بازدید 3022

سوء استفاده از کارت ملی هوشمند غیرممکن است

کد خبر: ۷۶۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳ 20 January 2018

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت: با وجود سه لایه امنیتی در تشخیص هویت افراد، هرگونه تقلب و سوء استفاده از کارت ملی هوشمند غیرممکن است.

به گزارش ایسنا، حمید پارسایی معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت: از سال 1377 اولین دستگاه به سایت مرکزی سازمان ثبت احوال متصل شد اما در سال 83 این امر عمومیت یافت تا هویت افراد به صورت الکترونیکی احزار شود.

وی افزود: در حال حاضر 120 دستگاه از جمله دفاتر ازدواج و طلاق، ناجا، دستگاه قضا و غیره به این سامانه احزار هویت الکترونیکی متصل شده‌اند.

حمید پارسایی ادامه داد: در تلاشیم تا کد رهگیری نیز به سامانه احزار هویت الکترونیکی اضافه شود، کاربرد اصلی آن این است که کاربری که استعلام هویت کرده کدی دریافت می‌کند که در محاکم قابل دفاع و استناد است.

او گفت: سازمان ثبت احوال بیش از 5 سال است که شناسنامه‌ها را به صورت الکترونیکی در پایگاه ثبت احوال دارد و همچینی کارت ملی، لذا بی معنی است که این مدارک را به صورت الکترونیکی داشته باشیم و در مقابل از مردم کپی مدارک را بخواهیم زیرا سامانه به صورت برخط موجود است.

پارسایی افزود: از سال‌ها قبل خود دستگاه‌ها و ادارات و البته خود مردم مطالبه این امر را داشتند تا اعطای کپی از مدارک حذف شود که این امر نیز محقق شد.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت: در آینده مردم می توانند با کوچکترین مدرکی، تشخیص هویت شوند، کارت هوشمند ملی نیز به دنبال حذف مراجعات حضوری صورت گرفته است، لذا مردم می توانند درخواست خود را به صورت الکترونیکی و البته غیر حضوری ارسال و نتیجه را دریافت کنند.

او افزود: در قانون الزام اینکه اطلاعات افراد به صورت الکترونیکی درآید، آمده اما ما در اجرای آن عقب هستیم، به این معنا که این امر در ادارات و دستگاه ها کمتر مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته است.

حمید پارسایی گفت: ما در دوران گذار از دولت سنتی به دولت الکترونیکی هستیم لذا در برخی از موارد شاهد موازی کاری هایی هستیم که خواست این دوره است، در حال حاضر امکانات فنی آماده شده و تا دو سال دیگر اطلاعات سببی و نسبی افراد را هم به صورت طبقه بندی در سازمان ثبت احوال ثبت می شود اما آنچه در حال حاضر موجود است اطلاعات فردی افراد است که به طور کامل احصا شده است.

وی افزود: بانک ها در حال حاضر از اطلاعات الکترونیکی افراد به صورت برخط استفاده می کنند.

او گفت: کلیه دستگاه‌ها ملزم به اجرای استفاده از اطلاعات الکترونیکی افراد با حذف کپی از مدارک شناسایی افراد است. در آینده نیز عکسی هم از افراد اخذ نمی شود.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال افزود: در حال حاضر 32 میلیون کارت ملی هوشمند صادر شده و 30 میلیون نفر نیز آن را دریافت کرده اند. صدور و تحویل کارت ملی هوشمند 15 تا 20 روز به طول می انجامد، البته این زمان بعد از تکمیل ثبت نام خواهد بود.

او گفت: متاسفانه ما زمان 9 ماه نخست امسال را از دست دادیم زیرا هم ظرفیت ما کم بود و هم مردم کمتر استقبال کرده بودند.

حمید پارسایی گفت: مدارکی که در دست مردم است امکان دخل و تصرف در آن وجود دارد درحالی که در تراشه کارت ملی هوشمند اطلاعات هویتی افراد وجود دارد که غیر قابل خدشه است.

او افزود: در مدارک کاغذی یک عامل انسانی هویت افراد را تایید می کند اما در کارت هوشمند یک دستگاه الکترونیکی هویت شما را تایید می کند لذا امکان تقلب وجود ندارد.

بر اساس گزارش سایت شبکه خبر، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال افزود: این کارت در فضای غیرحضوری کاربرد دارد، سه عامل امنیت در این کارت لحاظ شده: نخست کارت الکترونیکی، دیگری اثر انگشت و در نهایت پین کد که امکان هرگونه تقلب یا سوء استفاده از هویت افراد را به صفر می رساند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل