بازدید 7942

راهکاری برای پخش زنده اختتامیه جشنواره فجر

کد خبر: ۷۷۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ 05 February 2018
بیژن بیرنگ معتقد است: اگر صداوسیما بخواهد سخت‌گیری کند که افرادی که روی صحنه می‌آیند چه باید بکنند، نمی‌تواند مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را پخش کند؛ البته با راهکارهایی که فوتبال را پخش می‌کنند، می‌توانند مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را هم به روی آنتن ببرند.

به گزارش ایسنا، این کارگردان سینما و تلویزیون درباره‌ی پخش اختتامیه جشنوار فیلم فجر از تلویزیون، اظهار کرد: صداوسیما به راحتی می‌تواند واحد سیارش را بفرستد تا مراسم اختتامیه را پخش کند. یادم است تلویزیون چند سال قبل که آقای منوچهر محمدی در بخش ارزشیابی وزارت ارشاد بود، از من و مرحوم رسام که آن زمان در حال ساخت سریال «خانه سبز» بودیم، خواست که آن را پوشش دهیم، ما هم مراسم را زنده ضبط کردیم و محصول خروجی خود را برای پخش به تلویزیون دادیم. گاهی میان تلویزیون و وزارت ارشاد کدورت‌هایی بوده است. در آن زمان هم آقای لاریجانی ریاست سازمان صداوسیما را بر عهده داشت و ترجیح داده بود به هر دلیلی اختتامیه را پخش نکند اما بعدا از ما برنامه ضبط شده را برای پخش گرفتند؛ به هر حال تلویزیون برای پخش اختتامیه وظیفه‌ای ندارد.

بیژن بیرنگ به چالش صداوسیما برای پخش مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و ادامه داد: این چالش‌ها همیشه بوده و میان چیزی که به عنوان واقعیت در جامعه وجود دارد با آن چیزی که نشان می‌دهند، تفاوت دارد. پوشش جامعه بخشی از واقعیت‌های اجتماعی است و آن چیزی که صداوسیما از پوشش تعریف می‌کند، واقعیت نیست. این اختلاف‌ها همیشه وجود داشته و دلیل آن را نمی‌دانم. برای مثال در تلویزیون محدودیت‌هایی در حجاب وجود دارد به این معنی که یک تار مو نباید معلوم باشد اما در سینما، خیابان و فضاهای دیگر ... چنین پوششی وجود ندارد. واقعیتی که تلویزیون همیشه نشان می‌دهد این است که جامعه ما همیشه به این شکل است و من نمی‌دانم برای چه کسی این نوع پوشش را نشان می‌دهد؛ برای عده خاصی؟ فکر می‌کنم این عدم تطابق با واقعیت برای عده خاصی است که یعنی ببینید چقدر تلویزیون ما ویژگی خاص دارد.

این کارگردان با تأکید بر تفاوت پوششی که در تلویزیون نشان می‌دهند با پوشش مردم در سطح جامعه، اظهار کرد: این کار ما را به سمت پنهان کردن حقیقت می‌کشاند. تلویزیون در اکثر مواقع واقعیت نادرستی را از یک حقیقت نشان می‌دهد. فردی می‌گوید اگر پوشش زنان در اختتامیه خوب باشد ما مراسم را پخش می‌کنیم؛ یعنی اینکه انگار مهمانان بخشی از یک شو هستند که باید ظاهری را مطابق استانداردهایی که تلویزیون برای خودش تعریف کرده (که معلوم نیست از کجا تعریف کرده)، رعایت کنند تا تلویزیون این مراسم را زنده به روی آنتن ببرد.

او ادامه داد: من اگر جای بچه‌های سینما بودم می‌گفتم که مراسم اختتامیه را از تلویزیون پخش نکنند به دلیل اینکه در سال‌های گذشته این مراسم از طریق اینستاگرام و چندین شبکه مجازی پخش شد و مردم دیدند. کما اینکه آن سال‌ هم که تلویزیون نخواست مراسم جشنواره را پخش کند ما برنامه را ضبط کردیم و تلویزیون خروجی ما را پخش کرد.

بیژن بیرنگ در پایان گفت: چالش پوشش در صداوسیما، تعریفی از حقیقت برای خودشان است که با جامعه امروز تطابق ندارد. اگر صداوسیما بخواهد سخت‌گیری کند که افرادی که روی صحنه می‌آیند چه باید بکنند، نمی‌تواند مراسم را پخش کند؛ البته همانگونه که فوتبال را پخش می‌کنند می‌توانند با همین راهکارها مراسم اختتامیه را به روی آنتن ببرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر