بازدید 5868
۵
کد خبر: ۷۶۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰ 15 January 2018

ایمان عبدی سرمهندس کشتی در روزنامه جام جم نوشت:

سانحه تلخ دریایی که باعث ناراحتی آحاد مردم ایران شد، اولین سانحه دریایی از این دست نیست؛ اما شدت این حادثه از نظر مسائل فنی و کاستی ها نیز مورد بررسی دقیق قرار گیرد. این سانحه تلخ دریایی که باعث ناراحتی آحاد مردم ایران شد، اولین سانحه دریایی از این دست نیست؛ اما شدت آن و از دست دادن تنی چند از عزیزان دریانوردمان می طلبد همزمان با ابراز همدردی،این حادثه از نظر مسائل فنی و کاستی ها نیز مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

نخستین مساله به علت برخورد نفتکش سانچی با کشتی فله‌بر هنگ کنگی برمی گردد. هرچند احتمال برخورد دریایی همیشه وجود دارد، اما تمهیدات و تجهیزاتی در نفتکش ها تعبیه شده که احتمال این مساله را کاهش می دهد. در مورد نفتکش سانچی نیز خیلی بعید می‌دانم مسائل ساختاری - فنی از جمله مشکل رادارها باعث برخورد شده باشد. ضمن اینکه خدمه کشتی کوچک‌ترین خطر را به مراجع ذی‌صلاح اطلاع می‌دهند. بنابراین باید قبل از سفر، همه تجهیزات مورد بررسی دقیق قرار گیرد. به نظرم با توجه به قوانین موجود و تجربه ای که در پرسنل نفتکش سانچی وجود داشت از باب مسائل ایمنی و ساختاری - فنی مشکلی وجود نداشت و عمده مساله، غفلت بوده باشد، آن هم نه لزوما از طرف نفتکش سانچی چون در این حادثه دو فروند کشتی وجود داشت و غفلت هر کدام می تواند باعث این حادثه شده باشد.

مساله دوم به زمان هشت روزه اطفای حریق و غرق شدن کشتی برمی‌گردد. این‌که آیا تیم های چینی در انجام عملیات اطفا کوتاهی داشتند یا خیر؟ مشخصا نمی توان براحتی درباره این موضوع قضاوت کرد. مسائل زیادی در خاموش کردن آتش های به این حجم وجود دارد. مثلا دمای بالای 700 درجه سانتی گراد و ریختن آب روی فلز می تواند باعث ایجاد پدیده آتش فلزی شود یا ریختن آب و مواد آتش‌خوار روی کشتی باعث ناپایداری و غرق شدن آن شود. در اینجا اما می توان به مساله توقف عملیات اطفا در شب از سوی تیم‌های اطفای حریق چین اشاره کرد. واقعیت این است توقف خنک کاری در شب و شروع دوباره آن در روز می تواند باعث احیای زنجیره آتش و افزایش آن شود و صدمات را بالا ببرد. بنابراین این مساله برای من جای سوال است.

موضوع سوم نیز بحث میزان تلاش مسئولان ما برای پیشبرد سریع تر عملیات اطفاست. مطمئنا با وجود دیپلماسی قوی و نیروی اجرایی قدرتمند، از طرف کشور ما کوتاهی رخ نداد و همه اهرم های فشار اعمال شد.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
مریخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
کمک به موقع و تخصصی و تلاشی ممتد نبود
وزیر راه باید استعفا کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
كم كاري وسهل انگاري چيني ها كاملا آشكاره در آن شكي نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
شايد خود چين كشتي را زده كه به كره شمالي سوخت نرساند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
آقا این قضیه شدیدا بوداره! اگه داشته میرفته کره جنوبی سمت کره شمالی چیکار میکرده؟؟
معلومه که چینیا زدنش تو کمک برای اطفا هم اهمال کردن تا کشتی غرق بشه گندش در نیاد!
فقط بدبخت 31 2 نفری که این وسط معلوم نیست کشته شدن یا واقعا سوختن یا اسیر گرفتنشون بعدا ولشون میکنن!!!
سیاست خیلی کثیفه...خیلی...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
من تخصصی درباره کشتی نفتکش و تجهیزاتش ندارم اما به نظر میاد اونهایی که سالها کارشون این بوده و روی نفتکش کار میکردن حتما میدونستن توی این شرایط باید چی کار کنن. اونها نه از قایق نجات استفاده کردن و نه توی دریا پریدن، با توجه به اینکه روزهای اول تنها ده درصد از کشتی آتش گرفته بوده و به راحتی میتونستن خودشون رو نجات بدن و اینکه قبل از برخورد تماسشون قطع شده و با توجه به اینکه روز اول قاطعانه چین گفته که همه فوت کرده اند به نظر میاد که اصلا قبل از برخورد و آتش سوزی اونها باید کشته شده باشن و احتمال اینکه تصادف و آتش سوزی یه فیلم ساختگی بوده باشه زیاد به نظر میاد. احتمال داره هموطنانمون رو با نقشه کشته باشن چون این اتفاق با هیچ عقلی جور درنمیاد...
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا آلودگی هوا محسن پورسیدآقایی مسعود سلیمانی طرح ملی مسکن مجید بهرامی حمید شهریاری محمد شیاع زهرا امیرابراهیمی