بازدید 18675
۷
مهمترین اتفاقات تیر ماه 96؛

بازداشت برادر روحانی و آزادی او با وثیقه 35 میلیاردی/ ناگفته‌های تکان‌دهنده سردارسلیمانی ازجنایات داعش/ ایرانیان؛ در زمره عصبانی‌ترین مردم جهان/ «مریم میرزاخانی» نابغه ایرانی ریاضی جهان درگذشت

ایران چهارمین میزبان پناهندگان در جهان است، پیش‌بینی حاج قاسم از رفتار بن‌سلمان؛ شاید پدرش را بکشد!، ایرانیان؛ در زمره عصبانی‌ترین مردم جهان، تأکید بر شناسایی عوامل اصلی اهانت به رئیس جمهور، بازجویی از توهین‌کنندگان به «حسن روحانی»، فرماندهان سابق لشکر 27 محمدرسول‌الله عهده‌دار فرماندهی سپاه تهران شدند، اطلاعاتی از احمد‌متوسلیان از زبان یک‌شاهد عینی...
کد خبر: ۷۸۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ 25 March 2018

قرار است مهمترین اتفاقات و رویدادهای سال 96 در گزارش های جداگانه برای ایام نوروز پیش روی خوانندگان «تابناک» قرار گیرد. در این گزارش به خلاصه ای از مهمترین رویدادهای خبری چهارمین ماه از سال 96 (تیر) اشاره می شود.

به گزارش «تابناک»، ایران چهارمین میزبان پناهندگان در جهان است، پیش‌بینی حاج قاسم از رفتار بن‌سلمان؛ شاید پدرش را بکشد!، ایرانیان؛ در زمره عصبانی‌ترین مردم جهان، تأکید بر شناسایی عوامل اصلی اهانت به رئیس جمهور، بازجویی از توهین‌کنندگان به «حسن روحانی»، فرماندهان سابق لشکر 27 محمدرسول‌الله عهده‌دار فرماندهی سپاه تهران شدند، اطلاعاتی از احمد‌متوسلیان از زبان یک‌شاهد عینی، ناگفته‌های تکان‌دهنده سردارسلیمانی ازجنایات داعش، «مریم میرزاخانی» نابغه ایرانی ریاضی جهان درگذشت، آیت الله جنتی نشان گرفت و بازداشت برادر روحانی و آزادی او با وثیقه 35 میلیاردی از مهمترین اتفاقاتی بود که در تیرماه سال 96 اتفاق افتاد.

ایران چهارمین میزبان پناهندگان در جهان است

رئیس نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران چهارمین میزبان پناهندگان در دنیا به شمار می رود که با میزبانی سخاوتمندانه خود الگویی شایسته برای دیگر کشورها است.

سیوانکا دانا پالا در همایش گرامیداشت 20 ژوئن - روز جهانی پناهنده - در اردوگاه اتباع خارجی مشهد افزود: جمهوری اسلامی ایران با روح صلح طلبی و انسان دوستی خود که حاکی از آموزه های دینی است همیشه فراتر از معاهدات بین المللی در خدمت پناهجویان بوده است.

وی اضافه کرد: گرامیداشت این روز در شهرهای ایران که پناهندگان زیادی را در خود جای داده اند، نشان از توجه ویژه این کشور به امور پناهندگان دارد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون 65.5 میلیون در سطح جهان یا پناهجوی سایر کشورها هستند و یا مجبور به جا به جایی در کشور خود هستند و از این تعداد فقط 22 میلیون نفر برای تامین معاش خانواده خود مجبور به مهاجرت شده اند که این تعداد بیشترین آمار ثبت شده در تاریخ پناهندگی است.

یش‌بینی حاج قاسم از رفتار بن‌سلمان؛ شاید پدرش را بکشد!

اندکی پس از به ولیعهدی «محمد بن سلمان» در عربستان طی تیرماه 96، سرلشکر حاج قاسم سلیمانی درباره او گفته بود: «روس ها وساطت کردند که مذاکره ای بین سعودی ها و نظام سوریه انجام بشود. آقای محمد بن سلمان همین ولیعهد دومی که خیلی عجول است و میخواهد زودتر اولی را کنار بزند چه بسا پدر خود را بکشد و جای او بنشیند به سوریه رفت.

روس ها بعد از صحبت با وی قبول کردند این وساطت انجام شود. با حضور روسها به سوریه رفتند. محمدبن سلمان از فردی سوری در مورد احوال بشار اسد سوال کرد. فرد سوری که موقعیت را مناسب میبیند از محمد بن سلمان میخواهد تا دست به دست هم داعش وجبهه النصره را که خطر عمومی برای همه هست نابود کنیم . اما محمد بن سلمان در جواب میگوید: "این ها چیزی نیست درست میشود. مشکل شما یک چیز است و آن ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است اگر این ارتباط تمام شود همه چیز درست می شود.»

ایرانیان؛ در زمره عصبانی‌ترین مردم جهان

هر چند گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی حکایت از این دارد که میزان آمار مراجعان نزاع به این سازمان کاهش داشته است، اما موسسه گالوپ به ترتیب ایران، عراق و سودان جنوبی را عصبانی‌ترین کشورهای دنیا معرفی کرده است.

بر اساس گزارش این موسسه۵۰‌درصد جمعیت ایران عصبانی هستند. کاهش آستانه تحمل یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر کارشناسان مسائل اجتماعی و همچنین روان‌شناسان نسبت به آن هشدار داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد عوامل مختلف در افزایش نزاع و درگیری و همچنین بروز خشونت رفتاری و گفتاری دخیل است. این مساله باعث می‌شود آرامش شهروندان در جامعه سلب شود که خود می‌تواند تبعات دیگری نیز داشته باشد. با وجود این، مسئولان عنوان می‌کنند با فرهنگسازی و آگاهی بخشی ایرانیان به سمت آرام‌تر شدن حرکت می‌کنند. این در حالی است که گزارش اخیر موسسه گالوپ بر عکس این را نشان می‌دهد، هر چند نمی‌توان این گزارش را تمام و کمال پذیرفت.

بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی در هشت‌ماهه سال گذشته ۴۰۱‌هزار و ۳۳۵ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 94 که آمار مراجعان ۴۰۷‌هزار و ۸۹۳ نفر بود، 6/1‌درصد کاهش یافته است. همچنین از کل مراجعان نزاع ۲۷۶‌هزار و ۳۹۳ نفر مرد و ۱۲۴‌هزار و ۹۴۲ نفر زن بودند.

تأکید بر شناسایی عوامل اصلی اهانت به رئیس جمهور

استاندار تهران با اشاره به تشکیل شورای تأمین استان برای بررسی حادثه اهانت تعداد معدودی به رئیس جمهوری در راهپیمایی روز قدس گفت: بر اساس اعلام و تأکید تمامی مراجع و دستگاه‌های مسئول اهانت به رئیس جمهوری جرم مشهود است و باید با عوامل این حادثه برخورد قاطع و قانونی شود.به گزارش ایرنا، سید حسین هاشمی با اشاره به اینکه کار کارشناسی برای شناسایی عوامل و روشن شدن ابعاد دقیق این ماجرا در حال انجام است، افزود: همه اعضای شورای تأمین استان تهران موظف شدند که اطلاعات دقیق مربوط به این حادثه را با هدف برخورد قاطع و قانونی با این قبیل از اقدامات خودسرانه و همچنین مجازات عاملین آن ارائه کند.

بازجویی از توهین‌کنندگان به «حسن روحانی»

دادستان کل کشور ضمن اینکه موضوع توهین به رئیس‌جمهور در روز قدس را محکوم کرد و این عمل را عملی غیراسلامی و قبیح دانست، گفت که افرادی شناسایی شدند و در حال تعقیب و بازجویی هستند.

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری با اشاره به موضوع توهین به رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس گفت: توهین به مقام کشور در روز قدس توجیه‌پذیر نیست. اینگونه اهانت به مسوولان نیاز به شکایت ندارد و دادستان این موضوع را پیگیری می‌کند. بعد از اتفاق آن روز قرار شد دادستان تهران با همکاری وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی این موضوع را رسیدگی کند و افرادی شناسایی شدند که در حال تعقیب و بازجویی هستند.

فرماندهان سابق لشکر 27 محمدرسول‌الله عهده‌دار فرماندهی سپاه تهران شدند

در روزهای میانی تیرماه 96 تغییراتی در فرماندهان دو مجموعه از مهمترین یگان‌های سپاه در تهران انجام شد و سرداران کوثری و یزدی برای فرماندهی و هدایت این یگان‌ها انتخاب شدند.

دهم و سیزدهم تیرماه تغییراتی در فرماندهان دو یگان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوجود آمد که هر دو مربوط به تهران می‌شدند و دو نفر از فرماندهان و مسئولان سابق لشکر 27 محمدرسول‌الله(ص) دوباره به تهران آمدند.

سردار محسن کاظمینی که تا پیش از این فرماندهی سپاه تهران بزرگ و همزمان جانشینی قرارگاه ثارالله تهران را برعهده داشت، جای خود را در قرارگاه ثارالله به سردار محمد کوثری و در سپاه محمدرسول الله(ص) به سردار محمد یزدی داد.

اطلاعاتی از احمد‌متوسلیان از زبان یک‌شاهد عینی

در مراسم یادمان حاج احمد متوسلیان که در تهران برگزار شد یک اسیر لبنانی برای اولین بار جزئیاتی از لحظات زندانی بودنش به همراه حاج احمد را بازگو کرد.

در مراسم یادمان جاوید‌الاثر احمد متوسلیان که در باغ موزه دفاع مقدس با حضور جمعی از همرزمان حاج احمد متوسلیان برگزار شد فردی حضور یافت که در سال 61 توسط شبه نظامیان فالانژ دستگیرشده و 6 ماه را در کنار حاج احمد متوسلیان گذرانده بود.

این فرد که عیسی ایوبی نام دارد دارای تابعیتی لبنانی است که در این مراسم برای اولین بار سخنانی را در خصوص رویت حاج احمد متوسلیان در زندان ایراد کرد.

او یکی اعضای حزب قومی، سوری اجتماعی لبنان است می‌گوید یک روز کیسه‌ای را بر سر و من حاج احمد متوسلیان و همراهانش که در زندان بودیم کشیدند و ما را به مکانی نا معلوم منتقل کردند ودر حالی که بر روی سر ما کیسه بود و نمی‌توانستیم جایی را ببینیم تیر‌اندازی کردند و بعد از آن هم ما دیگر همدیگر را ندیدیم.

او در این رابطه می‌گوید: بعدها که طی دیداری باید سید حسن نصراله تصاویری از افرادی مفقود‌الاثر را به من نشان دادند من حاج احمد متوسلیان را به همراه سه تن دیگر شناختم و کاملا به یاد دارم که آن عکس همان حاج احمد بوده است.

عیسی ایوبی که به عنوان شاهد زنده بودن حاج احمد در این مراسم حضور یافته بود پیش از این در برنامه راز گفته بود که حاج احمد متوسلیان به زبان عربی مسلط بود و با ما به عربی سخن می‌گفت که این بخش از سخنان او با انتقاد سردار عباس برقی از همرزمان حاج احمد روبرو می‌شود؛ چون او اعتقاد داشت که جاوید الاثر متوسلیان به زبان عربی تسلط نداشته است.

سردار برقی در این مراسم و در میان حضار اعلام می‌کند که تا آنجایی که ما یادمان است حاج احمد هیچگاه هنگام دستگیری اسرای عراقی نمی‌توانست با زبان عربی با آنها سخن بگوید که این بخش از سخنان سردار برقی هم با واکنش اعتراضی تقی سلطانی یکی دیگر از همرزمان حاج احمد روبرو می‌شود.

سلطانی که به منظور اعتراض خود از میان حاضرین از جای خود برخواسته بود با صدای بلند فریاد می‌زند که حاج احمد به ما تفسیر سوره توبه را می‌آموخت و چون کار تفسیر قرآن می‌کرد دست و پا شکسته هم به عربی سخن می‌گفت.

در ادامه سردار رستگار هم در تایید سخنان تقی سلطانی می‌گوید ما نیز نواری پیدا کرده‌ایم که حاج احمد در آن تفسیر قرآن می‌کند هم چنین در ادامه این مراسم سردار خسروی نژاد پس از آنکه از جایگاه خود در میان حاضرین برخواست با اصرار فراوان بر روی صحنه حاضر می‌شود و خاطره‌ای را از دیدار خود سیدحسن نصراله روایت می‌کند که ماجرای حاج احمد را جالبتر می‌کند.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته در قالب یک ان جی او دانشجویی سفری به لبنان کرده بودیم و موفق شدیم با سید حسن نصراله دیدار کنیم گفت: در این دیدار سید حسن نصراله به ما گفت هنگامی که ما نسبت به نقل و انتقال اسرا اقدام کردیم دو نفر از کسانی که به جرم حمل مواد مخدر در اسارت اسرائیل بودند و آزاد شده بودند پس از آزادی عکسهای زیادی را مشاهده کردند که در میان آن تصاویر عکس حاج احمد را تایید کردند.

سردار خسروی نژاد ادامه داد: بعدها که ما ماجرا را برای ناطق نوری تعریف کردیم او گفت در زمان شاه هم زندانیان سیاسی و سایر زندانی‌ها در یک جا زندانی بودند و چون سیستم نظامی زمان شاه ،‌عربستان و اسرائیل و آمریکا یکسان بود ممکن است علی رغم اینکه ما در زندانهای سیاسی به دنبال حاج احمد و همراهانش هستیم این افراد در زندانهای عادی باشند.

ناگفته‌های تکان‌دهنده سردارسلیمانی ازجنایات داعش

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین واکنش خود به آزادی موصل، پیروزی عراق در عملیات آزادسازی موصل را متعلق به همه ملت‌ها دانست.

سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی که در مراسن چهلم شهید نصیری سن می گفت، افزود: خداوند این‌گونه مقدر کرد که در چهلمین روز شهادت شهید نصیری شاهد پیروزی بزرگ ملت عراق در موصل باشیم؛ همان موصلی که داعش آن را پایتخت خود خوانده بود.

سردار سلیمانی در ادامه درباره عوامل این پیروزی گفت: پدیده داعش و تکفیر در تاریخ جهان پدیده کم‌نظیری از نوع جنایت بوده است و فکر نمی‌کنم که هیچ یک از تلویزیون‌ها و رسانه‌های دنیا بتوانند آن طور که خود داعش از جنایاتش منتشر می‌کرد، منتشر کنند.

وی به گوشه‌ای از جنایات داعش در سر بریدن بیش از 1300 تن از جوانان شهر تکریت اشاره کرد و افزود: داعش بیش از دو هزار زن جوان ایزدی را بین خودشان دست به دست می‌کردند و به فروش می‌رساندند و کشتارهای پانصد نفره انجام می‌دادند. آن طفلی را که دیدیم با خنده سرش را در شرق حلب بریدند گوشه‌ای از جنایات آنها بود.

فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار کرد: در دیاله دیدم کودکی را از سینه مادرش گرفتند و آن را روی آتش سرخ کردند و لای پلو گذاشتند و برای مادرش فرستادند. این جنایات وحشتناک در سابقه بشریت نایاب است.

سردار سلیمانی گفت: چطور برای مقابله با ریزگردها و بحث محیط زیست که درست هم هست جلسه می‌گیریم و مذاکرات بین‌المللی برگزار می‌کنیم اما داعش به عنوان عصاره خباثت خوارج که بر منطقه سیطره پیدا کرد، جنایتی بس بزرگ بود و حکومتی تأسیس کرد با صدها نفر انتحاری.

«مریم میرزاخانی» نابغه ایرانی ریاضی جهان درگذشت

چند روز مانده بود که آغاز دهه آخر تیرماه 96 که خبر ابتلای مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی ریاضی جهان به بیماری سرطان منتشر شد. خبری که با انتشار آن کاربران شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی را بر آن داشت تا در پست هایی برای سلامتی او دعا کنند و از آرزوهای خود برای عبور این نخبه علمی از سرطان بنویسند. چند روز بیشتر نگذشت که صبح روز 24 تیرماه «فیروز نادری» دانشمند ایرانی ناسا خبر از درگذشت مریم میرزاخانی داد.

حسن روحانی، دکتر ظریف، حمید ابوطالبی، غلامعلی حداد عادل، پروانه سلحشوری، علی اکبر صالحی و چندین شخصیت سیاسی دیگر با انتشار پیامهای تسلیت و انعکاس آن در حساب‌های مربوط و منسوب به خود همراه مردمی شدند که از خاموش شدن چراغی از چراغ‌های نورانی دانش متاثر شده بودند.

پس از گذشت چند ساعت از انتشار خبر درگذشت این چهره جهانی ریاضیات هشتگ انگلیسی نام مریم میرزاخانی نیز جزو ۱۰ ترند اول جهانی شد به جز ایرانی‌ها افرادی از سراسر جهان به مرگ این نخبه ایرانی به عنوان اتفاقی تلخ واکنش نشان داده و یادش را گرامی داشتند.

آیت الله جنتی نشان گرفت

نشان فاطمی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در حاشیه نماز جمعه به آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری اهدا شد.

در حاشیه نماز جمعه قم به پاس خدمات مبارزاتی، سیاسی و علمی و فرهنگی، آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری در حفظ و اعتلای انقلاب اسلامی نشان فاطمی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به وی اهدا شد.

بازداشت برادر روحانی و آزادی او با وثیقه 35 میلیاردی

حسین فریدون برادر رئیس جمهور که بنا به گفته سخنگوی دستگاه قضا به خاطر اتهامات مالی و عجز از تودیع وثیقه بازداشت شده، با تودیع وثیقه و قبول دادسرا آزاد شد. وثیقه برادر رئیس جمهور حدود 50 میلیارد تومان بود.

در همین حال یک مقام عالی قضایی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: مبلغ وثیقه آقای فریدون حدود 50 میلیارد تومان بوده که این مبلغ وثیقه به 35 میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده است.

فریدون پس از اینکه به دادسرا منتقل شد به خاطر تنش عصبی به وسیله یک دستگاه آمبولانس به بیمارستان برده شد. گویا او در بخش قلب بیمارستان بستری شده است. علت این امر فشار خون بالا ذکر شده است. گفته می شود «حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت وثیقه مورد نیاز برای آزادی فریدون را تامین کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۷
سلام
یه بدبختی که دچار ما شده اینه که افتخار به چیزایی میکنیم که عملا برای کشورهای دیگه است ، بابا، مریم میرزاخانی به عنوان دانشمند آمریکایی جایزه گرفت و هیچ افتخای برای ما ثبت نکرد ، خدا رحمتش کنه که به جامعه علمی خدمت کرد ولی برای ما ایرانی ها یه افتخار خیالی و برای آمریکایی ها یه افتخار واقعی داشت.لذا اینقدر خودکشی نکنید و اخبار براش نگید. شبیه همه دانشمندان مثل ایشون و بزرگتر از ایشون که آمریکایی بودند و هیچی دربارشون نمیگید.
35 میلیارد از کجا آورده؟!
چطوری است که حسین فریدون بازداشت میشود اما قالیباف ورئیسی بازداشت نمیشود سعید مرتضوی که هم تخلف مالی داشته وهم معاونت در قتل داشته چرا بازداشت نمیشود سعید طوسی چرا اعدام نمیشود
دو خبر بالا برای من اندیشه برانگیز است.
اگر ملاک عصبانیت ایرانیان آمار نزاع و درگیری های منجر به شکایت باشد؛ این تحلیل ناقص است. زیرا عصبانیت مردم ایران به طور روزمره در رفتار آنها نمود دارد. دلیل آن نیز نبود امنیت و آسایش فکری آنان نسبت به حال و آینده شان می باشد.

اما خبر دیگر داعش و سخنان آقای سلیمانی است.
آیا ما هم در منطقه عاملی برای گسترش داعش نبوده ایم. آیا سرمایه گذاری برای کشورهای دیگر نشانه بی توجهی به سرنوشت اقتصادی و امنیتی مردم نیست. سال های سال برای دیگران هزینه کرده ایم؛ اما آن چه دریافته ایم؛ هیچ بوده است.
جناب تابناک کاش وقتی خبری درج می کنی یک خط هم توضیح دهی براساس کدام معیار و سوال و سنجش ایرانیان عصبانی ترین در دنیا هستند، اصلا یکسری از سایت ها عادت دارند خبرهارو بدون توضیح و علت منتشر کنند، جای تاسف است تابناک چنین ناشیانه و کم اطلاع اقدام به انتشار خبر می کنند. محض اطلاع بدانید چقدر فیلم های خشونت آمیز در ایران ساخته می شود و چقدر اینجور فیلم ها طرفدار دارد؟ خیلی کم.
قهر کردن مردم با هم هم نشانه عصبانی بودن است زیرا با کوچکترین کنتاکت دعوا و مرافعه شروع می شود پس اکثریت مردم دانا سعی در قهر کردن با دیگران شده اند که البته این به نفع یک سری که این رفتار ها را می خواهند می باشد .
متاسفم برای اقای وزیر بهداشت که برای یک ادم وثيقه گذاشتن تا ازاد بشه و به کارهای اشتباهش ادامه بده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر