بازدید 6495
۶
گزارش از عملکرد پلیس راه در برخی جاده ها
کد خبر: ۷۷۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 25 February 2018

راننده مسیر مشهد به طرف تربت حیدریه، با سرعت مجاز در حرکت است اما در یک سرازیری برای چند لحظه سرعتش از حد مجاز بیشتر می شود. راننده بلافاصله سرعتش را کاهش می دهد اما پلیس که درست پایین تر از سرازیری و جلوی پیچ جاده، دوربین کنترل سرعت را به طرف خودروها گرفته است، همین چند کیلومتر بیشتر او را شکار می کند. به پلیس که نزدیک می شود، پلیس فرمان ایست می دهد و راننده پس از توقف مدارک خودرو را برمی دارد و خود را به محل دوربین پلیس می رساند، او را به دلیل این که 5 کیلومتر بر ساعت بیشتر از حد مجاز سرعت داشته است جریمه می کنند و....

به گزارش روزنامه خراسان، این روایتی است از اظهارات یکی از رانندگان مسیر مشهد - تربت حیدریه که از کمین پلیس برای جریمه کردن رانندگان گلایه دارد. همین چند روز پیش بود که سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور، در حاشیه جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی نوروز 97 اعلام کرد که «مأموران پلیس راه حتما باید در جایی بایستند که از سوی رانندگان دیده شوند و علاوه بر آن ما تاکید کرده‌ایم که حتما خودروهای پلیس، چراغ گردان خود را روشن بگذارند.»


اما گویا این موضوع، یعنی کمین پلیس، همچنان در برخی جاده های کشور مرسوم است؛ برای پیگیری این موضوع، رفتار ماموران پلیس راه را در برخی جاده های استان از جمله مشهد - تربت حیدریه، مشهد - نیشابور، مشهد - کاشمر و مشهد - درگز بررسی می کنیم.

کمین پلیس در پیچ ها و سراشیبی ها

هرچند حضور پلیس راه در جاده های استان اقدامی تحسین برانگیز است و این حضور بر امنیت جاده های استان می افزاید و در برخی مسیرها این حضور به گونه ای است که راننده امکان رویت آن را دارد اما طبق بررسی های میدانی ما می توان ادعا کرد که در بسیاری از نقاط جاده های استان، پلیس راه در نقاط کوری همچون سراشیبی ها، پیچ جاده و پشت تپه هایی که در مسیر پیچ ها قرار دارد، حضور دارد که این رفتار کمین پلیس محسوب می شود. این در حالی است که اگر پلیس راه قبل از نقاط پر حادثه حضور داشته باشد، به طور یقین تاثیر بسیار بالایی در کاهش سوانح جاده ای خواهد داشت؛ برای نمونه در یکی از جاده های استان کرمان شاهد بودم که پلیس راه قبل از برخی پیچ ها و مسیرهای حادثه خیز، یک سرباز را مستقر کرده بود و او از رانندگان می خواست که سرعت را کاهش دهند و با سرعت مجاز و مطمئنه حرکت کنند و به جای کمین و اقدام به جریمه رانندگان، نقش راهنمایی و پیشگیری را ایفا می کرد.
مردم چه می گویند؟

بررسی موضوع کمین پلیس در جاده ها را در گفت و گو با تعدادی از رانندگان مسیرهای مختلفی که در آن حضور یافتیم، ادامه می دهیم. یکی از رانندگان که در مسیر جاده مشهد به تربت حیدریه توسط پلیسی که بعد از سراشیبی جاده مستقر بوده، متوقف شده است به خبرنگار ما می گوید: متاسفانه گویا فقط به دنبال جریمه کردن هستند، وگرنه چه ضرورتی دارد که پلیس راه بعد از سراشیبی که ناخودآگاه ممکن است لحظه ای سرعت خودرو افزایش یابد مستقر شود؟ اگر همین خودروی پلیس قبل از سراشیبی بود و به مردم هشدار می داد که سرعت خود را کاهش دهند، قطعا تاثیربیشتری داشت.

در مسیر جاده مشهد - درگز نیز با راننده های خودروهایی که توسط پلیس مستقر در پشت یکی از پیچ های جاده متوقف شده اند، گفت و گو می کنیم. یکی از این راننده ها می گوید: پلیس اگر هنر دارد، برود قبل از نقاط پرحادثه جاده مستقر شود، نه این که کمین کند و به فکر جریمه باشد.

یکی دیگر از رانندگان نیز که البته جریمه نشده و به اشتباه تشخیص داده که پلیس او را متوقف کرده است می گوید: شرایط طوری بود که بلافاصله بعد از پیچ با پلیس راه مواجه شدم و احساس کردم که مامور پلیس مرا متوقف کرده است، این نوع توقف پلیس شبیه کمین کردن در جاده برای جریمه کردن مردم است، واقعا باید گفت در این موارد جریمه کردن تاثیر کمی دارد و پلیس باید به فکر پیشگیری باشد، نه این که بعد از نقاط پرحادثه و تخلف خیز کمین کند.
 
رئیس پلیس راه استان: کمین پلیس کذب است

بعد از بررسی های میدانی در این زمینه، موضوع را از رئیس پلیس راه استان پیگیری می کنیم. سرهنگ امیدوار درباره کمین پلیس در برخی جاده ها و استقرار پلیس در پیچ ها و سرازیری های برخی جاده های استان می گوید: کمین پلیس درجاده ها کذب است چون به کمین پلیس در جاده ها نیاز نداریم. ما سامانه هایی داریم که تخلفات را به دقت رصد و تصویربرداری و مستندسازی می کند. وی می افزاید: هم اکنون 189 دوربین و 113 سامانه ثبت تخلفات در جاده های استان مستقر است که علاوه بر آن، 49 سامانه نظارتی نیز در طول راه ها و جاده ها داریم.

شرایط به گونه ای است که شائبه به وجود می آید
 
رئیس پلیس راه استان در پاسخ به گلایه های مردم از این که پلیس در جاده ها کمین می کند، می گوید: ما این کار را انجام نمی دهیم، بلکه این موضوع ناشی از برداشت متفاوت از حضور پلیس در جاده هاست، اگر استقرار ما در گردنه درگز در پشت کوه قرار می گیرد و محدودیت دید ایجاد می کند، به دلیل شرایط منطقه ای است و این اقتضا وجود دارد.
از وی درباره استقرار پلیس راه بعد از پیچ های جاده ای که از آن کمین پلیس برداشت می شود، سوال می کنیم که پاسخ می دهد: به هیچ وجه این گونه نیست، شما از قبل مطلبی را شنیده اید و اکنون آن را بیان می کنید.

این اظهارات رئیس پلیس راه استان در حالی است که بررسی های میدانی ما به وضوح از استقرار پلیس راه بعد از پیچ ها و سراشیبی ها در برخی جاده های استان حکایت دارد.

مصداق های موجود در بررسی های میدانی انجام شده را به اطلاع سرهنگ امیدوار می رسانیم که وی در این باره توضیح می دهد: در مسیر مشهد به تربت حیدریه در گردنه های خماری، رباط سنگ یا گردنه زاغه ها شرایط راه به گونه ای است که شائبه کمین پلیس به وجود می آید.

وی تاکید می کند: خلاف نکنید، بگذارید مامور ما پشت یا قبل از پیچ جاده ها حضور داشته باشد.
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۶
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
در سرازیری های بسیاری از مسیرها همین است ! انتظار دارند پای انسان کار کروز کنترل را انجام بدهد و حتی یک کیلومترهم در آغاز سرازیری سرعت بالا نرود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
آقا دم پلیس گرم. بزارید جریمه کنه. اگر این کار رو نکنه مردم تو جاده های خارج شهر همدیگر رو میخورن.
اسماعیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
حق با پلیس است چون بنده هزار بار خلاف ماشین ها را دیده ام و باعث تصادف منجر به فوت شده است چرا از پلیس گله مند هستید / قانون را رعایت کنید عادت کردیم اشتباه خودمان را گردن دیگران بیندازیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
کسی منکر خلاف های مردم در جاده ها نیست اما وقتی بسیاری از همین خلافکاران میدانند که پلیس در جایی ثابت کمین میکند و گشت نمیزند بنابراین سواستفاده میکنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
بیشتر جاها کمین میکنن تا مراقبت جادههای لرستان و مرکزی تا خوزستان هم همینطوره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
خدا شاهده یک بار بنده را به خاطر سرعت 113 کیلومتر جریمه کردند و گفتند سرعت مجاز 110 کیلومتر هست. بهش گفتم ماشینم کروز نداره که. خب ممکنه یک لحظه سرعت کمی بیشتر بشه ولی کو گوش شنوا.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
برچسب منتخب
مجلس یازدهم سامانه سعدی منطقه حفاظت شده خاییز فوت آسیه پناهی جورج فلوید