بازدید 3374

تخم مرغ در ایران ارزانتر از اروپاست

معاون وزیر کشاورزی از افزایش تلفات مرغ های تخم گذار درپی شیوع آنفلوآنزای طیور خبر داد و گفت: با توجه به این شرایط و افت تولید تخم مرغ در داخل، واردات این محصول ادامه دارد و افزایش هم می یابد.
کد خبر: ۷۶۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 27 January 2018

معاون وزیر کشاورزی از افزایش تلفات مرغ های تخم گذار درپی شیوع آنفلوآنزای طیور خبر داد و گفت: با توجه به این شرایط و افت تولید تخم مرغ در داخل، واردات این محصول ادامه دارد و افزایش هم می یابد.

علی اکبر مهرفرد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری تهاجمی است و طی سال گذشته و امسال بابت آن تلفات بسیاری در مرغداری ها داشته ایم؛ به گونه ای که اخیرا ۲۵ درصد گله های مولد ناشی از این بیماری از بین رفته اند و این آمار امروز به ۴۰ درصد رسیده است.

وی افزود: با وجود اینکه مرغداری ها خود متضرر اصلی در این زمینه هستند و مراقبت های بسیاری هم می کنند، این بیماری یقه بسیاری از مرغداری ها را گرفته است.

مهرفرد اظهار کرد: در مناطقی که پاک بوده است، متناسب با این تلفات ظرفیت سازی برای تولید بیشتر در دستور کار قرار گرفته است که البته به دلیل ریسک بالا، برخی سرمایه‌گذاران نگرانند و با احتیاط به این مسئله ورود می‌کنند. در واحدهایی که جوجه‌ریزی صورت می گیرد هم شش ماه طول می کشد تا جوجه ها به محصول نهایی تبدیل شده و به بازار برسند.

تخم مرغ در ایران ارزانتر از اروپاست

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعرفه واردات تخم‌مرغ به حداقل خود یعنی پنج درصد رسیده است، ادامه داد: به همه اعلام کردیم که می توانند تخم مرغ از کشورهای مختلفی که مورد تایید سازمان دامپزشکی است وارد کنند. البته این کار با چالش هایی مواجه شده است؛ چرا که اگر تاجران بخواهند از برخی کشورها واردات انجام دهند، قیمت تخم مرغ وارداتی بالاتر از قیمت موجود بازار داخلی تمام می‌شود.

به گفته مهرفرد، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در بازارهای اروپایی حدود ۱.۸ تا ۲ یورو در خرده فروشی هاست اما قیمت این محصول در حال حاضر در بازار ایران که با انفلوآنزا دست و پنجه نرم می‌کند ارزان تر است.

ترک ها تخم مرغشان را گران کردند

وی با بیان اینکه قیمت هر شانه تخم مرغ در مرغداری ها حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است تا زمانی که به دست مصرف کنندگان می رسد شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان باشد، گفت:  تخم مرغ یک محصول تجاری به حساب نمی آید و با وجود اینکه واردات این محصول را اعلام عمومی کرده‌ایم و همه می‌توانند با شرایط و ضوابط مشخص آن را وارد کنند، با برخی محدودیت‌ها از سوی کشورهای مختلف مواجه شده‌ایم؛ چرا که به عنوان مثال قیمت تخم مرغ در ترکیه هشت تا ۱۰ دلار به ازای هر کارتن افزایش یافته است.

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به اینکه در هر کارتن تخم مرغ ۱۰ شانه وجود دارد، اظهار کرد: هر کارتن تخم مرغ ۲۱ تا ۲۲ دلار قیمت داشت اما زمانی که تجار ایرانی به بازار ترکیه وارد شدند به کیلویی بیش از ۳۰ دلار رسید.

وارادت تخم مرغ بیشتر می شود

وی گفت: البته در کنار ترکیه، واردات تخم مرغ از اوکراین نیز شروع شده و تاجران می‌توانند از هر کشوری بر اساس ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای ایران و با توجه به قیمت‌های کنونی بازار، تخم‌مرغ وارد کنند.

او با بیان اینکه مردم، تولیدکنندگان، تاجران و فروشندگان باید در شرایط اضطراری کنونی نکات بسیاری را رعایت کنند تا با مشکل بیشتری مواجه نشویم، تاکید کرد: تا زمانی که بیماری آنفلوآنزا کنترل شود و بتوانیم تولید داخلی را به حد تعادل و نیاز بازار برسانیم، واردات تخم‌مرغ ادامه خواهد داشت و حتی افزایش می یابد.

 وعده وزارت کشاورزی برای گران نشدن تخم مرغ 

مهرفرد اظهار کرد: البته برای تنظیم بازار، دستگاه‌های نظارتی فعال تر شدند و مردم هر جا با اجحاف مواجه می شوند می‌توانند ناظران را در جریان بگذارند.

به گفته او، همه تلاش ها برای تقویت تولید و پیگیری‌ها برای افزایش واردات تخم‌مرغ در این راستا است که مشکلی طی ماه‌های آینده برای بازار این محصول به وجود نیاید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار