بازدید 9069

احمدی نژاد:هیچ شهری راپايتخت فرهنگي نمی کنیم

کد خبر: ۷۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۰ 24 December 2009
رئيس جمهور گفت: شيراز پايتخت همه چيز ايران است و مركز همه خوبي‌ها بوده اما دولت عنوان پايتخت فرهنگي را براي هيچ شهري تصويب نكرده و نمي‌كند.

به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، محمود احمدي‌نژاد چهارشنبه شب در پايان سفر دو روزه خود به شيراز و استان فارس در گفتگوي زنده و مستقيم با مردم اين استان از طريق سيماي مركز فارس اظهار داشت: همه زيبايي‌هاي سرزمين ايران در استان فارس وجود دارد و اين استان نمونه‌‌اي كامل از ايران است.

وي افزود: همه موجوديت مردم فارس در خدمت شكوفايي فرهنگ اسلامي قرار گرفته و علما، فقها، ادبا و فلاسفه در اين استان شهرتي فراملي و جهاني دارند.

احمدي‌نژاد گفت: فارس مام ايران زمين است و هممواره مردمي يكتاپرست، تمدن‌ساز و انقلابي داشته و دارد.

رئيس جمهور اضافه كرد: اتفاقاتي كه در گذشته در فارس رخ داده هم‌ به‌عنوان سمبلي ارزشمند در سطح كشور مورد توجه قرار گرفته و هم راهگشاي برخي معضل‌ها بوده است.

وي فارس را ديار عشق و هنر و ادب دانست و افزود: فارس پشتوانه و ذخيره عظيم فرهنگي براي ملت ايران بوده و خلق و خو و ادبيات روزمره مردم فارس شيرين و ارزشمند است.

رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: دهه‌هاي متوالي است كه ذخاير فارس جوشش دارند اما ظهور و بروز شايسته‌اي نكرده‌اند.

وي ادامه داد: شايد اين موضوع ناشي از كوتاهي ماست كه عرصه‌هاي لازم را در فارس فراهم نكرده‌ايم و شايد علل تاريخي دارد.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: به واسطه نقصاني كه طي 100 سال اخير در نظام‌هاي كشور‌هاي دنيا به‌وجود آمد و نگاه مادي كه ايجاد شد تمام فضاي ارتباطي جهان به تنازع، كينه و ناهنجاري بين انسان‌ها تبديل شد.

وي ادامه داد: در حال حاضر لازم است يك فضاي تنفسي براي تعالي فرهنگي بين ملت‌هاي جهان ايجاد شود و ايران مي‌تواند در اين زمينه در دنيا پيشگام باشد.


*200 مصوبه حاصل سفر هيئت دولت به استان فارس است

احمدي‌نژاد گفت: در سفر به ديار فارس و شهر شيراز، تصميم‌هاي دولت در دو حوزه سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، در قالب 200 مصوبه به تأييد رسيده است.

وي اضافه كرد: به‌طور تقريبي همه تصميم‌هاي كارگروه فرهنگي تصويب شد، فقط مواردي كه چندان جنبه توسعه فرهنگي نداشتند به تأييد دولت نرسيد.

رياست جمهوري بيان داشت: در حوزه نرم‌افزاري بايد به شناسايي، معرفي و انتشار ويژگي‌هاي فرهنگي استان فارس و شهر شيراز پرداخته شود.

وي در ادامه گفت: اساتيد و صاحب‌نظران بايد ظرفيت قوي استان فارس و شيراز را در ابعاد فرهنگي، كارشناسي كنند و به معرفي آنها بپردازند.

احمدي‌نژاد ابراز داشت: فارس استاني مفاخر خيز است و اين ظرفيت به‌حدي بالاست كه اگر بخواهيد به معرفي آنها بپردازيد، هر هفته يك كنگره ملي مفاخرشناسي مي‌توان برگزار كرد.

وي گفت: شعر كه ظرفيت بالايي براي انتقال مفاهيم هنري دارد ريشه در زندگي مردم فارس داشته و مي‌توان هر هفته در شهر‌هاي مختلف فارس شب‌شعر‌هايي پربار برگزار كرد.

رئيس جمهور اظهار داشت: در حوزه سخت‌افزاري توسعه فضا به‌ويژه فضاي گردشگري و زيارتي در فارس در اولويت قرار دارد و در اين زمينه بيش از 100 ميليارد تومان به بودجه سالانه گردشگري در اين استان افزوده مي‌شود.

وي به توسعه مجتمع‌هاي فرهنگي،‌موزه‌ها، فرهنگ‌سرا‌ها و كتابخانه‌ها اشاره كرد و افزود: در سفر به فارس عناوين مختلف در زمينه احداث اماكن فرهنگي به تصويب رسيده است.

وي خاطرنشان كرد: با توسعه زيرساخت‌ها بايد 16 ميليون زائر حرم شاهچراغ (ع) به 100 ميليون برسد.

احمدي‌نژاد گفت: مصوبات سفر هيئت دولت به فارس در قالب 200 مصوبه ارائه شده كه از اصلي‌ترين آنها توسعه خطوط حمل و نقل هوايي و ايجاد تأسيسات زيربنايي در بخش صنعت است.

رئيس جمهور ادامه داد: ساماندهي خوشه‌هاي صادراتي در فارس، اشتغال و سرمايه‌گذاري در بخش‌هايي كه دولت مي‌تواند وارد عمل شود، توسعه فني و حرفه‌اي و مهارت و اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها از ديگر سرفصل‌هاي مصوبه‌هاي سفر است.

رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: مطالعه و امكان سنجش شهرك صنعتي اقليد، كوار، تأمين آب شهرستان‌هاي كم آب فارس، احداث سه طرح جديد در مناطق پارسيان، فاريان و شش‌پير از مصوبه‌هاي ديگر سفر هيئت دولت به فارس است.

وي به وضعيت قطار شهري شيراز اشاره كرد و گفت: مردم شيراز از وضع قطار شهري شاكي هستند و در چند شكايت كه به دست من رسيد متوجه شدم روند زندگي مردم به‌خاطر احداث مترو مختل شده است.

احمدي‌نژاد افزود: دولت تضمين مي‌كند كه 100 درصد بودجه قطار شهري را ارائه دهد البته در برنامه دولت 80 درصد بودجه به قطار شهري كلانشهر‌ها اختصاص مي‌يابد.

وي گفت: طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع)، توسعه حافظيه و سعديه و در مجموع توسعه گردشگري در فارس و شيراز از تصميم‌هاي اولويت‌دار دولت است.

رئيس جمهور اظهار داشت: بزرگ‌راه شيراز ـ اصفهان از اولويت‌هاي نخست دولت محسوب مي‌شود.
احمدي‌نژاد گفت: براي اينكه كشاورزي در فارس وجه غالبي دارد، بودجه ويژه‌اي به كشاورزي اختصاص مي‌يابد.

رئيس جمهور افزود: در برنامه پنجم، مركز ثقل تكميل حلقه صادرات كشاورزي است.

وي اظهار داشت: يكي از تصميم‌هاي اساسي دولت اين است كه فارس به‌عنوان استان معين و مركز هدايت سرمايه‌گذاري كشور‌هاي هم‌جوار ايران در نظر گرفته شود.

احمدي‌نژاد بيان داشت: 17 مجموعه صنعتي در اين استان دچار مشكل حاد هستند كه بايد واگذاري آنها به بخش خصوصي با شرايط اصولي همراه شود.

وي گفت: شيراز پايتخت همه چيز ايران است و مركز همه خوبي‌ها بوده اما دولت عنوان پايتخت فرهنگي را براي هيچ شهري تصويب نكرده و نمي‌كند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر