بازدید 134554

وقتی جوانان چِت کرده یا های می‌شوند

چرا گل میان دختران و پسران پرطرفدار است؟
کد خبر: ۷۸۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ 01 April 2018

مدتی است مواد مخدر سنتی جای خود را به مواد مخدر صنعتی داده که هر چه جهان صنعتی تر می شود تنوع این نوع مواد نیز افزایش می یابد، کما اینکه پیش از این مواد مخدری همچون شیشه، کراک، کروکودیل و ماری جوآنا وجود داشت و امروز مواد جدیدی همچون گل هم به این لیست اضافه شده که اثراتی بس مخربتر از هر نوع مواد مخدر دیگری دارد.

محل پیدایش ماده مخدر گل

گیاه شاهدانه‌ای که به آن «کوش افغان» هم گفته می‌شد، از افغانستان به آمریکا برده شد و این شروع پیدایش «گل» بود.

البته گل یا وید یا علف، ماده مخدر جدیدی نیست بلکه همان حشیش است که با نام‌های مختلف در اختیار افراد قرار می‌گیرد. روان‌گردان‌ها در آزمایشگاه جهش ژنتیکی پیدا می‌کنند و خطرناک‌تر به بازار می‌آیند.

حدود 300 هزار نفر در کشور گل و ماری جوانا مصرف می کنند

بر اساس آخرین اطلاعات موجود اعتیاد ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با 11/9 درصد از حدود 3 میلیون معتاد کشور را تشکیل می‌دهد.

بر اساس آخرین اطلاعات موجود اعتیاد ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با 11/9 درصد از حدود 3 میلیون معتاد کشور را تشکیل می‌دهد.

آمار معتادان به مواد مخدر در کشور

بر اساس آخرین شیوع‌شناسی اعتیاد در ایران، یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور وجود دارد که ۶ درصد آنان، مصرف‌کننده حشیش هستند. هر روز ۹نفر از ایرانی‌ها به خاطر مصرف مواد مخدر می‌میرند. جماعتی که به گواه آمارهای جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، از ۱۰سالگی دست به سیگار می‌شوند و از ۱۷سالگی موادمخدر را تجربه می‌کنند.

همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه امسال یکهزار و 527 نفر بر اثر اعتیاد در کشور جان خود را از دست دادند، این شمار کشته شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (1395) که یکهزار و 604 نفر بود، 8/4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آمارهای ارائه شده توسط پایگاه خبری اعتیاد نیز نشان می‌دهد در 6 ماهه نخست سال 96 از کل تلفات اعتیاد در کشور یکهزار و 361 نفر مرد و 166 نفر زن بودند. این در حالی است که آمار مردان فوت شده بر اثر اعتیاد در نیمه نخست سال گذشته یکهزار و 451 و تعداد زنان 153 نفر بود.

در این مدت استان‌های تهران با 349، فارس با 179 و اصفهان با 101 فوتی بیشترین و استان های خراسان جنوبی با 8، مازندران و ایلام هر کدام با 9 و گلستان، سمنان و بوشهر هر کدام با 12 فوتی کمترین آمار تلفات اعتیاد را داشته اند.

بر اساس این گزارش، در نیمه نخست امسال از کل تلفات اعتیاد یکهزار و 337 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر و 190 نفر بر اثر مصرف مواد محرک جان خود را از دست داده اند.

آمار رسمی 6 میلیون معتاد در کشور نگران‌کننده اس

اسفنانی در گفتوگو با خانه ملت با تاکید بر اینکه آمارهای ارائه شده از تعداد معتادان به مواد مخدر در کشور واقعی و قابل استناد نیست افزود: آمارها از این نظر واقعی نیستند که تاکنون یک پایش همگانی دقیق برای شناسایی این افراد صورت نگرفته و معمولا آمارهای ارائه شده بر مبنای پرونده‌های تشکیل شده در مراجع قضایی یا افرادی بوده که برای استخدام ناچار به ارائه گواهی سوءپیشینه بوده‌اند یا افرادی که اقدام به خوداظهاری کرده به این صورت که اذعان کرده‌اند در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند و نیاز به کمک دارند، اما متاسفانه همین تعداد آمار رسمی حدود 6میلیون معتاد غیرقابل‌تفکیک سنتی از صنعتی در کشور نیز نگران‌کننده است.

تخدیر گل بیشتر از هر مواد مخدری است

علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با خانه ملت در رابطه با این نوع ماده مخدر گفت: «آنچه بنده در مورد این ماده مخدر جدید می‌دانم این است که میزان تخدیرش بیشتر از پدیده‌هایی است که تاکنون میشناختیم و در واقع نحوه آنچه در فضای غیرواقعی برای ذهن ایجاد می‌کند، بسیار قابل ملاحظه است.»

کشور با هجمه عظیمی از تولید مواد مخدر صنعتی مواجه است

محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز در این مورد تصریح کرد: «متاسفانه ما با یک هجمه عظیمی از تولید، واردات و توزیع مواد مخدر به ویژه در رده‌های صنعتی مواجه هستیم که به دلیل برخی دست و پاگیری‌هایی که دارند طبع جوانان به این سمت و سو می‌رود و هر بار نیز یک نوع جدیدی از مواد مخدر تولید می‌شود.»

علل افزایش روبه رشد گل


یکی از مواردی که باعث شده جوانان رو به مصرف مواد مخدر گل بیاورند این است که به آنها تلقین شده که این ماده اعتیادآور نبوده و برای استعمال‌ آن به ابزار ویژه‌ای هم نیاز نیست، ضمن اینکه بو ندارد، و دارای پوششی جذاب است.

یکی از مواردی که باعث شده جوانان رو به مصرف مواد مخدر گل بیاورند این است که به آنها تلقین شده که این ماده اعتیادآور نبوده و برای استعمال‌ آن به ابزار ویژه‌ای هم نیاز نیست، ضمن اینکه بو ندارد، و دارای پوششی جذاب است.

چگونه جوانان به گل گرفتار می‌شوند؟

ضربان قلب فردی که مواد مخدر گل را مصرف می‌کند بلافاصله بالا رفته، احساس بی‌قراری می‌کند، باعث توهم می‌شود، اشتها را افزایش می‌دهد و موجب قرمزشدن چشم‌ها می‌شود و از آنجا که اغلب این ماده با سیگار و قلیان مصرف می‌شود، بعد از مدتی دچار بیماری‌های ریوی هم می‌شوند، اما مشکل اینجاست که حتی با یک بار مصرف نیز به گونه‌ای عملکرد مغز مختل می‌شود که زندگی بدون آن غیرممکن خواهد شد.

افرادی با هدف عبور از دنیای واقعی به گل گرفتار می‌شوند

محجوب در مورد علل اعتیاد جوانان به این نوع مواد مخدر افزود: «به طور کلی کشت هر نوع گیاهی که تولید یا مصرف مخدرها را تشدید می‌کند، تهدیدی علیه میدان‌های اجتماعی کشور است، چرا که نسل جوان و افرادی که تمایل به ورود به فضاهای ماورایی دارند، استعمال این نوع مواد می‌تواند راه را برای عبور آنها از دنیای واقعی تسهیل بخشد.»

دارویی برای شب زنده‌داری دانشجویان

جمالی نوبندگانی در بیان علل تمایل جوانان به استعمال گل یادآورشد: «بیکاری، بهای ارزان این نوع مواد مخدر، تولید آسان مواد مخدر صنعتی و از همه بدتر اینکه این گونه تبلیغ شده است که گل مواد مخدر محسوب نشده و اعتیادآور نیست، کما اینکه مصرف شیشه برای خانم‌ها در آرایشگاه‌های زنانه تحت‌عنوان داروی کاهش وزن سریع تبلیغ می‌شود، همچنین استعمال مواد مخدر صنعتی به ویژه گل به عنوان دارویی برای شب‌زنده‌داری دانشجویان و افزایش تمرکزشان معرفی می‌شود.»

کدام مناطق ایران زیر کشت مواد مخدر گل رفته است؟

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد نحوه کشت گیاه مخدر گل گفته: «تاکنون کاشت و برداشت علف، گل و ماری جوانا در سطح وسیع در کشور وجود نداشته است، اما متأسفانه در یک گلدان یا باغچه کوچک در خانه نیز می‌توان گل، علف یا حشیش را پرورش داد.

وی در ادامه از وجود برخی سوداگرانی که از طریق فضای مجازی به تبلیغ تخم گیاه ماری جوانا و نحوه کاشت، افزایش محصول، نوردهی و رسیدگی و آبیاری آن می‌پردازند، خبر داده و گفته: با تبلیغات اغواکننده مواد اعتیادآور را مفید جلوه می‌دهند و با مخفی کردن ضرر استعمال این مواد به جذب مشتری و تشویق مردم به مصرف می‌پردازند.»

ارائه گزارش‌هایی از تولید انبوه مواد مخدر گل

جمالی نوبندگانی با اشاره به وجود ردپایی از تولید انبوه مواد مخدر گل گفت: «مواد مخدر گل به غیر از منازل و سوله‌ها در بخش‌هایی از کوهستان‌ها که دسترسی کمتری بدان وجود دارد نیز کاشته می‌شود، کما اینکه در این مورد گزارش‌هایی نیز به ما ارائه شده است.»

کشت گل به تنهایی جرم محسوب نمی‌شود

محمدعلی اسفنانی کارشناس امور قضایی در مورد مواد مخدر گل گفت: گل گیاهی است که قابلیت کشت دارد و بذر آن که خوراکی نیز بوده به وفور در سراسر کشور یافت می‌شود و در قانون نیز برخلاف حشیش و خشخاش برای کشت گل منعی وجود ندارد و جرم محسوب نمی‌شود تا زمانی که تحت فرآوری‌های صورت‌گرفته به مواد مخدر تبدیل شود، کما اینکه در شرایط کنونی در بسیاری از مزارع کشت می‌شود.

چگونه می توان مراکز کشت گل را شناسایی کرد؟

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مقابله با کاشت و برداشت مواد مخدر نیاز به یک عزم همگانی دارد چرا که این مواد قابلیت پرورش در خانه را داشته و الزاماً نیازی به وجود مزرعه نیست بنابراین در صورت مشاهده کاشت این مواد نیروی انتظامی با افراد خاطی برخورد کرده و پرونده را به سیستم قضایی معرفی می‌کند تا براساس قانون با آن‌ها برخورد شود بنابراین در صورت رویت بذر یا ریشه گیاه در هر منطقه‌ای مجازات خاصی در نظر گرفته شده است.»

در این رابطه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند نیز اواسط سال گذشته از کشف 4 سوله کشت و پرورش ماده مخدر «گل» دراین شهرستان و دستگیری اعضای باند کشت این ماده روان ‌گردان در این شهرستان خبر داد که این مسئله نشان می دهد که قاچاق چیان و تولیدکنندگان مواد مخدر مسیر جدیدی را در این رابطه انتخاب کرده اند.

اسفنانی نیز بر این مهم تاکید کرد که برای شناسایی مجرمانی که اقدام به کشت و تولید مواد مخدر گل می‌کنند تنها ازطریق فرهنگسازی به ‌منظور ایجاد مسئولیت خود نظارتی در مردم می‌توان اقدام کرد که تحقق این مهم نیز در گروی ارائه آموزش‌های لازم در مورد عوارض مصرف این نوع مواد مخدر است.

درخواست مجلس از وزارت جهاد کشاورزی برای تحقیق روی مواد مخدر گل

محجوب در این رابطه با تاکید بر اینکه حتما مسئولان باید برای بررسی این موضوع بنشینند و راهکاری ارائه دهند یادآورشد: «یکی از وظایف مهم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رسیدگی به مسائل ایجاد شده پیرامون موضوع مواد مخدر است، بنابراین در شرایط کنونی باید از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کنیم که در مورد مواد مخدر گل تحقیق کند تا بر اساس نتایج ارائه شده از سوی این وزارتخانه و راه هایی که پیشنهاد می‌دهند بتوانیم تصمیم بگیریم که به چه صورت از کشت آن در منازل جلوگیری کنیم، چرا که قطعا راه‌های علمی برای ممانعت از توسعه کشت مواد مخدر گل در منازل وجود دارد که باید از طریق آن اقدام کرد، به همین دلیل این موضوع را به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم در کمیسیون اجتماعی مطرح خواهم کرد.»

چرا مسئولان در مبارزه با سوداگران مواد مخدر صنعتی موفق نبوده‌اند؟

اما جمالی نوبندگانی در این مورد معتقد است مبارزه صرف برای ممانعت از گسترش مواد مخدر گل پاسخگو نبوده بنابراین باید در وهله اول با ارتقای آگاهی جوانان نسبت به عوارض این نوع مواد مخدر اقدام کرد که در این مورد نیز مدارس، دانشگاه ها و رسانه ملی می توانند نقش بسزایی داشته باشند.

وی همچنین برای نحوه برخورد با تولیدکنندگان مواد مخدر گل که در منازل اقدام به کاشت آن می کنند از مردم خواست تا در این خصوص با دستگاه های امنیتی همکاری کرده و موارد مشکوک را بلافاصله به آنها گزارش دهند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «پیچیدگی مواد مخدر صنعتی در عدم موفقیت برای برخورد با مجرمان اثرگذار بوده است اما راه حل نهایی برای رفع این مشکل در گروی هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در جهت امحا و برخورد با مجرمان خواهد بود.»

سن اعتیاد به مواد مخدر گل تا نوجوانی کاهش یافته است

اما اسفنانی نیز معتقد است دلیل عدم موفقیت مسئولان برای کاهش آمار اعتیاد در کشور در 40 سال گذشته با وجود هزینه‌های سنگین مبارزه با مواد مخدر و تقدیم شهدای بسیار در این عرصه و حتی اجرای مجازات اعدام برای مجرمان حمل و توزیع مواد مخدر به این بر می‌گردد که به درستی در سطح جامعه فرهنگسازی نشده است، ضمن اینکه مراکز آموزشی نیز در زمینه اطلاع‌رسانی در رابطه با عوارض مصرف انواع مواد مخدر عملکرد قابل‌قبولی نداشته‌اند که نتیجه آن افزایش تعداد معتادان به انواع مواد مخدر از صنعتی تا سنتی است، کما اینکه سن مصرف مواد مخدر صنعتی به‌ویژه گل تا نوجوانی کاهش یافته است، بنابراین توجه به آموزش و فرهنگسازی بیشتر از مبارزه با تولید و عرضه‌کنندگان مواد مخدر دارای اهمیت است.

مجازات تولیدکنندگان ماده مخدر گل چیست؟

در ماده 3 قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است: «هر کس بذر یا گرز خشخاش یا سرشاخه‌های گلدار و یا به میوه نشسته شاهدانه را نگهداری و یا مخفی و یا حمل کند به صد هزار تا سه میلیون ریال جریمه‌ی نقدی و یک تا هفتاد ضربه شلاق محکوم خواهد شد. در مورد سرشاخه‌های گلدار و یا به میوه نشسته شاهدانه، قصد تولید مواد مخدر از آن‌ها باید احراز شود.»

همچنین در ماده 4 این قانون در ارتباط با میزان واردات، صادرات، «تولید»، خرید و فروش گِراس آمده است: «تا پنجاه گرم، تا پانصد هزار ریال جریمه‌ نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق، بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، از چهار میلیون تا ده میلیون ریال جریمه‌ی نقدی و بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و یک تا پنج سال حبس، بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، از پنجاه میلیون تا دویست میلیون ریال جریمه‌ی نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و سه تا پانزده سال حبس، بیش از پنج کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه‌ تامین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.» که در ارتباط با مورد چهارم برای مرتکبین جرایم اگر موفق به توزیع و یا فروش نشده باشند، اعدام حذف می‌شود.

عمق فاجعه با آمارهای ارائه‌شده قابل اندازه‌گیری نیست

با توجه به اینکه معتادان به مواد مخدر صنعتی دارای علائم آشکار نبوده و اغلب استعمال آن به دلیل نبود نشانه‌ای همچون بو یا ادات استعمال قابل شناسایی نیست، بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که آمارها بیشتر از میزان ارائه‌شده از سوی نهادهای پیگیری‌کننده باشد، به همین دلیل اینجا رسالت مراکز آموزشی و رسانه ملی این است که وقت بیشتری را به اطلاع‌رسانی در رابطه با عوارض تباه‌کننده حیات ناشی از استعمال مواد مخدر صنعتی اختصاص دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان