بازدید 10476

حکم انفصال شهرداران ۴ کلانشهر

کد خبر: ۷۶۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ 22 January 2018

رییس دیوان محاسبات، توضیحاتی درباره تغییر روند رسیدگی به تخلفات مقامات در دیوان ارائه کرد.

عادل آذر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه نحوه بررسی های دیوان محاسبات به روز شده است، گفت: شهرداران برخی شهرداری های استان های مختلف در ارائه حساب های مالی همکاری نمی کردند که حکم انفصال این شهرداران از خدمت صادر شد و شهردار چهار کلانشهر انفصال از خدمت شدند که پس از انفصال این افراد سپس به دیوان محاسبات تعهد دادند و اعلام کردند که هر نوع اطلاعات و یا رمز حساب هایی که دیوان نیاز دارد در اختیار دیوان قرار می دهند و پس از تعهد به همکاری این شهرداران محکمه دیوان محاسبات این رأی را بازگرداند.

رئیس دیوان محاسبات درباره اختیارات رئیس دیوان محاسبات و خط زدن ایرادات و تخلفات افزود: خوشختانه در داخل دیوان محاسبات قانونگذار به نوعی نظامات رسیدگی و حسابرسی، دادسرا و مستشاری را تدوین و تنظیم کرده است که رعایت اصول حرفه ای و استقلال حرفه ای سیستماتیک اتفاق می افتد.

رئیس دیوان محاسبات از بسیاری از گزارش ها مطلع نمی شود

وی ادامه داد: رئیس دیوان محاسبات از بسیاری از گزارش ها مطلع نمی شود مگر اینکه دادخواست آن توسط دادستان تنظیم شود که این دادخواست به رئیس ارسال می شود و رئیس این دادخواست را به هیات های مستشاری ارسال می کند.

عادل آذر یادآور شد: حسابرس دیوان محاسبات این اختیار و استقلال تام را دارد که با تائید حسابرس کل و بدون اطلاع معاونت فنی دیوان مستقیما پرونده را به دادسرا ارجاع کند و نیازی به هماهنگی در آئین رسیدگی دیوان محاسبات پیش بینی نشده است.

رئیس دیوان محاسبات در پرونده ها مداخله نمی کند

وی افزود: پس از طرح دادخواست پرونده به دست رئیس دیوان محاسبات می رسد و رئیس بدون مداخله در پرونده تشخیص می دهد که این پرونده در کدام هیات مستشاری بررسی شود که این موضوع بستگی به نوع پرونده دارد.

رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: اگر در بعضی موارد شخصی که طرف پرونده است همانند مدیر یک دستگاه به دیوان محاسبات
به هیچ وجه رییس دیوان محاسبات در امور حرفه ای که به شان رسیدگی و استقلال حرفه ای خدشه ای وارد کند مداخله و ورود نمی کند.

مراجعه کند و اظهار کند که حسابرس حرف ها و یا مستندات من را به خوبی بررسی نکرده است یا مستندات جدیدی دارم که به دادسرا ارائه نشده است رئیس دیوان محاسبات به این موضوع رسیدگی می کند و اگر ببیند که مستندات این فرد متقن است، به دادستان و یا هیات مستشاری اظهار می کند که اظهارات این مدیر را بشنوند و مدارک جدید را بررسی کنند لذا به هیچ وجه رییس دیوان محاسبات در امور حرفه ای که به شان رسیدگی و استقلال حرفه ای خدشه ای وارد کند مداخله و ورود نمی کند چرا که صلاحیت و حدود رسیدگی اش تحت شعاع قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مکانیزم رسیدگی به آئین رسیدگی در دیوان محاسبات به گونه ای است که هر نهادی و هر رکنی استقلال حرفه ای خود را دارد.

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه تا 2 سال گذشته و زمانی که بنده رئیس دیوان محاسبات شدم اگر مقامات تخلف می کردند این تخلف براساس آئین رسیدگی دیوان محاسبات باید به رئیس مجلس اعلام می شد و دیوان محاسبات اقدامی روی آن انجام نمی داد، افزود: تیم جدید که روی کار آمد رئیس مجلس گفت که تخلف فردی که زمانی رئیس جمهور، وزیر و یا مدیری بوده از سوی دیوان محاسبات به من اعلام می شود، اما این فرد اکنون مسئولیت گذشته را ندارد لذا نمی توان استیضاح انجام داد، سوال کرد و یا تذکر داد و مجبور هستم پرونده ها را بایگانی کنم لذا باید دیوان محاسبات فکری کند که رأی دیوان اجرایی شود.

بسیاری از پرونده ها در مورد مقامات و مدیران بایگانی شده بود

وی ادامه داد: اگر لازم است همانند یک فرد عادی با این فرد برخورد شود، اگر لازم است این فرد ممنوع الخروج، ممنوع المعامله شود و یا حساب آن مسدود شود و یا اگر کارمند دولتی است انفصال از خدمت داده شود.
پرونده مقامات جمهوری اسلامی ایران که تخلفات آن ها قطعی شده به رئیس مجلس اعلام می شود و علاوه بر آن اجرای احکام دیوان محاسبات تخلفات این فرد را انجام می دهد و در واقع تخلفات مقامات در زمان مسئولیت و پس از دوران مسئولیت توسط اجرای احکام دیوان محاسبات پیگیری می شود.

عادل آذر با بیان اینکه حرف رئیس مجلس کاملا منطقی بود چرا که بسیاری از پرونده ها در مورد مقامات و مدیران بایگانی شده بود اظهار داشت: این سوال پیش آمد که فردی که وزیر نیست با فردی که وزیر است چه فرقی دارد لذا در هیات عمومی دیوان محاسبات که بالاترین مرجع تصمیم گیری و تصمیم سازی دیوان محاسبات است، این استدلال ها مطرح شد و هیات عمومی دیوان محاسبات اصلاحیه ای درباره آئین رسیدگی اش صادر کرد و اظهار شد که ضمن اینکه این تخلفات همانند گذشته به رئیس مجلس اعلام می شود دفتر اجرای احکام، دیوان محاسبات که در دادسرای دیوان است حکم خود را اجرایی می کند و اجرای آن را پیگیری می کند یعنی اگر این فرد ممنوع المعامله است به دستگاه ذی ربط اعلام کند و یا اگر نیاز است حساب این فرد مسدود شود به بانک اعلام شود.

دیوان محاسبات مقامات متخلف را مجازات می کند

وی افزود:مباحثی که جدیدا مطرح شده مبنی بر اینکه چرا در گذشته نحوه رسیدگی به تخلفات مقامات اینگونه نبوده و اکنون بدین صورت است به دلیل اصلاحیه ای بوده که جدیدا صورت گرفته که تصمیم بسیار خوبی بود و حق مردم است که بدانند فردی که در گذشته وزیر بوده از تخلفات گذشته خود مصون نیست.

رییس دیوان محاسبات با بیان اینکه پرونده مقامات جمهوری اسلامی ایران که تخلفات آن ها قطعی شده به رئیس مجلس اعلام می شود و علاوه بر آن اجرای احکام دیوان محاسبات تخلفات این فرد را انجام می دهد و در واقع تخلفات مقامات در زمان مسئولیت و پس از دوران مسئولیت توسط اجرای احکام دیوان محاسبات پیگیری می شود، تصریح کرد: مقامات زمانی که در مسئولیت هستند رئیس مجلس قدرت اجرا دارد و زمانی که به رئیس مجلس اعلام می شود که باید این وزیر کسر از خدمت بگیرد این حکم اجرایی می شود و یا اینکه اگر گفته شود این وزیر صلاحیت وزارت را ندارد مجلس می تواند این وزیر را استیضاح کند و پس از آن پرونده مجازات تعریف شده اعمال می شود که این مجازات درباره تخلفات انفصال دائم، انفصال موقت، ممنوع المعامله، ممنوع الخروج، مسدود شدن حساب، کسر حقوق و غیره است، اما اگر این فرد در حال حاضر وزیر نیست به تناسب مسئولیتش مجازات و اجرای احکام توسط دادستان دیوان محاسبات اعمال می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی