بازدید 7134

صابر ابر مهمان صد مادربزرگ

کد خبر: ۷۸۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴ 06 March 2018

پروژه فرهنگی هنری صابر ابر با نام «تا هفت‏ خانه آنورتر» که از فروردین ماه 1396 کلید خورده بود، وارد مراحل پایانی شد. این پروژه با رونمایی کتاب نفیس، نمایش سریال مستند و برپایی نمایشگاه هنری در آینده نزدیک همراه خواهد بود.

به گزارش تابناک، «تا هفت خانه آنورتر» که بر اساس طرح مشترک صابر ابر و آرش صادقی اجرا شده است، به روایت زندگی مادربزرگ‌هایی‌ از گوشه و کنار ایران و با تأکید بر آشپزی ایرانی می‌پردازد. صابر ابر بازیگر و کارگردان سرشناس سینما و تئاتر در این‌‌باره گفت: «برای این پروژه 100 مادربزرگ از اقوام مختلف ایرانی و شهرهای گوناگون، برای آشپزی و معرفی یک غذای بومی انتخاب شدند. اما آشپزی تنها هدف این پروژه نبوده؛ بلکه بهانه‌ای برای پرداختن به فرهنگ، آداب و رسوم اصیل خانواده‌های ایرانی و پاسداشت مقام مادربزرگ بوده است. از میان 100 مادربزرگی که تصاویرشان ثبت و ضبط شد، روایت 20 نفر در فیلم‌هایی مستقل و به صورت سریالی به نمایش در خواهد آمد. در این فیلم‌ها، گفت‌وگوهایی با مادربزرگ‌ها هنگام طبخ غذا صورت گرفته و در کنار آشپزی، درباره خانه و کاشانه، علایق، سلایق، خاطرات و عواطفشان نیز صحبت‌هایی به میان آمده است. در نهایت نیز هر یک از مادربزرگ‌ها، شیئی از آشپزخانه‌شان را به رسم یادگار به برنامه اهدا کردند که قرار است در یک نمایشگاه هنری به نمایش گذاشته شوند.»

صابر ابر همچنین درباره تجربه خود از این پروژه فرهنگی-هنری گفت: «ما به این بهانه به گوشه و کنار ایران سفر کردیم. به خانه مادربزرگ‌ها رفتیم؛ خانه‌هایی متفاوت در مکان‌هایی متفاوت و با سلیقه‌های متفاوت، اما همگون و با یک ریتم آشنا. همه پذیرای ما شدند و زندگی امروز خود را در نهایت مهر با ما تقسیم کردند. انسان‌های نازنینی که شاید هرگز زمانی برای صحبت کردن با جامعه خود پیدا نکردند؛ زمانی برای سفر کردن به آن‌ها داده نشد و شاید حتی هیچ‌وقت پا از محل تولدشان بیرون نگذاشتند. به عقیده من، پروژه «تا هفت خانه آنورتر» با بهانه آشپزی، نگاهی ساده و بی‌پرده به هنری بزرگ دارد که کار هرکسی نیست؛ هنری که به‌سرعت در حال فراموشی است. نام این هنر زندگی است و بس!»

امین دوایی مدیر پروژه و مجری طرح «تا هفت خانه آنورتر»، با اشاره به مراسم رونمایی از کتاب این پروژه در اردیبهشت ماه سال 97‌ گفت: «این پروژه فرهنگی-هنری قرار است در قالب ابزارهای مختلفی ارائه شود. علاوه بر انتشار یک کتاب نفیس دو زبانه و تصویری، 20 فیلم مستقل از سفرها و تجربیات حاصل از زندگی، آشپزی و شیوه زندگی مادربزرگ‌ها نیز ساخته شده است.»

 وی با اشاره به اهمیت پاسداشت میراث فرهنگی اقوام ایرانی و حفظ و ثبت آن‌ها برای انتقال به نسل‌های آینده گفت: «باور داریم که خروجی‌های این پروژه به همین جا ختم نمی‌شود چرا که تکثیر داستان‌های زندگی مردم در جای‌جای ایران عزیزمان، خود داستان‌های دیگری را در پی خواهد داشت و اثرات معنوی آن بیش از این‌ها خواهد بود. تلاش خواهیم کرد سفیر و پیغام‌رسان صدا و تصویر بخش کوچکی از فرهنگ والای ایرانیان باشیم و در این راستا تلاش خواهیم کرد با همکاری نهادهای ذیربط به ثبت روز ملی مادربزرگ‌ و همچنین ثبت ذائقه و غذاهای ایرانی نیز اقدام کنیم.»

علاقه‌مندان می‌توانند اخبار و جزئیات بیشتر پروژه «تا هفت خانه آنورتر» را از طریق صفحه اینستاگرام www.instagram.com/tosevenhousesaway  و وب‌سایت http://www.tosevenhousesaway.com/  دنبال کنند. همچنین طی روزهای آینده اخبار بیشتر این پروژه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل