بازدید 6295

محاکمه دانشجویان بازداشتی در میان بی خبری مسئولان وزارت علوم

پس از گذشت بیش از دو ماه از ماجرای نا آرامی های دانشگاهی و آزادی بسیاری از دانشجویان بازداشتی، حالا خبرهایی غیر رسمی حکایت از محاکمه دانشجویان بازداشتی دارد؛ مجازات هایی که مسئولان ارشد وزارت علوم مدعی هستند از آن اطلاعی ندارند و در میان بی خبری آنها صادر می شوند.
کد خبر: ۷۸۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 09 March 2018

محاکمه دانشجویان بازداشتی در میان بی خبری مسئولان وزارت علومپس از گذشت بیش از دو ماه از ماجرای نا آرامی های دانشگاهی و آزادی بسیاری از دانشجویان بازداشتی، حالا خبرهایی غیر رسمی حکایت از محاکمه دانشجویان بازداشتی دارد؛ مجازات هایی که مسئولان ارشد وزارت علوم مدعی هستند از آن اطلاعی ندارند و در میان بی خبری آنها صادر می شوند.

به گزارش «تابناک»، بیش از پنجاه دانشجو از دانشگاه های مختلف کشور در جریان نا آرامی های ماه های اخیر دانشگاهی بازداشت و روانه بازداشتگاه ها شدند تا در مورد دلایل و چرایی حضورشان در تجمع های دانشجویی بازجویی شوند؛ دانشجویانی که در مدت زمان بازداشت، بارها مورد حمایت شعاری برخی مسئولان قرار گرفتند و هر مقام مسئولی از جمله وزیر علوم، روسای دانشگاهی و نمایندگان مجلس خود را پیگیر آزادی آنها معرفی می کرد.

پس از آزادی اکثر دانشجویان بازداشتی که در جریان هفته های گذشته رقم خورد، حالا بسیاری از این دانشجویان با مشکل بزرگ تری مواجه هستند که البته مسئولان وزارت علوم خود را در شکل گیری آن بی اراده و بی خبر می دانند؛ موضوع صدور احکام و مجازات های سنگین قضایی برای این دانشجویان که به جریان افتاده و در روزهای گذشته نیز برای برخی از فعالان دانشجویی احکامی صادر شده است.

گفته می شود در این فضای پیش آمده، محسن حق‌شناس دانشجوی طراحی صحنه دانشگاه تهران روز 14 اسفند ماه در حکمی در حکمی به دلیل اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی به دوسال حبس تعزیری محکوم شده است.

همچنین سینا ربیعی دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران هم با حکم بدوی به  یکسال حبس تعزیری و دو سال ممنوع الخروجی محکوم شده است.

لیلا حسین زاده دیگر دانشجوی دانشگاه تهران نیز به 6 سال حبس تعزیری ( 5 سال به اتهام اجتماع و تبانی و 1 سال به اتهام تبلیغ علیه نظام ) و دو سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده است.

جدا از صدور احکام برای دانشجویان بازداشتی که برخی موارد آن اشاره شد، گفته می شود در هفته گذشته بنفشه چراغی دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران بازداشت شده است.

در همین رابطه دکتر غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم ضمن اعلام اینکه شخص وزیر پیگیر مشکل بازداشت دانشجویان است، در خصوص بازداشت اخیر برخی از دانشجویان اظهار کرد: برخی از موارد را به وزارت علوم اطلاع دادند و ما نیز پیگیری کارهای این دانشجویان هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما در خصوص علت بازداشت دانشجویان هیچ اطلاعی نداریم، تصریح کرد: یک مجموعه‌ای در این زمینه کار خود را انجام می‌دهد و به تشخیصی در این زمینه می‌رسد و در نهایت اقدام می‌کند. ما در وزارت علوم پیگیر وضعیت آنها هستیم و امروز صبح اسم "بنفشه چراغی" دانشجوی دانشگاه تهران که شب گذشته بازداشت شده است به وزارت علوم اعلام شد و وزیر علوم با جدیت وضعیت او را پیگیری می‌کند.

معاون فرهنگی وزارت علوم خاطر نشان کرد: بحث وزارت علوم این است که مسئولان با نگاه مثبت و با آسان‌ترین نحو و سریع‌ترین شکل با دانشجویان بازداشت شده برخورد و در خصوص آنها تصمیم‌گیری کنند، اما اینکه این دانشجویان به چه دلیلی بازداشت شده‌اند و مسائل دیگر توسط دستگاه دیگری تصمیم‌گیری شده است.

دکتر غفاری از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی پرونده قضایی دانشجویان بازداشتی اخیر در وزارت علوم خبر داد و گفت: کمیته‌ای در این زمینه در وزارت علوم تشکیل شده و از معاونت حقوقی درخواست شده که موضوع را پیگیری کند. البته این کمیته رسمی نیست اما چون بررسی این موضوع بحثی حقوقی است وزیر علوم از معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت‌خانه درخواست کرده است که هماهنگی‌هایی را با مجموعه‌های مرتبط صورت بگیرد و این بحث را پیگیری کنند.

 وی خاطر نشان کرد: اینکه نتایج بررسی‌های کمیته فوق چه زمانی آماده شود اطلاعی ندارم.

معاون فرهنگی وزارت علوم در خصوص حکم زندان "لیلا حسین‌زاده" یکی از دانشجویان تجمعات ماه‌های اخیر نیز اظهار کرد: این حکم در نتیجه صحبت‌ها و بازپرسی‌هایی که با این دانشجو صورت گرفته صادر شده و وزارت علوم دخالتی در این حکم نداشته است.

دکتر غفاری در پایان با تاکید بر اینکه آماری از دانشجویان بازداشتی در اختیار نداریم، خاطر نشان کرد: برخی از دانشجویان برای ادای پاره‌ای توضیحات احضار می‌شوند و ما آمار دقیقی در این زمینه نداریم و این آمار را باید قوه قضاییه ارائه بدهد. اما در حال حاضر اسامی حدود ۶ نفر دانشجو در اختیار داریم که وضعیت آنها را بررسی می‌کنیم.

آنگونه که از مواضع و گفته های معاون فرهنگی وزیر علوم برمی آید، وی و دیگر مسئولان ارشد این وزارتخانه نیز آمار و اطلاعات خود را پیرامون مشکلات پیش آمده برای دانشجویان بازداشتی از رسانه ها و جراید اخذ می کنند و اطلاع چندانی از کم و کیف ماجرای پیش آمده ندارند.

آنها یا واقعاً آنگونه که در ظاهر و سخن ابراز می کنند، پیگیر مشکل دانشجویان بازداشتی نیستند و یا توان و قدرت کافی برای پیگیری مشکل را ندارند. با اینحال شاید بتوان یادآور شد که در جریان این بازداشت ها وعده های بسیاری به جامعه دانشگاهی از سوی مسئولان داده شد که نیاز است در آن تسامح با دانشجویان به ویژه آنهایی که در این جریان دچار هیجان و احساسات شدند، مورد تأکید قرار بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر