بازدید 27420

ثروت همه ایرانی ها 25 درصد کم شده است/ کاهش ارزش پول کشور به ضرر نظام است

کاهش ارزش پول ملی، یکی از سیاست های مدرن پولی محسوب می شود و در اجرای این سیاست، کشورهایی موفق هستند که بتوانند با کاهش بهای پول کشورشان و همزمان افزایش صادرات کالاهای خود، ارزآوری را افزایش دهند. بهترین مثال برای اجرای موفق این سیاست، کشور چین است که توانست تحولی در اقتصاد خود ایجاد کند.
کد خبر: ۷۷۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 02 February 2018

ثروت همه ایرانی ها 25 درصد کم شده است/ کاهش ارزش پول کشور به ضرر نظام استکاهش ارزش پول ملی، یکی از سیاست های مدرن پولی است و کشورهایی در اجرای این سیاست، موفق هستند که بتوانند با کاهش بهای پول کشورشان و همزمان افزایش صادرات کالاهای خود، ارزآوری را افزایش دهند؛ بهترین نمونه برای اجرای موفق این سیاست، کشور چین است که توانست تحولی در اقتصاد خود ایجاد کند.

به گزارش «تابناک»؛ اما آیا اجرای این سیاست پولی برای همه کشورها مانند همان نسخه شفابخش اقتصاد چین عمل می کند؟

کارشناسان اقتصادی پاسخ این پرسش را با احتیاط می دهند، چون از نگاه آنان، مهم ترین عامل در موفقیت سیاست کاهش ارزش پول، وضعیت بازرگانی خارجی کشورهاست؛ اینکه آن کشور صادرات محور است یا تراز تجاری منفی دارد؟ میزان صادرات آن کشور مبنای نفت محور دارد یا به صنایع مولد متکی است؟

اینها پرسش هایی است که در این خصوص مطرح می شود. از این روی، اجرای این سیاست با شرط و شروطی همراه است که باید تمام احتیاط های لازم، متناسب با اقتصاد را در به کار گرفتن این سیاست مدرن پولی رعایت کرد.

محمد حسن نژاد در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: در کاهش بهای ارز، نکاتی است که متأسفانه دولت ها به آن توجه ندارند و به همین دلیل برای کشور مشکلات اساسی پدید می آورد و باعث کاهش ثروت ملی می شود؛ هر چند شاید در کوتاه مدت به نفع دولت ها باشد.

این نماینده مجلس گفت: نرخ برابری نشان دهنده این است که ثروت من در خارج از کشور چه میزان تغییر یافته و چه بر سر سرمایه گذاری های ما آمده است. وقتی قیمت دلار در دو ماه، 25 درصد افزایش پیدا می کند، در خارج از کشور و صندوق بین المللی پول یا بانک جهانی، این تغییرات بالاخره دیده می شود.

وی در ادامه یادآور شد: در این صندوق، تولید ناخالص ایران به ریال حساب نمی شود و ایران ریال خود را به آنها می دهد و آنها آن را تبدیل به دلار می کنند و یک عددی بیرون می آید. حال فکر کنید، ما حدود 400 میلیارد دلار جی دی پی داشتیم که الان با پول جدید حدود 320 میلیارد تومان می شد؛ یعنی 25 درصد ثروت ملی و تولید ملی ما با قیمت دلار از بین می رفت. به عبارت دیگر، اگر در دو ماه گذشته، همه کسانی که در ایران زندگی می کنند ـ کارمندان و کارگران ـ خریدهای خود را با دلار حساب کنند، 25 درصد ثروت خود را از دست داده اند. این در حالی است که گفته می شود 10 درصد به حقوق ها اضافه می شود!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در این باره افزود: درست است که ما 10 درصد اضافه می کنیم، ولی این را حساب نمی کنیم که ثروت آنها 25 درصد کاهش پیدا کرده است. اینها شاید در کوتاه مدت باعث شود که کالاهای خارجی گران شده و واردات ما کم شود و بگویند که حمایت از تولید داخلی شده، ولی توجهی به این موضوع نداریم که همه چیز را نمی شود در کشور تولید کرد. بسیاری از تولیدکنندگان ما، وام ارزی گرفته اند و هم اکنون که می خواهند پول را پس بدهند، بیچاره شده اند. اینها به خیال خود، وام 4 درصد گرفته اند، ولی اکنون دلار 25 درصد افزایش پیدا کرده و این وام به 29 درصد رسیده است. در این شرایط، هیچ تولید کننده ای نمی تواند با وام 29 درصد با تولید کننده خارجی رقابت کند. این کار باعث ضربه خوردن به تولید داخلی می شود.

از سوی دیگر، کسانی که جنس خارجی وارد می کنند، با دلار یک سال پیش حساب نمی کنند و دلار را با نرخ امروز محاسبه می کنند که همین باعث ایجاد تورمی به نام تورم وارداتی می شود؛ یعنی هر گونه حساب کنیم، افزایش قیمت دلار به زیان کشور است.

وی همچنین گفت: نخستین وظیفه بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی است که باید هم از بعد داخلی و هم از بعد خارجی، به آن توجه شود؛ بعد داخلی یعنی اینکه ما نگذاریم با افزایش تورم، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و دوم آنکه مانع کاهش ارزش پول نزد بانک های خارجی شویم. این کار باعث بی ثباتی شده و سبب می شود که سرمایه گذاران خارجی هم وارد کشور نشوند.

این نماینده در پایان اظهار داشت: چرا باید دلار در کشور ما 25 درصد رشد داشته باشد؟ زمانی که برابری ارزها را محاسبه می کنیم، دو عنوان برای آن می آوریم؛ قدرت برابری و قدرت خرید. یعنی اگر در ایران تورم 10 درصد و در آمریکا 0 درصد باشد، در یک سال، باید ارز ما 10 درصد در مقابل پول آنها تضعیف شود. دومین موضوع، برابری نرخ بهره است که اگر این بهره بانکی 15 درصد است، در آمریکا 5 درصد حساب می شود که باز هم باید بگوییم پول ما 10 درصد افت داشته است.

اما مشخص نیست در این دو ماه، چه شده که پول ملی ارزش خود را از دست داده است؟! نه تورم داخلی 25 درصد بوده و نه نرخ بهره بالای 25 درصد داشتیم؛ پس تنها دلیل این کار، بی تفاوتی مسئولین و بی مسئولیتی مدیران است که اساسا به چیزی به عنوان سفره مردم نیندیشیده اند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۷۸
زمون آقا محمود كه چهارصد درصد ارزش پول ما كم شد، چرا چيزي نمي گفتي؟؟ اين روش اطلاع رساني يه چيزي رو ميروسونه و اون وابستگي و مأموريتي است كه بر عهده پيام رسان ميباشد و اينكه سرسپردگي به بعضي ها رو داره.
پاسخ ها
صفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
فقط در سال آخر به خاطر مسئله هسته ای و فتح سفارت انگلیس و تحریم نفتی و تحریم بانک مرکزی ایران سی و چهار درصد توروم و افزایش قیمت ارز داشتیم و در بقیه سال های دولت احمدی نژاد بهترین سال های اقتصادی نسبت به دولت های دیگه بعد انقلاب بود می توانید به آمار بانک مرکزی مراجع کنید می بینید براساس تبدیل به قیمت دلار در آن سال بالاترین درآمد مردم در دوره احمدی نژاد نسبت به دوره های دیگه بوده و نسبت به کشورهای دیگه مثلا کره جنوبی مردم ایران خیلی درآمد کمتری دارند و الان شصت درصد مردم زیر خط فقر هستند طبق آمار مرکز آمار
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
تا الان فکر کردید چرا در کنار تورم 25درصدی سالهای گذشته، ابر بدهکاران بانکی داشتیم که سالهاست مود پرداخت وامشون رد شده؟
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
جناب هشت سال خاموشی رفقای بنفش شما بخیال خامشون با گرون کردن لجام گسیخته ارز هم میخوان کسری بودجشونو تامین کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
اصلا احمدي نژاد بد بود، شما كه هلو بودين چرا؟
کارشناس علوم اقتصادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
با سلام چاپ هر 5 میلیارد تومان پول بک درصد تورم ایجاد می کند و چاپ یک هزار و صد میلیارد تومان حدود 220 درصد تورم دارد که هر گاه کسی بخواهد بودجه را افزایش داده و اقتصاد را به تحرک وا دارد تمام این تورم ها یکجا بر خواهد گشت و آن موقع متوجه می شوید که کل اقتصاد مین گذاری شده است . هیچ فکری کرده ای چرا هیچ اقتصاد دان با سوادی جرات نمی کند طرفدار اصلاح طلبان باشد ؟؟؟پس بدان بزرگ ترین خیانت کاران تاریخ ایران هستید شما ها ؟؟؟
کشوری که تورم سالیانه زیادی دارد باید نرخ ارز هم نسبت به ان افزایش پیدا کند و نه اینکه پایین نگه داشته شود و یک زمانی شوک وارد میشود و سر به فلک برود این الفبای اقتصاد است!
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
درود بر شما
ای کاش همه به جای پیش قضاوت های سیاست زده مثل شما کمی مطالعه اقتصادی داشتند...کنترل دستوری قیمت ها پدر کشور را درآورده است و از طرف دیگر اصرار بیشتر مردم را در این امر شاهد هستیم...
صفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
و یک مورد دیگه هم که کارشناس در آخر مبحث خود اشتباه کرده این هست وقتی توروم حدود 12 درصد هست باید سود بانکی یا بهره هم در حدود 16درصد باشد وقتی در غرب توروم 2 درصد هست سود یا بهره 6 درصد می دهند متاسفانه در ایران به این مورد توجه نمی شود که اگه در غرب بهره کم هست به خاطر این هست که توروم هم خیلی در آنجا کم هست
به جاش یه سری چاق شدن با پول مردم کیف و حال....پورشه....لامبورگینی...مازاراتی...گور بابای بقیه
چرا عین اون دزد گوسفند دست اینا رو قطع نمیکنین
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
عزيز برادر اينا دستشون ريشه داره فرقي نداره بزنن چون ژنشون خوبه بي فايده است
اگر با بالا رفتن قیمت دلار نسبت به ریال در حقیقت دیگر کالاها و خدمات سیر صعودی خواهند داشت و دوباره کسانی که در بانکها سپرده گذاری چند ساله دارند ارزش پولشان کمتر خواهد شد من تعجبم از این هست چرا کسی حتی روحانیونی که همیشه در تریبونها گلایه از سود بانکی دارند در چنین مواقعی سکوت مطلق میکنند آیا باید گفت که چون علم اقتصاد را پاس نکردند چنین مبگویند . اگر تورم بالاتر رود چی در صورتی نرخ سود سپرده ها بصورت دستوری نه بر حسب تقاضا پایین تر خواهد آمد
بابا جان احتمال لغو برجام.والسلام.بازاری همیشه ده قدم از سیاستمدار جلوتره.میدونه که لغو برجام که ترامپ حرفشو میزنه چه بر سر اقتصاد میاره.برای همین دولت هر چقدر ارز تزریق میکنه فایده نداره.شمام اگر میخواید مطلب در اینباره بنویسید بد نیست با مطالعه باشه وبا ۴نفر ادم بازاری با تجربه صحبت کنین.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
شما فکر میکنی وظیفه یک رسانه اصواگرا اطلاع رسانی صحیحه که اینقدر دلسوزی میکنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
چرا دلار دولتی را نمیگی زمان خاتمی هم دلار از 150 شد هشتصد پنجاه به راحتی از سایت های معتبر میتونی این را ببینی
چطور حساب کردی ؟ دلار 900 تومن زمان احمدی نژاد شده 3500 تومن الان 4500 تومن این یعنی 25 درصد ؟!
از دلار 7 تومن تا الان حساب کن ببین میشه چند هزار درصد !
پاسخ ها
صفا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
مهمترین شاخص مرکزی تو آمار میانگین هست در زمان احمدی نژاد حدود هفت سال کمترین افزایش قیمت دلار را نسبت به دولت های دیگه داشتیم و به لحاظ درآمد بر حسب یک سال پایه و یا میانگین تولید ناخالص داخلی در هشت سال باز بالاترین مقدار در دولت های احمدی نژاد و بعد روحانی و خاتمی و با اختلاف زیاد دولت های هاشمی و بعد زمان جنگ بودند و متاسفانه میبینم چه در رسانه های داخلی و چه رسانه های خارجی و حتی افراد سیاسی و کارشناسان اقتصادی این اصل ساده میانگین را نمیدانند یعنی توروم و قیمت دلار و تولید ناخالص داخلی و هر مورد دیگه درباره ای مقایسه دولت ها باید و صحیح تر هست براساس میانگین باشد و البته ضریب جینی یعنی فاصله فقیر و غنی نیز مهم هست که الان در دولت روحانی افزایش یافته هست
ارزش پولی که من پنج سال پیش نزد بانک داشتم گوشت کیلویی 28هزار تومان بود اما حالا 42هزار تومان شده هم قیمت کالا هم بالا رفته هم ارزش پول پایین آمده . چرا چون هنوز فرمول اقتصادی را به تمسخر گرفتیم . تولید و توزیع و واردات و صادرات . خصوصی سازی . سرمایه داری . تجارت جهانی . بانک جهانی را قبول نداریم چه کسانی قبول ندارند کسانی که سیاسی آنهم فقط سیاسی هستند نه لای کتاب سیاست را باز کردند نه علم اقتصاد خواندند . هر چه میکشیم از این قشر افراد هست یعنی اگر یک اداره روستا را به آنها واگذار کنی همه از آن روستا خارج خواهند شد که مجال توضیحش نیست
سلام متاسفانه مسولان اقتصادی کشور فقط با کاهش دستوری ارزش پول ملی ،فکر افزایش صادارت و افزایش قیمت کالاهای وارداتی جهت حمایت از تولیدات داخلی هستند اما انها متاسفانه یک چیزی راکه نمی فهمند این است که اصولا ما تولید کننده واقعی نیستیم فقط ما ادای تولیدکننده ها را در می اوریم شما یک سری به گمرکات کشور بزنید متوجه می شوید که اکثر مواد اولیه کالاها و یا قطعات محصولات تولیدی بصورت کامل از کشور چین یا کره و بقیه کشورها (تلوزیون یا ماشین لباس شوی یا خودرو و.....) وارد شده و فقط داخل مونتاژ می شود که افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت تما م شده کالا شده لذا هیچ تاثیری در رقابت پذیری انها وجود ندارد شما می بینید که باافزایش نرخ ارز قیمت کالاهای ایرانی نیز افزایش می یابد حتی مواد خوراکی که اصولا می بایست بدلیل استفاده از مواد اولیه ایرانی افزایش قیمت نداشته باشند انها هم افزایش قیمت دارند بهمین خاطر فقط افزایش قیمت ارز باعث فشار اقتصادی روی مردم می گردد متاسفانه بدلیل اینکه در این چهل سال تیم اقتصادی کشور ثابت بوده و فقط در دولتها ی مختلف افراد جابجا شده اند همیشه از این دیدگاه استفاده شده است که هیچ نتیجه ای نیز نداشته است فقط باعث افزایش نارضایتی عمومی شده است شما کشور چین که مثال می زنید در این کشور با استفاده از سرمایه گذاری خارجی و کاهش ارزش پول ملی بصورت همزمان تمام بازارهای دنیا تسخیر نموده است به نظر من جهت پیشرفت صحیح کشور و حل مشکل اقتصادی می بایست از نیروی جدید استفاده نمود که در صورت نبودن هم می توان از مدیر اقتصادی کشورهای دیگر استفاده نمود یا وارد نمود البته مدیر جدید هم نباید به فکر منافع خود و اطرافیان خود باشد
روحاني با اين دست فرمون به 1400 نميرسه. به نظر ميرسه به عمد داره اين كارو ميكنه
راستی تابی جون از ابر بدهکار بانکی چه خبر؟؟
سیف که می گه همه چیز خوبه.
نرخ بهره بانکی در آمریکا حداکثر ۱/۵ (یک و نیم) درصد توسط بانک مرکزی آمریکا اعلام شده که باعث شده سرمایه ها به سمت بازار و تولید بره و فکر کنم اگه واقعا ۵ درصد میشد اقتصاد آمریکا بهم میریخت! اونها خیلی حواسشون به این چیزها هست!
احتمالا به خاطر این دلار را گران کردند که دهن کجی به آمریکا کرده باشند و بگویند ما قبل خارج سدن از برجام از طرف آمریکاکه باعث تورم می شد دولت مردان ما چند ماه جلوتر به پیشواز تورم رفتند تا افتخارش نصیب آمریکا نشود واز آنجا که دروغ در دولتمردان به حساب زرنگی میآید مگویند قیمت ارز پایین میآید
کجاش به ضرر است همش که ماشالله سوده این فقط و فقط به ضرر مردم ماست اگه اهمیت داشت نظرات و خواسته های مردم که امروز غمی نداشتیم
آمريكا هم داره سعي مي كنه ارزش دلار آمريكا رو پايين نگه داره كه صنايعش رو در خارج إز كشور سرمايه گزاري كردند رو به آمريكا بر گردونه . پايين اومدن ارزش پول ايران هم بد نيست چون مي تونه باعث سرمايه گزاري خارجي در ايران و اشتغال زايي و كاهش واردات و افزايش ساخت داخل محصولات بشه
خدا به داد این ملت برسه ... دلار ۷۰ ریالی کجا .... دلار ۴۶۰۰۰ ریالی کجا
تا مادامیکه افراد نالایق برای اقتصاد و صنعت و سیستم بانکی و پولی کشور تصمیم گیری میکنند وضع از همینی که هست بدتر خواهد شد
با سلام
برخی مسئولان بی کفایت صدای همه مردم در آمده و به فکر خودشونند این مردم فهمیده و هم با شعورند نمیشه با حرف سرشون کلاه گذاشت این حرفها به درد مردم نمیخوره باید کار اساسی کرد خودتون دست به کار بشید
قبلا می گفتند پول ملی ناموس هر کشوری است اگه اینجوری باشه چرا مسئولین مواظبش نیستند
پنجشنبه۱۲ بهمن دلاربازهم روندافزایشی داشت واز۴۶۰۰ هم عبورکردپس چی شد وعده کاهش قیمت دلاربه زیر۴۰۰۰ تومان؟!!!!
من ده سال پیش سه میلیون تومان حقوق میگرفتم که آنموقع معادل سه هزاردلاربوداگربخواهیم به نسبت اونموقع حساب کنیم الان بایدحقوق من بالای ۱۵ میلیون باشه ولی ۵ میلیون تومان بیشترنیست این یعنی کاهش شدیدقدرت خرید سال ۹۱ سراتوخریدم ۴۰ میلیون تومان الان شده ۱۷۰ میلیون تومان این یعنی بی ارزش شدن پول ملی درچنین شرایطی نگه داشتن پول دربانک اشتباه محض است
در عوض آقاي ريس جمهور از افزايش نرخ ارز مكدر هستند براي ملت كافي است!
بابا مردم داغون شدن از گرانی ها، چرا باید ارزش حقوق من کارمند و کارگر در عرض 6 ماه این همه کاهش داشته باشه
چرا پس حقوق را زیاد نمیکنند؟؟؟ دلار از 3700 به 4700 رسید، حقوق من چرا نباید افزایش داشته باشه
بله 25 درصد! در دوره احمدی نژاد هم دلار از 1026 تومان به 3600 تومان رسید. میشود 250 درصد در کاهش قیمت دلار یعنی دوره ایشان هم 250 درصد مردم فقیرتر شدند اما دوستانش صدایش را در نیاوردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
اصلا احمدي نژاد اخ بود. ايشون كه ماشااه هلو هستند ديگه چرا؟
یعنی یورو و دلار که الان اقای ارز ها حساب میشن
باعث ورشکستگی اروپا و امریکا میشه
جوک خنده داری نیست.ارزش بالای هر ارزی نشانه اقتصاد پویای ان کشور است.
تابناک عزیز ، دلار هم خودش یه جنسه !
یک عده علاوه بر دیگر خرید و فروشهای سود آورشون ، به مرور زمان ، مثلا یک سال ، دلار های کشور رو ارزون میخرن و در حساب‌های دلاری داخل و خارج از کشور ذخیره میکنن و ناگهان با ایجاد یه جو کاذب (حباب ) ، بصورت خیلی تند و تیز و سریع ، مثلا دو ماه ، دلارها رو با قیمت بیست و پنج درصد بالاتر در بازار ارز عرضه میکنند و از این محل هم سود کلانی میبرن ....
ولی اکثریت مردم پاک و خدوم و زحمتکش کشور گرانی حاصل را باید تحمل کنند و سفره زن و بچه شون طی دو ماه بیست و پنج درصد کوچکتر میشه ...‌‌
به بیان دیگر و بدین ترتیب ، ثروت اکثریت افراد جامعه بیست و پنج درصد کاهش پیدا میکنه و میره تو جیب عده ای !!
بدتر از همه اینکه رئیس دولت ایدئولوژیک منتخب مردم نیز در مصاحبه زنده تلویزیونی ( رشید پور ) کماکان به مردم دلداری میده و میگه ناراحت نباشید ، تورم ده درصده !!! خیالتون راحت ...!! دلار میاد پایین !!!
من که دیگه نمیدونم به کی باید اعتماد کنم !!!
جل الخالق !
در مباحث قبلی نوشتم و تذکر دادم..اما دوباره مینویسم ..کاهش ارزش پول ملی بخاطر تورم بالاست..و دلیل تورم هم روشن بودن شبانه روزی ماشینهای چاپ اسکناس در دولتها.یا همون حجم نقدینگی..دولت بخاطر کسری بودجه بصورت دستوری اسکناس نو چاپ میکند بدون پشتوانه..دقت کنید دوستان پشتوانه ی اسکناس تولید ملی است..با چاپ هر 10هزار تومانی بدون پشتوانه مبلغی از جیب ملت برداشته میشود..ساده بگم:دست دولت در جیب ملت است..برای همین بود که احمدینژاد در یکسال 75درصد ارزش پول ملی را بفنا داد..حجم نقدینگی در دوره ی او را با دولت اصلاحات مقایسه کنید ...نشان میدهد آن پولهایی را که در هر دیدار استانی بذل و بخشش میکرد در اصل پول من و شما بود..چون در پایان دولتش دارایی من به یک/سوم کاهش پیدا کرد..راه حل: ریاست بانک مرکزی نباید زیر بلیت رییس دولت باشد..بنده پیشنهاد میدم..رییس بانک مرکزی توسط رهبری انتخاب شوند..و ماموریتش حفظ ارزش پول ملی باشد..قول میدم دیگر روسای دولت دیگر نتوانند بانک مرکزی را به بازی بگیرند
کارشناس مدیریت اقتصاد
پیش تر کرارا مطرح کرده ایم که ارزش پول ملی ما 628 تا 630 برابر کاهش یافته و هر دولتی که آمده به نوبه خود این کار را به پیش برده تا جایی که اگر در مدت دو تا سه سال 20 تا 30 درصد از ارزش پول ملی یا به عبارت بهتر قدرت خرید مردکم می شد اکنون فقط در مدت دو ماه 25 درصد از این قدرت خرید کم می شود گو این که چند سال پیش از این یک شبه با سه برابر شدن دلار چه بر سر قدرت خرید مردم آمد که در واقع تولید کننده ای نتوانست کمر زیر این بار ناگهانی راست کند. شما آقای حسین نژاد بزرگوار مگر نماینده مجلس نیستید مگر در کمسیون اقتصادی مملکت نیستید؟ مگر درد مردم را درک نمی کنید؟ چرا شما و همکاران گذشته تان در مقابل این نابسمانانی آشکار ساکت مانده و می مانید؟ اگر کمسیون اقتصادی برای این نابخری ها چاره نیندیشد چه کس دیگری در این مسابقه بی امان فشار بر مردم بخصوص حقوق بگیر دولت می تواند از مردم دفاع کند و نگذارد حق آنان ضایع شود . من یک استاد تمام دانشگاه تهران هستم با حدود 40 سال خدمت در این مدت طولانی فقط 400 دلار یعنی سالی 10 دلار به حقوق من اضافه شده که اگر افزایش شدید قیمت ها و تورمی که سالیانیست رمق حقوق ها را در ناچیز کرده نظر بگیریم این مبلغ تقریبا یعنی صفر. در کجای دنیا با اقتصاد مردم جنین بی انصافی هایی را می کنند؟ ما که عاشقانه تشنه خدمت بودیم روز به روز بیشتر کسل و افسرده می شویم چه رسد به انهایی که تازه وارد میدان کار می شوند و با هزار شک و تردید به آینده کاریشان می نگرند. بار ها و بار ها این نکات را در کامنت های محتلف ذیل همین نوع گزارشها ها مطرح کرده ایم لیکن آنچه فریاد ماها بوده که تا کنون به جایی نرسیده . چرا شما این مواردکه دقیقا شکست اقتصاد کشور است را در کمیسون اقتصادی مطرج نمی کنید و جلوی این نابخردیهای اقتصادی را نمی گیرید. اگر قرار بود بالا رفتن نرخ ارز به رشد صادرات بینجامد که اکنون سال به سال با کاهش آن مواجه نبودیم . واقعا این کارهایی که با تصور بالا بردن نرخ ارز بتوانند با صادرات ارز وارد کنند نقش ایوانی نیست که موجب ویران شدن اقتصاد کشور می شود؟ شما ها همه در برابر این مردم و آیندگان این کشور مسئولید. امیدوارم بجنبید و اقدامی برای این پیکر نیمه جان اقتصاد کشور بکنید. به واقع در عجبم که چرا وزیر محترم اقتصاد با این همه نابسامانی اقتصاد کشور مورد سوال ملی در مجلس واقع نمی شود؟
ببینید وقتی رییس جمهور یا رییس کل بانک مرکزی میان میگن مردم خاطرتون جمع باشه ارز ارزان خواهد شد ..یعنی چی؟ یعنی مردم در مورد قیمت ارز غصه نخورید و هیچ واکنشی نشان ندهید...اجازه بدهید که اگر گران شد ما نیمی از داراییهای شما را بگیریم(کاهش ارزش ریال) و ریال خود را به دلار و سکه تبدیل نکنید تا ما دستمان خالی بماند..عجب ملت باحالی هستید شما..که سالهاست داریم ازتون مالیات پنهان میگیریم شما هم که بدون دردسر پرداخت میکنید
مسئولان در برابر مردم که جوابگو نیستند امیدوارم در برابر خداوند پاسخگوی اعمال خود باشند
بابا کلا مردمو چی فرض کردین.پدر همه رو در آوردین.بیچاره شدن مردم زیز بار گرونی.موز کیلویی ٨ تومان.
بعنوان ی جوان ایرانی
هیچ مسئولی رو حلال نمیکنم
در تمام دنیا دلار داره ارزشش را ازدست میده و توی ایران ارزش بالا میره لطفا یک اقتصاد دان برای من توضیح بده اینجا چه خبره
کاهش ارزش پول زمان احمدی نژاد به دلیل تحریم ها بود و کاهش ارزش پول کنونی به دلیل ضعف اجرایی و سواد اندک
افزایش قیمت دلار به تولید کمکی نمی کنه. سود تولید در دنیا 7-8 درصده. در حالیکه در شرایط تورمی بعد از افزایش قیمت دلار کسی به سود 7-8 درصد قناعت نخواهد کرد. افزایش قیمت دلار فقط باعث رونق بازار دلالها و واسطه ها میشه
اقا ما که پول ملی مون شده یک برگ کاغذ در عوض اقایون حقوق هاشون که دلاری هست یا معادل دلار اونا که حالشو میبرن.
همه ایرانیها؟؟ نه
به سراپاى سياست اقتصادى ايراد ميگيردند ولى از فرارهاى مالياتى ناشى از سودهاى باد اورده افراد درمواقع اينچنينى صحبت نمى كنند اگردرايران هم مثل كشورهاى غربى ماليات واقعى از درامد افرادگرفته ميشد خيلى ازاين مطالب طورديگرى گفته ميشد
روحانی پس کجایی قرار بود دلار ارزان بشه پس چی شد شد یک شب مردم سر راحت به بالشت بگذارند .همش استرس و بدبختی .سال اینده قرار است چی به سر مردم بیاورید. چرا یکی از شماها استعفا نمیدهد
پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت دلار فقط ایجاد اشتغال برای سایر کشورهاست ، ضربه به صنعت کشور و گسترش بیکاری است
طلای خالص با ارزش ترین کالای بشری بوده وهست ودر برابر این فلز گرانبها تمام پولها وارزهای رایج دنیا مرتبا ارزش خودرا از دست میدهند پس میزان ارزش هرپولی طلا میباشد ودرقدیم به آن پشتوانه پول میگفتند هنگامی که دولتهای ما اقدام به چاپ اسکناس بدون پشتوانه میکنند یعنی دست در جیب تمام ملت ودارندگان پول کشور میکنند ودر این هنگام قیمت طلا به نسبت اسکناسهای بدون پشتوانه گران میشود مثلا دولت نهم ودهم تمام مسکن مهر را با اسکناسهای بدون پشتوانه ساخته و دولت یازدهم ودوازدهم هم طلب مشتریان موسسات مالی ورشکسته را از همین طریق تامین نموده ومینماید البته باشیب ملایم درنتیجه بیشترین ضرر منوجه اقشار ضعیف ومستخدمین دولت میشود از اساتید اقتصادی پوزش میطلبم ولی این مثال را برای بقیه ملت می آورم مثلا ما به میزان هشتاد میلیون واحد پول کالای مصرفی داریم دولت برای انجام پروژه های خود پول ندارد و اقدام به چاپ چهل میلیون واحد پول بدون پشتوانه میکند دراین هنگام 50 درصد تمام کالاها ی مصرفی گران میشوند وحقوق بگیران ویارانه بگیرها حقوقشان تغییری نمیکند وجنس 80تومانی قبلی را بایستی 120 تومان بخرند درحالیکه حقوقشان افزایش پیدا نکرده این یعنی روند کاری دولتهای ما مرتبا سوق دادن افراد متوسط اقتصادی به سوی خط فقر وزیر خط فقر میباشد من غیر جناحی واقتصادی نظر میدهم در زما ن آقای احمدی نژاد پول بدون پشتوانه چاپ شد ومسکن مهر ساخته شد یعنی درکنار کاستن از ارزش پول ملی شغل ایجاد شده ولی دولت آقای روحانی برای پایین نگهداشتن نرخ تورم دست به آن کارهای بزرگ نمیزند ولی شغل هم ایجاد نمیکند من هم آن چاپ پول دولت محمود را وهم این وحشت از افزایش تورم دولت حسن را به ضرر کشور ومردم میدانم ازطرفی تا زمانی که بانکهای ما سودهای کلان میدهند کسی دنبال کار واشتغال نمیرود سرمایه اش را سپرده گذاری میکند وبه خارج سفر میکند ما اگر احزاب قوی واستخوان دار داشته باشیم دیگر به اصحاب شعار رای نمی دهیم این ترجمه حرفهای دکتر پزشکیان برای امثال خودم میباشد والبته به آقای باهنر این قول را میدهم که بانکهای بزرگ کشور ما به دلیل چاپ اسکناس بدون پشتوانه هرگز ورشکسته نمیشوند این ملت است که به سمت خط فقر وزیر خط فقر میروند باتشکر از تابناک عزیز که امکان بحث مفید را میدهد
بارها در سمینارهای مختلف بوده ام و دیده ام عدهای دکتر دایما مثل دومینو تکرار می کنند که باید ارز گران شود تا صادرات شکل بگیرد .
بدون انکه به اهمیت بهره وری اشاره کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
دومینو ؟!؟!؟ بفرمایید بلا نسبت طوطی.
یکی از دلایل افزایش قیمت دلار مهاجرت سرمایه داران و جوانان است بالای نصف مسولین عالی رتبه کشور از 4 استان کویری اصفهان و یزد و کرمان و سمنان هستند و نگاه آنها فقط به زادگاههایشان است که البته طبیعی است اما روند غیرطبیعی نبود فرصت برابر به سایر استانها است و به دلیل قفل شدن اقتصاد مردم سایر استانها آینده روشنی نمی بینند و اکثرا برای رهایی از این وضعیت به دنبال مهاجرت به خارج از کشور هستند
تابناک محترم من بازنشسته ثروتی ندارم که یک چهارم آن کاهش نموده باشد اما حقوق من اگر تا دوماه پیش تا بیستم کفایت میکرد ،خدا را شاهد میگرم اکنون که ۱۴ بهمن ماه است سی هزار تومان از آن باقی مانده آنهم تا آخر ماه ،تنها اینکه من اول ماه پنج ،شش کیلو گوشت ‌وچهار عدد مرغ میخرم و برنج را هم بصورت قسطی از همسایه ام که در شمال برنج کاری دارد میخرم ،وچون از وضعیت من آگاه است برنج سالانه را در حد صد ،وپنجاه کیلو میدهد ماهانه صدوپنحاه هزار تومان میپردازم که خدا خیرش دهد ،منی که با ۶۸ سال سن قادر به کار کردن نیستم آنهم بلحاظ آسیبی که از بمباران سال ۶۵ در شهر کرمانشاه دیده ام ،حقوقم یک ،وهشتصد است ،دو داماد ‌ویک نوه دارم ،که حداقل هفته ای سه روز منزل من هستند ، چرا من باید بعد عمری عزتمندی اکنون خوار شوم ؟ منی که اگر کمی دست کج بودم اکنون میلیاردها تومان میتوانستم ثروت داشته باشم ،آری من سی سال مهندس ناظر ،ومجری طرحهای عمرانی بوده ام که هر امضای من پول نقد بود ‌اما من از خیر آسیب جنگ تحملی هم گذشتم ،و اکنون نیمه علیل در گوشهٔ خانه افتاده ام ،چرا ،،، چه کسی ویا کسانی مسول فقر من و امثال من هستند؟ آیا کسی هست جواب مرا بدهد ؟،،،
اگر مسئولين مستقيم كه تصميمات اقتصادي انها بر نرخ ارز تأثير دارد در پاسخ سئوالي كه در مورد نرخ ارز ميشود بگويند نميدانيم به مراتب بهتر است كه بگويند ارزان ميشود و افزايش لجام گسيخته نرخ ارز هم ادامه پيدا كند. گو اينكه اين مسئولين بسيار رده بالا مانند رئيس جمهوري و رئيس بانك مركزي ناگزير به پاسخ و مطالبه حداقلي اطلاعات اقتصادي مطرح شده ميباشند و چون فعال اقتصادي بر اساس اظهار نظر صاحب پست و مسئوليتي كه دارند، تصميم گيري ميكنند لاجرم الزاماً بايد پاسخگوي اظهارات خود باشند. با توجه به ركودي كه طي ٥ سال گذشته با سياستهاي كنترل تورم دولت ايجاد شده و عدم رونق در بازار، فرض كنيد يك توليد كننده قصد خريد ماشين آلات و يا مواد أوليه كارخانه خودرا در دو ماه پيش داشته است. به دنبال پيامهاي اقتصادي مسئولين دولتي سياست صبر را براي پايين امدن نرخ أوز مطابق وعده در پيش گرفته. حالا بعد از دو ماه نه تنها نرخ ارز پايين نيامده بلكه حداقل ١٠ ٪؜ ديگر به ١٥٪؜ قبلي اضافه شده و ناگزير به اقدام و خريد ارز گشته . نتيجتاً اين توليد كننده ناچار به افزايش نرخ فروش محصولات توليدي خود خواهد بود. از طرف ديگر با توجه به ركود مضمن در بازار امكان فروش محصول با همان قيمتهاي قبلي هم نبوده چه برسد به اينكه بخواهد قيمت محصول اين توليد كننده افزايش هم داشته باشد. در بازار محصولاتي كه بلافاصله با افزايش نرخ ارز بتوان انها را گرانتر فروخت و مشتريان و خريداران بالقوه نيز اين افزايش را قبول و حاضر به پرداخت مبلغ بالاتر باشند بسيار كم و محدود به موبايل، بعضي محصولات الكتريكي و الكترونيكي و تا حدودي اتومبيل وارداتي است. نتيجه افزايش ارز به توليد كه كمك نكرده ، به رونق در بازار هم همينطور تنها ميماند افزايش صادرات كه انهم زهي خيال باطل. دلار از حدود ٩٠٠ صد تومان به٤٦٠٠ رسيده ايا صادرات غير نفتي ما ٥ برابر شده؟ بنابراين مشكل در نرخ ارز نيست و انكه مسئوليت پذيرفته بايد جوابگو هم باشد. دو شق بيشتر ندارد، يا مسئولين عاجز از حل مسائل اقتصادي و معيشتي هستند و يا علم و توان و فهم ان را ندارند. هر چقدر هم به مشكلات سياسي كه بر رشد اقتصادي تأثير دارند و دولت از در ميان گاشتن ان با مردم به هر لحاظي خودداري كند وعده دروغ و بي اساس به مردم دادن را ترجيح نكرده و نخواهد كرد.
این ملت هم خدا را میخواهد هم خرما را
چرا از بسته شدن غیر قانونی نماد بانکها منجمله بانک پارسیان در بورس نمی گویید؟
چرا از بسته شدن غیر قانونی نماد بانکها منجمله بانک پارسیان در بورس نمی گویید؟ مگر بورس دکان مش حس است که هر وقت دلش بخواهد باز کند یا ببندد؟ سرمایه سهامداران بانک پارسیان را نابود کردید با تشویق مردم به سهامداری
به ولله انگار یه عده میخوان از روی قصد مردمو تحریک کنند که اعتراض زیاد شه تو جامعه و گرنه چه دلیلی داره یهو انقدر صعود پیدا کنه ارز و پول ملی ارزششو از دست بده?دلار رسید به ۴۸۰۰ خدایا بدادمون برس
مردم باید پولشون از ببانکهابیرون کشیده وبه دلار تبدیل کنند
البته اونی که ماشین 600 تومنیش شده یک میلیارد و دویست فکر نمیکنم ثروتش کم شده باشه .
فقر بیداد می کند.
برادران اقتصاددان توجه نمایند ارزش پول ملی کاهش یابد اول یک مقداری روی صادرات اثر مثبت دارد و بعدا که اجناس داخلی گران شد تاثیر آن از بین میرود و گاهی اوقات اجناس از قبل گرانتر میشود و صادرات از قبل هم کمتر میشود.
کاهش ارزش پول ملی میتواند سه اثر عمده داشته باشد:
استفاده از رانت آن برای اقوام افراد حکومتی - جبران کسری بودجه دولت و کلاه گذاشتن سر کارمندان
ضرر آن برای مردم است که کل اجناس گران میشود و ضرر آن برای کشور است که ارزش پول ملی کم میشود و این توهین به انقلاب است.
من نمی فهمم !مگر آقای رپیس جمهور عقد اخوت با رپیس بانکمرکزی بسته است ؟! ایشان در سمت خود هیچ کاری از دستش بر نمیآید !بس هر چه زودتر دنبال نفر جدید باشید. بایستی به نفر جدید نیز تفهیم کرد که او اولین اولویت را روی باپین آوردن ارز و همچنین مدیریت منسجم در بانک های کشور دارد!!!
2
من یک کارمند دولت هستم . در دولت دهم (دولت محبوب قلبها حاج محمود عزیز) دختر شوهر دادم وجهاز کامل خریدم. الان یک اتو نمیتونم برای خونه بخرم.
علت گرانی ارز فقط به خاطر تامین مطالبات موسسات مالی بود ودر حقیقت دولت واقای سیف از جیب مردم مطالبات سپرده گذاران موسسات مالی دادند ولی از انجاییکه برای ان ها ارزش پول ملی و معیشت مردم اهمیت ندارد منافع ملی وتولید داخلی ومعیشت 80 میلیون مردم را قربانی تعداد قلیلی سپرده گذار کردند .
ارزش پول از بعد از انقلاب ۷۰۰ برابر و از سال ۸۸ حدود پانصد برآر کم شده .این بگید و اینکه حالا حالاها جا داره
خیلی محافظه کاری .
تورم وگرانی و ارزش پول ملی ایران نه بهای نفت وافزایش درامد دولت ومدیریت دولت ربط ندارد وارتباط مستقیمی با تغییرات وافزایش قیمت دلار دارد بنابراین دولت باید افزایش دسمزدها برابر با افزایش سالیانه ذلار محاسبه کند و اگر افزایش حقوق به نسبت افزایش دلار حساب شود ان وقت مشخص می شود چه میزان پول از جیب ملت برده اند . به این می گویند مدیریت جهان سومی .
وجود خیل کثیری از شما باعث ضرر بدون جبران ملت است.
علاج نوسانات ارز بصورت خلاصه اگر میتونید به گوش رییس بانک مرکزی برسونید :
1- تعطیلی صرافی ها و عرضه ارز بصورت مستقیم از طریق سیستم بانکی - جمع اوری دلالان ارزی از کف خیابان
2- ورود نیمی از ذخایر ارزی بصورت یکباره بهمراه فروش سکه طلا
3-انعقاد قراردادهای دوطرفه و توافقات دوجانبه برای کاهش تقاضای ارز خارجی با کشورهای دیگر
باتشکر
البته که پایین اومدن ریال صادرات رو بالا میبره
خيل جالب است تورم را به زور نگه داشتين قيمت دلار را فنرش را كشيديد اين حرفها چيست پس اگر فنر دلار را پايين نگه نمي داشتن الان دلار بايد ده هدار يا شايد صد هزار مي شد؟
تابناک عزیز ومحترم چرا بعداز اخرین پیام بالا دیگر نظرات ارسالی انتشار نمی دهید ؟
خدایا خودت به فکر ما کارمندان و کارگران باش.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی