بازدید 2833

هشدار باب کورکر در مورد کنار گذاشتن برجام از سوی دولت ترامپ

«باب کورکر» سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته امور خارجی سنای آمریکا در مورد خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به دولت دونالد ترامپ هشدار داد.
کد خبر: ۷۶۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 10 January 2018

یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مورد خروج این کشور از توافق هسته ای با ایران، به ترامپ هشدار داد.

به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اینترنتی هیل، «باب کورکر» سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته امور خارجی سنای آمریکا در مورد خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به دولت دونالد ترامپ هشدار داد.

وی به خبرنگاران گفت: خروج از این توافق آثار منفی بر بحران هسته ای شبه جزیره کره خواهد داشت. کورکر تاکید کرد آمریکا به هر حال در برهه ای از زمان ناچار به توافقی الزام آور با کره شمالی می شود و اگر خروج از برجام، اقدام یکجانبه واشنگتن تلقی شود، باور این که این کشور به توافقات بین المللی پایبند است دشوار خواهد بود.

کورکر از جمله نمایندگانی است که به دنبال اصلاح برجام برای جلوگیری از خروج دونالد ترامپ از این توافق بین المللی است.

وی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که در رایزنی با نمایندگان کنگره و مقامات اروپایی پیشرفتهایی در زمینه قانون اصلاح برجام حاصل شده است اما این روند هنوز تکمیل نشده و به ضرب الاجل هفته جاری برای تمدید تعلیق تحریمهای ایران نمی‌رسد.

باب کورکر گفته؛ ما به جایگاه خوبی در این باره رسیده‌ایم اما سوال این است که می‌توانیم آن را تکمیل کنیم یا نه.

وی افزود، حتی اگر قانون به سرانجام هم برسد باز ترامپ می‌تواند از برجام خارج شود.

کورکر ادامه می‌دهد که به ۳ دلیل اکنون زمان مناسبی برای خروج از برجام نیست. یکی مساله کره شمالی است. مساله دوم این است که ممکن است حمایت اتحادیه اروپا را از دست بدهیم و مساله بعدی اعتراضات اخیر در ایران است.

این در حالی است که طی ماه های اخیر نمایندگان و سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه بارها در خصوص عواقب خروج آمریکا از برجام به ترامپ هشدار داده اند.

رئیس جمهوری آمریکا باید روز پنجشنبه باقی ماندن این کشور در توافق هسته ای را به کنگره اعلام کند؛ وی پیش از این، از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای خودداری کرده بود.

کورکر یادآور شد در حال حاضر حربه خروج آمریکا از برجام به عنوان اهرم فشاری به اروپا برای همکاری در زمینه های مختلف به کار می رود و اگر آمریکا این تهدید را عملی کند، دیگر این اهرم فشار وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه مدعی شد مطرح شدن بحث خروج از برجام، همچنین موجب منحرف شدن افکار عمومی از اعتراضات ایران خواهد شد.

گفتنی است روز یکشنبه چهار سناتور آمریکایی پیش نویس قطعنامه‌ای به سنای ایالات متحده پیشنهاد کردند که در آن ضمن حمایت از حقوق مردم ایران که باید شنیده شود، تهران به خاطر تاریخچه‌ای طولانی درخصوص نقض حقوق بشر محکوم شده است.

«مارکو روبیو» و «باب کورکر» از حزب جمهوریخواه و «بن کاردن» و «باب منندز» از حزب دموکرات این قطعنامه را ارائه کرده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر