بازدید 11296
نقدی بر بیانیه 16 اصلاح‌طلب درباره اتفاقات اخیر؛

بالاخره معترضان را بگیرند یا آزاد کنند؟!

آنچه درباره این بیانیه به چشم می آید و در شبکه های اجتماعی نیز بعضا مطرح می شود این است که در شرایط بحران، ‏دستکم سه تن از افرادی که بیانیه «16 اصلاح‌طلب» را امضاء و خواستار آزادی دانشجویان و مردم عادی شده‌اند، 72 ساعت قبل از صدور این بیانیه خواستار «جمع کردن آنها به هر ترتیب» بودند و آنها را «کرکس»،«فرصت‌طلب»،«آشوبگر» و... نامیدند. کابران شبکه های اجتماعی درباره جمع کردن این اظهار نظر با بیانیه صادر شده گفته اند که «بله، حافظه تاریخی ما کوتاه است، اما نه دیگر 72 ساعت!»
کد خبر: ۷۶۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 08 January 2018

16 فعال سیاسی اصلاح طلب روز گذشته با انتشار بیانیه ای دو موضع کاملا متفاوت با هم را اتخاذ کردند، مواضعی که از یک طرف بدنبال حفظ جریان اصلاح طلبی در چارچوب خواسته های نظام و تلاش برای اعتماد به این جریان است و از طرف دیگر ژست آزادیخواهی داشته و خود را علاقه مند به مردم و حرکت های مردمی نشان می دهد. اگرچه برخی از امضاء کنندگان همین بیانیه، پیشتر مواضعی متفاوت با آنچه عنوان کرده اند، گرفته اند.

به گزارش «تابناک»، به دنبال اعتراضات و تجمعات مردمی در چند شهر کشور نسبت به مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی «محسن آرمین، محسن امین زاده، مصطفی تاج زاده، رضا تهرانی، حمید جلایی پور، سعید حجاریان، محمد رضا خاتمی، هادی خانیکی، عبدالله رمضان زاده، محسن صفایی فراهانی، عباس عبدی، فیض الله عرب سرخی، علی رضا علوی تبار، آذر منصوری، محسن میردامادی، محمد نعیمی پور» که همگی جزو فعالان سیاسی اصلاح طلب محسوب می شوند به ارائه راهکار در این خصوص پرداختند.

بالاخره معترضان را بگیرند یا آزاد کنند؟!

در بیانیه 8 بندی 16 فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان شده که« مشکلات و نارضایتی‌های موجود در جامعه به نسبت عمیق و نیز گسترده و در ابعاد مختلف است. بخش مهمی از مردم از کمبودهای اقتصادی و معیشتی، بیکاری و کمبود درآمد در رنج هستند. بخشی نیز نسبت به محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی معترض‌اند. البته ریشه بسیاری از این مسائل و مشکلات در ناکارآمدی و نظارت‌ناپذیری، فساد و انحصارگری است. مردم بارها صادقانه و امیدوارانه اقدام به مشارکت در انتخابات کرده و با رای خود مهر مقبولیت و مشروعیت را بر حکومت زده‌اند، ولی متأسفانه پاسخ سنجیده و به موقعی به رفتار مدنی مردم داده نشده و حتی مکررا واکنش‌هایی صورت گرفت که بخش‌هایی از جامعه احساس تحقیرشدگی و یأس پیدا کردند.»

«متأسفانه فقدان تفاهم و توافق بر سر مسائل اساسی کشور و ضعف انسجام سیاسی و اجتماعی، موجب تشدید گسست‌های سیاسی و اجتماعی و دوگانگی در مدیریت اجتماعی کشور شده است. در این شرایط جناح تندروی مخالف دولت با تکیه بر تریبون‌ها و رسانه‌های خود، به ویژه صداوسیما، مستمراً یأس و ناامیدی نسبت به نهادهای برآمده از رأی مردم را به جامعه تزریق کرد. غافل از آنکه موج ناامیدی و بی‌اعتمادی تنها به نهاد دولت محدود نشده و نه تنها همه ارکان و نهادهای دیگر حکومت، بلکه حتی میراث مدنی، دینی و تمدنی ایران را هم در بر می‌گیرد. امیدواریم که این رویداد موجب تأمل و تغییر جدی در سیاست‌های جاری و رویکرد تصمیم‌گیران کشور شود.»

این اعتراضات و تداوم خشونت‌آمیز آن، چیزی نیست جز بازتاب فقدان و یا ضعف نهادهای حل و فصل اختلافات و تعارض‌های اجتماعی و شیوه‌های مسالمت‌آمیز ابراز اعتراض و به رسمیت شناختن حق قانونی اعتراض. ما از حق اعتراض شهروندان و هرگروهی از مردم دفاع می‌کنیم و طرح مطالبات و حتی اعلام معترضانه نارضایتی ها را به نفع حکومت و جامعه می‌دانیم. آنچه جامعه، نظام و کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد نارضایتی و نقد و ابراز رسمی و قانونی آن‌ها نیست. خطر آنجاست که ناامیدی، بی‌اعتمادی، نفرت و خشونت به جای هرگونه اظهارنظر و ارتباط و گفت‌وگو بنشیند.»

« هر چند وجه اقتصادی اعتراضات عمومی‌تر است، ولی ریشه حل مشکلات اقتصادی در اصلاحات سیاسی و گسترش و تقویت نظارت‌های مردمی و کارآمدشدن و استقلال نهادهای نظارتی رسمی و آزادی‌های مدنی و رسانه‌ای است. ما معتقدیم بدون پذیرش چنین اصلاحاتی نمی‌توان به تغییرات اساسی و حل مسائل اقتصادی و کاهش نا رضایتی ها دست یافت.»

« در عین حال که اعتراض را حق عمومی مردم می‌دانیم، پرهیز از خشونت و افراطی‌گری و تبری از آن را لازمه این دفاع می‌دانیم. خشونت و ترویج آن صرفاً بازی باخت - باخت است که راه را بر انسداد سیاسی باز می‌کند و مانع ثمربخشی اعتراضات به حق می‌شود. طبعاً مقابله با خشونت نیز فقط و فقط در چارچوب قانون و با اقناع افکار عمومی مجاز است.»

« این نارضایتی‌ها و اعتراضات، ریشه‌ها و زمینه‌های مختلف در داخل کشور دارد که باید به رغم سوءاستفاده‌های خارجی و داخلی از آن‌ها به درستی و با صراحت و شفافیت مطالعه و بررسی شود. هرچند تردیدی نیست که دشمنان کشور همواره درصدد بهره‌برداری از این‌گونه وقایع هستند و موضع حمایت از آن را می‌گیرند. اما باید توجه داشت که دخالت بیگانه در هر سطحی بدون وجود زمینه داخلی میسر نیست؛ و تمرکز روی عوامل خارجی، علاوه بر توهین به جامعه ما، باعث غفلت و یا تغافل از ریشه‌های اعتراض و نارضایتی و درمان آن‌ها می شود. وظیفه ماست که عوامل ایجاد این نوع بحران‌ها را در همه سطوح و عرصه‌ها مرتفع کنیم.»

« دخالت‌های آمریکا و به ویژه رئیس جمهوری خارج از عرف آن،‌ دونالد ترامپ، را در امور ایران به شدت محکوم می کنیم. برای این محکومیت نیاز چندانی به ارجاعات تاریخی نیست، رفتار و گفتار و شخصیت ترامپ و مواضع غلط و توهین‌های پیاپی او نسبت به ملت ایران و فرهنگ و تمدن و تاریخ این مرز و بوم،‌ هر روز دلایل عمیق تری را برای این محکومیت شکل می دهد.»

« در پایان یاد آور می‌شویم که نا رضایتی در میان مردم همچنان ادامه دارد و اگر اقدام اساسی در جهت برطرف کردن زمینه های این اعتراضات به عمل نیاید و به اعتراض های به حق پاسخ مناسب داده نشود این گونه حوادث می تواند در آینده، و چه بسا با هزینه‌های بیشتر، تکرار گردد.»

«از همه مسئولین کشور می‌خواهیم در جهت گشایش فضای گفت‌وگو، اظهار انتقاد و ابراز اعتراضات و رعایت حرمت و کرامت همه شهروندان اقدامات عملی صورت دهند و در گام اول همه دانشجویان و افرادی را که در اعتراضات مسالمت‌آمیز دستگیر شده‌اند، آزاد نمایند.»

آنچه درباره این بیانیه به چشم می آید و در شبکه های اجتماعی نیز بعضا مطرح می شود این است که در شرایط بحران، ‏دستکم سه تن از افرادی که بیانیه «16 اصلاح‌طلب» را امضاء و خواستار آزادی دانشجویان و مردم عادی شده‌اند، 72 ساعت قبل از صدور این بیانیه خواستار «جمع کردن آنها به هر ترتیب» بودند و آنها را «کرکس»،«فرصت‌طلب»،«آشوبگر» و... نامیدند. کابران شبکه های اجتماعی درباره جمع کردن این اظهار نظر با بیانیه صادر شده گفته اند که «بله، حافظه تاریخی ما کوتاه است، اما نه دیگر 72 ساعت!»

از طرفی همه ما به دلایل و عوامل مختلف شکل گیری این اعتراضات کم و بیش آگاهیم، اینکه صرفا این دلایل را برای بهره برداری های سیاسی بیان کنیم که دردی از مردم دوا نمی کند و چیزی از تهدید پیش رو نیز کم نخواهد کرد، اگرچه بسیاری از موارد در بیانیه مذکور مورد اشاره قرار گرفته است اما خوب بود که در کنار بیان به رسمیت شناختن اعتراضات و تاکید بر لزوم آزادی افرادی که در اعتراضات مسالمت آمیز دستگیر شده اند، به راهکارهای لازم برای جلوگیری از به احراف کشیده شدن اعتراض مردم و عدم بهره برداری خارجی ها از این جریانات نیز اشاره می شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۶
طرف از درد ناچاری اومده اعتراض کرده بدبختارو برای چی می گیرید.
جالب تر از همه اینه که بعضی هارو برای پیشگیری گرفتند. جالیه بخدا.
یکی از بزرگترین مشکلات جامعه خود شماها هستین البته معذرت میخوام ولی فکر نمیکنین تاریخ مصرف افکارتون گذشته و باید بلند شید و جاتون رو به جوان تر ها بدین؟ از اول انقلاب تکیه دادین به صندلی ها و تا الان دارین با تفکر خودتون مملکت رو میچرخونین خب بعد 40 سال نتیجه شو دارین میبینین بهتره جاتونو بدین به چند تا جوون تر که البته نه آقازادگان و ژن های خوب بلکه به کسانی بدین که لایق این صندلی ها هستند تا بفهمین که جوانها چقدر بهتر میتونن مملکت رو اداره کنن و نهایتا شما یه مشورت بدین به جوون تر ها نه اینکه محکم سر جاتون بشینین و فقط ژست روشن فکری و جوانگرایی بگیرین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
هیچکدام از این افراد، سمت سیاسی ندارند و سالهاست که از قدرت کنار گذاشته شده اند. بنابراین پستی ندارند تا آنرابه جوانان واگذار کنند.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
در گرجستان اداره راهنمایی و رانندگی را به مدت دو ماه تعطیل کردند و بعد از آن گلیه پرسنل قبلی را بازنشسته یا بازخرید کردند وبجای آنها نیروهای جوان جایگزین کردند و فساد از رتبه 112 به 12 کاهش یافت
نان را به نرخ روز می باید که خورد.
البته تابی جون تو بیشتر هدفت این بود بیانیه را به یه بهوونه ای بچاپونی:) دمت گرم.
یک جوان سوئیسی از جوان ایرانی پرسید آرزوهایت چیست؟
جوان ایرانی بلافاصله گفت خانه ماشین کار با درآمد مناسب و تشکیل خانواده.
جوان سوئیسی نگاهی به جوان ایرانی کرد و گفت:
من از حقوق اولیه تو صحبت نمی کنم گفتم از آرزوهایت برایم بگو!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
در کجای دنیا خانه و ماشین و حتی کار جزء حقوق اولیه است؟!
بله یک زمانی اینا رو کمونیستا می گفتن، که منقرض شدن
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
مطمئن هستید که همه سوئیسی ها خانه و ماشین درآمد مناسب دارند؟ یا میخواهید جگراین و آن را بسوزانید؟
معترضان باید اعزام بشن به کهریزک! خخخخخخ
چرا کسی نمی گه اون پسر جه جوری مرده با شکنجه یا ؟
غذا هم بدهند چه ایرادی داره؟
از گرسنگی زدن بیرون
قرار نیست کسی که حرف حق میزنه و خواسته قانونی داره از جمله شغل- درآمد- مسکن - ازدواج و مبارزه با جرم و فساد و تورم دستگیر بشه.مردم نباید هم از دزد بترسن و هم از پلیس
اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا...
تابناک جان دیگر حنای این اصلاح طلبان منفعت طلب بین مردم رنگ ندارد دیگر ژستهای مردمی بودن بنیاد باران که بزرگترین دغدغه اش رای آوردن بیطرف و آب دزدی از خوزستان و انتقال آب به شهرهای زادگاهشان است پیش مردم خریدار ندارد
برخی ها فقط میخواهند ماهی بگیرند! دست خادمین و خائنین به ملت بارها رو شده است!
بابا اصلاح طلب و اصول گرا سیری چند، مردم بیچاره بدبخت رو دریابید چپ و راست همه یکی هستن فقط به بهانه اینکه ملت رو به پای صندوق رای بکشونن هر چهار سال یکبار یه چپی راستی را میندازن و ملت همیشه در صحنه میارن رای میدن، اینجا هیچکی دنبال حق نیست
این دفعه با اوباما یک مرد نجیب و با فرهنگ روبه رو نیستیم. بلکه با ترامپ دیوانه روبه رو هستیم. وضعیت رو به تیرگی بیشتر خواهد بود و اگر ایران نتواند مثل بچه آدم با آمریکا در زمینه های مختلف مذاکره کند، وضعیت روز به روز بدتر می شود. شما فقط دلیل خارج شدن آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس را ببینید. هدف تسلط بر بازار نفت دنیاست. ایران هم در این راه باید نابود شود تا نتواند نفت وارد بازار کند. یواش یواش سراغ عربستان هم خواهند رفت و بلاهایی هم سر عربستان می آورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
مذاکره؟ منظورت اینه که عین عربستان و کره جنوبی و ژاپن هرچه داریم نداریم بدیم اسلحه جاش بیاریم؟ شاد باشید
کابران محترم خدا را شکر اینک در سایت محترم تابناک فضای را ایجاد کرده که دیدگاههای نظرات مخالف و موافق را پخش میکند .برادران چه بخواهی چه نخواهی دو تفکر اصلاح طلبی و اصولگرایی را باید بپذیرید قبول ندارم . نمی پسندم هیچ دردی را درمان نمیکند . دوم افرادی از شهروندان اعتراض کردند و شعار و نفرین دادند و گروهی دیگر برای خاموش کردن اعتراضات همان راه مقابله به مثل یعنی مرگ و نفرین ادامه دادند و میدهند آیا زمانی که همین مرگ گفتن ها دو ماه پیش بر علیه روحانی شخصیت اول سیاسی کشور کسی اعتراض نکرد؟ آیا فکر میکنید کسی صدای مطالبه مردم را شنیده خیر . اعتراضات را از کردستان عراق و تا پسر صدام و تا آمریکا نسبت دادند ....ولی این راهکار مشکلات مردم را حل نمیکند چون نفت فتیله ضد انقلاب و آمریکای تا یه حدی جواب میدهد آیا این حرفها در 50سال بعد کسی یا مردم اعتراض داشتند دوباره بهش بگوییم تو ضد فلان هستی ؟ تا وقتی انقلابی عمل کنی همه مخالفین ضد انقلاب و آمریکایی خواهند بود .حل مشکلات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و روابط خارجی لعن و نفرین نیست . بلکه شنیدن و دیدن و لمس کردن مشکل و سپس راه حل علمی برای آن درست هست اگر مبنا بر ضد انقلابی باشد هیچ وقت مشکلات حل نمیشود چون ابزار حلش نفرین هست هر کس که تریبونی داشت روحانی را کوبید و تمام مسولین بالا و پایین کشور که قبلا صلاحیت مسولین قبلی در امور کشور را تایید کردند باز آدرس غلط میدهند که تو چهل سال مشکلات را ما بوجود نیاوردیم بروید یقه روحانی را بگیرید کی کی بود من نبودم
بستگی داره کدوم طرف ماجرا باشند
هر کی دنبال منافع حزبی خودشه.مردم کیلو چند
اینا افساد طلبن نه اصلاح طلب
بالاخره فاسدان وغارتگران خودی را بگیرند یا آزاد باشند که بتوانند قهرمانانه همچنان به حرکت های انقلابی چپاول و ویرانی ایران شبانه روزی همت کنند
به این آدمامیگن زرنگ ... حالاکه خیالشون راحت شده میخان چن تا قزل آلا هم از آب گل آلود بگیرن به هر حال جنبه تبلیغاتیش مهمه نه نتیجه.........................................
ناکارآمدی جناحهای موجود در کشور به ناارامی و لبریز شدن صبر ملی می انجامد . بنابراین جناحها نمی توانند از اوضاع کنونی کشور خود را مبرا و بیگناه جا بزنند. تمامی جریانات سیاسی که در جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل تا به امروز بر امورات و سرنوشت کشور و ملت حکمرانی نموده و تسلط داشته و تصمیم گیر بوده اند مسول ناآرامیها و سوء استفاده بیگانگان در راس آن آمریکا هستند. این نمیشود که جناح اصلاح طلب حمایت امریکای دمکرات را طلب کند و امریکای جمهریخواه را توهین کننده به ایران و محکوم نماید. بیگانگان به هرحال امید به همین عوامل داخلی وسازشکاران با غرب استعمارگردارند و به همین دلیل هرگونه مخالفت با نظام جمهوری اسلامی تحت هر عنوان را حمایت میکند بنا براین فرقی بین دمکراتها و جمهوریخواهان در دشمنی باایران و جمهوری اسلامی نیست. همانطور که فرقی بین آنان با انگلیس نیست. اصلاح طلبها از سرنگونی بشار اسد حمایت کردند و اورا دیکتاتور نامیدند و خواهان عدم حمایت جمهوری اسلامی از او شدند بنا بر این به نوعی با داعش و آل سعود و امریکا و اسرائیل همصدا بودند و نشان دادند که خواهان زندگی مسالمت آمیز و همکاری با آنها هستند !!! آقای امین زاده در وازرتخارجه معاون وزیر بود و در دوران معاونتش در تلاش بود تا همگام با سعودی و پاکستان و امارات حکومت طالبان و القاعده را در افغانستان از سوی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شود این در حالی بود که بجز سه کشور فوق هیچ کشوری آنان را به رسمت نشناخت. رسمیت شناختن طالبان یعنی به رسمیت شناختن ارتجاع و سلفی گری که خیانت بزرگی در حق اسلام و جمهوری اسلامی بود. مخالفت اصلاحاتیها با ورود جمهوری اسلامی به صحنه سوریه و نبرد با داعش امری آشکار است و پذیرفتن هر حکومتی در سوریه بجز حکومت اسد همراهی با امریکا و در راستای اهداف خامورمیانه بزرگ که کلیتون مطرح کرده بود قرار داشت . بنا براین بدیهی است که امریکا و انگلیس و فرانسه همواره امیدوار باشند که امکان سقوط جمهوری اسلامی وجود دارد و به این امید منتظر اقدامات داخلی عواملشان که بعضا در دولت و مجلس و نهادها حضور دارند هستند و هر از چند گاهی جمهوری اسلامی شاهد این نوع درگیریها خواهد بود. تنها راه نجات از این وضعیت اصلاح وضع معیشتی مردم و انجام اقداماتی که امریکا و اذنابش را از داخل نا امید کند میباشد . امید بیگانگان به دوستان داخلی منجر به دخالت و تحریم های بیشتر میشود . حضرت امام ره فرمودند که ما از داخل ضربه میخوریم و هجوم علنی بیگانه از خارج خطرش کمتر است. زخم کهنه باید ریشه کن شود وگرنه بالاخره منجر به سرطان و لاعلاج خواهد شد و خطر براندازی همواره بیخ گوش جمهوری اسلامی و از داخل توسط انقلابیون سابق و آقازاده ها محتمل است.
خجالت اوره چهاردهه پس انقلاب مردم هنوز بر سر اجرای قانون اساسی شیفتگان خدمت به تفاهم نرسیده اند اگر قرار بر تفاهم و تبصره و زد و بند و ریش سفیدی بود اصلا چرا قانون اساسی نوشتید واقعا چیزی درست نمیشه
اينا خودشون هم نميدونند چه ميخواهند و يا چه نميخواهند؟؟!!!
اگه یه چیز از این اعتراضات دراومد اون هم اینه که این به اصطلاح اصلاحگرها دیگه حناشون پیش مردم رنگی نداره.یکی به نعل میزنند و یکی به میخ .
اگه یه چیز از این اعتراضات دراومد اون هم اینه که این به اصطلاح اصلاحگرها دیگه حناشون پیش مردم رنگی نداره.یکی به نعل میزنند و یکی به میخ .
"اصلاح طلب ، اصولگرا دیگر تمام شد ماجرا"
شعار بالا تکلیف خیلی ها را روشن کرد.
بقول صادق زیباکلام اصلاح طلبان در وقایع اخیر باختند و دچار استراگیجی شدند
اينقدر مردم را گنده نكنيد من عمري را با مردم زندگي كردم و خودمم جزء اين مردمم ، اتفاقا مردم خيلي كيليويي فكر ميكنند كيلويي زندگي مي كنند و كيليويي هم انتظار دارند بي انكه خودشان وظايفشان را درست عمل كنند
تقصير خود ماهاست ، خبر ندن مردم ميگن نمي گن، خبر بدن ميگيم استرس ميگيريم. سر در گمي نوش جان اين ملت. كمي تعقل براي هر فرد لازم است. يادمه تهران يك بادكي اومد و خسارتكي زد همه داد و فرياد كه اهاي چرا قبلش به مردم خبر ندادين. خوب حالا كوچكترين بادي كه يكم از حالت معمولي خارج بشه هي به مردم ميگن و مردم هم كمي استرس مكيگيرن. پس تقصير خود مردمه. هنوز طفليم و نمي تونيم زندگي خوبي داشته باشيم
گاهی افرادی که سئوالی می پرسند و یا بیانیه ای می دهند، هدفشان مبرا کردن خود از مشکلات و پاسخگویی و انداختن توپ به زمین طرف مقابل است.
کلا کسی مسئول نیست و همه مدعی هستند.
صادقانه همدیگر را نقد کنیم و بعد تعارف و چاپلوسی در حوزه سیاسی را کنار بزنیم گاهی از کسی که مقامی دارد اینقدر صفات عالی بکار نبریم که کلمات هم و صفات در تعریف کسی کم بیاید .بخشی از مردم جامعه خواسته منطقی دارند پاسخ هم باید منطقی باشد . این جواب برای فکار عمومی قانع کننده نیست که مردم پرسش دارند مثلا چرا بیکاری و گرانی هست پاسخ این باشد که افغانستان وضعش از ایران بدتر هست مردم از امور قضایی شاکی باشند جواب این باشد که در آمریکا وضع بدتر هست سیاهپوست ها را کتک میزنند و امور قضایی آمریکا بدتر هست . چرا اقتصاد رشد نمیکند جواب این باشد که کشورهای با وضع اقتصادی خوب مثل لجنزار هست . چرا حقوق شهروندی را قبول ندارید جواب این باشد که این سسول بازی مال غرب هست آیا فکر نمیکنیم احتمال دارد کسی بعد بیاید با همان نگرش بالا مچ ما را و خود گوینده حرفها گیر بیفتد ؟ حتما باید خودمان گرفتار قضایای شرح بالا بشویم تا درک کنیم ؟ آیا میزان مخارج ایران در ممالک عربی را بعدا از زبان دیگران بشنویم ؟ پس تا کی باید جواب داده شود . جمعیت 250000نفری شهر من نصفشان بیکار وبا تحصیلات عالیه هستند . دولت به تنهایی نمیتواند چون حتما باید اقتصاد خصوصی باشد تا رونق بگیرد دوم تا قیمت مواد غذایی و حقوق کارمند و واردات و صادرات و حتی سوخت به حساب جهانی نباشد درست نخواهد شد
دانشجووغیردانشجو درمقابل قانون یکسانند کسانی که پروژه قتل انسانهای بیگناه را به خاطراهداف پست سیاسی انجام داده اند بایداعدام شوند.اینها ازانسانیت بهره ندارند و ماندن آنها باعث خطربرای جامعه است
مردم به هيچ جناحي تعلق ندارند
مردم ديگر فريب هيچ جناحي را نمي خورند و فقط عدالت و اجراي آن را ميشناسند.
خلاء عدالت و عدم اجراي آن در كنار فساد برخي مسئولان و خانواده هايشان از علتهاي اغتشاشات اخير بوده و بهانه خوبي بود كه براي دشمنان خارجي تبديل به يك " فرصت" شد.
برای اینکه خیالتان راحت شود تمام مردم ایران را بکشید یا زندان کنید تا هر برخی هر کاری دلشان خواست در ایران انجام دهید اختلاس ، انتقال اموال این کشور به خارج و و و و به راحتی ادامه دهید . مردم ایران هم خدایی دارند که بموقع دستش را نشان خواهد داد .
متأسفم برات تابناک اصل مطلب را به حاشیه می بری که د رخواستی بسیار منطقی است و چسپیدی به سه نفر که 72 ساعت قبل چیزی گفتند. چرا خجالت می کشی بگو جرأت نکردم مطلب را منتشر کنم لذا یه انتقاد توش گذاشتم تا به هدفم برسم .
نه اصلاح طلب و نه اصولگرا هیچکدام برای مردم کاری نکردند تنها کسی که با صداقت و از صمیم قلب دلسوزانه برای مردم کار کرد محمود کبیر احمدی نژاد بود بر او درود بیکران نثار می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
احمدی نژاد هم خودش جناحی را داشت و هنوز هم دارد و خود ناآرامی ها را هواداران وی آغاز کردند. شما واقعا مثل اینکه ده دوازده سال گذشته را خواب زمستانی تشریف داشته اید. بیشتر این آتش ها از گور همین بلند می وشد.
جوان سوئیسی یه چیزی تو سایتها خوندی هی حرف مفت رو تکرار نکن چرا این جوان برای سایر کشور ها حرفی نداره باقی مشکلی ندارن
مملکت باید بدست افراد دلسوز و باسواد بیفته .مگه کم ادم تحصیلکرده تو دانشگاها داریم .مگه کم نوابغ اقتصادی داریم .به خدا تو این مملکت جوونهای با استعداد و استادان و دانشمندان بسیاری داریم که میتونن مملکتو بسازن .تا کی این وضع باید ادامه پیدا کنه .؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
تا وقتی که روحانی و طرفدارانش با شعار امید مردم رو به خارج از کشور امیدوار می کنند اما دست خالی برمیگردند
اگرروحانی به وعده های سال 92 خودش که بهبود وضعیت فلاکت باراقتصادی بازنشستگان بود عمل میکرد وصدای اعتراض بازنشستگان بخاطر مشکل معیشت آنان توجه میکرد شاید شاهد چنین وقایعی نبودیم ولی افسوس هنوزهم نوبخت وروحانی گوش شنوایی ندارند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
روحانی همه چیز رو به مذاکره با آمریکا منوط کرد فکر می کرد اگر با کدخدا مذاکره کنیم همه مشکلاتمون حل میشه اما حالا که به چند سال از برجام میگذره و ارزوهای خودش از برجام رو بر بادرفته می بینه دیگه فرصتی برای اصلاح راهی که چندسال اشتباه رفته نمیبینه اما باز هم از رو نمیره ... بابا بیا کنار بذار یکی بیاد سرکار که واقعا اهل کار کردن باشه
جوان سوییسی زحمت می‌کشه جوان ایرانی برای خانواده خودش نون نمی گیره چه رسد که بخواد خانواده تشکیل بده .در همان سوییس که شما مثال زدی خدمت سربازی برای همه اجباری وجود داره در اینجا یک عده زیادی از جوانان بدنبال خرید سربازی و در رفتن از ان هر ترفندی می زنند.مقایسه اینچنینی راه بجایی نمی برد.
کسانی که به اموال عمومی خسارت زده اند یا مشارکت داشته اند باید به اشد مجازات محکوم شوند.
جماعتی که اظهارنظر می کنند که فراموش نشوند .... دوستان؛ دورانتون گذشت ... ملتی که درد نان دارد تو از چی باهاش حرف میزنی؟؟!!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
احسنت ....
کسی که اهل قلم باشه واهل سیاست وقتی بهش یارانه میدن بابت نوشتن نمیتونه حرف حقیفت رو بنویسه یعنی همون نون وبه نرخ روز خوردن اینجا حرف بزنی زد انقلابی برچسب باید تو مملکت رفراندوم بشه یه بار دیگه
اشد مجازات برای خسارت به آشغالدانی چقدر فلک زده شدیم که افرادی در سایت برای خراب کردن آشغالدانی بی ارزش وشیشه بانک اشد مجازات در خواست کنند هنوز تو فرق بین ارزش انسان با ظرف آشغال را ندانستی بعد امثال شما شعار دمکراسی گوش دنیا را فلک کرده جان جوانانی که مادران برای بزرگ کردنشان خیلی سختی کشیدند از خدا میخوام خود و بستگانت گیر همین قانون نشوید امیدوارم بتونی جوابی قانع کننده بدی .
ما مردمانی بس نادانیم از تاریخ درس نمگیر یم از گذشته خودمون چیزی بیاد نداریم ناخواسته سوار کشتی نوح شدیم تابناک به تاریخ اگر نگاه کنی متوجه میشی زمان جنگی که.پیامبر ص علیه اده ای رو مامور کرد که از یه تنگه ای مراقبت کنند اون عده در حالی که بخیال خود جنگ تموم شدبر گشتن تا در جمع کردن قناعم از بقیه عقب نمونن اما غافل از اینکه جنگ هنوز تمو م نشده ویه سری ها الان سخت مشغول جمع کردن قناعم هستن و از امور جاریه مملکت غافل شدن غافل از اینکه این مردم بودن انقلاب کردن وروزی دوباره این اتش زیر خاکستر دوباره شعله ور تر خواهد شد
م ح معنی قناعم چیست نکنه منظورت غنائم است
این بیانیه نکات مثبتی هم دارد. از جمله محکوم کردن دخالت خارجی خصوصا دخالتهای رئیس جمهور روانی آمریکا...
سوال از این آقایان این است که چه تفاوتی بین دخالتها و حمایتهای صریح اوباما و تمام دلقکهای خارجی از فتنه گران سال 88 و دخالتهای فعلی دولت آمریکا وجود دارد؟! انصافا هیچ تفاوتی ندارد. چرا این آقایان هنوز از فتنه گران تحت الحمایه آمریکا در سال 88 اعلان برائت نمیکنند؟!
نکته دوم این است که اگر منظورشان آزاد کردن معترضینی است که مرتکب اغتشاش نشدند حرف درست و قابل قبولی است ولی اگر منظورشان درخواست آزادی همه دستگیر شدگان است واقعا عجیبه!! واقعا اگر یکی از آن خودروهای به آتش کشیده شده توسط آشوبگران، متعلق به این افراد بود چه می کردند؟! آیا حاضر بودند از شکایت منصرف شوند؟! قطعا این کار را نمی کردند. حال چطور از نظام اسلامی می خواهند آشوبگرانی که چنگ به چهره نظام اسلامی انداخته و با حمایت مستقیم بیگانگان به اغتشاش و فتنه گری پرداختند را آزاد کنند؟!! آیا معنای صداقت این است؟!
سئوال کردید که چرا صدا وسیما با تعویض مدیران متحول نمی شود.؟ مدیران انتصابی مدیر نیستند
این بندگان خدا فقط حقیقت را گفته اند یاید اقدام عاجل انجام داد.
هم بگیرند وهم آزاد کنند بهتره!
بعنوان یک جوان توی این انتخابات شرکت کردم و این اخرین بارم بود قبلش به هیچ عنوان قصد شرکت در انتخابات نداشتم . . از سر ناچاری به روحانی رای دادم . امروز وقتی متوجه میشم چقدر ساده بودم که رای دادم . چقدر پشیمانم . برای من تموم شد اصلاح طلبی و اصولگرایی از همه ناامیدم .
اصلاح طلب نبایست خیلی محافظه کار باشد
تابناک و دوستان عزیز
هدف تابنام از انتشار این قضیه جناحی بود. البته و صد البته نقدی که تابناک از شبکه های اجتماعی برداشته بود کاملا وارد است و اینکه گروهی و عده ای صداقت داشته باشند شکی نیست
حقیقت تلخ حوادث اخیر این است که عده نسبتا زیادی از طرفداران اصلاحات ریزش کرد. این نکته در نگاه اول به نفع جریان اصولی است اما در خود نکته غم انگیزی دارد و آن این است که مردم از یافتن راه حل برای مطالباتشان در نظام سیاسی ایران ولو از طریق جریانهایی که متهم به فتنه! هستند ناامید شده اند. این نکته بسیار بسیار جای تامل دارد و البته چه این قضیه و چه مطالبات انباشته اقتصادی تماما پتانسیلهای بسیار بسیار خطرناکی محسوب میشوند برای تکرار بسیار شدیدتر حوادث اخیر
آنانکه ایران را دوست دارند نمیتوانند این همه عقب ماندگی را نسبت به کره، امارات، مالزی، ترکیه و حتی آذربایجان و عربستان بپذیرند.
آنانکه ایران را دوست دارند نمیتوانند هزینه تراشی های بسیار و بسیار حاکمیت را به پای منافعی مه ملی اش نمیدانند بپذیرند
این جریان فعلا و به طور موقت تمام شده است، لااقل این هفته خموش تر بنظر میرسید اما قطعا سربرخواهد آورد. امیدوارم آنانکه خود را مسئول میدانند و دلسوز این همه نشانه خطرناک و بحران را در پیش روی کشور ببینند
اول بگیرن بعد خودکشیشون کنن که آزاد بشوند بروند بهشت زهرا بخوابن!
جالبه.... میگن دانشجویانی که اعتراضات مسلمت آمیز داشتند رو آزاد کنید ....آخی دلم سوخت برای این دانشجویان مسالمت امیز با اون شعارهاشون .... آخه اگه مسالمت آمیز بود که بازداشتشون نمیکردند ... اصلاح طلبهای مدعی مردم داری ... از هر آب گل آلودی ماهی میگیرند بعد خودشون رو هم طرفدار نظام هم می دونند ....
چون اينها اصلاح طلب نيستند افساد طلب اند با آشوب طلبان هم سنخ هستند زياد جدي نگيريد
جناب روحانی دیگه عوام فریبی بسه. دستور فیلترینگ و بازداشت مردم معترض به بی نانی و بیکاری و معیشت از سوی خود شماست
هیچکس نباید مخالفتی داشته باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل