بازدید 4346
۱

چرا بن سلمان گزینه یکی از بدترین چهره‌های سیاسی سال ۹۶ است؟

محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان یکی از چهره‌های جنجالی منطقه خاورمیانه در سال گذشته بوده است. او پس از به دست گرفتن قدرت در دوران ولیعهدی تاثیرگذارترین فرد دربار سعودی محسوب می‌شود. بن سلمان که به واسطه اقدامت سریع و تندش در عربستان هیاهو‌های زیادی به راه انداخته است یکی از ستون‌های مسبب آوارگی سه ساله مردم بی دفاع یمن است.
کد خبر: ۷۸۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲ 18 March 2018

محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان یکی از چهره‌های جنجالی منطقه خاورمیانه در سال گذشته بوده است. او پس از به دست گرفتن قدرت در دوران ولیعهدی تاثیرگذارترین فرد دربار سعودی محسوب می‌شود. بن سلمان که به واسطه اقدامت سریع و تندش در عربستان هیاهو‌های زیادی به راه انداخته است یکی از ستون‌های مسبب آوارگی سه ساله مردم بی دفاع یمن است.

به گزارش تابناک، بن سلمان از ضد ایرانی‌ترین سعودی‌های حاضر است که با پررنگ‌تر شدن نقش او در سیاست عربستان اظهارات ضد ایرانی سایر مقامات صعودی از جمله عادل الجبیر را نیز به حاشیه رانده است. ولیعهد جوان و کم تجربه سعودی علاوه بر پیش گرفتن سیاست‌های خصمانه علیه ایران و دیگر کشور‌های مسلمان منطقه از متحدان صمیمی ترامپ است. موافقت تلویحی او با انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس نیز از مواردی است که در سال ۹۶ به رسانه‌ها درز کرد. برخی کارشناسان از علنی شدن اتحاد و همدستی او با نتانیو‌ها و رژیم صهیونیستی نیز سخن گفته اند. در ادامه بخش‌هایی از اقدامات و اظهارات محمد بن سلمان که می‌تواند او را در نظر ایرانیان به عنوان یکی از بدترین چهره‌های سیاسی مطرح کند آمده است.

۱۴ تن از مسؤولان آمریکایی به شبکه تلویزیونی NBC گزارش دادند، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از بیش از دو سال پیش "فهدة بنت فلاح آل حثلین، مادرش را در کاخ پادشاهی حبس خانگی کرده، مانع از دیدار او با همسرش سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور شده و او را از انظار عمومی پنهان کرده است. در این گزارش ادعا شده سلمان بن عبدالعزیز از این امر بی‌اطلاع است.

اظهارات ولیعهد سعودی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی 'سی بی اس' اقرار ضمنی وی به مشارکت در تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود.

بن سلمان در بخشی از مصاحبه با 'سی بی اس، اقرار کرد که پیش از تصمیم دونالد ترامپ برای اعلام قدس به عنوان پایتختی رژیم صهیونیستی وانتقال سفارت کشورش به این شهر، با جرد کوشنر داماد ترامپ دیدار و در خصوص این موضوع با وی گفت: وگو کرده است.

سعودی‌ها با هشتگ (#جنگ_را_به_ایران_منتقل_میکنیم) و انتشار ویدئویی که محمد بن سلمان در مورد انتقال جنگ به داخل ایران می‌گوید، از درگیری‌های داخلی ایران همراستا با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها حمایت کردند.
بن سلمان چند ماه پیش نیز سعد الحریری نخست وزیر لبنان را تحت بازداشت خانگی در ریاض قرار داد.

بن سلمان تخم تفرقه را در میان اعضای خاندان سلطنتی عربستان کاشته است؛ او محمد بن نایف وزیر کشور سعودی را که زمانی ولیعهد عربستان بود از مقامش برکنار کرد و در تابستان گذشته با اقداماتی که می‌توان آن را انقلاب سفید گذاشته متعب بن عبدالله فرزند شاه سابق و فرمانده گارد ملی عربستان را از کار برکنار کرد و در نوامبر گذشته وی را به همراه شاهزادگان، وزیران و سرمایه داران سعودی بازداشت کرد.

ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودی از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ خورشیدی به منظور بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی این کشور به یمن حمله نظامی کرد؛ حمله‌ای که به ویرانی این کشور منجر شده و موجب کشتار هزاران یمنی و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر شده است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعود در اواسط سال ۹۶ اعلام کرد: جنگ یمن ادامه خواهد یافت و نمی‌گذاریم که حوثی‌ها به حزب الله (لبنان) دیگر در مرز‌های ما تبدیل شود.

همرمان با تشدید اقدامات ضدایرانی عربستان سعودی که با تصفیه حساب‌های سیاسی و تحولات لبنان و یمن همراه شده است، این سوال مطرح شده که هدف محمد بن سلمان از این پروژه چیست و آیا این وضعیت، عربستان را به سمت جنگ با ایران پیش خواهد برد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال دو سناریو مطرح شده است که سناریوی اول با پرداختن به ابعاد درگیری مستقیم، این وضعیت را اگرچه منتفی نمی‌داند، اما احتمال آن را نسبت به سناریوی دوم که شکل‌دهی به یک ائتلاف منطقه‌ای برای مهار نقش منطقه‌ای ایران است، پایین می‌داند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
حتما به علت توجه به منافع كشورش و احقاق حقوق ملت عريستان سعودي.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار