بازدید 6363

شکاف طبقاتی در ایران، کمتر از آمریکا و روسیه

کد خبر: ۷۷۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 03 February 2018

گزارش دفتر عمران سازمان ملل متحد نشان می دهد، شاخص نابرابری درآمدی (ضریب جینی) که شکاف طبقاتی را نشان می دهد، در ایران به ۳۷.۴ رسیده که از ۷۶ کشور از جمله آمریکا، روسیه، ترکیه و چین کمتر است.

به گزارش تسنیم، شاخص ضریب جینی که توزیع درآمد و شکاف طبقاتی را نشان می دهد، ارقامی بین 0 تا 100 را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد.

سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی 2016 متوسط ضریب جینی ایران بین سال های 2010 تا 2015 را 37.4 اعلام کرده است. در گزارش قبلی این سازمان ضریب جینی ایران برای سال های 2005 تا 2013 بالغ بر 38.3 اعلام شده بود که نشان از بهبود وضعیت توزیع درآمد و کاهش نابرابری دارد.

ایران میان 143 کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه 67 قرار گرفته است که بدین ترتیب شکاف درآمدی در ایران طی این دوره کمتر از 76 کشور بوده است.

بر اساس این گزارش شکاف درآمدی در برخی از کشورهای صنعتی و توسعه یافته بیشتر از ایران و یا تقریبا در سطح ایران است. از جمله این کشورها آمریکاست که شکاف درآمدی بیشتری از ایران دارد. ضریب جینی آمریکا 41.1 اعلام شده است.

برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: روسیه، مالزی، ترکیه، مکزیک، برزیل، تایلند، اندونزی، مراکش، گرجستان، سریلانکا و چین.

شکاف طبقاتی در برخی کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، پرتغال، یونان، اسپانیا، لوکزامبورگ و حتی استرلیا اندکی کمتر از ایران است.

آفریقای جنوبی بالاترین شکاف درآمدی را دارد. ضریب جینی این کشور 63.4 اعلام شده است. در میان کشورهای جهان اوکراین کمترین نابرابری درآمدی را دارد و نمره این کشور در ضریب جینی 24.1 اعلام شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۷
همه فقیر شدن و شکاف از بین رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
شنبه 14 بهمن دلار 4710 تومان یورو 6000 تومان پوند 6700 تومان دلار کانادا 3910 تومان !!!!
یه سر بزنید به خیابان شهید بهشتی که مرکز فروش خودرو هست و یه ماشین مثلا 820 میلیون تومنی انتخاب کنید و بگویید که 20 میلیون تخفیف بدهند و بعد از شنیدن جواب مثبت صاحب نمایشگاه متوجه میشوید که اختلاف طبقاتی شما با اون بنده خدایی که 20 میلیون با قرض و وام تهیه کرده تا پراید بخره و باهاش نون زندگیش رو دربیاره چه اندازه هست . . . . . . .
خوب اون ها بر اساس آمارهاي ما ميگن بيان اينجا زندگي كنن بعد ببينيم چي ميگن
ثروت ایران با آمریکا قابل مقایسه هست؟ ایا آزادی ایندو کشور قابل مقایسه هست؟ آیا به نقد کشیدن رهبران دو کشور قابل مقایسه هست؟ آیا اعمال حکومت قانون در دو کشور قابل مقایسه هست؟ ایا مبارزه با فساد در دو کشور قابل مقایسه هست؟ آیا استقلال قوه قضائیه در دو کشور قابل مقایسه هست؟ که شما به شکاف طبقاتی گیر داده اید؟
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
همچنین قانون پذیری و وجدان کاری مردمشون!!!!!!!!!!!!!!!!!و
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
امثال شما که در کشور هم کم نیستند همیشه به کشور خودتون به شکل حقیر نگاه میکنید ولو اگر در زمینه هایی برتری داشته باشیم و دلیلش هم مشخص است الگو الان کشورهای غربی است و خودمان پست میپنداریم
آقا مثل اين که همه چيز تو اين کشور عاليه و اين مردم متوهم و رواني هستن که اعتراض دارن. پس من به نوبه خودم از تمامي مسئولين تشکر ميکنم و خواهش ميکنم همينطور با استناد به گزارش دفتر عمران سازمان ملل متحد ادامه بديد تا ببينيم آخرش چي ميشه. اگر همين دفتر عمران سازمان ملل متحد گزارشي به ضرر اين کشور داده بود الان فرياد ميزديد که اين سازمان ملل بايد منحل بشه چون تحت نفوذ استکبار جهانيه و گزارشهاي اون قابل استناد نيست.
ای جان
طبقات ما پس بهتره
اگر از ایران آمار شفاف داشتن میشد به این گزارش استناد کرد ولی وقتی درآمد واقعی پولدارها ، نو کیسه ها رانت خواران و ...هیچ جا معلوم نیست ، چطور میشه آمار درست داد ؟!؟!؟
ضمنا در آمریکا و چین اگه اختلاف طبقاتی هست اما از اونطرف اکثر مردم اونجا یعنی قشر متوسط اوضاع خوبی دارن ، نه مثل ایران که قشر متوسط نابود شده و به قشر مستضعف سقوط کرده !!!
چه ملت نجیبی هستیم بخدا ،صورت خودمون رو با سیلی سرخ می کنیم تا حدی که بقیه فکر می کنن حالمون خیلی خوبه!!!!
در آمريكا حد اقل درآمد و همينطور حقوق بيكاري زندگي مردم را تامين ميكند
تا جائيكه مشهور است در كانادا خط فقر يعني داشتن خانه واتومبيل وحقوق بيكاري
حالا اگر درآمد قشر يك درصدي ساليانه صد ميليارد دلار هم باشد كسي از
گرسنگي در خيابان نمي ميرد ضمن اينكه درآمدهاي ميليارد دلاري ناشي از ابتكار , لياقت و تفكر است .
میخوام باور کنم ولی عقلم به من اجازه نمیده چون با چشمهام دارم میبینم !
معلومه که جایگاه ما بهتره. آن وطن فروشان و مزدورانی که همش غر میزنند بخوانند و یاد بگیرند.
ای ول همه چیزخوبه بریم شادی .
چرا مغلطه می کنید
شما اول طبقات را هم در ایران وهم در امریکا تعریف کنید بعد با استفاده از ضریب چینی فاصله طبقاتی را تعریف کنید
شاید در کشور aفاصله طبقاتی زیاد باشد ولی در ان کشور وضع اقتصادی ومعیشتی پایین ترین طبقه از وضع طبقه متوسط کشور b بهنر باشد
چه خوب .خیالم راحت شد .همه یکسان بدبختیم...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار