بازدید 6946

تنش بین ترکیه و فرانسه بالا گرفت

کد خبر: ۷۸۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴ 31 March 2018
تنش‌ها بین ترکیه و فرانسه درپی گزارش‌ها مبنی بر تصمیم پاریس برای اعزام نیرو به منبج و حمایت از شبه‌نظامیان کُرد سوری، رو به افزایش است.

به گزارش فارس «نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع ترکیه امروز (شنبه) گفت: «با توجه به اینکه خطر داعش تا حد زیادی برطرف شده، پس دلیل موجهی برای حضور نظامیان فرانسه یا هر کشور دیگری در سوریه وجود ندارد».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» جانیکلی با هشدار به فرانسه،‌ گفت اگر پاریس گامی برای حضور نظامی در شمال سوریه بردارد، اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی و نوعی اشغالگری خواهد بود.

«بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه نیز ضمن محکوم کردن پیشنهاد فرانسه برای میانجی‌گری بین ترکیه و کردهای سوریه، گفت: «چه کسی به تو این مسئولیت را داده است؟ ما به مذاکره با تروریست‌ها نیازی نداریم، ما آنها را نابود می‌کنیم».

ایلدیریم با بیان اینکه مقامات فرانسه در فهم این مسئله مشکل دارند، تاکید کرد: «فرانسه با آغوش باز از تروریست‌ها استقبال می‌کند. همان کسانی که قتل‌عام در بوسنی را تماشا کردند اکنون جنایات در سوریه را به نظاره نشسته‌اند. آنها دشمنی خود در برابر اسلام یا ترک‌ها را پنهان نمی‌کنند».

روز گذشته نشریه فرانسوی «ماریان» گزارش داد که امانوئل ماکرون مصمم به مقابله با عملیات «شاخه زیتون» ترکیه است و قصد دارد «برای حمایت از کردهای سوریه» به منبج نیرو اعزام کند.

اما منابع مطلع در کاخ ریاست جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کردند که پاریس هیچ قصد و نیتی مبنی بر آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه خارج از حملات ائتلاف بین‌المللی ضد داعش ندارد. این اظهارات پس از آن مطرح شد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه آمادگی خود را برای میانجیگری میان ترکیه و کردهای سوریه اعلام کرد.

در پی اعلام این پیشنهاد از سوی فرانسه، مقامات ترکیه شدیدا از آن انتقاد کردند. در همین راستا معاون نخست وزیر ترکیه این پیشنهاد را نشان‌دهنده همکاری فرانسه با تروریست‌ها دانست. ترکیه یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی‌پ‌گ) را زیر مجموعه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند. شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ بخش مهمی از نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند.

شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ و نیروهای دموکراتیک سوریه از متحدان آمریکا در مبارزه با داعش هستند. آمریکا و فرانسه در تجهیز و آموزش این شبه‌نظامیان نقش مهمی داشته‌اند. آمریکا همچنین با موضع ترکیه درباره ارتباط ی‌پ‌گ با پ‌ک‌ک موافق نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار