما در سراسر قطب شمال از اوایل دهه ۹۰ میلادی با افزایش ناگهانی سرمای استخوان سوز در زمستان به ویژه در نقاط شرقی ایالات متحده همزمان شده است.

تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد افزایش دمای چهار برابری در قطب شمال نسبت به قبل بر آب و هوای بسیار سرد زمستان در مناطق جنوبی‌تر تاثیر بسزایی گذاشته است.

در زمستان اخیر رکورد تازه‌ای از گرما در قطب شمال ثبت شده به طوری که برخی از مناطق آن دمای ۲۰ درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین سال‌های قبل را تجربه کردند. عرض‌های جغرافیایی شمالی حدود دو برابر سریع‌تر از میانگین جهانی در حال گرم شدن بوده که به کاهش یخچال‌ها، یخ دریاها و به مخاطره افتادن موجوداتی چون خرس‌های قطبی منجر می شود.

همچنین دو طوفان زمستانی بزرگ اخیرا کمتر از یک هفته سواحل شرقی ایالات متحده را در نوردیده و به کشته شدن جانداران زیادی به علت شوک ناشی از این سرمای بی‌سابقه منجر شده است. زمستان اخیر نمونه‌ای عالی از آنچه که تغییرات اقلیمی در پی خواهد داشت را به نمایش گذاشت.

به گزارش گاردین، دانشمندان می‌گویند این وضعیت به علت غفلت از تغییرات بغرنجی است که بر اثر فعالیت‌های انسانی در محیط زیست ایجاد شده است. این افزایش دما در سراسر جهان یکنواخت نبوده و موجب تشدید بسیاری از شرایط از افزایش خطر سیل در برخی مناطق تا خشکسالی و موج گرما در مناطق دیگر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایران با مصرف نامتعارف گاز طبیعی برای گرمایش ساختمانها و تولید برق در نیروگاهها برای کولرها، تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای شده است.
باید با الزامی کردن مبحث رعایت عایق سازی ساختمانها سهم خود را از کاهش گازهای گلخانه ای بپردازیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل