بازدید 1962
کد خبر: ۷۶۷۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷ 23 January 2018

شهردار تهران گفت: ممکن است؛ بتوانیم طی 4 الی 5 سال آینده آلودگی هوا را به شدت کاهش دهیم.

به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی، شهردار تهران در افتتاحیه ششمین همایش آلودگی هوا و صدا که صبح امروز سه شنبه در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، ضمن تشکر از برنامه‌ریزان و برگزار کنندگان این همایش گفت: امیدوار هستم که این همایش اثرگذار بوده و راه‌حل جدیدی برای کنترل آلودگی هوا و آلودگی صوتی ارائه بدهد. امیدوار هستم مسئولان در تهیه بدوجه 97 نیز به این مسائل توجه کرده و عزم جدی‌ای ایجادشود.

شهردار با بیان اینکه یکی از اصول مهم حفاظت از محیط زیست حفظ تعادل است، ادامه د اد: عملکرد ما انسان‌ها در قبال محیط زیست عامل اصلی بر هم ریختن تعادل به خصوص در سال‌های اخیر است و مجموعه عملکرد ما موجب تشدیدآلودگی هوا، آب و صدا شده است.

شهردار با اشاره به گزارش WHO در خصوص آلودگی‌هایی که کلانشهرها را تهدید می‌کنند افزود: بر اساس این گزارش آلودگی آب، هوا و صدا به ترتیب زندگی شهروندان در کلانشهرها را تهدید می‌کنند و تهران با هر نوع از این آلودگی ها درگیر است هر چند آلودگی آب در حال حاضر در تهران محدود است اما اگر برای آن تدبیری اندیشیده نشود می‌تواند در دراز مدت تبدیل به یک بحران میان مدت شود اما ما همواره با آلودگی هوا و صدا در تهران روبرو بوده‌ایم.

نجفی با اشاره به ویژگی‌های تهران از نظر جغرافیایی ادامه داد: شرایط اقلیمی و توپوگرافی تهران موجب شده همواره با پدیده ریزگردها و وارونگی هوا روبرو بوده و همین مسائل آلودگی را تشدید می‌کنند.

شهردار با بیان اینکه امروز موضوع حل مشکل آلوگی هوا در شهر تهران بسیار سخت به نظر می‌آید، افزود: شاید حل مشکل بسیار سخت باشد، اما ممکن است طبق برنامه‌ای که آقای پورسیدآقایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در همایش امروز توضیح خواهند داد بتوانیم طی 4 الی 5 سال آینده آلودگی هوا را به شدت کاهش دهیم.

با حرف و بدون عزم جدی به جایی نمی‌رسیم

شهردار با اشاره به تجربه موفق مکزیکوسیتی در مقابله با آلودگی هوا تصریح کرد: مکزیکوسیتی که یکی از آلودگی ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شد، با اجرای یک برنامه حساب شده توانست نام خود را از لیست 10 شهر آلوده جهان خارج کند. پس حل معضل آلودگی هوا میسر است اما ابتدا باید ضمن شناخت از مساله عزم جدی داشته باشیم و هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی آن را بپذیریم.شهردار ادامه داد:‌ اگر فقط حرف باشد اما عزم جدی وجود نداشته باشد به جایی نمی‌رسیم.

نجفی در ادامه به راهبردهای شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: راهبرد اول کاهش مطلوبیت حمل و نقل شهری و بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی است که فقط بخش کوچکی از آن به عهده شهرادی و بخش عمده آن به عهده سایر ارگان‌ها است. طرح ترافیک جدید مطرح شده هم با همین هدف طراحی شد تا با کاستن از حمل و نقل شهری آلودگی هوا را کاهش دهد، اما برخی تلقی کردند که هدف ما افزایش درآمدمان از طرح ترافیک است، در حالی که بر اساس پیش‌بینی های ما اگر هم طرح اجرایی شود درآمد سال آینده ما از طرح ترافیک کمتر از سال 96 خواهد بود.

نجفی افزود: تغیر و تحول در هر سیستمی مشکل است اما در شهرداری مشکل‌تر است، از زمانی که وارد شهرداری شدم شاهد بودم تغییر به شدت با مقاومت روبرو می‌شود و این مقاومت انگیزه‌های مختلفی دارد از جمله انگیزه‌های منفعت طلبانه و انگیزه‌های مربوط به مسائل اجتماعی.

شهردار جایگزینی وسایل نقلیه فرسوده را راهبرد بعدی برای شهرداری دانست و گفت: جایگزینی وسایل نقلیه فرسوده نیاز به بودجه فراوانی دارد که تحت عنوان تسهیلات بانکی و ... باید صورت بگیرد اما این بودجه در اختیار شهردرای نیست و دولت باید در این زمینه تصمیم گرفته و اجرای آن به عهده شهرداری خواهد بود.اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و وانت‌ها باید به صورت اساسی نوسازی شوند در حقیقت هر وسیله‌ای که به عنوان خودرو در شهر تردد می‌کند باید به صورت اساسی نوسازی شود.

شهردار راهبرد سوم را الزام بنگاه‌های تولیدی به ارتقای سیستم و تکنولوژی عنوان کرد و گفت: در این زمینه قانون وجود دارد اما از نظر اجرا با مشکل روبرو هستیم هر چند بخش کمتری از آلودگی تهران مربوط به بنگاه تولیدی است اما عمده آن مختص منابع متحرک است راهبرد چهارم شهرداری نیز بالاتر بردن کیفیت معاینه فنی و محدود کردن تردد خودروهایی است که معاینه فنی ندارند هر چند ما آنها را محدود کرده‌ایم اما در عمل فایده چندانی نداشته است. در قانون بودجه 97 تبصره‌ای پیش بینی شده که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفته است. راهبرد بعدی رعایت مبحث 19 ساخت و ساز است که می تواند آلودگی هوا را کاهش دهد. سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکنون نقش مثبتی در این زمینه ایفا کرده است اما کافی نیست و می‌تواند نقش مثبت‌تری داشته باشد.

شهردار در ادامه با تاکید بر اینکه ترافیک موضوعی چندبعدی است، افزود: برخی از اقداماتی که در شهرداری صورت می‌گیرد خلاف آن چیزی بود که برای کاهش ترافیک نیاز است ساخت مجتمع تجاری بزرگ مثل کوروش در بزرگراه ستاری خود به ترافیک دامن زد از سوی دیگر منطقه 22 هم فرصتی بود که از دست رفت. منطقه 22 طرح تفصیلی خوبی داشت اما با ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که در آن ساخته شد تهران از میان رفت پس می‌توان گفت شهرداری هم اقداماتی در گذشته داشته است که به آلودگی هوا دامن زده و باید مسئولیت بپذیرد.

شهردار با بیان اینکه پس از شهرداری دولت و بقیه بخش‌ها نیز باید در این زمینه مسئولیت بپذیرند، افزود: تیرماه 1395 دولت مصوبه کنترل آلودگی هوا را تصویب کرد که در آن برای 11 دستگاه تکالیفی را مشخص کرد که 90 درصد از آنها اجرا نشده است در همین راستا دی ماه نامه ای به معاون اسبق رئیس جمهور در این خصوص فرستادم که چرا غیر از دو بند هیچ کدام از مفاد این مصوبه اجرا نشده است. این موضوع باید هم در دولت و هم در مجلس مورد توجه دقیقتری قرار گیرد امیدوار هستم این نامه تبدیل به یک کارگروه شده تا از دستگاه‌ها سوال شود که چه اقدامی در این زمینه انجام داد‌ه اند.

شهردار در ادامه به بحث آلودگی صوتی اشاره کرد و گفت: در مورد آلودگی صوتی تاکنون کمتر صحبت شده است. اما آلودگی صدا چالش خاموشی است که روی سلامت روحی و جسمی تاثیر فراوان گذاشته و در این همایش هم به آن پرداخته خواهد شد. از نظر من ارقامی که در خصوص میزان مرگ و میر تحت تاثیر آلودگی هوا ارائه می‌شود، معلوم نیست چه مبنایی دارد و چقدر می‌توان به آن اتکا کرد.

نجفی با بیان اینکه به غیر از راهبردهای ذکر شده برنامه‌های دیگری هم در شهرداری برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد افزود: رفتن به سوی شهر هوشمند یکی دیگر از راهکارهایی است که در شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا آن را تعقیب می‌کنیم. رفتن به سوی شهر هوشمند در گذشته جزو برنامه‌های اصلی شهرداری نبوده و ساختار و سازوکاری برای آن وجود نداشته است، اما در برنامه‌ای که توسط شهرداری به شورا ارائه شده سازوکار شهر هوشمند پیش بینی شده و می‌تواند با کاهش تعداد جابجایی تاثیرگذار باشد. جلسه‌ای نیز با وزارت ارتباطات دیروز در این خصوص برگزار شد که محور اصلی آن رایزنی برای ایجاد شهر هوشمند است.

نجفی در پایان با اشاره به برنامه‌ای که امروز پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه خواهد داد، افزود:‌ در این برنامه میزان منابع مالی مورد نیاز برای کاهش آلودگی هوا مشخص شده و ما تضمین می‌کنیم اگر این منابع تامین شود سالانه 25 درصد از غلظت آلاینده‌ها خواهیم کاست. امیدوار هستیم دولت و مجلس هم در این زمینه توجه جدی داشته باشند چرا که بودجه پیشنهادی مبلغ زیادی نیست و برای سال اول فقط 1500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. امیدوار هستیم عزم دولت و مجلس برای آنکه تهران به شهری سالم و قابل زندگی برای شهروندانش تبدیل شود روز به روز جدی‌تر شود.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
kilid search
برچسب منتخب
ایام فاطمیه اکبر طبری دی بیاسی کوبی برایانت طرح گام کروناویروس سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر طرح تعیین سقف طلاق