بازدید 16038

توفان نمک دریاچه ارومیه؛ هراسناک‌تر از چیزی که تصور می‌شد! +فیلم

برخلاف آنچه تاکنون تصور می‌شد، توفان نمک ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نه در فصل کم آب شدن این دریاچه، که در زمان اوج میزان آب آن از راه رسید و موجب وحشت همگان شد. توفانی که پیشتر سال‌ها کارشناسان درباره‌اش هشدار داده بودند، اما جدی گرفته نشده است.
کد خبر: ۷۸۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 27 March 2018

آخرین وضعیت آب و هوا و ترافیک جاده‌ای؛ یکشنبه بیست و هفتم اسفندماهبه دنبال وزش باد در روز‌های اخیر، توفان نمک مناطق پیرامون دریاچه ارومیه را در بر گرفت؛ توفانی هراسناک‌تر از چیزی که به نظر می‌رسید!


به گزارش «تابناک»، برخلاف آنچه تاکنون تصور می‌شد، توفان نمک ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نه در فصل کم آب شدن این دریاچه، که در زمان اوج میزان آب آن از راه رسید و موجب وحشت همگان شد. توفانی که پیشتر سال‌ها کارشناسان درباره‌اش هشدار داده بودند، اما جدی گرفته نشده است.

البته این نخستین بار نیست که توفان نمکی در این منطقه شکل می‌گیرد و موجب نگرانی ساکنان پرشمار مناطق مجاور دریاچه می‌شود، اما پیشتر سابقه نداشته که در این موقع از سال توفان نمک، پیرامون دریاچه ارومیه را در نوردد و این اتفاق در تابستان‌ها، در زمانی رخ می‌داد که سطح آب دریاچه به پایین‌ترین میزان خود در سال می‌رسید.

اتفاقی که برخی از آن با عنوان سونامی نمک یاد می‌کنند و می‌کوشند با هشدار دادن در خصوص آن، مسئولان و مردم را به واکنش وادار کرده و از وقوع فاجعه پیشگیری به عمل آورند، اما کمتر توفیقی حاصل آورده اند. این را اوضاع وخیم دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که به رغم وعده‌های فراوان دولت مردان، هنوز حال و روز خوشایندی ندارد.

دریاچه‌ای که اگرچه از چند سال پیش احیای آن در دستور کار قرار گرفته و با تشکیل ستادی ویژه، به ظاهر عزم جزم دولت مردان برای نجات دریاچه متجلی شده، اما توفان‌های گاه و بی گاه نمک نشان می‌دهد که فاصله چندانی تا مرگ و رقم خوردن فاجعه زیست محیطی ندارد. فاجعه‌ای که از جمله دلایل آن، کندی بیش از اندازه فرایند احیای دریاچه و برنامه‌ریزی مسئولان برای این مهم است.

امثال مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه که از اختصاص نیافتن بودجه مصوب این ستاد در یکی دو سال اخیر گلایه دارند، گو اینکه رئیس ستاد به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان رسیده و انتظار می‌رفت این ارتقا جایگاه وی نقش به سزایی در سرعت گرفتن عملیات احیای دریاچه ارومیه ایفا کند.

امید‌هایی که با گذشت یکسال و اندی از حضور رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در راس سازمان حفاظت محیط زیست کمرنگ‌تر از قبل شده و این باور را به وجود آورده که خشک شدن دریاچه ارومیه و نابودی کشاورزی و زندگی ساکنان پیرامونش با توفان‌های گاه و بی گاه نمک، فرجام محتوم نگین آبی آذربایجان است. دورنمایی تاریک که می‌شود در این فیلم به وضوح نشانه هایش را دید:
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۲۸
شرط می بندم چند سال دیگه توی کف دریاچه ویلا بسازن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
البته این طوفان نمک به زودی به ویلا های تهران خواهد رسید
سریعترین راه حل نمکزدایی و انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه است.

طول مسیر 300 کیلومتر، هزینه ساخت 4000 میلیارد تومان

مدت ساخت 24 ماه و یا کمتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
خزر در حال خشک شدنه همین الان شروع به حفظش کنند دیره به عنوان یه بومی باید بگم خزر از شاید ده سال پیش ده تا بیست متر عقب نشینی داشته باعث تاسفه
وقتی راههای ایجاد اشتغال در حوزه صنعت،گردشگری و.. کشور باز نشود،حق آبه دریاچه ارومیه صرف ایجاد اشتغال میشود.
این طوفانها کاملا طبیعی اما بی سابقه اند!
افزایش گازهای گلخانه ای! باعث تغییرات اقلیمی مثل خشکسالی و تغییر الگوهای پایدار هواشناختی شده است!
اگه تولید گازهای گلخانه ای کاهش پیدا نکنن،طوفانهای شدیدتری در روزهای بیشتری از سال خواهیم داشت! وعلاوه بر تشدید موضوعی که بهش اشاره کردید،شاهد افزایش تبخیر بارشهای اندک سالانه هم خواهیم بود!
گاز ارزان و خانه های غیرعایق ایران باعث شده به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای تبدیل بشیم آنهم بدون داشتن صنایع و کارخانه جات گسترده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
راجع به كدوم اشتغال حرف ميزني.
با سلام
آیا در دریاچه نمک قم هم این اتفاق افتاده است؟
هر دم از این باغ بری می رسد
ترسناک ترسناک ترسناک تر هم میشه . 5 سال دیگه اسنتانهای اون سمت همه نابود شده اند و . ایران دیگه وجود ندارد
چه ستادی، مسئولین یاد گرفتن با عنوان شعاری و کاملا پوچ تشکیل ستاد وقت کشی کنند. تقی به توقی میخوره عنوان می کنند تشکیل ستاد دادیم. خب تشکیل دادید!!! نتیجش چی شد؟؟؟ حق جلسات آنچنانی!!! و .... یاد اون داستانی افتادم که شخص باتجربه ای گفت در این محل چاه بزنید به آب نمی رسید. (مسئولی!!!) : جواب داد اگه آب نداشته باشه نون که داره پس چاه حفر کنیم.
نمیدانم چه بیماری هست که عده ای بزور میخواهند نظر خود را به دیگران بچپانند!!
کدام طوفان نمک؟!
شخصا از غبار طوفان در چندین نقطه اطراف دریاچه نمونه برداری کردم. اصلا ربطی به بستر خشک شده دریاچه ندارد... خاستگاه نوع خاک رس که طوفان با خود آورده اصلا درون ایران نیست و از سمت غرب یعنی عراق به منطقه وارد شده و نمک موجود در متر مکعب غبار بقدری ناچیز است که اصلا به حساب نمیاد... اینها مشاهدات عینی هستن.
پاسخ ها
ایلام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
همزمان با این طوفان در ایلام و کرمانشاه و همدان هم غبار بود ممکن نیست که از دریاچه آمده باشه احتمالا بخاطر غبار بیابان‌های سوریه بوده که چند سالی است مشکل ایجاد کرده
جان مردم کیلیویی چند؟ کادو های چند میلیون دلار ی برای سران کشورهای افریقایی مهمه عزیز برای احیای دریاچه پولی وجود نداره.
یاد فیلم Interstellar افتادم. با این وضع چند سال دیگه این سرزمین غیرقابل سکونت میشه
از نظر دادن وعده و وعيد هيچ مضايقه اَي نيست.
احيائها درياچه اروميه جزو برنامه هاي الويت دار دولت بود و متاسفانه فعلا اوضاع درياچه بسيار غم انگيز و پريشان است.
دريغ از يك خبر خوش زيست محيطي. آتشه گرفتن جنگل، شتر سواري در زاينده رود، طوفان شن از درياچه اروميه، ريز و
شت گردها و غيره.
انشالله درست ميشه نبايد نا اميد بود
پیش به سوی جمعیت ۱۵۰ میلیونی!!!!!!!
یه زمانی یک خیرخواهی گفت که اقلیم ایران برای ۴۰ میلیون نفره، زدن تو دهنش ک گفتن که این حرفها، حرفهای اسرائیلی و امریکاییه.
چرا نمیفهمید که فشار جمعیت، اول طبیعت رو نابود میکنه و با نابودی طبیعت همه ما نابود میشبم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
عزيز دلم مشكل جمعيت نيست سوء مديريت عده اي ناكارامده
الی برکت الله
بحران دریاچه نمک بخاطر سد زدن های بدون مطالعه وبخصوص جاده کشی میان دریاچه شروع شد خدامیداند چه فجایع طبیعی بخاطر طرح های نسنجیده وغیرکارشناسی مشابه این معضل در سالهای اخیر ایجادشده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
جاده در زمان احمدی نژاد زده شده علی رغم مخالفتهای فعالان محیط زیست
نمک گیر نشوید یک موقع . طوفان را اینگونه مینویسند استاد گرامی. آنی که شما مورد نوشتار قرار داده اید توفان (معنیش میشود توپیدن ) کاملا اشتباه است .نه یک بار نه دو بار 10 مرتبه پشت سر هم نیز تکرار نمودید.به طور کل با این نگارشتان طوفانی در ادبیات فارسی ایجاد نمودید
نمک گیر نشوید یک موقع . طوفان را اینگونه مینویسند استاد گرامی. آنی که شما مورد نوشتار قرار داده اید توفان (معنیش میشود توپیدن ) کاملا اشتباه است .نه یک بار نه دو بار 10 مرتبه پشت سر هم نیز تکرار نمودید.به طور کل با این نگارشتان طوفانی در ادبیات فارسی ایجاد نمودید
تا وقتی که مدیریت علمی تو ایران حاکم نشه و بخوان همه چیزو با مدیریت جهادی و مدیریت جهانی اداره کنن وصع هر روز بدتر از این میشه
هموطنان متاسفانه مسئولین استانی و منطقه ای اعتقادی به احیا ندارند. فکر می کنند چند صباحی دیگر بحث احیا فراموش خواهد شد. لذا الان به فکر گذشت زمان هستند. هر از چندگاهی امار ارقام واسه قول زدن می دهند که الله اعلم چقدر درست هستند. تا مسئولین استانی جدی نباشند چه انتظاری از مرکز نشینان خواهد بود. نمایندگان منطقه هم ادای دغدغه در می آورند و مثل بقیه مسئولین هستند. فقط خدا به داد مهد تشیع جهان برسد.
کو پول صادرات نفت!
دریای خزر در حال خشک شدنه تابناک یه فکری به حال اون بکنید یه مقاله ای چیزی کارشناسی نمیدونم احساس میکنم داره دیر میشه
اگر دریاچه ارومیه احیا نشود در اثر وزش طوفان سنگین ذرات نمک در فضای بالا همراه طوفان حرکت میکنند و احتمال دارد به مناطق شرق دریاچه و یا حتی این ریز گردهای نمکی به جنگل های شمال ایران برسد که آنوقت فاجعه خواهد بود لذا هم منابع آبی و طبیعت شمال دگرگون میشود . تا دیر نشده از مشاور خارجی استفاده کنند . دستاورد علمی ما در سد سازی بدون مطالعه جواب نداده است
تکذیب بکنن یا نه
آخرش درگیر نمک میشیم
اون عزیزی که نوشته کدام طوفان نمک؟
شما یا خارجی هستین پس چطوری نمونه برداشتین
اگه هم تو کشور هستین اول با ترس هاتون کنار بیاین و پروکسی و فیلترشکن هاتون رو خاموش کنید☺️
اولین قربانی ما هستیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار