بازدید 4714

بازی مدیران دانشگاه بوعلی همدان با جیب خالی دانشجویان سنواتی

چند سالی هست که متولیان نظام آموزش عالی کشور برای تسریع در فرایند فارغ التحصیلی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، آنها را به پرداخت هزینه های مالی در صورت تعلل در فرایند تحصیل مجبور می کنند؛ اقدامی که اگرچه در همه دانشگاه های سراسری کشور متداول است، اما گویا دانشگاه همدان نوع جدیدی از فشارها را آغاز کرده است.
کد خبر: ۷۷۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵ 04 February 2018

 بازی مدیران دانشگاه بوعلی همدان با جیب خالی دانشجویان سنواتیچند سالی هست که متولیان نظام آموزش عالی کشور برای تسریع در فرایند فارغ التحصیلی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، آنها را به پرداخت هزینه های مالی در صورت تعلل در فرایند تحصیل مجبور می کنند؛ اقدامی که اگرچه در همه دانشگاه های سراسری کشور متداول است، اما گویا دانشگاه همدان نوع جدیدی از فشارها را آغاز کرده است.

به گزارش «تابناک»، افزایش فشارها بر دانشجویان تحصیلات تکمیلی که بنا به هر دلیلی امکان پایان دادن به تحصیل خود در سنوات قانونی را نمی یابند، در شرایط کنونی به ابزاری جدید برای مدیران دانشگاهی در جهت تسریع در فرایند فارغ التحصیلی دانشجویان بدل شده است.

مدیران دانشگاهی در اثر الزام هایی که از وزراتخانه بر آنها تحمیل می شود و نیز محدودیت هایی که در منابع مالی دارند، بدون توجه به کیفیت تولیدات پژوهشی انشجویان تلاش می کنند تا ساز و کارهایی را ایجاد کنند که هر چه سریعتر دانشجویان از دانشگاه فارغ التحصیل شوند و فضا را برای ورود دانشجویان نو ورود بازکنند.

ورود دانشجویان نو ورود و افزایش ظرفیت پذیرش آنها نیز در سال های اخیر در شرایطی مورد تأکید مسئولان قرار گرفته است که آنها توانایی ندارند حتی برای 10 درصد دانش آموختگان خود نیز به صورت تضمینی اشتغال ایجاد کنند.
دانشجویانی که در فضای دانشگاه تقریباً در یک حصار امن و آرام قراردارند، وقتی فضای جامعه بیرون را بدون منبع درآمد و شغل مناسب تصور می کنند، تقریباً علاقه ای برای تسریع در فرایند فارغ التحصیلی خود نخواهند داشت و این دقیقاً نقطه آغاز درگیری و اختلاف نظر آنها با مدیران دانشگاهی و وزارت علوم است.

در این شرایط که البته همه دانشگاه های سراسری پیشگام آن هستند، دانشگاه همدان نوع جدیدی از افزایش فشارها را بر دانشجویان سنواتی خود آغاز کرده است؛ فشارهایی که بر مشکلات دانشجویان دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه افزوده و آنها را در یک شرایط سخت قرار داده است.

یکی از دانشجویان دانشگاه همدان در رابطه با مشکلات پیش آمده برای آنها گفت: اینجانب به همراه تعداد کثیری از دانشجویان دوره روزانه تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد)ورودی ۱۳۹۴ دانشگاه بوعلی سینا که به دلیل انجام پایان نامه هایی با کیفیت و مناسب به ناچار مجبور به تمدید سنوات ترم ششم خواهیم بود، ناگهان متوجه شدیم که هیأت امنای دانشگاه مذکور قانونی را که در اردیبهشت ماه سال ۹۵ در خصوص تمدید سنوات دانشجویان تصویب کرده(که قاعدتا باید در مورد ورودی های سال ۹۵ این دانشگاه اعمال شود) در مورد ورودی های سال ۹۴ اعمال کند.

وی افزود: در شرایطی که بر اساس قوانین مربوط به قبل از سال 95 در ترم ۶ باید شهریه به صورت روزانه به مبلغ تقریباً ۶۰۰۰ تومان اعمال شود، قانون سال 95 این شهریه را به به مبلغ ۷۹۰۰۰۰هزار تومان در هر ترم افزایش داده است که مسئولان دانشگاه بنا دارند این قانون را شامل حال ما نیز بکنند.

این دانشجوی دانشگاه همدان اضافه کرد: بموجب این قانون بسیاری از دانشجویان پایان نامه های خود را بدون کیفیت تحویل داده اند تا هزینه بیشتری گریبان گیر آنها نشود و برخی دانشجویان مثل بنده که نهایتا ۱۰الی ۱۵ روز از اتمام مهلت دفاعی که دانشگاه تعیین کرده ایم( ۲۵ بهمن ماه) نیز مجبور هستیم این مبلغ جدید را صورت کامل پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع و فشارهای سنگین مالی به ما دانشجویان در حالی است که منبع درآمد مشخص و مطمئنی نداریم و افزایش چنین فشارهایی به ما نوعی ظلم آشکار است.

با توصیفی که از شرایط اکنون دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان آمد، شاید نیاز باشد مدیران این دانشگاه و نیز وزارت علوم برای تسریع در فرایند فارغ التحصیلی دانشجویان و باز کردن فضای دانشگاه برای ورود دانشجویان جدیدی که آنها نیز آینده اینچنینی خواهند داشت، راه های منصفانه دیگری را در پیش بگیرد و با جیب خالی دانشجویان بیشتر از این بازی نکند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل