بازدید 2142

تقلای ریاض در عراق برای ایجاد یک وزنه اقتصادی

یک روزنامه عربی، تلاش ریاض برای سرمایه‌گذاری در میدان گازی «عکاز» واقع در استان الانبار با هدف داشتن یک وزنه اقتصادی برای خود در عراق را بررسی کرد.
کد خبر: ۷۷۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱ 03 February 2018

یک روزنامه عربی، تلاش ریاض برای سرمایه‌گذاری در میدان گازی «عکاز» واقع در استان الانبار با هدف داشتن یک وزنه اقتصادی برای خود در عراق را بررسی کرد.

به گزارش فارس، روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی به تمایل عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در میدان گازی «عکاز» در استان «الانبار» پرداخت و نوشت که ریاض تلاش دارد تا یک پروژه موفق را در عراق کلید زند تا وزنه اقتصادیش در این کشور باشد.

این روزنامه به نقل از یک مقام مسئول عراقی در بغداد که خواست نامش فاش نشود، نوشت: عربستان سعودی تمایل دارد تا در میدان گازی عکاز یکی از بزرگترین میدان‌های گاز طبیعی عراق که در استان الانبار واقع شده، سرمایه‌گذاری کند. این اقدام در چارچوب سیاست ریاض برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در عراق صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، این مسئله برای دولت عربستان در درجه نخست یک پرونده فنی است و اشکالات موجود مربوط به یک شرکت کرده‌ای است که در سال 2012 برای توسعه این میدان، برنده قرارداد شد اما به دلیل حمله داعش به شهرهای غربی و شمالی عراق و سیطره تروریست‌ها بر الانبار، این اقدام متوقف شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: عملیات نظامی در صحرای الانبار تا مرزهای اردن در جنوب و سوریه در شمال، موجب شد تا احتمال اکتشاف میدان‌های گازی یا نفتی بیشتر علاوه بر میدان عکاز در «القائم» افزایش داد.

بر اساس این یادداشت؛ یک مقام مسئول برجسته در بخش انرژی عربستان سعودی به عراق اعلام کرده است که ریاض به سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی و گازی کنونی و مشارکت در روند استکشاف میدان‌های نفتی یا گازی در الانبار و در مجاورت شهر «عرعر» عربستان تمایل دارد. همچنین عربستان بارها اعلام آمادگی کرده است که به جای شرکت‌های کره‌ای یا چینی در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

این مقام مسئول عراق تصریح کرد: بغداد با این مسئله بر اساس اصل منفعت [ملی] تعامل می‌کند نه در چارچوب سیاسی. این میدان هنوز در چارچوب قرارداد با شرکت کره‌ای مذکور، باید فعالیت کند و توقف این فعالیت‌ها صرفا به دلیل مسائل امنیتی بود لذا در صورتی که یکی از طرفین قرارداد آن را فسخ کند و به تعهداتش پایبند نماند، باید مجازات و غرامت جزائی مترتب بر خود را نیز بپردازد.

میدان نفتی و گازی عکاز در سال 1881 اکتشاف شد و بغداد در آن زمان در چارچوب طرحی که به «منابع طبیعی متعلق به نسل‌های آتی» معروف بود، از آن بهره‌برداری نکرد. این میدان در جنوب القائم واقع در غرب الانبار و در زمینی به طول 50 کیلومتر و عرض 18 کیلومتر قرار دارد و حجم ذخایر گازی آن 9.8 تریلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود و علاوه بر آن، میزان زیادی نفت نیز از آن می توان بهره‌برداری کرد و 6 چاه نفتی در این میدان قرار دارد که سالها پیش بهره‌برداری آن ممنوع شده بود.

«احمد صراف» مشاور سابق در وزارت نفت عراق در این باره می‌گوید: تجارب عربستان در بخش گاز مانند تجاربش در بخش نفتی نیست اما تلاشش برای رقابت در بخش گاز عراق با شرکت‌ها و کشورهای دیگر، و طرح موضوع سرمایه‌گذاری در عکاز، به دلیل نزدیکی جغرافیاییش‌ به این منطقه و نیز تلاش برای داشتن به پروژه موفق در عراق به عنوان یک وزنه اقتصادی در این کشور است.

وی می‌افزاید: در صورت طرح موضوع سرمایه‌گذاری در این میدان نفتی و گازی مهم، سایر کشورهای منطقه نیز ابراز آمادگی خواهند کرد اما به هرحال این مسئله در نهایت به پرونده امنیتی عراق مرتبط است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی