بازدید 1636

مهمترین مطالبات صنفی دانشجویان در سال ۹۶

کد خبر: ۷۸۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 25 March 2018

دانشجویان دانشگاه های کشور در سال ۹۶ مطالبات مختلفی از مسئولان آموزش عالی داشتند که از مهمترین آنها می توان به لغو قانون سنوات، تشکیل شورای صنفی دانشجویی و درخواست پژوهانه اشاره کرد.

به گزارش مهر، طی سال ۹۶ دانشجویان دانشگاه های کشور مطالبات مختلفی داشتند که تشکیل شورای صنفی در دانشگاه‌ها یکی از مهم ترین مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان بود.

البته این مطالبه دانشجویان ادامه دارد چرا که برخی از دانشگاه ها با وجود ابلاغیه وزارت علوم همچنان از تشکیل شورای صنفی دانشجویی جلوگیری می کنند.

افزایش کیفیت و کاهش قیمت غذا و خوابگاه دانشجویی

افزایش کیفیت و کاهش قیمت غذای دانشجویی از مطالبات دیگر دانشجویان در سال گذشته بود، به طوریکه دانشگاه های مختلف مانند صنعتی ارومیه، صنعتی سهند، نوشیروانی بابل و دانشگاه تهران دراین زمینه تجمع های اعتراضی نیز برگزار کردند. همچنین دانشجویان در سال گذشته خواستار کاهش اجاره بهای خوابگاه ها نیز بودند.

راه اندازی اتحادیه شوراهای صنفی دانشجویی

دانشجویان در سال ۹۶ همچنان مانند سال های گذشته پیگیر راه اندازی اتحادیه شوراهای صنفی بودند که البته این مطالبه سال هاست جزء مهمترین مطالبات صنفی دانشجویان است.

دانشجویان معتقدند تا زمانی که شوراهای صنفی نتوانند در قالب یک اتحادیه و مجمع کشوری فعالیت کنند نمی توان انتظار داشت که این شوراها بتوانند مطالبات دانشجویان را به مسئولان ذی ربط انتقال دهند.

لغو قانون سنوات تحصیلی و رفاهی

اجرای قانون سنوات تحصیلی و رفاهی در دانشگاه ها که براساس آن دانشجویان در صورت ورود به ترم ۹ کارشناسی، ترم ۵ کارشناسی ارشد و ترم ۹ دکتری ملزم به پرداخت شهریه و هزینه های خوابگاهی و تغذیه می کند، از دیگر مطالبات دانشجویان در سال گذشته بود که نسبت به آن اعتراض داشته و خواستار لغو آن بودند و چندین تجمع اعتراضی نیز در این باره برگزار کردند.

اعتراض به پولی شدن آموزش عالی

اعتراض به پولی شدن آموزش عالی از دیگر مطالبات دانشجویان بود که باعث برگزاری تجمع های صنفی در دانشگاه‌های، تهران، شهید بهشتی، اصفهان، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و خوارزمی شد، دانشجویان معتقد بودند دانشگاه بازار نیست و نباید این محیط به چنین روندی کشانده شود.

این دانشجویان بر کالایی سازی آموزش عالی معترض بوده و تاکید داشتند، پردیس بین الملل این دانشگاه ها باید منحل شده و سیاست های مربوط به پولی سازی آموزش عالی تغییر کند.

مطالبات دانشجویان دکتری

یکی از مهمترین مطالبات دانشجویان در سال ۹۶، در خواست پژوهانه بود که توسط دانشجویان دکتری مطرح شد، این دانشجویان خواستار تصویب و اجرای طرح پژوهانه بودند، طرحی که براساس آن دانشجویان به شرط حضور تمام وقت در دانشگاه ماهیانه مبلغی تحت عنوان «پژوهانه» دریافت می‌کردند.

با وجود برگزاری تجمعات، رایزنی با وزارت علوم، صندوق رفاه دانشجویان و مجلس، طرح پژوهانه اجرایی نشد، ولی دانشجویان دکتری همچنان پیگیر این موضوع هستند.

در مجموع می توان گفت، افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تغذیه دانشجویی، کاهش اجاره بهای خوابگاه ها، لغو قانون سنوات، تشکیل شورای صنفی در تمام دانشگاه ها، ایجاد اتحادیه شوراهای صنفی، جلوگیری از پولی سازی آموزش عالی و درخواست پژوهانه از مهم ترین مطالبات دانشجویان در سال گذشته بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر