بازدید 8906
دانشگاه فردوسی مشهد در سالی که گذشت؛

از ساخت اولین خودروی فرمول یک دانشجویی تا شائبه تغییر نام دانشگاه

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 28 March 2018

از ساخت اولین خودروی فرمول یک دانشجویی تا شائبه تغییر نام دانشگاهسال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

در زمستان سال 1396 و پس از دو سال تلاش بی وقفه یک تیم 17 نفره دانشجویی، دانشگاه فردوسی مشهد موفق شد اولین خودروی فرمول یک دانشجویی کشور را با نام سورنا تولید کند. از این خودرو که در جشنواره حرکت شهر کرمانشاه رونمایی شد، قرار است در مسابقات فرمول یک دانشجویی جهان در سال 2018 استفاده شود.

ئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم‌رونمایی از خودرو فرمول یک دانشجویی سورنا، اظهار کرد: دانشکده مهندسی از پتانسیل بالایی با وجود بالغ بر 5000 دانشجو وجود دارد که در رده‌های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا برخوردار است، اما متاسفانه به شکلی که شایسته است از آن‌ها قدردانی نمی‌کنیم. باید به شیوه‌ای برنامه ریزی کنیم تا فعالیت های مختلف دانشگاهی و نیز پروژه های دانشجویان در مقاطع مختلف در راستای حل مسائلی که مورد تقاضا صنعت و جامعه است،قرار گیرد.

از ساخت اولین خودروی فرمول یک دانشجویی تا شائبه تغییر نام دانشگاه

وی گفت: هدف اصلی ما این است که بتوانیم انجام پژوهش‌های تقاضا محور را بهتر از گذشته عملیاتی کنیم. دانشکده مهندسی در این زمینه فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

رجبی یادآور شد: انجام این پروژه و طراحی و ساخت خودرو گواه بسیار خوبی است که رابطه بین صنعت و دانشگاه منجر به خلق محصولات ارزشمند می‌شود که باعث افتخار کشور در مسابقات بین‌المللی است و نشان دهنده این است که به لحاظ نظری و عملی توانایی انجام پروژه های بزرگ وجود دارد.

کیفیت نامطلوب غذای دانشگاه فردوسی در سال گذشته بارها دانشجویان را وادار به اعتراض به این مسئله کرد. دانشجویان در اعتراض های خود به صورت پیوسته از مسئولان در خواست رسیدگی جدی به وضعیت غذایی دانشگاه را داشتند و کار به جایی رسید که دانشجویان به صورت کلی یکی از وعده های غذایی دانشگاه را تحریم کردند، اعتراضی که مسئولان نیز پذیرش این حقیقت به دانشجویان وعده دادند که بیش از پیش به مسئله تغذیه و کیفیت غذایی آنها توجه داشته باشند.

از ساخت اولین خودروی فرمول یک دانشجویی تا شائبه تغییر نام دانشگاه

دکتر امیر سالاری، سرپرست اداره امور تغذیه دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو ایسنا، در واکنش به برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه به کیفیت پایین غذا در این دانشگاه، گفت: ما از حال دانشجویان غافل نبوده‌ایم و به صورت مرتب با آنان در ارتباط هستیم و هیچگاه منتظر نمی مانیم تا چنین فضایی ایجاد شود تا ناچار به پاسخگویی باشیم. دانشجویان باید بیایند تا ما متوجه مطالبات آن‌ها شویم و عکس العمل متناسبی نسبت به این مطالبات نشان دهیم.

وی با اشاره انتشار عکسی مبنی بر وجود یک کرم در غذای سلف دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که موجب اعتراضاتی از سوی دانشجویان این دانشگاه شد، با بیان اینکه دیده شدن کرم در غذای سلف قابل توجیه نیست و این اتفاق را می توان یک پیشامد طبیعی دانست و مشابه این موارد در سالهای گذشته اتفاق افتاده است، ادامه داد: در بین چندین هزار غذایی که وجود دارد، شاید نتوان چنین اتفاقی را بزرگ جلوه داد؛ طبق بررسی های ما، کرم در گوجه فرنگی که در کنار کباب کوبیده گذاشته بودند، وجود داشته و با حرارتی هم که حین پخت به گوجه دادند از بین نرفته چون در مغز گوجه بوده است.

در سال گذشته حذف تابلوی دانشگاه فردوسی مشهد از میدان آزادی شهر مشهد که به نزدیک به 32 سال در میدان نصب بود و به جای آن تابلوی پردیس دانشگاه قرار گرفت، موجی از اعتراضات شهروندی و دانشجویی را به پا کرد که به دنبال آن رئیس روابط عمومی دانشگاه مجبور به عذر خواهی شد.

در همین باره سید هادی ابراهیمی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان ضمن اشاره به اینکه دلیل تغییر نام دانشگاه فردوسی به پردیس دانشگاه حل مناقشه میان این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی بود، اضافه کرد بخاطر اینکه در جریان این کار به موضوع نماد شهری و حافظه شهروندی توجه نشد، از دانشجویان و مردم عذرخواهی می کنیم.

محمد کافی رئیس دانشگاه نیز در این باره گفت: باتوجه به اینکه فضای فیزیکی پردیس فعلی مربوط به دو دانشگاه فردوسی مشهد و علوم پزشکی مشهد است، بنابراین سردر این فضای فیزیکی با نام پردیس دانشگاه تغییر کرده است.

از ساخت اولین خودروی فرمول یک دانشجویی تا شائبه تغییر نام دانشگاه

وی افزود: همگرایی مناسبی میان دانشگاه فردوسی مشهد و علوم پزشکی مشهد ایجاد شده است بنابراین سردر مربوط به فضای فیزیکی پردیس این دانشگاه ها تغییر کرده است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در سردر جدید نام دو دانشگاه فردوسی مشهد و علوم پزشکی مشهد عنوان شده است.

کافی اظهار داشت: نام دانشگاه فردوسی مشهد هیچ تغییری نکرده است.

اعتراضات کمپین مطالبات دانشجویان دکتری که در دانشگاه فردوسی مشهد نیز همانند بسیاری از دانشگاه های سراسری کشور با جدیت دنبال شد، باعث شد تا رئیس دانشگاه فردوسی نامه ای را خطاب به رئیس جمهوری بنویسد و از او برای رسیدگی بیشتر به ضعیت معیشت دانشجویان کمک بخواهد؛ نامه ای که در نهایت با پاسخ رئیس صندوق رفاه دانشجویان و اشاره به مشکلات مالی این صندوق و وزارت علوم همراه شد.

دانشگاه فردوسی مشهد در سال گذشته توانست خود را به عنوان یکی از 14 دانشگاه برتر کشور در جمع برترین دانشگاه های آسیا قرار بگیرد.

اسفندماه سال 1396 خبر رسید که یکی از دانشجویان یمنی دانشگاه فردوسی در زادگاهش و در جریان حملات گروه های شورشی و متجاوز جان خود را از دست داده و شهید شده است؛ مسئولان دانشگاه که گویا حتی اسم این دانشجوی خود را نیز نمی دانند در پیام تسلیت خود نوشتند: شهادت سراسر افتخار و غرور دانشجوي عزيز يمني دانشگاه فردوسي مشهد در برابر ارتجاع منطقه و ايادي استكبار مزور جهاني در سرزمين عاشقان اهل بيت موجب غرور و مباهات دانشگاه فردوسي است كه ميزبان چنين قهرماناني است.

در همین ماه تیم کاراته دانشگاه فردوسی موفق شد در بین دانشگاه های منطقه 9 کشور مقام قهرمانی را به دست آورد و بر سکوی قهرمانی بایستد.

دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روز سه شنبه 18 بهمن ماه در حاشیه برگزاری اولین همایش بین‌المللی سبز در دانشگاه فردوسی مشهد با همراهی دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد از غرفه‌های نمایشگاه فن بازار و ارائه دستاوردهای ارائه شده که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برپاشده بود بازدید کرد.

از ساخت اولین خودروی فرمول یک دانشجویی تا شائبه تغییر نام دانشگاه

همزمان با آغاز رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 1396، دانشگاه فردوسی نیز میزبان مناظره های دانشجویی و سیاسی با محوریت انتخابات بود که از جمله آن می توان به برنامه غوغای روحانی اشاره کرد که با حضور صادق زیبا کلام و محمدعلی رامین در روز 3 خرداد برگزار شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار