بازدید 4499

فیلتر تلگرام؛ خوب یا بد

بستن شبکه اجتماعی تلگرام از سوی برخی مقام ها به دلایل گوناگون مانند امنیت اطلاعات کاربران پیگیری می شود اما شماری از متولیان امر با اشاره به پیامدهای منفی اقدام های مشابه مانند آسیب رسانی به کسب و کارهای خرد، از بی اعتمادی به شبکه های پیام رسان داخلی می گویند.
کد خبر: ۷۸۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰ 01 April 2018

بستن شبکه اجتماعی تلگرام از سوی برخی مقام ها به دلایل گوناگون مانند امنیت اطلاعات کاربران پیگیری می شود اما شماری از متولیان امر با اشاره به پیامدهای منفی اقدام های مشابه مانند آسیب رسانی به کسب و کارهای خرد، از بی اعتمادی به شبکه های پیام رسان داخلی می گویند.

به گزارش ایرنا، بحث بستن شبکه اجتماعی تلگرام در آخرین هفته های پارسال با ابراز نظرهای متفاوت متولیان مستقیم و غیرمستقیم امر همراه بود. با این همه، روشن شدن سرنوشت این موضوع به آغازین روزهای امسال موکول شد. 

فیلتر تلگرام؛ خوب یا بد

اکنون با گذشت فقط چند روز از آغاز سال 1397 دوباره بحث بستن این شبکه از سوی «علاءالدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است اما به اذعان بسیاری از فعالان فضای مجازی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تجربه قبلی مسدود سازی تلگرام نه فقط موجب رونق پیام رسان های داخلی نشد بلکه آسیب های زیادی به کسب و کارهای خرد و کوچک در این شبکه وارد کرد.

از سوی دیگر، مواضع رییس جمهوری مبنی بر جلوگیری از بستن شبکه های اجتماعی بیانگر آن است که دولت برای فیلتر کردن شبکه های اجتماعی تمایلی ندارد؛ ضمن آنکه هنوز شورای عالی امنیت ملی در این باره هیچ نظر رسمی مطرح نکرده است. 

مروری بر نظرهای مطرح شده در زمان مسدود سازی پیشین این پیام رسان نشان می دهد کسب و کارهای زیادی که بر این بستر ایجاد شده بودند آسیب جدی دیدند. 

برخی صاحبان کسب و کارهای مجازی اوایل بهمن ماه پارسال در نشست با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات زبان به گلایه از فیلتر تلگرام گشودند و از وزیر خواستند در مقابل درخواست بستن این شبکه اجتماعی ایستادگی کند.

شماری دیگر نیز می گفتند هنوز شبکه اجتماعی داخلی که بتواند اعتماد عمومی را جلب کند ایجاد نشده است که بتواند جایگزین مناسبی برای تلگرام باشد.

** نمی شود فضای مجازی را محدود کرد

رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی که در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه حضور دارد، امروز در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد فیلتر کردن تلگرام در کارگروه مصادیق مجرمانه مطرح نشده است.
«رمضانعلی سبحانی فر» گفت: به طور مسلم نمی شود فضای مجازی را روی مردم محدود کرد. 

وی ادامه داد: مساله دیگر درباره تلگرام یا شبکه های اجتماعی خارجی این است که باید تلاش کنیم شبکه های داخلی را تقویت و از آنها حمایت کنیم. این برنامه های بومی باید سیستم امنیتی بهتری داشته باشند و اعتمادسازی کنند تا جایگزین خارجی ها شوند.

سبحانی فر تاکید کرد کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه باید درباره سرنوشت تلگرام تصمیم بگیرد اما این مساله هنوز به سرانجامی نرسیده است؛ مگر اینکه موضوع در شورای عالی فضای مجازی مطرح شود. وی درباره هر گونه مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره بستن تلگرام ابراز بی اطلاعی کرد.

در چنین شرایطی به نظر می رسد باید هر چه زودتر تکلیف شبکه های اجتماعی را یک بار برای همیشه روشن کرد تا مردم برای استفاده از آنها سردرگم نشوند و صاحبان کسب و کار نیز بتوانند با اتکا به امنیت موجود در بستر این شبکه ها به توسعه اقتصادی در سایه فناوری های نوین ارتباطی دست بزنند. 

با این اوصاف باید سبک و سنگین کرد و دید کدام مسیر مصالح کشور را تامین می کند؛ بستن تلگرام و وادار کردن کاربران به استفاده از فیلترشکن ها یا دیگر شبکه های اجتماعی خارجی یا ارایه کردن یک پیام رسان بومی پیشرفته و جذاب که با احترام به حق انتخاب مردم که بخشی از حقوق شهروندی آنان است، گوی سبقت را از رقیبان دیگر برباید؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان